Måste kabel vara så dyr - 2.5mm???

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en anläggning för hundratusentals kronor hade jag kanske lagt lite mer på kablar, men du kan nog köpa vilka som helst till din anläggning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

höll på att sätta maten i halsen när jag såg priset...

Äh, du kollade säkert bara på 2m kablarna. TS behöver 5m, dom kostar lite till....

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

höll på att sätta maten i halsen när jag såg priset...

Funderade på om den var "blingad" med diamanter eller något..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Äh, du kollade säkert bara på 2m kablarna. TS behöver 5m, dom kostar lite till....

TS behöver 4x10m...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Det intressanta är ju att kabeln för 50 kr/m precis som kabeln för 500 kr/m är tillverkad av "syrefri koppar".

Dock är det ju såklart lite mer "status" att ha en dyr högtalarkabel jämfört med att använda sig av vanlig installationskabel för el som t.ex. EKK.

Det är också lite som dom här inne som sleavar eller har pedantiskt uppbyggd dator, sen finns placebo effekten med.
Placebo är bra brukar jag säga

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Den skillnad jag märkt på olika kablar är mjukheten, hur följsamma de är..

De dyrare kablar jag använt har varit mjuka och lätta att montera och placera där man vill ha dem, medans billiga har varit lite hårdare och haft lättare att gå av.
Använde t.ex. Biltemas högtalarkabel i bilen till dörrhögtalarna och det dröjde inte länge innan de var av. Har kört med dyrare efter det i flera år..

Skillnad i ljudkvalité har jag inte märkt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

2,5mm² koppar kommer alltid att vara 2,5mm²koppar, Så att TRO att den ena kabeln som kostar 10000:- mera kommer låta annorlunda är bara befängt. Har själv en mycket dyr anläggning med svindyra Nordost kablar och gjort flertalet blindtester och kan säga att INGEN har kunnat höra skillnad mellan den billigare kabeln och den dyra. Det handlar till 100% om placebo och välmående att ha en finare kabel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Johan^junior:

*Kabel som används till analoga signaler*
En kopparledare är varken digital eller analog, varesig entådig, fåtrådig eller mångtrådig.

Här får du en digital signalkabel.
__________________________________________________________________________
Data - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Data
__________________________________________________________________________

Håll till godo.

Skrivet av Broken-arrow:

Vitt jag vet, har ingen högtalarkabel skärmning.

Är oftast helt irrelevant och onödigt. Visst att de inte är TP men det brukar vara så höga spänningar i dem så induktans från magnetfält inte har någon märkbar påverkan.

Skrivet av morxy49:

höll på att sätta maten i halsen när jag såg priset...

Ja, och det är bara ynka silver, inte ens Platina eller guld!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Kablars vara eller ikke vara kan man snacka om i oändlighet.
Vissa saker kommer dock inte ifrån, en tunn kabel har mer resistans en än tjockare och det i sin tur kan (Och ofta gör) påverka basen så att den ökar nån db.
Det är inget hokuspokus utan ren fysik.

*edit*
Lade till bild
http://www.acoustica.org.uk/t/images/cable2.jpg

så att köpa en lite tjockare är att föredra? Vad jag vet kan man komma över lite tjockare kablar väldigt billigt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Johan^junior:

*Kabel som används till analoga signaler*
En kopparledare är varken digital eller analog, varesig entådig, fåtrådig eller mångtrådig.

Om jag uttrycker mig som "icke digital", blir det mer rätt för dig?

Skrivet av Broken-arrow:

Vitt jag vet, har ingen högtalarkabel skärmning.

http://www.ljudupplevelser.se/jps-labs-aluminata-speaker-p-45...
JPS Labs påstår att dessa är perfekt avskärmade...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Är oftast helt irrelevant och onödigt. Visst att de inte är TP men det brukar vara så höga spänningar i dem så induktans från magnetfält inte har någon märkbar påverkan.

Precis, har ärligt inte sett någon bra avskärmning av högtalarkabel, som med nätverk t.ex.

Jag själv körde på billigaste högtalarkabeln på 2,5mm Har ändå så tjocka vägga att det är svårt att ens få mobiltäckning inomhus.

Skrivet av Swedish Chef:

Om jag uttrycker mig som "icke digital", blir det mer rätt för dig?

http://www.ljudupplevelser.se/jps-labs-aluminata-speaker-p-45...
JPS Labs påstår att dessa är perfekt avskärmade...

Jo, men undertonen i min text var mer att 80/90% jag sett högtalarkablar så är dom inte skärmade/behöver inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

så att köpa en lite tjockare är att föredra? Vad jag vet kan man komma över lite tjockare kablar väldigt billigt.

Går inte att generalisera det i mina öron. Saknar man lite botten så kan man testa med tunnare kabel.
Glöm dock inte att det som händer är filtret som påverkas och egentligen får man en dip i övrebasen som i våra öron låter som basen har påverkats o blivit djupare.

Kabeldebatten i sig håller jag mig utanför

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Vad jag är trött på de här kabeldiskussionerna i alla forum, särskilt när det tydligt märks vilka som behöver läsa om fysik i skolan (lyckosökarna)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Vad jag är trött på de här kabeldiskussionerna i alla forum, särskilt när det tydligt märks vilka som behöver läsa om fysik i skolan (lyckosökarna)

Skickades från m.sweclockers.com

Vem/vilka behöver läsa på? förklara gjärna varför, istället för att trycka ner andra.

Permalänk

ta vilken högtalarkabel som helst biltema t.ex. men skulle inte rekommendera vanlig installationskabel utan det ska vara RK(Rikkadelig) kabel pga kontaktytan du får när du kopplar in dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Vem/vilka behöver läsa på? förklara gjärna varför, istället för att trycka ner andra.

Blev också nyfiken på detta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Vem/vilka behöver läsa på? förklara gjärna varför, istället för att trycka ner andra.

Högre frekvenser (Då menar jag framförallt frekvenser uppemot MHz och högre) lägger sig mer i ytterhöljet på en ledning. Där är det ytan/omkretsen som skapar ledningsförmågan, inte tjockleken/snittytan på kabeln. Det gör en tunn vajer till en bättre ledare än en solid elkabel. (Under förutsättning att de är gjorda av samma material) Dock skulle jag säga att det inte spelar någon som helst roll för analog ljudtransport då frekvensen är långt under vad som kan tänkas påverkas av kabelns yta.

Om någon riktigt finkänslig däremot skulle säga att de faktiskt hör skillnad skulle jag inte säga emot dem utan rekommendera vajern istället.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Vem/vilka behöver läsa på? förklara gjärna varför, istället för att trycka ner andra.

Tänker in dyka mig in i den här diskussionen igen, har gjort det ganska många gånger både här och på andra forum och folk blir bara upprörda, antagligen för att försvara de flera tusen kronor de har lagt på kablar med folie och och koppar skärmning och över dimesionerade ferrit klumpar klädda i flätad kabelstrumpa i någon lyxig färg, sen avslutat med rhodiumpläterade banankontakter som är magiskt förseglade med vanlig krympslang som företaget fått sina namn tryckta på, oftast i snedstil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Nordost Odin må va dyra men Transperent har några riktiga dyringar.

En 8fots OPUS MM SC kostar 463.000:- skall du ha 25fot är du uppe i 603.000:-

2x1m signalkabel kostar bara 267.000:-

Jag har Transperent kablar men inte på denna nivån . . .

Permalänk
Medlem

Löjligt, tillverkningskostnaden är inte ens hög, jävla lurendrägeri.
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, jag bygger alla mina signalkablar själv med neutrikkontakter, håller garanterat högsta kvalité vill jag lova, kostar mig inte mer än ett par hundra och då använder jag cardas lod som också är hokuspokus men lätt att löda med.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Kablars vara eller ikke vara kan man snacka om i oändlighet.
Vissa saker kommer dock inte ifrån, en tunn kabel har mer resistans en än tjockare och det i sin tur kan (Och ofta gör) påverka basen så att den ökar nån db.
Det är inget hokuspokus utan ren fysik.

*edit*
Lade till bild
http://www.acoustica.org.uk/t/images/cable2.jpg

Precis, Resistans påverkar olika frekvenser olika mycket! Dock så brukar det vara så att de höga frekvenserna dör snabbare än de lägre. så det är inte basen som går upp, utan allt annat som slopar ner.

