AMD skalar av en tredjedel av prislappen för Radeon R9 295X2

Permalänk
Melding Plague

AMD skalar av en tredjedel av prislappen för Radeon R9 295X2

Den vattenkylda värstingmodellen Radeon R9 295X2 prissänks med så mycket som en tredjedel och kan inom kort trilla ned under tiotusenskronorsstrecket hos svenska återförsäljare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning men det är fortfarande alldeles för dyrt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Nu ligger det på en rimlig nivå, Ett R9 295 för ~9000:- är ändå ganska prisvärt med tanke på hur pass bra kylaren är Synd att Nvidia inte släppte något vettigt alternativ denna generation (GTX 790)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Undrar om det kommer bli några fina priser i mellandagarna på dessa kort.

Permalänk
Medlem

giriga jäklar, sluta höj priserna och sänk dom mer. mitt sämsta köp någonsin var ett gtx590 med vattenblock för 8k och priserna har bara ökat sen dess

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Skrivet av Mixan:

giriga jäklar, sluta höj priserna och sänk dom mer. mitt sämsta köp någonsin var ett gtx590 med vattenblock för 8k och priserna har bara ökat sen dess

Om AMD är giriga vad är inte Nvidia då som tar över 25.000 för sitt dyraste kort?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Najs! Säger jag bara. Hade jag stått utan grafikkort nu så hade jag nog övervägt det. Tycker kyllösningen är läcker.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Om AMD är giriga vad är inte Nvidia då som tar över 25.000 för sitt dyraste kort?

AMD är precis lika giriga, det är pengarna som styr dessa två bolag, när ska ni förstå att dom inte existerar för att vara snälla mot er?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

AMD är precis lika giriga, det är pengarna som styr dessa två bolag, när ska ni förstå att dom inte existerar för att vara snälla mot er?:)

Då utgår man från att alla anser att pengar är meningen med livet. Själv misstänker jag att många på båda företagen har som huvudsaklig drivkraft glädjen att få driva teknik och forskning framåt (tänker främst vid utveckling av produkter, men en prissänkning för också tekniken framåt genom att öppna upp för fler att ta del av tekniken).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

AMD är precis lika giriga, det är pengarna som styr dessa två bolag, när ska ni förstå att dom inte existerar för att vara snälla mot er?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig sagt att AMD var billiga och generösa. Sa bara att Nvidia tar ännu mer för sin värsting. När ska ni förstå vad folk skriver och inte vrida och vända på allt?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

AMD är precis lika giriga, det är pengarna som styr dessa två bolag, när ska ni förstå att dom inte existerar för att vara snälla mot er?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som alla andra företag dådå?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

AMD är precis lika giriga, det är pengarna som styr dessa två bolag, när ska ni förstå att dom inte existerar för att vara snälla mot er?:)

Det är möjligt, men för tillfället ger AMD bättre prestanda per krona och är således billigast för konsument och då potentiellt mindre giriga (även om slutpris inte berättar om marginalerna).

On topic, nu är det ju nästan(för en liten skara entusiaster) prisvärt med detta kort! Nästan så jag förväntar mig sänkningar på övriga Hawaii också, men sannolikt för mycket att hoppas på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Fattar verkligen inte varför det fortfarande finns människor som klagar när priset för AMD Radeon R9 295X har sjunkit så lågt att det är billigare än två stycken 290X.

Två stycken R9 290X = 4800*2 = 9600
Ett R9 295X2 som är lite snabbare än två 290X, samt mycket bättre kylning = ~9000

Det här är precis vad ett grafikkort med dubbla kretsar bör kosta, och om jag skulle bygga en ny dator i dagsläget så skulle det garanterat husera ett R9 295x2.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

AMD är precis lika giriga, det är pengarna som styr dessa två bolag, när ska ni förstå att dom inte existerar för att vara snälla mot er?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt, inget företag finns för välgörenhet.
Men;
- Vissa företag konkurerar med prisändringar, anamar öppna standarder...
- Andra företag jagar marknadsandelar med propriotära lösningar och stämmningar...

