FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem

Tack för tips, är medlem på discshop sen tidigare,
får väl köpa och beställa hem, fördelen är att man har
allt på skiva med fodral till, då kanske man köper joystick
samtiidigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe4r:

Tack för tips, är medlem på discshop sen tidigare, får väl köpa och beställa hem, fördelen är att man har allt på skiva med fodral till, då kanske man köper joystick samtiidigt också.

Gör så. Se bara till att du köper Gold Edition så slipper du ladda ner service packs, och så får du lite mer innehåll också.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Kollat lite på folk som byggt egna cockpits hemma. Helt sjuka byggen en del fått till. Synd att man saknar både tid, yta och pengarna för något sådant. Tror att byggfasen hade varit väldigt rolig för mig, men jag vet inte om jag hade flugit så mycket i den sedan.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Saitek TPM-panel

Hej !
Jag har just skaffat Saiteks Cessna yoke och deras TPM-panel fär att kontrollera gas, blandning och propeller. Har just installerat MFS X de luxe edition och provstartat en cessna 172. I Windows hittas TPM-panelen OK och alla tester fungerar. Då jag startar konfigureringen i MSF så hittas tpm-panelen men reglagen är default att gasen kontrollerar roder och prop går på skev. Endast mixen fungerar i spelet. Planet bara snurrade på banan när jag gav gas. Jag försöker ändra tilldelningen av kommandona till reglagen under controls men det tar inte. På testsidan är gas y-axel och prop x-axel. Har någon testat Saiteks grejer och stött på detta? Är de luxeeditionen fel? Ser att någon rekommenderar att köpa gold.
Tacksam för hjälp - annars får jag lägga tpm-panelen i skrivbordslådan...

Visa signatur

Patrick S
Chassi: Coolermaster HAF XB (liggande moderkort)
MB: Asus P8Z77-V PRO, CPU: CoreI-7 3770K
GP:
Minnen: 4x4G Corsair LP,SSD: Samsung 830 x 2, HDD: 1TB, PSU: Seasonic X-750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrick S:

Hej !
Jag har just skaffat Saiteks Cessna yoke och deras TPM-panel fär att kontrollera gas, blandning och propeller. Har just installerat MFS X de luxe edition och provstartat en cessna 172. I Windows hittas TPM-panelen OK och alla tester fungerar. Då jag startar konfigureringen i MSF så hittas tpm-panelen men reglagen är default att gasen kontrollerar roder och prop går på skev. Endast mixen fungerar i spelet. Planet bara snurrade på banan när jag gav gas. Jag försöker ändra tilldelningen av kommandona till reglagen under controls men det tar inte. På testsidan är gas y-axel och prop x-axel. Har någon testat Saiteks grejer och stött på detta? Är de luxeeditionen fel? Ser att någon rekommenderar att köpa gold.
Tacksam för hjälp - annars får jag lägga tpm-panelen i skrivbordslådan...

Hej!

Nu har jag inte en sådan själv, men kan det inte vara så att du måste välja rätt enhet i rullisten där inne på controls? Sedan skulle jag rekomendera att gå in och ta bort alla bindings under "Axis" för alla enheter så att det inte är något som spökar sedan.

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk

Här var det dött? Flyger ni någonting? Jag själv tuffar på med flygningar både här och där.
Har nyligen avslutat ett Atlanten runt och har nu påbörjat Sydamerika runt.

Kan väl passa på och slänga in lite bilder men det blev inte så mkt bilder från Atlanten runt.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

Tjusiga bilder!

Varit lite mindre FSX för min del senaste månaden men räknar med att komma igång snart igen.

Gör alla mina flygningar i SAS LN-RRH "Freja Viking" och har spelat in en hel del av dem och laddat upp till min YouTube-kanal som enkelt kan hittas om ni Googlar på mitt namn Richard Åsberg för den som är intresserad.

