Permalänk
Medlem

Begagnade datorkomponenter

Hejsan Clockare!

Sedan sambon börjat studera har min sk ''speldator'' (har inte höga krav, vill kunna spela starcraft) helt blivit studiedator.

Då ekonomin verkligen inte tillåter att jag lägger ut hur mycket som helst på en till dator vill jag höra med er om ni tror det är en bra idé att köpa begagnade saker för att sedan bygga en dator att spela på?

Kan tillägga att jag tänka isf faktiskt göra premiär med att bygga datorn själv.

Lite tankar kring detta vore snällt.

//Tollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Hejsan Clockare!

Sedan sambon börjat studera har min sk ''speldator'' (har inte höga krav, vill kunna spela starcraft) helt blivit studiedator.

Då ekonomin verkligen inte tillåter att jag lägger ut hur mycket som helst på en till dator vill jag höra med er om ni tror det är en bra idé att köpa begagnade saker för att sedan bygga en dator att spela på?

Kan tillägga att jag tänka isf faktiskt göra premiär med att bygga datorn själv.

Lite tankar kring detta vore snällt.

//Tollen

tja, får du tag i något fungerade begagnat funkar det, men du missar alla former av garanti och du vet inte hur säljaren har behandlat grejerna.

Vad är budget?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

tja, får du tag i något fungerade begagnat funkar det, men du missar alla former av garanti och du vet inte hur säljaren har behandlat grejerna.

Vad är budget?

Nej det är just det, kan inte riktigt svara på budget då jag antagligen kommer få försöka hitta dem där ''klippen'' och ta det lite pö om pö..
Och försöka hitta dem viktigaste delarna där kvitto och garanti finns kvar kanske.

Men kan säga att 5-6 är i överkant :-/

Har ni något som inte används längre som ni vet skulle kanske passa mig får ni gärna höra av er. (har ni även något bidrag så tas det mer än gärna emot)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Nej det är just det, kan inte riktigt svara på budget då jag antagligen kommer få försöka hitta dem där ''klippen'' och ta det lite pö om pö..
Och försöka hitta dem viktigaste delarna där kvitto och garanti finns kvar kanske.

Men kan säga att 5-6 är i överkant :-/

Har ni något som inte används längre som ni vet skulle kanske passa mig får ni gärna höra av er. (har ni även något bidrag så tas det mer än gärna emot)

Har handlat en del här på swecs marknad och ännu inte haft problem med sakerna så om du ska handla begagnat så köp här på marknaden du kan få en fin dator för dom pengarna.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Tollen:

Nej det är just det, kan inte riktigt svara på budget då jag antagligen kommer få försöka hitta dem där ''klippen'' och ta det lite pö om pö..
Och försöka hitta dem viktigaste delarna där kvitto och garanti finns kvar kanske.

Men kan säga att 5-6 är i överkant :-/

Har ni något som inte används längre som ni vet skulle kanske passa mig får ni gärna höra av er. (har ni även något bidrag så tas det mer än gärna emot)

Allt i mina senaste 2 datorer (räknar inte med lekriggar för överklockning för då är det ännu fler) är köpt begagnat varav till väldigt stor del här på swec och det har fungerat väldigt bra än så länge. Med en budget på 6k kommer du väldigt långt begagnat, ett exempel med priser från marknaden här.

GPU: R9 280X, 1300kr
CPU: 2500k, 800kr
Moderkort: Random p67/z77 1155 kort, 500kr
RAM: 8GB 1600 MHz DDR3, 400kr
120 GB SSD: 400kr
HDD, någon 1-2TB historia 400kr
Nätagg: Från 400kr så du får ett vettigt

Totalt ~4200kr för en väldigt kompetent dator. Sen behöver du chassi som är för dyrt att frakta så antingen ett billigt nytt eller ett begagnat där du bor, beroende på modell och skick någon till några hundralappar till och där har du en dator som är bättre än exemplen som ges i köptråden ovanför med en maxbudget på 7000kr fast klart billigare.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ta tillbaks din dator och köpa en bärbar eller stationär studiedator till sambon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

5-6k är i överkant alltså för mycket :-/ men det låter bra.
Ha i åtanke att jag aldrig har byggt någon dator och inte är något proffs.

