Så gott som död? (datorn startar inte efter kylarbyte)

Permalänk
Medlem

Så gott som död? (datorn startar inte efter kylarbyte)

Hej,

Igår köpte jag en kylare till min gamla processor så att den kan överleva något år till på överklockning. Fläkten jag köpte heter 'Hyper 212 EVO' från Cooler Master. När jag väl kommit hem så var det dags att montera fast den. Det var en väldig process(he he), alla sladdar och komponenter skulle kopplas bort från moderkortet och därefter skulle själva moderkortet tas bort eftersom monteringen krävde en metallbricka fastskruvad på baksidan av mk.

Detta är säkert standard för många fläktar men det var första gången jag bytte ut fläkt. Är i övrigt relativt datorkunnig. Har byggt ihop 4-5 datorer på egen hand åt kompisar samt mig själv.

När jag med försiktighet monterat processorfläkten samt skruvat tillbaka mk, satt tillbaks sladdar och komponenter så var det dags att sätta på datorn...
INGET händer. Noll. Nada. Jag öppnade upp chassit och såg till att allt satt plats, jag tog bort och satte tillbaks komponenter och jag kopplade ut och in sladdar. Jag kollade till front panel extra noga då jag minns att jag haft problem med det innan (varför är det olika färg på sladden som där man ska koppla in i mk?!).
Allt var på sin plats men inget fungerade. Det enda ljus var från min mus. Betyder det att i alla fall nätagget fungerar?

Jag gav upp efter någon timme då jag kokade över. Att ens dator(mk?) eventuellt har dött p.g.a. en trehundrakronorsfläkt känns sådär.
Mitt huvud är slut på idéer och ex. antal timmars forumsökande har inte heller varit till någon hjälp, tyvärr...

Mina komponenter är:

Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156
Intel Core i5 Quad Processor i5-750 2,66GHz (förhoppning om att kunna klocka upp till 3,5-4GHz med nya fläkten, om datorn går igång vill säga)
Gigabyte GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7 (2st 2GB)
Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
Seagate SSHD 2TB

Jag vet att några av komponenterna är äldre än barna hedenhös men jag har klarat mig med dem utan problem, mer eller mindre sen jag köpte datorn.

Skulle bli såååå glad om någon kom på en lösning så jag slipper köpa nya grejor som jag egentligen inte har råd med. En överswishad hundring utlovas i sådana fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fect:

Hej,

Igår köpte jag en kylare till min gamla processor så att den kan överleva något år till på överklockning. Fläkten jag köpte heter 'Hyper 212 EVO' från Cooler Master. När jag väl kommit hem så var det dags att montera fast den. Det var en väldig process(he he), alla sladdar och komponenter skulle kopplas bort från moderkortet och därefter skulle själva moderkortet tas bort eftersom monteringen krävde en metallbricka fastskruvad på baksidan av mk.

Detta är säkert standard för många fläktar men det var första gången jag bytte ut fläkt. Är i övrigt relativt datorkunnig. Har byggt ihop 4-5 datorer på egen hand åt kompisar samt mig själv.

När jag med försiktighet monterat processorfläkten samt skruvat tillbaka mk, satt tillbaks sladdar och komponenter så var det dags att sätta på datorn...
INGET händer. Noll. Nada. Jag öppnade upp chassit och såg till att allt satt plats, jag tog bort och satte tillbaks komponenter och jag kopplade ut och in sladdar. Jag kollade till front panel extra noga då jag minns att jag haft problem med det innan (varför är det olika färg på sladden som där man ska koppla in i mk?!).
Allt var på sin plats men inget fungerade. Det enda ljus var från min mus. Betyder det att i alla fall nätagget fungerar?

Jag gav upp efter någon timme då jag kokade över. Att ens dator(mk?) eventuellt har dött p.g.a. en trehundrakronorsfläkt känns sådär.
Mitt huvud är slut på idéer och ex. antal timmars forumsökande har inte heller varit till någon hjälp, tyvärr...

Mina komponenter är:

Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156
Intel Core i5 Quad Processor i5-750 2,66GHz (förhoppning om att kunna klocka upp till 3,5-4GHz med nya fläkten, om datorn går igång vill säga)
Gigabyte GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7 (2st 2GB)
Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
Seagate SSHD 2TB

Jag vet att några av komponenterna är äldre än barna hedenhös men jag har klarat mig med dem utan problem, mer eller mindre sen jag köpte datorn.

Skulle bli såååå glad om någon kom på en lösning så jag slipper köpa nya grejor som jag egentligen inte har råd med. En överswishad hundring utlovas i sådana fall!

Ta ur allt igen och montera utanfor chassit, kanske funkar.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Du skriver att en "metallbricka" skulle monteras på baksidan av moderkortet. Var det någon plastbit med som ska sitta mellan "brickan" och moderkortet som du glömde? Vet att på kylsystemet som jag har sitter en plastbricka mellan bygeln och moderkortet för att förhindra kortslutning.

Tanken annars är om moderkortet nu inte känner av bootdisken eftersom du ha plockat bort moderkortet helt och gjort det strömlöst.

Är absolut inte hyperkunnig, men en del datorer har jag pysslat med och detta är ett par förslag i alla fall.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Ta ur allt igen och montera utanfor chassit, kanske funkar.

Ska testa det när jag kommer hem. Tack!

Permalänk
Medlem

Inte glömt on/off switchen på nätagget?

Jag skulle ha plockat ur allt ur chassit och kört endast moderkort, minne och nätagg separat. Får du det att fungera kan du successivt börja plocka i fler prylar.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Hej,
Har du kollat att power knappen är inkopplad på rätt sätt?

ESD (electrostatic discharge) kan ju döda ditt moderkort men det brukar gå bra med nyare moderkort.

Visa signatur

Intel i5 3570k @4 Ghz // Corsair Dominator 8Gb Ram // Zotac AMP! 670 GTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Du skriver att en "metallbricka" skulle monteras på baksidan av moderkortet. Var det någon plastbit med som ska sitta mellan "brickan" och moderkortet som du glömde? Vet att på kylsystemet som jag har sitter en plastbricka mellan bygeln och moderkortet för att förhindra kortslutning.

Tanken annars är om moderkortet nu inte känner av bootdisken eftersom du ha plockat bort moderkortet helt och gjort det strömlöst.

Är absolut inte hyperkunnig, men en del datorer har jag pysslat med och detta är ett par förslag i alla fall.

Ja en så kallad back plate skulle monteras på baksidan. Det skulle inte vara någon plastbricka. Kan du förklara lite mer vad du menar med "känner av bootdisken", menar du att den inte känner av hårddisken som jag bootar med? Jag är säkert ute och cyklar. Tack för hjälpen!

Skrivet av Cyne:

Inte glömt on/off switchen på nätagget?

Jag skulle ha plockat ur allt ur chassit och kört endast moderkort, minne och nätagg separat. Får du det att fungera kan du successivt börja plocka i fler prylar.

Haha, en gammal klassiker! Klart den är on
Jag har testat detta lite halvdant men jag ska testa allt det ni säger grundligt när jag kommer hem senare idag. Tack!

Skrivet av Johnblubb:

Hej,
Har du kollat att power knappen är inkopplad på rätt sätt?

ESD (electrostatic discharge) kan ju döda ditt moderkort men det brukar gå bra med nyare moderkort.

Du menar i front panel? Jag trodde det var felet först(vilket det fortfarande kan vara) så jag satt och testade alla möjliga sätt. Jag har läst manualer för mitt mk, kollat bilder samt guider på youtube. Alla verkar ha någorlunda likadan koppling. Det verkade inte göra någon skillnad.

Mitt moderkort är relativt gammalt. Det är nog ingen omöjlighet. Tack ändå!

Permalänk
Medlem

Hmmm
Du skriver att inget händer?
- Snurrar fläkten i nätagget inte igång?
- Hör du/känner om HDD spinner igång?
- Eventuella dioder på moderkortet?
- Hur är det med fläkt på grafikkortet?

Följ tipset att lägga allt utanför lådan och se om det startar
Kolla och dubellkolla att all strömförsöjrning sitter ordentligt.
Rucka dem på plats så att säga.

Den där bakplåten du nämer; den kortsluter ingenting på baksidan av moderkortet?
Det finns många lödpunkter på baksidan och de skall nog inte kopplas ihop av en metallbit...

(Kan du kanske ha gölmt att stoppa tillbaka CPUn efter att du gjort den ren? )

Permalänk
Medlem

Koppla bort allt onödigt på datorn dvd,hd, front panel osv.
Se till att endast cpu, 1 ram sticka samt gpu är inkopplade.
Kolla så att startknappen/kabeln inte är sönder eller glappar, testa att ta bort den och pröva att starta datorn genom att sätta en skruvmejsel mellan dom 2 stiften som är till startknappen på ditt moderkort.
Om detta inte fungerar kolla på baksidan av ditt moderkort så att inte brickan som håller fast cpu:n ligger fel alternativt ligger emot chassit.
Tog du bort cpu:n när du bytte kylning, mest så att pinnarna i sockeln inte blev böjda.
Testa även att göra en CMOS reset(på strömlös dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm
Du skriver att inget händer?
- Snurrar fläkten i nätagget inte igång?
- Hör du/känner om HDD spinner igång?
- Eventuella dioder på moderkortet?
- Hur är det med fläkt på grafikkortet?

Följ tipset att lägga allt utanför lådan och se om det startar
Kolla och dubellkolla att all strömförsöjrning sitter ordentligt.
Rucka dem på plats så att säga.

Den där bakplåten du nämer; den kortsluter ingenting på baksidan av moderkortet?
Det finns många lödpunkter på baksidan och de skall nog inte kopplas ihop av en metallbit...

(Kan du kanske ha gölmt att stoppa tillbaka CPUn efter att du gjort den ren? )

Det händer verkligen INGENTING förutom musen som lyser. Jag ska köra en riktigt ordentlig koll på allt möjligt vid fyratiden. Jag kom på en sak, vet inte om det har något med det här å göra riktigt. 24pinnen var nästintill helt omöjlig att få bort då jag kopplade bort moderkortet.

Hur ska jag veta om bakplåten kortsluter eller ej? T.ex. om den täcker någon lödpunkt? Det tror jag inte men jag ska dubbelkolla det när jag kommer hem.
Haha CPU:n är på rätt plats! Tack för din hjälp.

Skrivet av thomson:

Koppla bort allt onödigt på datorn dvd,hd, front panel osv.
Se till att endast cpu, 1 ram sticka samt gpu är inkopplade.
Kolla så att startknappen/kabeln inte är sönder eller glappar, testa att ta bort den och pröva att starta datorn genom att sätta en skruvmejsel mellan dom 2 stiften som är till startknappen på ditt moderkort.
Om detta inte fungerar kolla på baksidan av ditt moderkort så att inte brickan som håller fast cpu:n ligger fel alternativt ligger emot chassit.
Tog du bort cpu:n när du bytte kylning, mest så att pinnarna i sockeln inte blev böjda.
Testa även att göra en CMOS reset(på strömlös dator)

Jag ska testa det första du skrev när jag kommer hem (det blir mycket "när jag kommer hem" - ursäkta för det). Det enda man behöver göra med skruvmejseln är att sätta den emot de två stiften som startar datorn? Förstår jag rätt? Det fanns bara ett sätt att sätta på brickan på men jag ska dubbelkolla. Jag tog bort CPU:n när jag tog bort den gamla fläkten för att kolla till den lite, allt såg bra ut. När jag väl satte på den nya så var CPU:n tvunget vara på plats.
CMOS reset = ta bort moderkortsbatteriet och sätta tillbaks det? Tack!

Permalänk
Medlem

*1* Ta fram mobiltelefon, spela in 5minuter av datorn och "problemet" och ju mer du spelar in desto bättre, tex om du filmar hur dina kablar är kopplade. Har skruvat bort sidan av chassit så vi kan se vad som snurrare osv, och hur det låter, dvs ha inte på en massa musik eller 20 barn som gapar och skriker samtidigt.

*2* Lägg in filmen på en dator

*3* Ladda upp filmen på You-Tube

*4* Ge oss länken till filmen.

Om du inte kan göra någon av siffrorna pga "jag har ingen mobil" "Jag har ingen fungerade dator"
Jag är rätt övertygad om att någon i familjen eller någon av dina vänner har de som du inte har.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Hmm
Din mus borde inte få spänning om inte nätaggets fläktar snurrar.
Har du kanske en trådlös mus?

Prova att följa: https://www.youtube.com/watch?v=8Qu380VVBAU
för att tvinga igång nätagget.
Glöm bara inte att koppla loss nätagget helt från datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av fect:

CMOS reset = ta bort moderkortsbatteriet och sätta tillbaks det? Tack!

Det brukar gå att göra på mycket enklare sätt än genom att ta ur batteriet. Kolla i manualen till ditt moderkort var CMOS-pinsen sitter, ifall att du inte hittar dem själv, så kan du resetta exempelvis genom att kortsluta de två stiften med ett metallföremål. Stäng av nätagget och tryck några gånger på powerknappen först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fect:

Det händer verkligen INGENTING förutom musen som lyser. Jag ska köra en riktigt ordentlig koll på allt möjligt vid fyratiden. Jag kom på en sak, vet inte om det har något med det här å göra riktigt. 24pinnen var nästintill helt omöjlig att få bort då jag kopplade bort moderkortet.

Hur ska jag veta om bakplåten kortsluter eller ej? T.ex. om den täcker någon lödpunkt? Det tror jag inte men jag ska dubbelkolla det när jag kommer hem.
Haha CPU:n är på rätt plats! Tack för din hjälp.

Jag ska testa det första du skrev när jag kommer hem (det blir mycket "när jag kommer hem" - ursäkta för det). Det enda man behöver göra med skruvmejseln är att sätta den emot de två stiften som startar datorn? Förstår jag rätt? Det fanns bara ett sätt att sätta på brickan på men jag ska dubbelkolla. Jag tog bort CPU:n när jag tog bort den gamla fläkten för att kolla till den lite, allt såg bra ut. När jag väl satte på den nya så var CPU:n tvunget vara på plats.
CMOS reset = ta bort moderkortsbatteriet och sätta tillbaks det? Tack!

Japp sätta emot skruvmejsel till dom 2 stiften som är till för start ska räcka för att se om det är något fel på kabel/knapp.
CMOS reset går bra med ta bort batteriet och sätta tillbaka det efter ca 30 sek.
Ta en dubbelkoll på stiften också på cpu sockeln om ovan inte hjälper, kan hända att någon eller några kan ha blivit lite böjda, alternativt att det kan ha kommit smuts på dom eller på baksidan utav cpu.

Permalänk
Testpilot

Vad jag kan se handlar tråden inte specifikt om Intelprocessorer utan om en allmän felsökning av din dator så tråden passar mycket bättre i supportavdelningen istället för under Intelprocessorer.

Din rubrik är tyvärr inte särskilt bra den heller, man får plats med en hel del text där så det finns ingen anledning till att inte skriva att datorn inte funkar efter ett kylarbyte, på så vis slipper man gå in i din tråd för att se vad den ens handlar om.

Jag har flyttat tråden och ändrat rubrik men se till att kolla över det mer noggrant i framtiden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Jag skulle börja med en CMOS-reset.

- Ta bort batteriet från moderkortet
- Ta ur strömmen/stäng av nätaggregat.
- Tryck några gånger på powerknappen

Eller så kan man alltid läsa manualen, brukar finnas en bygel/jumper brevid som man kan flytta för att göra en CMOS-reset.
Det gör att du går tillbaka till fabriksinställningar i bios, så du kommer få ställa in den om du ändrat i den.
Sida 30 i manualen

För att vara säker på vart din powerknapp ska kopplas in så läs manualen till moderkortet och sen kan du testa kortsluta genom att hålla en mejsel på de 2 stiften, så inget har hänt med kablarna/knappen.
Sida 26 i manualen Stift 3 och 4 på övre raden på "F_PANEL"

Manualen hittar du här: http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-p55a...

edit: lade till hänvisningar till manual samt stavfel

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

*1* Ta fram mobiltelefon, spela in 5minuter av datorn och "problemet" och ju mer du spelar in desto bättre, tex om du filmar hur dina kablar är kopplade. Har skruvat bort sidan av chassit så vi kan se vad som snurrare osv, och hur det låter, dvs ha inte på en massa musik eller 20 barn som gapar och skriker samtidigt.

*2* Lägg in filmen på en dator

*3* Ladda upp filmen på You-Tube

*4* Ge oss länken till filmen.

Om du inte kan göra någon av siffrorna pga "jag har ingen mobil" "Jag har ingen fungerade dator"
Jag är rätt övertygad om att någon i familjen eller någon av dina vänner har de som du inte har.

Det är en väldig röra men jag ska spela in så mycket jag kan när jag kommit hem. Tack för tipset!

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmm
Din mus borde inte få spänning om inte nätaggets fläktar snurrar.
Har du kanske en trådlös mus?

Prova att följa: https://www.youtube.com/watch?v=8Qu380VVBAU
för att tvinga igång nätagget.
Glöm bara inte att koppla loss nätagget helt från datorn

Jag har en gammal Razer DeathAdder-mus. Den är inte trådlös. Jag ska absolut testa det senare. Kan det få någon negativ effekt, någon som vet? Tack.

Skrivet av Zantetsuken:

Det brukar gå att göra på mycket enklare sätt än genom att ta ur batteriet. Kolla i manualen till ditt moderkort var CMOS-pinsen sitter, ifall att du inte hittar dem själv, så kan du resetta exempelvis genom att kortsluta de två stiften med ett metallföremål. Stäng av nätagget och tryck några gånger på powerknappen först.

Okey, vad händer när man resettar CMOS? Detta skall också testas. Tusen tack!

Skrivet av thomson:

Japp sätta emot skruvmejsel till dom 2 stiften som är till för start ska räcka för att se om det är något fel på kabel/knapp.
CMOS reset går bra med ta bort batteriet och sätta tillbaka det efter ca 30 sek.
Ta en dubbelkoll på stiften också på cpu sockeln om ovan inte hjälper, kan hända att någon eller några kan ha blivit lite böjda, alternativt att det kan ha kommit smuts på dom eller på baksidan utav cpu.

Då förstår jag. Finns det någon fördel/nackdel med att ta bort batteriet istället för att resetta genom att kortsluta CMOS-pinsen? Jag ska dubbelkolla det, absolut! Ifall någon pin blivit böjd, är det kört då eller går det böja tillbaks? Tack!

Skrivet av hunden:

Vad jag kan se handlar tråden inte specifikt om Intelprocessorer utan om en allmän felsökning av din dator så tråden passar mycket bättre i supportavdelningen istället för under Intelprocessorer.

Din rubrik är tyvärr inte särskilt bra den heller, man får plats med en hel del text där så det finns ingen anledning till att inte skriva att datorn inte funkar efter ett kylarbyte, på så vis slipper man gå in i din tråd för att se vad den ens handlar om.

Jag har flyttat tråden och ändrat rubrik men se till att kolla över det mer noggrant i framtiden.

Jag ber om ursäkt för detta, tack för din korrigering.

Permalänk
Medlem

Hur försiktig var du när det gäller ESD?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Hur försiktig var du när det gäller ESD?

Även om det är en rätt liten risk att hela datorn stendör pga en ESD så är det alltid en risk. Passade du på att ta fram dammsugaren när du ändå mekkade?

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av fect:

Okey, vad händer när man resettar CMOS? Detta skall också testas. Tusen tack!

Då förstår jag. Finns det någon fördel/nackdel med att ta bort batteriet istället för att resetta genom att kortsluta CMOS-pinsen? Jag ska dubbelkolla det, absolut! Ifall någon pin blivit böjd, är det kört då eller går det böja tillbaks? Tack!

CMOS reset nollställer alla värden till standard värden i biosen.

Det brukar vara enklare att kortsluta CMOS pinsen än att ta bort batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theworm1713:

Jag skulle börja med en CMOS-reset.

- Ta bort batteriet från moderkortet
- Ta ur strömmen/stäng av nätaggregat.
- Tryck några gånger på powerknappen

Eller så kan man alltid läsa manualen, brukar finnas en bygel/jumper brevid som man kan flytta för att göra en CMOS-reset.
Det gör att du går tillbaka till fabriksinställningar i bios, så du kommer få ställa in den om du ändrat i den.
Sida 30 i manualen

För att vara säker på vart din powerknapp ska kopplas in så läs manualen till moderkortet och sen kan du testa kortsluta genom att hålla en mejsel på de 2 stiften, så inget har hänt med kablarna/knappen.
Sida 26 i manualen Stift 3 och 4 på övre raden på "F_PANEL"

Manualen hittar du här: http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-p55a...

edit: lade till hänvisningar till manual samt stavfel

Du är den andra som säger att jag ska "trycka på powerknappen" några gånger. Gör det någon nytta när allt är avstängt? Jag har tryckt en väldans massa gånger, då utan CMOS-reset. Det kanske är där skillnaden kommer in, vad vet jag. Tack för hänvisningarna i manualen. F_PANEL visste jag redan men inte CMOS.

Skrivet av Uzor:

Hur försiktig var du när det gäller ESD?

Hur försiktig kan en privatperson vara? Jag har inget antistatiskt armband eller liknande. Mina komponenter togs omhand på ett så sterilt sätt som möjligt. Jag hade på mig en vanlig t-shirt och jeans, ingen fleece direkt. ESD-strul är absolut inget jag utesluter för övrigt.

Skrivet av theworm1713:

Även om det är en rätt liten risk att hela datorn stendör pga en ESD så är det alltid en risk. Passade du på att ta fram dammsugaren när du ändå mekkade?

Kan HELA datorn dö p.g.a. det eller är det bara, t.ex. moderkortet? Jag har haft framme dammsugaren förr men då med väldig försiktighet. Knappt inne i chassit. Igår blev det inget dammsugande.

Permalänk
Skrivet av fect:

Du är den andra som säger att jag ska "trycka på powerknappen" några gånger. Gör det någon nytta när allt är avstängt? Jag har tryckt en väldans massa gånger, då utan CMOS-reset. Det kanske är där skillnaden kommer in, vad vet jag. Tack för hänvisningarna i manualen. F_PANEL visste jag redan men inte CMOS.

Hur försiktig kan en privatperson vara? Jag har inget antistatiskt armband eller liknande. Mina komponenter togs omhand på ett så sterilt sätt som möjligt. Jag hade på mig en vanlig t-shirt och jeans, ingen fleece direkt. ESD-strul är absolut inget jag utesluter för övrigt.

Kan HELA datorn dö p.g.a. det eller är det bara, t.ex. moderkortet? Jag har haft framme dammsugaren förr men då med väldig försiktighet. Knappt inne i chassit. Igår blev det inget dammsugande.

Anledningen att man trycker på power-knappen efter att man gjort datorn spänningslös är för att dra ur kondingar så CMOS verkligen blir återställd. Man kan även kortsluta batteripolerna och såklart CMOS-reset-bygeln på moderkortet. Prova vilken du vill, eller alla

Att din dator dött pga. ESD är ingen omöjlighet, men svårt att isåfall konstatera, så utgå ifrån att det inte är det och försök med andra metoder först. Uteslut CMOS och startknappen till att börja afton med.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk

Ger det inga resultat av CMOS-reset / starta med kortslutning så får du gå på det mera tidskrävande felsökningarna. Plocka ur allt ur chassi och lägg på ett bra underlag och starta bara med nödvändigaste komponenter (CPU/RAM/MB) och lägg sedan till en komponent i taget.
Använd bara en RAMsticka och byt sticka/plats om du har 2 efter du testat en. Fortfarande inget resultat? Montera tillbaka stock-kylaren och testa.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av fect:

Du är den andra som säger att jag ska "trycka på powerknappen" några gånger. Gör det någon nytta när allt är avstängt? Jag har tryckt en väldans massa gånger, då utan CMOS-reset. Det kanske är där skillnaden kommer in, vad vet jag. Tack för hänvisningarna i manualen. F_PANEL visste jag redan men inte CMOS.

Hur försiktig kan en privatperson vara? Jag har inget antistatiskt armband eller liknande. Mina komponenter togs omhand på ett så sterilt sätt som möjligt. Jag hade på mig en vanlig t-shirt och jeans, ingen fleece direkt. ESD-strul är absolut inget jag utesluter för övrigt.

Kan HELA datorn dö p.g.a. det eller är det bara, t.ex. moderkortet? Jag har haft framme dammsugaren förr men då med väldig försiktighet. Knappt inne i chassit. Igår blev det inget dammsugande.

Ta det lugnt, det var mer av eget intresse jag ställde den frågan.
ESD är det sista du ska misstänka, gör en vanlig rutinmässig felsökning som de andra i den här tråden hjälper dig med.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Ett vanligt fel då man bygger nytt är att bara stora kontakten ansluts till nätagget men inte det lilla med 12V. Då brukar den inte starta men en del lampor o så kan lysa ändå.
Vissa grafikkort vill också ha separat ström men vet inte om datorn skulle vägra att starta utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Ett vanligt fel då man bygger nytt är att bara stora kontakten ansluts till nätagget men inte det lilla med 12V. Då brukar den inte starta men en del lampor o så kan lysa ändå.
Vissa grafikkort vill också ha separat ström men vet inte om datorn skulle vägra att starta utan.

Är osäker om det beror på moderkort men hos mig så meddelade datorn efter/under POST om att pci-e kontakten inte var i och därefter stängdes datorn av. Två tjut och ett meddelande på skärmen.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

CMOS reset nollställer alla värden till standard värden i biosen.

Det brukar vara enklare att kortsluta CMOS pinsen än att ta bort batteriet.

Skrivet av theworm1713:

Anledningen att man trycker på power-knappen efter att man gjort datorn spänningslös är för att dra ur kondingar så CMOS verkligen blir återställd. Man kan även kortsluta batteripolerna och såklart CMOS-reset-bygeln på moderkortet. Prova vilken du vill, eller alla

Att din dator dött pga. ESD är ingen omöjlighet, men svårt att isåfall konstatera, så utgå ifrån att det inte är det och försök med andra metoder först. Uteslut CMOS och startknappen till att börja afton med.

Tack för infon hörrni!

Skrivet av theworm1713:

Ger det inga resultat av CMOS-reset / starta med kortslutning så får du gå på det mera tidskrävande felsökningarna. Plocka ur allt ur chassi och lägg på ett bra underlag och starta bara med nödvändigaste komponenter (CPU/RAM/MB) och lägg sedan till en komponent i taget.
Använd bara en RAMsticka och byt sticka/plats om du har 2 efter du testat en. Fortfarande inget resultat? Montera tillbaka stock-kylaren och testa.

Många har redan tipsat om detta men jag tackar för en utförlig beskrivning! Tack.

Skrivet av Uzor:

Ta det lugnt, det var mer av eget intresse jag ställde den frågan.
ESD är det sista du ska misstänka, gör en vanlig rutinmässig felsökning som de andra i den här tråden hjälper dig med.

Det var inte meningen att låta dryg, förlåt. Jag var helt seriös. Vilka åtgärder kan man använda sig åt i hemmet för att undvika ESD? Det blir en rutinmässig felsökning direkt när jag kommer hem. Tack Uzor!

Skrivet av abki:

Ett vanligt fel då man bygger nytt är att bara stora kontakten ansluts till nätagget men inte det lilla med 12V. Då brukar den inte starta men en del lampor o så kan lysa ändå.
Vissa grafikkort vill också ha separat ström men vet inte om datorn skulle vägra att starta utan.

Det vore ju pinsamt om det var något så enkelt. Tyvärr är det inte så i detta fallet. Tack ändå abki!

Hoppas det löser sig på hemmaplan sen. Känns jättetungt och jobbigt att betala för nytt moderkort+processor, eventuellt nya minnen m.m..

Tack för alla förslag hittills gubbar. Uppskattas!

Permalänk
Medlem

Okej boys, då har jag sammanställt det jag ska göra när jag kommer hem, lite osäker på ordningen dock:

1. Testa starta datorn genom power_sw i f_panel med en skruvmejsel (om det inte funkar, fortsätt till nästa punkt o.s.v..)
2. Koppla ur allt
3. Ta ut moderkortet
4. Kolla så bakplåten inte kortsluter något
5. Se till så att CPU:n sitter som den ska
6. Starta med de nödvändigaste komponenterna(CPU/RAM/MB) och lägg sedan till en komponent i taget
7. Använd en RAMsticka och byt sticka/plats
8. Jumpstarta PSU:n https://www.youtube.com/watch?v=8Qu380VVBAU
9. Resetta CMOS med skruvmejsel
10. Koppla tillbaka allt tillsammans med stockfläkten

Något som ska ändras eller läggas till? Ordningen är säkert helt tokig med. Vad rekommenderar ni för underlag när ni meckar med datorn? Vill att allt ska gå rätt till denna gång. Håller tummarna att någon läser detta.

Ha det!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmm
Din mus borde inte få spänning om inte nätaggets fläktar snurrar.
Har du kanske en trådlös mus?

Ett datornätagg levererar 5V standbyspänning genom den lila kabeln i 24-pinskontakten så fort det är anslutet och huvudbrytaren bakpå är i på-läge, har man då ett moderkort som använder standbyspänningen till USB-portarna i avstängt läge (exempelvis för att kunna ladda mobiltelefoner eller kunna starta datorn med tangentbordet) så kan musen mycket väl lysa även fast man inte startat datorn.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av fect:

Okej boys, då har jag sammanställt det jag ska göra när jag kommer hem, lite osäker på ordningen dock:

1. Testa starta datorn genom power_sw i f_panel med en skruvmejsel (om det inte funkar, fortsätt till nästa punkt o.s.v..)
2. Koppla ur allt
3. Ta ut moderkortet
4. Kolla så bakplåten inte kortsluter något
5. Se till så att CPU:n sitter som den ska
6. Starta med de nödvändigaste komponenterna(CPU/RAM/MB) och lägg sedan till en komponent i taget
7. Använd en RAMsticka och byt sticka/plats
8. Jumpstarta PSU:n https://www.youtube.com/watch?v=8Qu380VVBAU
9. Resetta CMOS med skruvmejsel
10. Koppla tillbaka allt tillsammans med stockfläkten

Något som ska ändras eller läggas till? Ordningen är säkert helt tokig med. Vad rekommenderar ni för underlag när ni meckar med datorn? Vill att allt ska gå rätt till denna gång. Håller tummarna att någon läser detta.

Ha det!

Helt rätt!
Börja dock med CMOS-reset som åtgärd nr1. Eftersom det är så lätt.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11