SSD imac - 13 pin slimline sata female till 22 pin sata female

Permalänk

SSD imac - 13 pin slimline sata female till 22 pin sata female

Hej, och beklagar om denna postas under fel forum, men det är min första post som medlem och jag är snart utrotningshotad.

Efter att ha blivit hemskickad från den "bästa" hardware butikken i Oslo fredag eftermiddag med försäkran om att den 22 pin sata MALE adaptern de sålde till mig absolut kommer att funka för att installera en ssd i en imac, så insåg jag 4 timmar senare att det inte stämde.

Snälla vet någon var jag kan få tag i kabeln (se rubrik)?

Jag vet att det går att beställa på ebay, ifixit osv men jag är i ett desperat behov NU då det är min flickväns dator (och ögonsten).

Hon skulle få ssd och 16 gb ram uppdatering som en överraskning när hon kommer hem måndag kväll, men efter att jag klantat till det så pass att jag till och med lyckats tappa den ursprungliga hårddisken i badkaret (fråga inte hur) så lär hon ju slå ihjäl mig när hon kommer hem och ser hur jag slaktat hennes burk.

Jag bor i Oslo men sätter mig i bilen direkt till typ var som helst bara jag hinner tillbaks och plocka ihop skiten i tid.

hjälp...

SKRIK i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Hedersmedlem

*Ttråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad är det du försöker byta ut mot SSD? Originaldisken på 3,5" eller din SuperDrive? Eller har du en iMac med en extra SATA-port (likt min i sig.)?

EDIT:

- Originaldisken mot SSD använder samma kablar
- SuperDrive bör ersättas av en s.k. "optibay" som har rätt kontakt inbyggd
- Använda den extra porten kräver en vanlig Y-kabel för SATA-ström + en egen SATA-kabel

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)