Tänkte försöka lägga pengar på ett nytt chassi och OS sedan köpa allt begagnat men låt oss säga att den kostar 4k, då har jag inte råd att något felar.

Jag förstår såklart att man aldrig kan vara 100..

Edit: Ang det att ''ta tillbaka'' datorn så har hon/vi massa bilder, filmer osv på vårat barn, vänner och familj + studier så att röra den datorn i dagsläget är inget alternativ. (plus att den datorn är inget att hänga i granen för den delen heller)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tollen:

5-6k är i överkant alltså för mycket :-/ men det låter bra.
Ha i åtanke att jag aldrig har byggt någon dator och inte är något proffs.

Tänkte försöka lägga pengar på ett nytt chassi och OS sedan köpa allt begagnat men låt oss säga att den kostar 4k, då har jag inte råd att något felar.

Jag förstår såklart att man aldrig kan vara 100..

Edit: Ang det att ''ta tillbaka'' datorn så har hon/vi massa bilder, filmer osv på vårat barn, vänner och familj + studier så att röra den datorn i dagsläget är inget alternativ. (plus att den datorn är inget att hänga i granen för den delen heller)

När du skriver så låter det som att bilderna endast finns på den datorn. Jag hoppas du är medveten om att all elektronik kan dö när som helst och att man därför alltid, utan undantag, måste ha backup på viktiga saker?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

När du skriver så låter det som att bilderna endast finns på den datorn. Jag hoppas du är medveten om att all elektronik kan dö när som helst och att man därför alltid, utan undantag, måste ha backup på viktiga saker?

Självklart sparar vi alla bilder på en annan hårddisk.. Det är så att hon behandlar lite bilder, skriver ut osv. Jag känner i vilket fall som helst att detta är det bästa sättet.. (att jag skaffar en till dator till mitt spelande och serie tittande)

Speciellt också för att som jag skrev innan, den dator är inte mycket att hänga i granen..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tollen:

Självklart sparar vi alla bilder på en annan hårddisk.. Det är så att hon behandlar lite bilder, skriver ut osv. Jag känner i vilket fall som helst att detta är det bästa sättet.. (att jag skaffar en till dator till mitt spelande och serie tittande)

Speciellt också för att som jag skrev innan, den dator är inte mycket att hänga i granen..

Beroende på vad man har för krav kan man få mycket fina grejer beg:

Mitt senaste bygge som används som lekserver till mina småbröder (främst Minecraft):
FX-8350 600kr (SweC Beg)
AM3+ MoBo - Skänktes som defekt (SweC Beg) Kostade i tågresa (70kr kanske?)
8(2x4)GB RAM - 100kr + frakt till Corsair för Garanti (60kr). (SweC Beg)
Chassi - Core 1100 - 250kr (Inet nytt)
Nätagg - V550S (Nytt från komplett) 400kr.
Radeon HD 7750 - 430kr (enda delen från tradera)
HDD - En skräpig 2.5" men en 120GB SSD går att få för allt mellan 500-900kr ny.

Totalt för min dator:
600+70+100+250+400+430 = 1850kr Det är riktigt bra pris faktiskt. Ett större grafikkort + SSD och du är hemma men fortfarande inte mycket mer än 3500kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju helt otroligt.
Hur är det med AMD? Jag har ärligt talat aldrig tittat åt Amds håll då alla alltid förespråkat intel.

Men då tycker ni att jag kan satsa på en del begagnat och så köper jag ett nytt chassi.
Hur ser ni på ett OS ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tollen:

Ja det låter ju helt otroligt.
Hur är det med AMD? Jag har ärligt talat aldrig tittat åt Amds håll då alla alltid förespråkat intel.

Men då tycker ni att jag kan satsa på en del begagnat och så köper jag ett nytt chassi.
Hur ser ni på ett OS ?

OS köper man nytt. Eller så chansar man på en billig från Aliexpress och hoppas på att man slipper få en mögkopia?

Inte så att ni har tillgång till MSDNAA/dreamspark?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin