Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung 840 och 840 Evo SSD lider av prestandaproblem

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag var extremt skeptisk i början. Men efter att ha följt den här tråden http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD... och sett att 256GB-versionen av 830 klarade över 5 petabyte skrivningar kännde jag mig trygg i att det var en helt OK ssd.

TLC behöver inte vara värdelöst, men det är uppenbart att de varit lite väl snabba ut med tekniken.

Är det då inte lite magstarkt av dig att gång efter gång i tråden säga att du hade rätt när den nya "lågbudgettekniken" visade sig ha brister? När MLC fungerade fint.

Uppenbarligen drar 3 bitar per cell ner livslängden men om den ändå är längre än vad en konsument kommer att använda spelar det ju ingen roll. En omskrivning av datan verkar lösa problemen så det är inte livslängden som är slut utan ett oförutsett fel. Om Samsung lyckas fixa detta med firmware är det ingen katastrof.

Att minska felmarginalerna för att göra en produkt billigare och effektivare görs inom alla områden, det här är (förhoppningsvis) bara omogen teknik.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om program för att testa om detta fenomen på en Mac? Har slängt in en 840 Evo i tjejens dator och vill kolla hur den mår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Är det då inte lite magstarkt av dig att gång efter gång i tråden säga att du hade rätt när den nya "lågbudgettekniken" visade sig ha brister? När MLC fungerade fint.

Uppenbarligen drar 3 bitar per cell ner livslängden men om den ändå är längre än vad en konsument kommer att använda spelar det ju ingen roll. En omskrivning av datan verkar lösa problemen så det är inte livslängden som är slut utan ett oförutsett fel. Om Samsung lyckas fixa detta med firmware är det ingen katastrof.

Att minska felmarginalerna för att göra en produkt billigare och effektivare görs inom alla områden, det här är (förhoppningsvis) bara omogen teknik.

Goddag yxskaft. Jag skriver ju att jag var kritiskt. Jag köpte alltså inte, till skillnad från många andra, snacket om guld och gröna skogar innan jag avvaktat ett bra tag och fått det bevisat att MLC-tekniken håller måttet.

Sedan behöver inte det här felet ha med livslängden i sig att göra utan det kan vara andra blister i tekniken i sig som vi inte känner till. Jag hoppas för allas skull att Samsung talar om _vad_ som är fel, så att vi får klarhet i det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Goddag yxskaft. Jag skriver ju att jag var kritiskt. Jag köpte alltså inte, till skillnad från många andra, snacket om guld och gröna skogar innan jag avvaktat ett bra tag och fått det bevisat att MLC-tekniken håller måttet.

Vi kanske bara har olika syn på ny teknik. Jag är lite för optimistisk och du är lite för kritisk

Och det är inte du som har en dåligt ssd...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Finns det något som pekar mot att hårddiskar från Intel, Crucial och Kingston har samma problem? Tur att jag rekommenderade min vän att köpa en Kingston istället, dock hade han lite dåligt med pengar, annars hade jag sagt att han skulle köpa en Samsung 840

Permalänk
Medlem

Jahopp så börjas det...

Haft Windows 8.1 och något spel på den i några månader sedan köpet.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Vi kanske bara har olika syn på ny teknik. Jag är lite för optimistisk och du är lite för kritisk

Och det är inte du som har en dåligt ssd...

Vi får väl se hur det blir. Förhoppningsvis kan de fixa problemen, för det är ju trevligt med lågt prissatta SSD's som då får ett större fäste på marknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har inte alla SSD-tillverkare haft problemdiskar? Minns rabaldret om intel 320 som kunde tappa allt innehållet helt plötsligt. Jodå jag hade en sådan också men drabbades inte av det och sedan kom en firmware-fix. Sandforce har väl heller inte haft så bra rykte. Men numera verkar folk ändå rekommendera inteldiskar med sandforcekretsar. Jag tror inte detta blir någon katastrof för Samsung. Troligtvis hittar de någon fix och så glömmer folk bort det när nästa superduper-SSD släpps.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en EVO 840 igår, skall jag byta till en Intel 530 istället?
Hur mycket sämre är Intel 530 om man bortser från denna bug?

Permalänk
Medlem

Samsung har nu uttalat sig och säger att det kommer en firmwareuppdatering som ska lösa detta. Datum är preliminärt 15e oktober.

Ledsen om någon annan har sagt detta redan, har inte haft tid till att läsa igenom tråden.

Permalänk

Är 850 pro drabbad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phreak1986:

Är 850 pro drabbad?

Nej, den använder sig inte av samma slags minnen.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall 840 Basic också har dessa problem? Jag gick igenom lite delar jag plockat ihop till en kompis och då dök denna länken upp. Den fungerar inte längre så ni får hålla till godo med den information som går att få ut ur länktexten.
pixmania.fi/fifi/ssd-kovalevy/samsung-sisainen-ssd-kovalevy-840-series-basic-2-5-120-gt-mz-7td120bw/12891172--art.html

Permalänk
Medlem

Har själv haft detta problem en längre tid med 840 Pro. Åtgärdade detta med att uppgradera firmware. Får se hur länge det hjälper. Så nä, inte heller Pro är skonad.

Permalänk

Skönt att veta anledningen till att datorn har börjat starta långsammare men väldigt drygt eftersom jag valde Samsung över Kingston för kvalitetens skull. *suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludovicus:

Skönt att veta anledningen till att datorn har börjat starta långsammare men väldigt drygt eftersom jag valde Samsung över Kingston för kvalitetens skull. *suck*

Hehe förstår din känsla.

