Vissa spel fungerar inte, medan andra funkar bra (titelbrist)

Permalänk
Medlem

Vissa spel fungerar inte, medan andra funkar bra (titelbrist)

Hej!

Har i dagarna beställt en helt ny dator, och är därför ute efter att försöka sälja hela eller delar av min gamla dator. Problemet är att jag under en längre tid haft konstiga problem med datorn som jag inte kan identifiera. En del spel, krävande som icke-krävande t.ex. CS 1.6 (!?), CS:GO, BF3 och Fear, för att nämna några, fungerar mycket dåligt eller inte alls, medan ett spel som WoW fungerar i princip felfritt på lägre inställningar. Jag kan tyvärr inte tillräckligt om datorer för att felsöka mer än så här, och undrar därför om någon kan hjälpa mig med test för att avgöra vilken eller vilka delar av datorn som är problemet. Det låter onekligen som ett grafikkortsproblem i mina öron, men jag har som sagt inte tillräcklig kunskap.

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Lista dina komponenter.

Vad exakt menar du med att de fungerar dåligt eller inte alls?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

#2

Tack för ditt svar!

Förlåt om det är en dum fråga, men hur får jag fram en lista över komponenterna på smidigt sätt? Datorn är ca 3 år gammal och finns inte i butikens utbud längre, så därför har jag ingen aning.

Till din andra fråga så fungerar spelen väldigt annorlunda. CS:GO kommer inte förbi loading screen till en server, Fear "glitchar" i både ljud och bild (alltså att bilden rycker fram och tillbaka på något konstigt sätt), 1.6 glitchar på liknande sätt men enbart i bild. Det sker även liknande saker när jag drar upp settings i WoW, alltså att olika föremål "blinkar" och glitchar. Väldigt svårt att beskriva hur jag menar med glitchar och blinkar, men förhoppningsvis får du en idé om hur jag menar.

Permalänk
Hedersmedlem

Du tänker av första inlägget att döma försöka sälja nuvarande delar. Då är det nog dags att sluta vara lat och försöka få "fram en lista över komponenterna på ett smidigt sätt", utan istället öppna datorn och läsa på delarna vad det är för något. Lägg gärna upp lite bilder så kanske vi kan hjälpa till.

Försök bara sälja sådant du är säker på fungerar 100% eller var mycket tydlig med att ange att skicket är okänt/eventuellt defekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jesper_:

#2

Tack för ditt svar!

Förlåt om det är en dum fråga, men hur får jag fram en lista över komponenterna på smidigt sätt? Datorn är ca 3 år gammal och finns inte i butikens utbud längre, så därför har jag ingen aning.

Till din andra fråga så fungerar spelen väldigt annorlunda. CS:GO kommer inte förbi loading screen till en server, Fear "glitchar" i både ljud och bild (alltså att bilden rycker fram och tillbaka på något konstigt sätt), 1.6 glitchar på liknande sätt men enbart i bild. Det sker även liknande saker när jag drar upp settings i WoW, alltså att olika föremål "blinkar" och glitchar. Väldigt svårt att beskriva hur jag menar med glitchar och blinkar, men förhoppningsvis får du en idé om hur jag menar.

Det är helt omöjligt att ge någon detaljerad hjälp utan att veta vad som sitter i din dator, men ett tips ska du få: Se till att alla dina drivrutiner är up to date. Men återigen måste du veta vad som sitter i datorn för att kunna uppdatera drivrutinerna. Lycka till!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!