Skärm blev grön och datorn låter mer än vanligt

Permalänk
Medlem

Skärm blev grön och datorn låter mer än vanligt

Hej!

Jag köpte en ny stationär dator för två veckor sedan, denna http://www.inet.se/produkt/1517098/taurus-overkill-gtx-780-47...
Allting har fungerat klockrent hittills fram tills nu då det uppstått lite problem.

Processor: Intel Core i7, 4790K,4 GHz, 8MB Cache
Processorkylare: Corsair H80, Vattenkylning + 1st 120mm Corsair fläkt
Moderkort: MSI Z97-S02, SLI-stöd
Grafikkort: GeForce GTX 780, senaste drivrutinerna
Nätaggregat: 700W, BeQuiet Kraft
Temperaturer: CPU 26-29 grader, grafikkort 32 grader.

Det började med att den hängde sig när jag spelade(skärmen blev svart och ljudet hackade fast), vilket ledde till att jag fick starta om den på knappen. Det hände två gånger idag. När jag startade upp den igen så lät den mer än vanligt. För en liten stund sen blev skärmen helt grön, och den började låta mycket(den låter väldigt lite i normal afall)

Uppskattar all hjälp jag kan få. Tänkte ta kontakt med INET nu på måndag men frågar här iaf

mvh

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Nyss slockna skärmen, 30sec senare startades datorn om. Nu är den igång men piper 2 gånger i minuten. Skärmen är svart.

Permalänk
Medlem

testa att koppla runt via moderkortet och se ifall du får bild, annars låter det som typiska överhettnings problem i mitt tycke, har du koll på cpu och grafikkorts tempraturer? vram på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewpra:

testa att koppla runt via moderkortet och se ifall du får bild, annars låter det som typiska överhettnings problem i mitt tycke, har du koll på cpu och grafikkorts tempraturer? vram på moderkortet?

Jag vet inte vad du menar med att koppla runt via moderkortet. Mina datorkunskaper är tyvärr minst sagt bristfälliga. Att få bild är egentligen inget problem. Startar jag om datorn så är den tillbaka.
Nu startar datorn om var 5:e minut istället, och ibland kraschar den. Temperaturerna står i första inlägget.
Samtidigt som skärmen blir svart/brun/grön kraschar så kommer ett klickande ljud från datorn, som om ngt stängs av.

Permalänk

Låter som drivrutinsproblem.

Har du tankat ner de senaste drivrutinerna till grafikkortet?
Här: http://www.nvidia.co.uk/download/driverResults.aspx/77254/en-...
- -

Tanka ner de senaste bios till ditt moderkort och uppdatera det:
Här: http://eu.msi.com/support/mb/Z97S02.html#down-bios
Vet du inte hur man gör så sök på youtube, de visar exakt hur du ska gå till väga. [sök på tex: MSI Z97 bios update ]

- -
Prova med detta först, och återkom om det funkade eller om det inte funkade.
Annars får vi prova andra saker och söka vidare.

MvH // Lazer

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Alright, jag ska kolla på det imorgon. Man kan ju tycka att de bör finnas nya uppdateringar på en 10-dagar gammal dator, men ska kika på det.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en del risker med att uppdatera BIOS och jag har ingen erfarenhet av det. Hittar heller ingen riktigt bra video. Kanske bäst att bara höra av sig till INET så jag inte förstör moderkortet?
Uppdaterade grafikkortet iaf, och det funkade inte.

Permalänk
Skrivet av Amino:

Verkar finnas en del risker med att uppdatera BIOS och jag har ingen erfarenhet av det. Hittar heller ingen riktigt bra video. Kanske bäst att bara höra av sig till INET så jag inte förstör moderkortet?
Uppdaterade grafikkortet iaf, och det funkade inte.

Risken är 1% av 100 att något händer, det nya Bios som heter "UEFI" är hur smidigt som helst.

Det du behöver är ett usb-minne , ladda ned bios filen och packa upp om det är en rarfil. Lägg in filen i usb-minnet.
Starta om datorn och gå in i bios, sen ska det stå "flash bios eller bios flash" eller något liknande.
Är hur smidigt som helst, och det kommer inte skada din dator det lovar jag.

Står i manualerna till ditt moderkort hur du flashar bios.

( det var mer riskabelt att flasha bios för 5-10år sedan men nu är det som sagt 99,9% säkert. )

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

lämna in den på garantin istället,