Permalänk

Adsl + Router + Brygga?

Hej jag skulle behöva ett tips.
Morfar bor ute på landet och har möjlighet till ADSL 8 Mbit/s(Telia). WIfi ska användas flitigt men är lite osäker på hur han ska få bästa Wifi.

Han har telejacket uppe i köket och där kommer modemet och routern sitta (På övre plan) där 1 dator och smartphones används.
På nedre plan så kommer det finnas 1 dator/laptop och tv samt användas både smartphone och platta.

Min fråga är då, är den bästa lösningen att dra en nätverkskabel från switch porten i routern ner till nedre plan och sätta in den i en till router, ja eller brygga då som det blir antar jag för att förstärka signalen, för att få bästa möjliga wifi på nedre plan? när jag testat en vanlig repeater hemma hos mig(lägenhet) har det varit värdelöst så det alternativet känns ej aktuellt med skorsten och diverse väggar han har hemma.

Länka gärna tips på både router och brygga(?) om det är en bra lösning finns ca 2-3000kr att röra sig med i inköp.
Tackar

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan montera upp flera accesspunkter om du vill ha bättre wifi, att koppla in en router är inte att rekommendera, däremot kan det gå att konfigurera om routrar så de fungerar som accesspunk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan montera upp flera accesspunkter om du vill ha bättre wifi, att koppla in en router är inte att rekommendera, däremot kan det gå att konfigurera om routrar så de fungerar som accesspunk.

Tack för svaret.
När du menar accesspunkt är detta ett alternativ http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/netgear-wnr3500l/146536.4070/

Och skaffar jag en Accesspunkt så kopplar jag in den på nedre plan via exempel switch 2 i routern?? alternativt gör samma sak med en vanlig router men stänger av dhcp på den?

Länka gärna router + accesspunkter du/ni kan rekommendera att köpa så jag kan se lite tydligare vad jag behöver och hur jag kopplar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det du länkar är en router står det.
Vad du ska välja beror på kraven, 802.11ac är det nyaste men även dyraste, men det är ju inte oöverstigligt dyrt och kan ju vara bra för det lär vara bra att ha i den nära framtiden eftersom det så sakteliga håller på att ersätta 802.11n.

Kan man inte ställa om routern så den bli en ren accesspunkt så går det oftast att stänga av dhcp servern och sedan får man inte använda wanporten på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det du länkar är en router står det.
Vad du ska välja beror på kraven, 802.11ac är det nyaste men även dyraste, men det är ju inte oöverstigligt dyrt och kan ju vara bra för det lär vara bra att ha i den nära framtiden eftersom det så sakteliga håller på att ersätta 802.11n.

Kan man inte ställa om routern så den bli en ren accesspunkt så går det oftast att stänga av dhcp servern och sedan får man inte använda wanporten på den.

Då köper jag denna https://www.dustinhome.se/product/5010629039/wn604-wireless-n-150-access-point som Accespunkt och https://www.dustinhome.se/product/5010762886/r7000 denna som router?

Sedan kopplar jag: Adsl till Routern,från routerns switch port 1 kopplar jag sedan en nätverkskabel som går till porten i Accesspunkten sen så är det bara att tuta och köra? detta är alltså det bästa sättet?
Jag har läst en hel del och måste missuppfattat det mesta? detta är alltså inte att sätta en brygga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GluntJohan:

På nedre plan så kommer det finnas 1 dator/laptop och tv samt användas både smartphone och platta.

En liten kontrollfråga: vad menar du med TV? Är det frågan om en smart-TV som ska ha internetaccess eller är det frågan om Telias Digital-TV? Beroende på vilket blir det nämligen frågan om olika lösningar.

Skrivet av mrqaffe:

Kan man inte ställa om routern så den bli en ren accesspunkt så går det oftast att stänga av dhcp servern och sedan får man inte använda wanporten på den.

Och byta mgmt-adress på routern så den är nåbar och det inte blir några ip-konflikter.
Känns som att "hur man fixar en AP mha av en router" borde finnas klistrad, det svaras väl på den frågan i var och varannan tråd.

Permalänk
Skrivet av madtop:

En liten kontrollfråga: vad menar du med TV? Är det frågan om en smart-TV som ska ha internetaccess eller är det frågan om Telias Digital-TV? Beroende på vilket blir det nämligen frågan om olika lösningar.

Och byta mgmt-adress på routern så den är nåbar och det inte blir några ip-konflikter.
Känns som att "hur man fixar en AP mha av en router" borde finnas klistrad, det svaras väl på den frågan i var och varannan tråd.

Det är en smart-tv det gäller som vill ha internetaccess, ska dra ner en switch också, men är ju det trådlösa jag inte kan klura ut för bästa lösningen.

Sen behöver det absolut inte vara en router just som ska kopplas ihop med "huvudroutern" utan kan vara en redan "klar" accesspunkt gärna. Anledningen till att jag är så väldigt osäker på vad jag ska köpa är för huset är gammalt(och eldragningen ser inte direkt rolig ut), och ska jag koppla en accesspunkt via elnätet känns det mindre lyckat, samma sak med en repeater som knappt klarar av att förstärka signalen i min lägenhet. Att dra kablar är dock inget problem men att ha trådlöst på nedre plan känns som ett måste, dock väldigt osäker på vilken/vilka produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GluntJohan:

Då köper jag denna https://www.dustinhome.se/product/5010629039/wn604-wireless-n-150-access-point som Accespunkt och https://www.dustinhome.se/product/5010762886/r7000 denna som router?

