Hur kan en analog mikrofon "inte vara kompatibel"?

Permalänk
Medlem

Hur kan en analog mikrofon "inte vara kompatibel"?

Sitter just nu (eller ja, inte precis nu, för nu skriver jag ju) med en modmic 3.0 i ena handen och en Scarlett 2i2 i den andra, medans jag försöker lista ut hur det är möjligt att en analog mikrofon "inte är kompatibel" med ett visst ljudkort.

Det är iaf så det står på antlions hemsida... och jag har ju bevis framför mig, för uppenbarligen funkar det inte i min Scarlett 2i2, medans det funkar utmärkt i mitt Xonar DGX.

En mikrofon består av - utan att gå in på för mycket detaljer, för då klantar jag bort mig - ett membran som vibrerar av ljudvågorna som träffar det, vilket på nåt sätt skickar strömpulser in till ljudkortet. Hur kan detta inte vara kompatibelt? Det är ju helt analogt!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns många olika typer av arbetsprinciper för mikrofoner och det ger helt olika elektriska egenskaper, jag antar (obs spekulation) att du i det här fallet behöver biasspäning för att det är en elektretkapsel, men Scarletljudkortet har bara fantommatning som används med riktiga kondensatormikrofoner och inte biasmatning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.