Så gott som död? (datorn startar inte efter kylarbyte)

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolle83:

Hur har det gått?

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena rolle83! Det har väl gått sådär. När jag kom hem så gick jag igenom detta:

1. Öppnade upp dumburken för att resetta CMOS med en skruvmejsel. Dum som jag var så hade datorn ström (vilket den tydligen inte ska ha) men tur i oturen så var det något som lös. Jag stängde sedan av all ström för att resetta igen.
2. Tryckte på startknappen 10-15 gånger.
3. Testade starta den, inget hände.
4. Började plocka ur alla delar en efter en.
5. Skruvade loss kylaren och kollade noga ifall något kortslöts på baksidan av moderkortet (icke).
6. Började sakta men säkert koppla in en sak i taget.
7. Det funkade inte med bara CPU, RAM och moderkortet så jag jumpstartade PSU:n (https://www.youtube.com/watch?v=8Qu380VVBAU) och då gick fläktarna igång m.m.
8. Fortfarande inget klartecken på andra komponenter så jag la in allt i chassit igen.
9. Kopplar in en komponent i taget och det verkar som det fungerade (hur vet jag inte).
10. När sista fläkten är ikopplad så testar jag starta den.
11. Inget händer...
12. Jag går baklänges och kopplar ur en sak i taget och testar starta.
13. Det första jag kopplar ur SYS_FAN1 som jag inte ens hade fläkt till.
14. Testar starta...... Det funkar yippie!!
15. Testar koppla in kabeln igen.... Det funkar inte!!
16. Kommer på att jag inte behöver den så jag kopplar ur den en gång till och tillslut så verkar allt fungera som det ska med min nya fläkt/kylare.

Återigen, tack för alla som hjälpte till! Vad felet var vågar jag inte säga men det var väl någon sorts blandning av flera saker.

Ber om ursäkt för usel "punktförklaring", om det är något ni vill veta mer ingående, skicka pm så ska jag försöka förklara på ett bättre sätt.

Ha det gott!

Permalänk
Testpilot

Vad var det du kopplade ut ur SYS_FAN1? du skriver att du inte hade en fläkt där så var det nått annat? låter som att den saken kortsluter och så stänger moderkortet eller nätagget av sig för att skydda.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]