Microsoft kan köpa Mojang för 14 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om Minecraft förblir en Java-applikation, så är det plattformsoberoende, och jag skulle inte ens kunna se att Microsoft skulle vilja skriva om koden till något mer plattforms-specifikt.

Java som språk är plattformsoberoende, dock är inte alla APIer det (DirectX osv).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av V1pArzZ:

Snälla ni, jag lovar nästan att alla här skulle sälja sitt spelföretag som är en one hit wonder för 14 miljarder, sluta och starta ett nytt företag

Frågan är då, om man en gång lyckats med ett one hit wonder spel, kommer man då att kunna lyckas igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Frågan är då, om man en gång lyckats med ett one hit wonder spel, kommer man då att kunna lyckas igen?

Nej, i så fall vore inte det första spelet ett "one hit wonder".

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Frågan är då, om man en gång lyckats med ett one hit wonder spel, kommer man då att kunna lyckas igen?

Helt omöjligt är det väl inte, Niclas Zennström Kazaa, Skype mm lyckades ju.

Permalänk
Medlem

Why Microsoft, why?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Blir mycket skatt på de summorna. Svenska skolan är räddad

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Alla har ett pris, så även Notch.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Mojang är ett one hit wonder bolag och Minecraft har peakat. Visst kommer det fortfarande dra in pengar i fler år till men det känns inte som det finns någon utvecklingspotential och i all ärlighets namn så ligger mycket av MCs framgång i att det är ett indie game med lite hipster känsla. Spelet i sig är väldigt meh och hade aldrig slagit om det utvecklats och producerats av t.ex MS eller EA.
Väldigt svårt att se hur det här köpet skall löna sig för MS, med bibehållen vinst(vilket känns väldigt osannolikt i mer än ett par år till) skulle det ta 17,5 år innan Mojang betalat av sig för MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ni som tycker det är smart och bra att sälja när någon slänger upp fetbörsen:

Hur tror ni Sverige sett ut om våra tidiga pionjärer och uppfinnare lagt sig platt med drömmar om fulla kassakistor när utländska företag kom knackande på dörren?

Tänk om Ingvar Kamprad sålt IKEA till Walmart på 1960-talet, som ett exempel.

Hur har spelarna tjänat på att EA köpte upp Dice och slapp utveckla en ny spelmotor samt kan införa sina älskade mikrotransaktioner överallt?

Kan du på rak arm räkna upp några av våra gamla svenska företag som fortfarande är i svensk ägo...?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Kan du på rak arm räkna upp några av våra gamla svenska företag som fortfarande är i svensk ägo...?

För exempel så:
SAAB AB (flyget)
IKEA
Volvo AB (lastbilar)
Svenska Handelsbanken AB
Atlas Copco
Swedbank
Sandvik AB
Nordea

Finns en uppsjö till

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Om detta är sant och gud hjälpe oss, hur lång tid tror ni tills Minecraft blir beroende av något som bara funkar på Microsoft.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ok om det händer kommer jag definitivt inte köpa minecraft...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För exempel så:
SAAB AB (flyget)
IKEA
Volvo AB (lastbilar)
Svenska Handelsbanken AB
Atlas Copco
Swedbank
Sandvik AB
Nordea

Finns en uppsjö till

Ikea är nederländskt! http://sv.wikipedia.org/wiki/Ikea

Nordea ägs till största delen av ett finskt företag! http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordea

Permalänk
Medlem

Så fort jag läste rubriken så tyckte jag att det kändes som väldigt lite pengar. Läst igenom alla kommentarer och läst runt lite. (obs 5 artiklar) http://www.idg.se/2.1085/1.582246/stormrika-pa-framgangssagan...

Minecraft ÄR stort fortfarande, jag började köra betan när den kom och spelade ett år eller ngt med kompisar och byggde runt. Men i dagsläget så är användarna mycket yngre, det är barn som spelar minecraft idag. Det säljs sjukt många kopior varje dag och "Förra året omsatte Mojang 2,1 miljarder kronor och gjorde en vinst på över 800 miljoner kronor."

Det finns fortfarande mycket kvar att ta av spelet, kanske någon fiffig updatering eller ngn sorts crossover med ngt annat spel (tror Notch har lite ideer). Sedan alla ägarrättigheter till spelet är värda mycket.

Tror inte dem säljer det för så lite, då Microsoft gav 4ggr så mycket för Skype så känns detta som en väldigt liten summa. Sett till ägarfördelningen kommer "Notch" andel bli 9,8 miljarder kronor, Jakob Porsér får 2,9 miljarder och Carl Manneh 1,1 miljarder kronor.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Ikea är nederländskt! http://sv.wikipedia.org/wiki/Ikea

Nordea ägs till största delen av ett finskt företag! http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordea

Nja, IKEA är en Nederländsk stiftelse, vilken ägs och kontrolleras av Ingvar Kampard, och dess söner, så IKEA är således ett Svenskt bolag bara att det är baserat i Nederländerna av rena skattemässiga skäl inom bolaget.

Samma med Nordea om du läser texten du själv länkat "Den enskilt största ägaren är det finländska försäkringsbolaget Sampo med 21,4 % av aktierna. Bland tidigare stora aktieägare i bolaget märks svenska staten, som under 2013 minskade sitt ägande från 13,4 till 7,8 % för att i slutet av september samma år sälja hela aktieinnehavet"

Står inte att Nordea är finskt ägt, utan det som framgår är att det finska försäkringsbolaget Sampo är den enskilt största ägaren om man ser till antalet aktier, inte att det är finska bolag som är majoritetsägare.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att informationen verkar stämma så blir jag bara mer fundersam på varför MS ser ett sådant värde i företaget. Hitills har de varit en one-hit wonder och har inte lyckats få ut något mer spel. Speciellt inte i nivå med det i mitt tycke något överhypade Minecraft.

Visst, de kanske saknade finansiärer men de använde istället crowd funding likt alla andra idag. Dock den stora skillnaden med att de troligen var först.

Om allt verkligen stämmer, beloppet sjukt nog också stämmer så kan jag inte annat än tycka att pengarna hade kunnat användas till så mycket annat och bättre saker.

Permalänk

ska dem köpa Minecraft med? kommer säkert döpas om till Microcraft om dem köper det uch först conker's bad fur day och nu detta

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det stämmer så bevisar det att allt och alla kan köpas för pengar. FAN!

Jag som tyckt så bra om Notch efter hans kritik av Windows 8, och nu säljer han sig?

Jag hoppas verkligen att det inte stämmer.

Hade du tackat nej om någon köpte din musik för 14 miljarder?
Jag noterade för övrigt att din musik är med i spelet DLC Quest ^^

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Microsoft har ju olika avdelningar, deras Outlook fungerar inte som det ska. Operativsystemet 8/8.1 är en flopp. När lyckades de med ett bra spel senast? Jo första utgåvan av Halo och det var år 2001(?).

Jag har än idag problem med blåskärm, felande meddelanden vilket inte Microsoft's support klarar av att lösa.

Det med Outlook är att jag väntat i ungefär ett halvår på att få verifiera mig genom sms till två av mina e-mejl konton. Jag går in dagligen och fyller i mina sista 4 siffror i mitt telefonnummer, men jag får aldrig något sms. Gjorde nyligen ett nytt konto för att testa igen, jag får aldrig ett sms. Svaret jag får av Microsoft's support är att jag måste vänta 30 dagar för att uppdatera min säkerhetsinformation, när jag väl gjort det så kommer sms verifieringen inte fungera ändå. Vilka nötter!

Håller med, deras nya system är helt kass.

Nu dessutom kan jag inte läsa deras svar, när jag skicka mail och klaga på deras 30 dagars skitsytem. Tydligen måste man gå in precis på det datumet som står annars börjar hjulet om igen

Kommer nog byta mail snarast.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Hade du tackat nej om någon köpte din musik för 14 miljarder?
Jag noterade för övrigt att din musik är med i spelet DLC Quest ^^

Ja, det stämmer.

Min ideologiska ståndpunkt är inte till salu.. Detta är ju lite som om Sony Music eller Warner skulle erbjuda den summan. Och jag kan ju inte helt säkert säga eftersom det inte hänt.. Men att sälja mig till några jag kritiserat hårt för att de jagar vanligt folk, är fientliga till ny teknik, köper upp bra artister och tvingar dem att kommersialiseras.. Sopntant så känns det inte så, nej.