Alla flygningar är online på Vatsim och till destinationer som LN-RRH trafikerar IRL.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sitter och flyger i stort sätt varje helg, både på Vatsim och Hosted session med polare och har lite fun.
Men aktiv i denna tråd är jag inte, men har bevakning på tråden

Fina bilder btw ;D

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk

Är helt ny på detta med FSX men undrar om det finns nått sätt att ändra grafiken på spelet? När jag startar det så är grafiken jätte dålig, vill helst köra i 1080p. Tänkte mest på om det var någon inställning man gjorde eller om man måste ladda ner "addons" som jag knappt vet hur de fungerar. Sen undrar jag också vad ni kan rekommendera för joystick i rimlig prisklass (under 1000:-). Jag sitter just nu på en deluxe version, är de mycket skillnad på deluxe och gold? Blir många frågor på en och samma gång men hoppas på svar på några iaf.

/flygentusiasten

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk

Finns en hel del inställningar du kan ändra på i FSX om du går in och kikar igenom menyerna men sen kan du självklart även lägga till olika tillägg för att ytterligare höja upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Med addons så blir FSX ett utsendemässigt och funktionsmässigt ett helt nytt spel nästan.
Men lär dig grunderna i spelet först gällande navigering m.m
Sen så kan du skaffa nåt lite roligare och bättre plan.samt nått som bättrar på mark och himmel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

En sak har jag märkt nu efter lite testande utav FSX att det verkar gudomligt svårt att styra introduktions planen med tangetbordet. Hur upplever ni det som spelat ett tag? Blir de lättare med en joystick?

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk

Beror ju lite på vilken typ av plan du flyger men min rekommendation för att höja upplevelsen rejält och samtidigt göra det mycket enklare är att du skaffar en yoke, dvs en "flygratt".

De vanligaste i hyfsad prisklass är Xaitek och CH Products. Har själv haft en CH i säkert 10 år och funkar fortfarande perfekt.

Permalänk

Just nu håller jag på att flyga igenom nybörjar uppdragen för att lära mig grunderna. Bara av att titta lite på vad marknaden har att erbjuda så känns Saitek X52 som ett schysst val. Men nu när du nämnde Yoke så kollade jag lite och där känns det ju mer som en grej för FSX då de andra joystickarna mer känns som "stridsflygs" anpassade.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk

Exakt, beror på vad du tror du i första hand kommer vilja flyga men majoriteten av "vanliga" flygplan har ju yoke IRL och är även det jag tycker det är skönast att flyga med.

Permalänk

Newark (KEWR/EWR) från luften:

På bilderna kan man se den nya rullbanan (02/20) samt den nya appronen med tillhörande terminal.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

Nu har man beställt en yoke från saitek samt gold edition. Hur lång tid tror ni det kan ta innan man flyger en boeing 737 för en nybörjare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk

Skoj, kommer bli bra mycket både roligare och enklare för dig att flyga nu.

Den 738 som hänger med i FSX kan du nog få upp i luften ganska fort men mer avancerade modeller kräver både pluggande och tid att bemästra.

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Skoj, kommer bli bra mycket både roligare och enklare för dig att flyga nu.

Den 738 som hänger med i FSX kan du nog få upp i luften ganska fort men mer avancerade modeller kräver både pluggande och tid att bemästra.

Låter sjukt nice. Vilka addons kan man köpa för "bättre" 737'or?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk

Kolla in PMDG 737 NGX. Har ett par år på nacken men anses fortfarande som en av de mest realistiska modellerna för FSX.

Gör själv alla flygningar i just det planet och har även laddat upp en hel del av dem till YouTube så sök på mitt namn (Richard Åsberg) på Google eller direkt på YouTube och gå in och kika på min kanal om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

Har inte varit aktiv i den här tråden men kört rubbet av Microsoft FS .
Varit lite lugnt med flygningen i sommar.
Richard vi har setts på annat sim relaterat forum , nöjd med 4770k.n du hitta?

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk

Det var inget 'Golden chip' men ändå helt OK.

Kör den i 4.5 GHz stabilt med bra temp och kan höja ytterligare lite men det lilla extra är inte prestandamässigt värt den ökade temperaturen till följd av högre volt.

