Modem/router från ComHem. Sporadiskt lagg och hög ping

Permalänk
Medlem

Modem/router från ComHem. Sporadiskt lagg och hög ping

Tjena! Nu har jag läst runt på massa forum varit i kontakt med ComHems kundsupport och jag får ingen lösning på mitt problem så vänder mig till er nu.

Jag har 100/10 från Comhem och allt fungerar bra om jag bara "surfar vanligt" på hemsidor osv. inget som lägger ner eller kopplar ifrån som jag har haft erfarenhet av från tidigare comhems routrar. Gör jag en bredbandskoll så ligger jag stadigt på ca 105 mbit/sek trådat och runt 70 mbit/sek trådlöst. Svarstiden ligger också runt 5 ms så även den är bra.

Problemet är när jag lirar som felet märks. flera gånger per minut så åker min ping upp till max och jag laggar fast i några sekunder. Helt ospelbart blir det om man kör en raid i wow och man missar fan hela sin rotation för att det laggar till i 5 sek. Blir lika förbannad varje gång haha. Problemet sitter i routern, när jag kopplar bort routern och slår av den funktionen blir allt fint, får till och med ca 10 mbit/sek till i bredbandskollen och inget lagg efter flera timmars spelande.

Men vafan ska det behöva vara såhär!!?? Detta medför ju att modemet, som det blir, endast klarar av att hantera 4st Ip-adresser och då jag har 2st mobiler hemma, en laptop, ett ps4, en platta och TVn uppkopplad brister det liksom. Det måste ju förfan finnas någon lösning. ComHems tekniska support fattar fan mindre än vad jag själv gör och har knappt en aning om att man kan slå av routerns del i modemet. Därför vänder jag mig nu till er och hoppas att någon kanske vet en lösning på problemet. Alla portar som WoW i detta fallet använder är öppna och det finns inga virusprogram eller brandväggar som kan vara boven heller.

Jag tycker att det liksom inte är min uppgift som betalande kund att slå av routerns del och springa ner på elgiganten och köpa en extern router för att dom levererar skit ut till sina kunder. Men om detta är den enda lösningen så får det väl bli så.

Mitt modem/router från ComHem är en: Netgear CG3700EMR-1CMNDS

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Jag har också haft massor med problem med ComHem's router. Den trådlösa biten gick knappt att använda alls. Verkar inte gå att gå något bättre från ComHem, så min lösning var att köpa en egen router och endast använda ComHem's som modem.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att de får leverera sådan skit. verkar ju inte finnas någon annan lösning. Har ni något bra tips på en bra router då? jag vill ju inte köpa något skit igen så jag får samma problem haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Tjena! Nu har jag läst runt på massa forum varit i kontakt med ComHems kundsupport och jag får ingen lösning på mitt problem så vänder mig till er nu.

Jag har 100/10 från Comhem och allt fungerar bra om jag bara "surfar vanligt" på hemsidor osv. inget som lägger ner eller kopplar ifrån som jag har haft erfarenhet av från tidigare comhems routrar. Gör jag en bredbandskoll så ligger jag stadigt på ca 105 mbit/sek trådat och runt 70 mbit/sek trådlöst. Svarstiden ligger också runt 5 ms så även den är bra.

Problemet är när jag lirar som felet märks. flera gånger per minut så åker min ping upp till max och jag laggar fast i några sekunder. Helt ospelbart blir det om man kör en raid i wow och man missar fan hela sin rotation för att det laggar till i 5 sek. Blir lika förbannad varje gång haha. Problemet sitter i routern, när jag kopplar bort routern och slår av den funktionen blir allt fint, får till och med ca 10 mbit/sek till i bredbandskollen och inget lagg efter flera timmars spelande.

Men vafan ska det behöva vara såhär!!?? Detta medför ju att modemet, som det blir, endast klarar av att hantera 4st Ip-adresser och då jag har 2st mobiler hemma, en laptop, ett ps4, en platta och TVn uppkopplad brister det liksom. Det måste ju förfan finnas någon lösning. ComHems tekniska support fattar fan mindre än vad jag själv gör och har knappt en aning om att man kan slå av routerns del i modemet. Därför vänder jag mig nu till er och hoppas att någon kanske vet en lösning på problemet. Alla portar som WoW i detta fallet använder är öppna och det finns inga virusprogram eller brandväggar som kan vara boven heller.

Jag tycker att det liksom inte är min uppgift som betalande kund att slå av routerns del och springa ner på elgiganten och köpa en extern router för att dom levererar skit ut till sina kunder. Men om detta är den enda lösningen så får det väl bli så.

Mitt modem/router från ComHem är en: Netgear CG3700EMR-1CMNDS

Tack för hjälpen

Hade exakt samma fel som dig, avbrott vid spelande. Dock hade jag sjukt dåligt wlan också. Jag tycker precis som dig, vafan ska jag behöva betala för en extern router? Varför ska jag lösa deras problem åt dom? Jag har också pratat med supporten vid flertal tillfällen och dom fattar inte mycket, jag kan bra mycket mer. Även fast jag försöker hjälpa dom lösa problemet så lyssnar dom inte, när jag vet att det är deras modem/router som är problemet. Den högra handen vet inte vad den vänstra gör! Det enda du kan göra är att köra med extern router, cg3700 suger, så länge du kör comhem. Byt leverantör! Du ska inte bekosta denna lösning själv.

Min tråd: http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Jag kör på: Asus RT-AC56U, funkar bra när jag bryggar mitt cg3700 modem

Permalänk
Medlem

Håller med. Hur kan dom få fortsätta att skicka ut denna skit när dom vet att det inte fungerar som det ska. Om det ändå vore så väl att jag kunde byta leverantör men sitter fast med comhem. Får köpa en ny router imorgon. Tack för tipset!