Sedan kopplar jag: Adsl till Routern,från routerns switch port 1 kopplar jag sedan en nätverkskabel som går till porten i Accesspunkten sen så är det bara att tuta och köra? detta är alltså det bästa sättet?
Jag har läst en hel del och måste missuppfattat det mesta? detta är alltså inte att sätta en brygga?

Brygga är ungefär motsatsen till vad du gör,, där man går från fast uttag via trådlöst till ett fast uttag igen, t ex för IP tv-box långt från närmsta uttag.
Sakerna du länkar funkar nog, men jag hade nog valt accesspunkt med AC-stöd eftersom routern du valt har det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GluntJohan:

Då köper jag denna https://www.dustinhome.se/product/5010629039/wn604-wireless-n-150-access-point som Accespunkt och https://www.dustinhome.se/product/5010762886/r7000 denna som router?

Sedan kopplar jag: Adsl till Routern,från routerns switch port 1 kopplar jag sedan en nätverkskabel som går till porten i Accesspunkten sen så är det bara att tuta och köra? detta är alltså det bästa sättet?
Jag har läst en hel del och måste missuppfattat det mesta? detta är alltså inte att sätta en brygga?

Nighthawken är bra, det är tom en av de allra bästa hemmaroutrar som finns just nu, men wn 604 vet jag inte så mycket om, den verkar dyr för att bara vara n 150 och se ut som den gör.
Det här är det man brukar avse med brygga när man pratar wifi.

Vad handlar det om för nått när du nämner tv ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att du får en router med inbyggt modem på köpet från Telia, de brukar alltid skicka med en Technicolor TG799. Den har du på övre plan och drar en kabel till nedre plan där du sätter en extra AP.

Så det enda du behöver komplettera med är en kabel och en extra AP.

telefonjack - TG799 - kabel - AP

Edit: TG799 har inbyggt wifi så med ovan lösning får du två accesspunkter på varsin våning.

Permalänk

Tack igen för svaren och jag börjar nog vara lite mer på banan vad brygga är, då ja helt enkelt ger produkten som ej har wifi, wifi.
Angående tvn nämnde jag den i tråden bara för den också skulle vara med och ha internetuppkoppling.

Men då borde jag helt enkelt kunna göra som jag skrev innan att jag kopplar routern till denna produkt http://www.inet.se/produkt/5401805/netgear-wnce3001-n600-dual-band-brygga

För att använda den som accesspunkt till exempelvis smartphone och laptop på nedre plan, då kopplar nätverkskabeln från porten i accesspunkten till routerns switch då så är det klappat och klart.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GluntJohan:

Tack igen för svaren och jag börjar nog vara lite mer på banan vad brygga är, då ja helt enkelt ger produkten som ej har wifi, wifi.
Angående tvn nämnde jag den i tråden bara för den också skulle vara med och ha internetuppkoppling.

Men då borde jag helt enkelt kunna göra som jag skrev innan att jag kopplar routern till denna produkt http://www.inet.se/produkt/5401805/netgear-wnce3001-n600-dual-band-brygga

För att använda den som accesspunkt till exempelvis smartphone och laptop på nedre plan, då kopplar nätverkskabeln från porten i accesspunkten till routerns switch då så är det klappat och klart.

Den Netgearen är klientänden, inte en accesspunkt.
Ska du använda en router som AP så måste du även stänga av dhcpservern i den och helst se till att dess adminadress inte kolliderar med nått annat, de flesta enheter har ju 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 som förval och det är inte bra om flera enheter kolliderar på samma ipnummer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack ska ni ha för all hjälp, jag har riktigt svårt att hitta någon bra Accesspunkt till nedre plan, denna måste ju fungera iaf http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/asus-ea-n66/171686.4070/ . Dock måste det ju vara synd att använda Telias inbyggda router eftersom jag antar att den saknar vissa funktioner, så som gästnätverk, QoS osv men den frågan tar jag med mig till telia om jag kan använda en till exempel Netgear eller Asus router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du länkar är en router står det.
Vad du ska välja beror på kraven, 802.11ac är det nyaste men även dyraste, men det är ju inte oöverstigligt dyrt och kan ju vara bra för det lär vara bra att ha i den nära framtiden eftersom det så sakteliga håller på att ersätta 802.11n.

Kan man inte ställa om routern så den bli en ren accesspunkt så går det oftast att stänga av dhcp servern och sedan får man inte använda wanporten på den.

Ac ersätter inte alls n. De kompliterar varandra. AC erbjuder högre hastighet men sämre räckvid samt att den blockeras enklare. N erbjuder bra räckvidd men lägre hastighet.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GluntJohan:

Tack ska ni ha för all hjälp, jag har riktigt svårt att hitta någon bra Accesspunkt till nedre plan, denna måste ju fungera iaf http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/asus-ea-n66/171686.4070/ . Dock måste det ju vara synd att använda Telias inbyggda router eftersom jag antar att den saknar vissa funktioner, så som gästnätverk, QoS osv men den frågan tar jag med mig till telia om jag kan använda en till exempel Netgear eller Asus router.

Man kan få smarten bryggad om man vill, kontakta kundtjänst så är det klart på nån minut, den agerar då bara modem och switch för att separera vlanen för respektive tjänst sedan kan man använda vad man vill efter den för att lösa datanätverket.
Ja den Asusen ska fungera.

Skrivet av upl8447:

Ac ersätter inte alls n. De kompliterar varandra. AC erbjuder högre hastighet men sämre räckvid samt att den blockeras enklare. N erbjuder bra räckvidd men lägre hastighet.

Det är väl en definitionsfråga, ac kompatibla kretsar är i praktiska applikationer n kompatibla så nog lär det ersätta det i praktiken, n går mot att bli bli "budget" i de flesta sammanhang medan ac blir normen de flesta kommer att använda och ad blir "premium"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.