Är det dumsnålt att välja Yamaha RX-V775 före en RX-A830? Stor ljudskillnad?

Permalänk
Medlem

Är det dumsnålt att välja Yamaha RX-V775 före en RX-A830? Stor ljudskillnad?

Hej!
Är jag dumsnål om jag väljer en RX-V775, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1698641 före en Rx-A830, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1835514?

Som jag ser är det typ samma funktioner på dem, men hur mycket bättre ljud är det i 830? Kommer jag märka skillnad?

Viktigast för mig är att zone2 med partymode funkar bra och ariplay.

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Du kommer inte att märka någon skillnad alls på ljudet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar.
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Demat en 675:a och tyckte det var tillräckligt bra med kräm i den.
Party Mode är att du kan köra ut ljudet på två högtalarpar i olika rum från samma källa va?

Är inte rummen gigantiska och du har vettiga högtalare så lär 775:an funka fint med.
Dock inte testat den funktionen själv.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar.
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

tack!

Skrivet av RHWarrior:

Demat en 675:a och tyckte det var tillräckligt bra med kräm i den.
Party Mode är att du kan köra ut ljudet på två högtalarpar i olika rum från samma källa va?

Är inte rummen gigantiska och du har vettiga högtalare så lär 775:an funka fint med.
Dock inte testat den funktionen själv.

Precis, och med digital källa. Annasr är det analog som funkar som jag förstår det..

Det är en öppen vindslägenhet på 100 kvm och 4-5m takhöjd, med ett 5.1 i ena hörnet och andra högtalare spridda i taket i typ kök, badrum terass etc.

Tror det är Jamo högtalare inbyggda.

Ska fundera lite till med lutar nog åt 830 ändå för att vara på säkra sidan tror jag,...

Tack för alla synpunkter!

/e

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

tack!

Precis, och med digital källa. Annasr är det analog som funkar som jag förstår det..

Det är en öppen vindslägenhet på 100 kvm och 4-5m takhöjd, med ett 5.1 i ena hörnet och andra högtalare spridda i taket i typ kök, badrum terass etc.

Tror det är Jamo högtalare inbyggda.

Ska fundera lite till med lutar nog åt 830 ändå för att vara på säkra sidan tror jag,...

Tack för alla synpunkter!

/e

Vad menar du med att vara på den säkra sidan ?
Ljudmässigt så är det ingen skillnad alls, Det enda viktiga i frågan är att du får de funktioner du behöver.
Finns de i den billigare modellen så är det bara bortkastade pengar att köpa den dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Vad menar du med att vara på den säkra sidan ?
Ljudmässigt så är det ingen skillnad alls, Det enda viktiga i frågan är att du får de funktioner du behöver.
Finns de i den billigare modellen så är det bara bortkastade pengar att köpa den dyrare.

Formulerade mig lite dåligt. Menar såklart precis som du skriver, att funktionerna varierar, fler hdmi etc. Köpte en 830 idag iaf. Det blir nog bra.

Tack.

/e

Permalänk

Livar upp den ny-gammla tråd, Är det dum snålt att köpa yamaha rx-755 ist för den 1300kr dyrare rxa-830?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Livar upp den ny-gammla tråd, Är det dum snålt att köpa yamaha rx-755 ist för den 1300kr dyrare rxa-830?

Nu har jag "bara" en RX-V775. Men den ska ge extrem valuta för pengarna och när jag läste på om den innan köpet sa recensenter att den motsvarade receivrar dubbelt så dyra. Provlyssnade en mycket dyrare Onkyo och hörde 0 skillnad. Nu vet jag ju inte exakt vart gränsen för mitt audifileri går men vad jag vet är att jag är toknöjd med min RX-V775! Kör Dolby-standarder via film mest, optisk kabel. Kör Yamahahögtalare 5.0 (alltså ingen sub) i 8000krs klassen. Kristallklart ljud och kräm finns det gott om. Golvhögtalarna ger tillräckligt mycket tryck i basen för att kunna bli vräkt från min lägenhet

Men som sagt. Se vad det är för extra funktioner/connections och om det är nåt du saknar.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2