Detta är väldigt synbart inom kabelTV men där har du MYCKET större frekvensomfång så effekten blir mycket tydligare. i en 1.0mm coax kabel så kan du tappa nästan 1db/10 meter mellan höga och låga frekvenser. (beror självklart på vad för slags skärm och sådant man har.)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Tänker in dyka mig in i den här diskussionen igen, har gjort det ganska många gånger både här och på andra forum och folk blir bara upprörda, antagligen för att försvara de flera tusen kronor de har lagt på kablar med folie och och koppar skärmning och över dimesionerade ferrit klumpar klädda i flätad kabelstrumpa i någon lyxig färg, sen avslutat med rhodiumpläterade banankontakter som är magiskt förseglade med vanlig krympslang som företaget fått sina namn tryckta på, oftast i snedstil.

Skickades från m.sweclockers.com

ok, Hänger inte med helt här.

Du vill inte dyka in i diskussionen på nytt, men var det inte precis det du startade när du skrev följande?

Skrivet av kozmos:

Vad jag är trött på de här kabeldiskussionerna i alla forum, särskilt när det tydligt märks vilka som behöver läsa om fysik i skolan (lyckosökarna)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

M3 gjorde ett blindtest i tidningen för något år sedan med massa kablar och experter, ena expertern tyckte kabeln som var avklippt med en gaffel som lagning lät bäst. Så jag tror inte det spelar sådan stor roll vad man kör för märke så länge kabeln i sig är tillräcklig

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

vilken kabeldimension du ska ha är kopplat (hoho) till högtalaren, samt dess användande. för ett gäng kökshögtalare av den dimension kan vi konstatera att det antagligen inte kommer bli särdeles strömkrävande. om du dessutom planerar driva dubbla högtalare med en ganska moderat kraft parallellt så minskar behovet ytterligare där.

1.5mm är alltså inget problem i det här sammanhanget. och det är antagligen bättre att prioritera en lättinstallerad eller diskret kabel.

Skrivet av kozmos:

Löjligt, tillverkningskostnaden är inte ens hög, jävla lurendrägeri.
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, jag bygger alla mina signalkablar själv med neutrikkontakter, håller garanterat högsta kvalité vill jag lova, kostar mig inte mer än ett par hundra och då använder jag cardas lod som också är hokuspokus men lätt att löda med.
Skickades från m.sweclockers.com

nu använder man iof inte Neutrik för att de ger så enastående bra kontakter, utan för att de är praktiska.

har aldrig sett några HiFI-tokar som förepråkat dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Alltid lika komiskt att se att det finns folk som tror att det går att höra skillnad på en bra kabel och en svindyr.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Vanlig tele-kabel fungerar med. Det använde vi alltid till gamle lp-spelaren förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

vilken kabeldimension du ska ha är kopplat (hoho) till högtalaren, samt dess användande. för ett gäng kökshögtalare av den dimension kan vi konstatera att det antagligen inte kommer bli särdeles strömkrävande. om du dessutom planerar driva dubbla högtalare med en ganska moderat kraft parallellt så minskar behovet ytterligare där.

1.5mm är alltså inget problem i det här sammanhanget. och det är antagligen bättre att prioritera en lättinstallerad eller diskret kabel.

nu använder man iof inte Neutrik för att de ger så enastående bra kontakter, utan för att de är praktiska.

har aldrig sett några HiFI-tokar som förepråkat dem.

Har du sett mig påstå det då? Använder dem för de håller hög kvalité byggmässigt.
Sen va det en ganska korkad kommentar, ser du hifiklubben sälja solida silver koktakter för det leder bättre än guldpläterad koppar dessutom hör du inte någon skillnad mellab tex neutrik kontakter och cardas kontakter för 1000kr paret som ska ha extremt magisk ledförmåga.

Sen de hifitokarna är knappast hifitokar utan snarare audiofiler som upplever för mycket placeboeffekt.

Bör även nämnas att neutrik används inom musik industrin där det är högst krav på neutralt och balanserat ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

"kordeler" som jag kallar det är varje enskiljd ledare inne i plast kappan

Kardeler (som det heter i verkligheten) är varje enskild koppartråd (i det här fallet, kan ju vara andra material i andra kablar eller vajrar).

En högtalarkabel består i normala fall av två flerkardeliga ledare utav koppar.

Terminologi, terminologi, ternminologi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

ok, Hänger inte med helt här.

Du vill inte dyka in i diskussionen på nytt, men var det inte precis det du startade när du skrev följande?

Kunde inte låta bli!

Permalänk
Medlem

Prova att kolla på elfa.se. Dom är bra på det som hör till elektronik.
Har stort sortiment så sök på högtalarkabel.
De jag såg kostade runt 20 - 100 kr/m lite billigare om man köper mycket.