OnT: Klockrent av AMD.
Får se vad Nvidia gör för att matcha detta.
De sänkte ju priset på sina Titan-Z med 30% fast inte för alla.
Det skulle vara roligt för oss konsumenter om Nvidia hoppade på priskriget och tog det steget längre, sänkte priserna på 780 etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Helt rätt, inget företag finns för välgörenhet.
Men;
- Vissa företag konkurerar, anamar öppna standarder...
- Andra företag jagar marknadsandelar med propriotära lösningar och stämmningar...

OnT: Klockrent av AMD.
Får se vad Nvidia gör för att matcha detta.
De sänkte ju priset på sina Titan-Z med 30% fast inte för alla.
Det skulle vara roligt för oss konsumenter om Nvidia hoppade på priskriget och tog det steget längre, sänkte priserna på 780 etc

Insåg just att detta kan vara ett dåligt omen. Nvidia ska släppa ny serie, AMD verkar inte ha något på gång utan väljer att konkurrera med pris istället för ny hårdvara. Känns lite som cpu-sidan AMD vs Intel, hoppas det bara är tillfälligt (om det nu är något alls).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Nu när priset börjar närma sig vad två 290x kostar separat så blir det helt plötsligt ett riktigt prisvärt kort. Jag trodde dock att 295x2 bara skulle tillverkas i en begränsad upplaga?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jonasies:

Nu när priset börjar närma sig vad två 290x kostar separat så blir det helt plötsligt ett riktigt prisvärt kort. Jag trodde dock att 295x2 bara skulle tillverkas i en begränsad upplaga?

Nä det är ARES 3.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Fortsätter dom såhär så blir det nytt grafikkort vid jul

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Fattar verkligen inte varför det fortfarande finns människor som klagar när priset för AMD Radeon R9 295X har sjunkit så lågt att det är billigare än två stycken 290X.

Två stycken R9 290X = 4800*2 = 9600
Ett R9 295X2 som är lite snabbare än två 290X, samt mycket bättre kylning = ~9000

Det här är precis vad ett grafikkort med dubbla kretsar bör kosta, och om jag skulle bygga en ny dator i dagsläget så skulle det garanterat husera ett R9 295x2.

Tänk på att du kan hitta 290X för under 3500 hos många butiker. Då är fortfarande 295X2 ~30% dyrare, precis som det skall vara då det blir både tystare och mindre.

Permalänk

EN dum fråga mest troligt men ändå om man bygger en dator med det bästa från moderkort till grafikkort, blir det nån större skillnad jämfört med kostnaden att köra 2x R9 295X2 i ett monster bygge?
Som sagt kanske en dum fråga men måste veta vad blir det för skillnad i verkligheten i dagens mest krävande spel flaskar 5690X tex i ett sådant bygge? man torde tro att en sån dator inte behöver nya grafikkort på ett antal år?

enlighten me jag har varit borta föl länge för att ha nån större koll

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat kolla upp detta, skulle ju vara underbart i en mITX rig, nån som vet ett trevligt mITX chassi med dubbla 240 radiator support ?, gärna inte prodigy.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixan:

giriga jäklar, sluta höj priserna och sänk dom mer. mitt sämsta köp någonsin var ett gtx590 med vattenblock för 8k och priserna har bara ökat sen dess

Antar att företag inte får tjäna pengar. Alla ska ha lägsta möjliga pris på allting idag och gnäller för minsta lilla, dom som jobbar ska väl få sina löner? Företaget ska väl få pengar till utveckling kanske? Liknande dom som sitter och klagar på att gratis saker har reklam eller att en del appar kostar pengar.
Sedan känns det riktigt fånigt att spy detta på AMD när Nvidias motsvarande kort kostar mer än det dubbla och ger då inte någon bättre prestanda.¨

Dags att vakna upp i verkligheten kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

EN dum fråga mest troligt men ändå om man bygger en dator med det bästa från moderkort till grafikkort, blir det nån större skillnad jämfört med kostnaden att köra 2x R9 295X2 i ett monster bygge?
Som sagt kanske en dum fråga men måste veta vad blir det för skillnad i verkligheten i dagens mest krävande spel flaskar 5690X tex i ett sådant bygge? man torde tro att en sån dator inte behöver nya grafikkort på ett antal år?

enlighten me jag har varit borta föl länge för att ha nån större koll

kan lova dig att den cpun flaskar verkligen inte.. oavsett vad du stoppar in i övrigt.. sitter med en 3960x ..åå den borde verkligen vara bättre än det jag har.. NEJ cpun flaskar inte..

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon81912:

Tänk på att du kan hitta 290X för under 3500 hos många butiker. Då är fortfarande 295X2 ~30% dyrare, precis som det skall vara då det blir både tystare och mindre.

Ja fast du får nästan räkna med kort som inte kör referenskylare. Ett vattenblock till det här så blir det dock ungefär samma pris, lite dyrare kanske, men mycket mer värt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Förstår inte negativiteten i tråden. Detta är ju bara positivt. Detta är nästan ett rimligt pris för ett toppkort tycker tom jag som bara köper budgetgaming riggar numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixan:

giriga jäklar, sluta höj priserna och sänk dom mer. mitt sämsta köp någonsin var ett gtx590 med vattenblock för 8k och priserna har bara ökat sen dess

Vänta artikeln handlar ju om prissänkning. Sen kommer jag ihåg när ett voodo kort kostade mer än hela resten av datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dags för Nvidia att inse att de framstår som puckon och kanske sänka priset på Titan Z också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Dags för Nvidia att inse att de framstår som puckon och kanske sänka priset på Titan Z också?

Titan Z är inte en konkurrent till R9295X2. Om Nvidia ville ha något att konkurrera med så hade de gjort ett 790, utan DP och med 6GB ram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Sa bara att Nvidia tar ännu mer för sin värsting.

Nej, tillräckligt många är villiga att betala så mycket för den låga volym kort som finns.

Skrivet av Ninjaflipp:

Dags för Nvidia att inse att de framstår som puckon och kanske sänka priset på Titan Z också?

Finns absolut ingen anledning att dumpa priset eftersom de sannolikt säljer "tillräckligt många". Om de dumpar priset så sviker de alla kunder som betalat ett ganska stort premium, där en icke obetydlig del av köpet antagligen handlar om att visa att man har råd med en produkt som inte varje osnuten unge med veckopeng kan köpa. Med tanke på eventuellt tappat förtroende för produktens exklusivitet så tror jag att de hellre förstör överblivna kort när den Maxwell-baserade ersättaren kommer ut, än att släppa ut dem för lågpris för att blidka såna som inte ens tillhör kundgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Antar att företag inte får tjäna pengar. Alla ska ha lägsta möjliga pris på allting idag och gnäller för minsta lilla, dom som jobbar ska väl få sina löner? Företaget ska väl få pengar till utveckling kanske? Liknande dom som sitter och klagar på att gratis saker har reklam eller att en del appar kostar pengar.
Sedan känns det riktigt fånigt att spy detta på AMD när Nvidias motsvarande kort kostar mer än det dubbla och ger då inte någon bättre prestanda.¨

Dags att vakna upp i verkligheten kanske

meh, tror du ska vakna upp.. E uppenbart att tillverkarna tar mer betalt än vad produkten bör kosta. Företagen har la alltid hållt på med utveckling, varför ska korten helt plötsligt kosta 12k+

Du menar typ då att företagen har helt plötsligt börjat med R&D men inte har haft det innan då korten bara per automagi damp ner på deras skrivbord från ovan?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx