Logitech z506 centerhögtalare låter inte

Permalänk
Medlem

Logitech z506 centerhögtalare låter inte

Klockare, jag har ett problem med min centerhögtalare till mitt z506 system.

Jag fick hem mitt ljudsystem idag och pluggade genast in det i min dator. Alla högtalare fungerar inklusive centerhögtalaren när jag testar 5.1 demo i både Windows 7 och Realtek HD audio. Men när jag spelar musik via Spotify, tittar på film via vlc och på youtube eller spelar spel är centerhögtalaren knäpptyst.
finns det någon inställning man måste sälla in? jag har trippelkollat alla sladdar och de sitter som de ska.

Tack på förhand!

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Medlem

Spotify har i alla fall endast 2.0-ljud, så om inte datorn skalar om det på något sätt kommer ljud endast komma ur de två främre.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Spotify har i alla fall endast 2.0-ljud, så om inte datorn skalar om det på något sätt kommer ljud endast komma ur de två främre.

Innan jag utrycker mig kan jag säga att jag kan inte ett skvatt om ljudfronten. Borde inte Centern också fungera vid 2.0?

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oobah45:

Klockare, jag har ett problem med min centerhögtalare till mitt z506 system.

Jag fick hem mitt ljudsystem idag och pluggade genast in det i min dator. Alla högtalare fungerar inklusive centerhögtalaren när jag testar 5.1 demo i både Windows 7 och Realtek HD audio. Men när jag spelar musik via Spotify, tittar på film via vlc och på youtube eller spelar spel är centerhögtalaren knäpptyst.
finns det någon inställning man måste sälla in? jag har trippelkollat alla sladdar och de sitter som de ska.

Tack på förhand!

Som ovan, kontrollera att materialet du spelar upp innehåller 5.1 kanaler, vad jag vet gör inte de högtalarna om stereo till surround, utan ska du ha surround så måste källan vara det. Prova att köra en dvd eller så i VLC, nästan alla filmer som kommit de senaste tio åren innehåller surroundljudspår.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oobah45:

Innan jag utrycker mig kan jag säga att jag kan inte ett skvatt om ljudfronten. Borde inte Centern också fungera vid 2.0?

Nej, 2.x är de två frontkanalerna. Ljud från centern också blir 3.x.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oobah45:

Innan jag utrycker mig kan jag säga att jag kan inte ett skvatt om ljudfronten. Borde inte Centern också fungera vid 2.0?

vid 2.0 brukar det vara enbart höger och vänster front högtalare. Allafall var det så för mig med mitt gamla 5.1 system.
Det går dock i windows att ställa in så alla 5 högtalare spelar ljud även om det bara är 2.0 ljud i det du lyssnar på om du så vill.
Det gör du i ljud inställningarna och sedan egenskaparna för ljudenheten du använder.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det går dock i windows att ställa in så alla 5 högtalare spelar ljud även om det bara är 2.0 ljud i det du lyssnar på om du så vill.
Det gör du i ljud inställningarna och sedan egenskaparna för ljudenheten du använder.

Du råkar inte ha en snabbguide till hands? Vet inte om jag är på rätt ställe och letar..

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oobah45:

Du råkar inte ha en snabbguide till hands? Vet inte om jag är på rätt ställe och letar..

http://i.imgur.com/4L83yc7.png
Tada! Jätte fint eller hur?
Det borde leda dig rätt. Jag kommer ej ihåg det exakta namnet på det du är ute efter och kan ej kolla då jag inte har ett 5.1 system kopplat till datorn.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

http://i.imgur.com/4L83yc7.png
Tada! Jätte fint eller hur?
Det borde leda dig rätt. Jag kommer ej ihåg det exakta namnet på det du är ute efter och kan ej kolla då jag inte har ett 5.1 system kopplat till datorn.

Tack det hjälpte."Högtalarfyllighet" hette det.

Admin kan stänga tråd

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||