Minecraft-server - köpråd

Permalänk
Medlem

Minecraft-server - köpråd

Hej,

är i tankarna att köpa in egen server istället för att alltid hyra.
Har nyligen skaffat 100/100 mbit lina från Bahnhof så tänkte att det vore dags.

Kollat runt lite på bl.a. Ebay och tradera efter servrar och undrar om en sån här server klarar av Minecraft (Spigot/Bukkit) med flera världar och plugins med kanske 10-50 spelare på?
http://goo.gl/15QOZs

Tänkte då det funkade bra för mig när jag testade o hosta på min egna dator som har 8GB ram och fyrkärning prolle men är inte riktigt säker på om man kan räkna 4 kärnor och 8GB ram på samma sätt som en vanlig dator när det gäller Minecraft, webhosting, Plex osv?

Vore trevligt om någon trevlig själ kunde svara mig ifall detta funkar, om det är smart osv. eller om det är bättre med något annat?
Vill helst inte att priset ska gå över 3000-4000 kr (och om möjligt att den är hyfsat tyst). Kanske rentav bättre o bygga ihop egen burk?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daka64:

Hej,

är i tankarna att köpa in egen server istället för att alltid hyra.
Har nyligen skaffat 100/100 mbit lina från Bahnhof så tänkte att det vore dags.

Kollat runt lite på bl.a. Ebay och tradera efter servrar och undrar om en sån här server klarar av Minecraft (Spigot/Bukkit) med flera världar och plugins med kanske 10-50 spelare på?
http://goo.gl/15QOZs

Tänkte då det funkade bra för mig när jag testade o hosta på min egna dator som har 8GB ram och fyrkärning prolle men är inte riktigt säker på om man kan räkna 4 kärnor och 8GB ram på samma sätt som en vanlig dator när det gäller Minecraft, webhosting, Plex osv?

Vore trevligt om någon trevlig själ kunde svara mig ifall detta funkar, om det är smart osv. eller om det är bättre med något annat?
Vill helst inte att priset ska gå över 3000-4000 kr (och om möjligt att den är hyfsat tyst). Kanske rentav bättre o bygga ihop egen burk?

Tacksam för svar!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7152285/2014-09-14
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7154900/server2
Här är 2 olika serverpaket som jag tror skulle klara dina krav hyfsat, i alla fall inom budget. Sen är jag inte säker på vilken som är bäst eller om dom klarar 50 spelare. Jag tror inte du behöver en riktig server för dina behov, och lite äldre servrar är ofta ineffektiva och ganska högljudda.

Permalänk
Medlem

Instämmer med jakob55, du har absolut inte behov av en riktig server för att kunna köra en minecraftserver.. Bygg en egen burk med mycket fokus på RAM och processor istället. Var också noga med att undersöka hur minecraft presterar bäst, med få men högt klockade kärnor eller med flera lägre klockade och välj prolle därefter. Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Du vet att Bahnhof inte delar ut publika IP'n till sina kunder med mindre än att man begär det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daka64:

Hej,

är i tankarna att köpa in egen server istället för att alltid hyra.
Har nyligen skaffat 100/100 mbit lina från Bahnhof så tänkte att det vore dags.

Kollat runt lite på bl.a. Ebay och tradera efter servrar och undrar om en sån här server klarar av Minecraft (Spigot/Bukkit) med flera världar och plugins med kanske 10-50 spelare på?
http://goo.gl/15QOZs

Tänkte då det funkade bra för mig när jag testade o hosta på min egna dator som har 8GB ram och fyrkärning prolle men är inte riktigt säker på om man kan räkna 4 kärnor och 8GB ram på samma sätt som en vanlig dator när det gäller Minecraft, webhosting, Plex osv?

Vore trevligt om någon trevlig själ kunde svara mig ifall detta funkar, om det är smart osv. eller om det är bättre med något annat?
Vill helst inte att priset ska gå över 3000-4000 kr (och om möjligt att den är hyfsat tyst). Kanske rentav bättre o bygga ihop egen burk?

Tacksam för svar!

Skrivet av AtreX:

Instämmer med jakob55, du har absolut inte behov av en riktig server för att kunna köra en minecraftserver.. Bygg en egen burk med mycket fokus på RAM och processor istället. Var också noga med att undersöka hur minecraft presterar bäst, med få men högt klockade kärnor eller med flera lägre klockade och välj prolle därefter. Lycka till!

Kan tillägga här att minecraft endast körs på en kärna från vad andra skriver, så Intelburken jag länkade är nog det lite bättre alternativet. Men den processorn måste man klocka för att den ska vara effektiv och ge mycket för pengarna. TS har du klockat något förut eller är du helt okunnig inom det?

Permalänk
Medlem

Tänk på att HP DL380 är tänkt att sitta i ett rack i en server hall som är ljudisolerad.
Den låter säkert 70-80dB med lite last.

Har du inte ett hus med en källare är det bättre att snegla mot en konsument dator, något som liknar det Jakob länkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Du vet att Bahnhof inte delar ut publika IP'n till sina kunder med mindre än att man begär det?

Det är olika beroende på var man bor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

SSD är att föredra till en minecraft server..

Edit: Såg att det fanns i inköp listorna.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Jag körde en minecraft server som hade 25 personer inne ganska ofta och då pallade min burk av den. Hade 16 GB i ram en amd athlon nånting duelcore 3.0GHZ och det var inget problem med lagg. och då körde jag inte spigot utan körde först hmod och sen vart det bukkit. Sen har jag en server en HP PROLIANT DL380 G5 och den låter som ett jetplan när den inte är i load så skulle gå efter en konsument datorn. Om du inte har en server hall att ställa den i

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

SSD är att föredra till en minecraft server..

Edit: Såg att det fanns i inköp listorna.

Hade jag haft nog med RAM så hade jag nog försökt köra en RAM-disk istället, och göra backup mot HDD i intervaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Hade jag haft nog med RAM så hade jag nog försökt köra en RAM-disk istället, och göra backup mot HDD i intervaller.

Jag tror att det är svårt att få in så mycket ram i en dator för att man ska kunna köra ramdisk i en dator för 3-4k. Men annars är det säkert ett bra alternativ. Har du någon bra länk till en guide hur man sätter upp en ramdisk? Kanske skulle test att sätta upp en och se hur dom funkar

Permalänk
Medlem

Allt jag har hemma har jag köpt beggat, funkar mycket bra. Kör min minecraft server på en Dual Xeon l5638 2Ghz, kör virtuellt och har tilldelat Ubuntu 4 kärnor och 6 gig ram, startar minecraft servern med 4096 ram. Räcker gott och väl till de personer som lirar minecraft.

Kolla runt på Ebay efter grejer, tänk på att det kan bli skatt o grejs på saker som köps från staterna.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html

Bra referens om du är ute efter minecraft! Enkärnig prestanda är viktigt! (Dvs köp INTE en åttakärnig AMD-prolle!)

Jag ska bygga min serverdator om en timme faktiskt! Kollade runt mycket på blocket och det slutade med mycket fina delar till ett överkomligt pris

Slopa rack-server-idén direkt. Har en liggande under min soffa som jag låna av en vän, den lät OFANTLIGT mycket och var mycket otymplig. Bygg en billig liten dator! CPU och RAM är fokus som sagt!