Permalänk
Skrivet av NordicSaint:

Nu har man beställt en yoke från saitek samt gold edition. Hur lång tid tror ni det kan ta innan man flyger en boeing 737 för en nybörjare?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du är helt ny rekommenderar jag att du flyger igenom mission sin finns i spelet.

men 737:an som följer med spelet är lätt att bemästra.
Var lite mer "plugg" med NGX men gick fort att bemästra den också.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Skrivet av NordicSaint:

Låter sjukt nice. Vilka addons kan man köpa för "bättre" 737'or?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker inte du ska begränsa dig till enbart 737 då det finna många andra trevliga plan att införskaffa förutom nämnda PMDG 737.

T.ex.:

Qualitywings 757:

Qualitywings Bae146/Avro RJ:

PMDG 747 (dock väldigt dyr i förhållande till interiör kvalité):

PMDG MD11:

Sedan finns det lite gott som är på gång/under utveckling:
Aerosoft har sin A319/18 + omgjorda versioner av A320/321 på gång.
Qualitywings har en Boeing 787 på gång.
Flightsimlabs har en ytterst seriös version av A320 på gång. Den påstås vara minst lika avancerad som PMDGs 737.
Black Box Simulation har en A330/A340 på gång.
Milviz har en Beechcraft B350i Super King air på gång.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle dock inte köpa PMDGs 747 för dom utvecklar just nu en 2.0 version av den. Då skulle jag vänta tills den kommer ut. Kanske tar ett år men värt det

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Skrivet av Wolixe:

Jag skulle dock inte köpa PMDGs 747 för dom utvecklar just nu en 2.0 version av den.
Då skulle jag vänta tills den kommer ut. Kanske tar ett år men värt det

Absolut dock så tror jag att det tar mer än ett år. 777an kom förra året så jag tror det
tar kanske 2 år till innan B747 v2 släpps.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Absolut dock så tror jag att det tar mer än ett år. 777an kom förra året så jag tror det
tar kanske 2 år till innan B747 v2 släpps.

Men 737 kom året innan 777 och dom hade redan börjat med 747 2.0 innan dom släppte 777

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk

Anledningen till att jag ville köra ett 737 är just pga att det är det vanligaste flygplanet i världen. Då jag själv snöat in mig på detta samt att jag funderar på att utbilda mig till pilot Men givetvis finns det andra intressanta modeller som nämnts ovan.

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |

Permalänk

Förstår vad du menar och är nog väldigt individuellt hur man gillar att simulera flygning i FS. Vissa tycker det är skoj att testa massa olika plan och göra olika typer av flygningar medan andra däribland jag själv föredrar att fokusera på ett specifikt plan.

Oavsett hur och vad man flyger tycker jag FS med de olika tillägg som finns idag både när det gäller flygplan, väder, flygplatser och terräng är ganska fantastiskt...inte långt ifrån verkligheten fast man sitter framför en vanlig PC.

Lägger man sen dessutom till möjligheten att simulera flygning med flygtrafikledning via de online-nätverk som finns som t ex Vatsim har du på ett både förhållandevis billigt och lättillgängligt sätt en setup som kan användas som ett riktigt träningsverktyg för riktiga pilotstudier och känner även till flertalet redan färdiga piloter som använder FS både för nöjes skull men även för att träna vissa inflygningar etc - riktigt häftigt tycker jag!!

Permalänk

Har fått hem min Yoke och börjat flyga lite smått nu på tutorial missions. Fick precis upp ett felmedelande plus att FSX kraschade. Nått i stil med "You ran out of memory, change graphics". Ganska konstigt med tanke på hur min dator ser ut (kolla min comment) Någon som vet vad felet kan vara?

Visa signatur

| MB: GIGABYTE Z390 AOROUS ELITE | CPU: Intel Core i5-9600K -> NZXT Kraken x62 | GPU: Palit GeForce RTX2080 8GB | RAM: HyperX Fury Black 32gb 3200 Mhz | PSU:EVGA Supernova 750W| SSD M.2:Samsung 970 evo plus 500gb | Chassi: NZXT H440W |