Iaf, min laptops 840 EVO förre och efter Diskfresh. Jag tror att jag behåller min 1TB samsung SSD. Då jag enbart kommer att ha spel där så förlorar jag inget om den inte håller i runt 4 år. Antar att efter 3-4 år kommer jag att byta ut den iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Hehe förstår din känsla.

Iaf, min laptops 840 EVO förre och efter Diskfresh. Jag tror att jag behåller min 1TB samsung SSD. Då jag enbart kommer att ha spel där så förlorar jag inget om den inte håller i runt 4 år. Antar att efter 3-4 år kommer jag att byta ut den iaf.

https://imagizer.imageshack.us/v2/594x522q90/902/yu8VRh.png

https://imagizer.imageshack.us/v2/594x522q90/911/40JZUs.png

Har läst att man absolut INTE ska defragmentera en SSD, då cellerna slits ut något kolossalt! Man kortar ned livslängden kraftigt.
Fungerar inte "Diskfresh" på samma sätt, dvs flyttar runt filerna på disken till andra ställen?

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Har läst att man absolut INTE ska defragmentera en SSD, då cellerna slits ut något kolossalt! Man kortar ned livslängden kraftigt.
Fungerar inte "Diskfresh" på samma sätt, dvs flyttar runt filerna på disken till andra ställen?

Det stämmer, en defragmentering är inte att rekommendera. Förutom att det sliter onödigt på disken så är det inte alls säkert att den rör det data som har prestandaproblem. Flytta de filer som har problem/är gamla till en annan enhet och tillbaka igen är enklast. Det kan tom räcka att flytta dem till en annan katalog på disken beroende på vilket filsystem/OS man har. Diskfresh verkar vara ett verktyg för att verifiera att ens snurrande rost verkligen är skrivbart då den skriver till alla sektorer på disken. Använder man read only mot en SSD så lär man inte märka någon skillnad. Skriver man också så lär det lösa problemet, dock om än ganska brutalt då den kommer skriva till alla flash-celler och inte bara de som har gammal data. Borde fortfarande vara bättre än en standard defrag som kanske inte alls löser problemet.

Edit: Stavn.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Ja det blev väl en liten förbättring när jag gjorde en DiskRefresh mot innan. Får vänta och se vad Samsung släpper för ny firmware uppdatering till diskarna.

Före:

Efter:

/Ullman

Permalänk

[QUOTE="Ullman;14890391"]Ja det blev väl en liten förbättring när jag gjorde en DiskRefresh mot innan. Får vänta och se vad Samsung släpper för ny firmware uppdatering till diskarna.

Du körde väl inte read only, borde givit bättre resultat tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

Tur att man köpte Intel 730 då

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AshyStyle:

Tur att man köpte Intel 730 då

Jag kommer också välja en Intel-baserad kontrollerkrets nästa gång igen. Som jämförelse lägger jag upp min Intel 320 med orörd installation från november 2011. Datorn känns likadan nu som när den var nyinstallerad. Topphastigheten har aldrig legat speciellt högt på 320 men jämnheten i accesstiden efter så lång tid är utmärkt och det viktigaste imho:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Tur att man köpte Intel 730 då

Ja eller Samsung 850 svårt val faktiskt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Kul att det va en samsung 840 jag fick utav komplett när jag reklamerade min corsair då! hehe....
Får hoppas på den där firmwareuppdateringen

Visa signatur

|Datorspec| Processor: Intel i5-2500k Quad 3.3GHz, Grafikkort: GeForce GTX 780ti, Minne: DDR3 1600MHz 8GB, Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Permalänk
Medlem

4x 840 Raid10 nyinstallerat 2013-02

Samma setup 2014-09

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Har läst att man absolut INTE ska defragmentera en SSD, då cellerna slits ut något kolossalt! Man kortar ned livslängden kraftigt.
Fungerar inte "Diskfresh" på samma sätt, dvs flyttar runt filerna på disken till andra ställen?

Det stämmer mycket väl. Dock har många SSDs stresstestats kraftigt och de klarar så många omskrivningar att det är nog rätt lugnt. Har hört om vissa konsument SSD som klarar av att man skriver petabytes till dom och fortsätter.

Med det sagt så har jag ingen aning om hur mycket 840 EVO klarar. Men då jag inte kommer att göra detta varje dag så är det nog lugnt för mig.

Permalänk
Medlem

Testade mina två diskar för skojs skull, en 830 (win7 installation sen kanske 1.5 år tillbaka) och en Plextor (data disk). Båda smockfulla

När 840 kom ut blev man ju sugen på en sån med men jag valde budget plextor istället... Kanske var tur det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:
Skrivet av Ullman:

Ja det blev väl en liten förbättring när jag gjorde en DiskRefresh mot innan. Får vänta och se vad Samsung släpper för ny firmware uppdatering till diskarna.

Du körde väl inte read only, borde givit bättre resultat tycker jag.

Möjligt att jag haft Read-only på nu när du säger det, dock stod det i hjälpen att man skulle söka igenom flash drives (USB-minnen) och SSD med Read-only men när jag tänker efter så känns det inte som att den gjorde något åt det då.

Får testa köra en DiskRefresh utan read-only markerad

/Ullman

Permalänk
Medlem

Här är mina monstersiffror, men det måste väl ändå vara en bugg i Magician eller något? Även om jag gjort om testet flera gånger och får liknande resultat.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Moderkort: MSI P67A-GD55 | Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: Lancool PC-K62 | SSD: Samsung SSD 840 EVO 120GB | HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 7200rpm | PSU: Corsair CX 600W V2 80+ | DVD-brännare: Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM | OS: Windows 8.1 professional x64

Permalänk
Medlem

Hahaha, det va inga dåliga hastigheter. Tror tyvärr dom inte riktigt stämmer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.