Men som sagt.. Jag har heller inte blivit erbjuden den summan så det är lätt att sitta här och vara tvärsäker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det stämmer.

Min ideologiska ståndpunkt är inte till salu.. Detta är ju lite som om Sony Music eller Warner skulle erbjuda den summan. Och jag kan ju inte helt säkert säga eftersom det inte hänt.. Men att sälja mig till några jag kritiserat hårt för att de jagar vanligt folk, är fientliga till ny teknik, köper upp bra artister och tvingar dem att kommersialiseras.. Sopntant så känns det inte så, nej.

Men som sagt.. Jag har heller inte blivit erbjuden den summan så det är lätt att sitta här och vara tvärsäker.

Fan, vi har ju en riktig kändis här på Sweclockers nu. Snart kommer folk och frågar efter autografer
Jag vet vad du har för ståndpunkt, jag skämtade bara lite. Håller med dig för övrigt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ni som tycker det är smart och bra att sälja när någon slänger upp fetbörsen:

Hur tror ni Sverige sett ut om våra tidiga pionjärer och uppfinnare lagt sig platt med drömmar om fulla kassakistor när utländska företag kom knackande på dörren?

Mojang har inte gjort _något_ som är tekniskt avancerat eller revulotionerande, de plockade ihop många redan existerande saker till minecraft, hade tur med gratis marknadsföring och fick en turlig stor succe med minecraft.

Därför låter som väldigt bra för Sverige, nationalekonomiskt sett, att sälja företaget nu när man plockat in massa pengar från spelet, innan det börjar tappa pengar för att alla som vill köpa minecraft redan har det, men ändå förväntar sig nya versioner och support i all framtid.

Citat:

Hur har spelarna tjänat på att EA köpte upp Dice och slapp utveckla en ny spelmotor samt kan införa sina älskade mikrotransaktioner överallt?

Och hur gick vi från nationalekonomi till spelarna? Det är väl helt irrelevant vad spelarna får eller inte får i det här fallet.
De har liksom redan köpt och betalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag hoppas förstås att affären blir av då jag vill se en universell Windows-app för Windows 8/Windows Phone 8 osv.

Windows 9 har hunnit äta marknaden för 8:an innan en sådan satsning är klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Såg denna på Reddit nyss

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Fan, vi har ju en riktig kändis här på Sweclockers nu. Snart kommer folk och frågar efter autografer
Jag vet vad du har för ståndpunkt, jag skämtade bara lite. Håller med dig för övrigt.

Men du belyer ändå en viktig fråga. Känndes lite samma när Facebook köpte Rift.. Jag trodde inte de skulle sälja sig till ett "sotort ont multinationellt företag" heller men pengar förändrar folk, uppenbarligen.

Sedan så tycker jag det är kul att hålla på också.. Och rätten att skapa saker.. Nej, den säljer jag inte för 14 miljarder

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Fast den texten är nog tagen lite ur sammanhanget.
Diskussionen där handlade såvitt jag minns om att Microsoft tjatade på Notch om att certifiera Minecraft för Windows 8. Inte om att sälja själva företaget.
Sedan kan man ju sälja sig på olika sätt förstås
Notch är ingen vän av Windows 8 gränssnittet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

ska dem köpa Minecraft med? kommer säkert döpas om till Microcraft om dem köper det uch först conker's bad fur day och nu detta

Tro faktiskt att Notch kommer inte tillåta namnbyte. Minecraft är väl skrivet så att de ska alltid hetta Minecraft?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Det är skrivet för snart två år sedan på vilket sätt är det relevant för dagens nyhet, mycket vatten har runnit under broarna sedan dess...

Permalänk
Medlem

Så de har råd att betala ut 2 miljarder dollar men inte råd att ha kvar 1000 anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Tänkte lite på det förresten... Mojang har 40 anställda och om företaget säljs för 14 miljarder...det blir ca 350 miljoner per skalle

om det vore presonal ägt (kollektiv ägande av de anställda) men Notch är väl den ända ägaren?
å han är ju sjukt tät redan nu, så han skulle kunna skriva över en del till sina anställda för skojs skull

läste en artikel om deras firmafest, om jag var anställd skulle bli SJUKT besviken om PytteMjuk köpte företaget då det verkar vara ett bra ställe att jobba på

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.