Ny FreeNAS-burk, synpunkter och råd

Permalänk
Medlem

Ny FreeNAS-burk, synpunkter och råd

Jag ska uppgradera min filserver och skulle uppskatta lite synpunkter på hårdvara och konfiguration av diskarna. Har kört FreeNAS i ca 4 år nu med tre 1TB-diskar i raidz1 (ZFS). Funkat kanon, men jag behöver mer lagring nu och då räcker inte minnet till längre känns det som (har 8GB).

Hårdvaran jag tänkt köpa är:
Moderkort: Intel Server Board DBS1200V3RPS (C222)
CPU: Intel Pentium Dual Core G3420
Minne: 2x8GB 1600MHz ECC udimm low voltage
Kontroller: IBM M1015
Diskar: Befintliga - 3x1TB WD Green / Nya - 4x1TB WD RE

Synpunkter på hårdvaran?

Den andra frågan är hur jag ska konfigurera diskarna. Jag kommer ha kvar mina tre gamla och fortsätta med dem i raidz1. De nya diskarna hade jag tänkt köra i raidz2. Frågan är om det är overkill att köra enterprisediskar i raidz2? Ska jag ta en till och köra 5 st i raidz1? Jag kommer ta regelbunden backup på den viktigaste datan, men kommer inte ha möjlighet till full backup.

Permalänk
Medlem

Ser ur mitt perspektiv riktigt trevligt ut, jag har själv tidigare kört mycket FreeNAS och var också nöjd (kör en *nix variant nu för tiden). Minnesmängden och ZFS tror jag skulle fungera med 8 GB, man brukar ha som tumregel GB minne / TB disk och du hamnar ju på 7 TB diskar (Länk). Men när du ändå gör en uppgradering så tycker jag du gör rätt i att lägga på lite extra så har du god marginal!

Sen är jag lite nyfiken på hur du gör backup idag?

Permalänk
Medlem

1. Tar den brädan den CPUn? Jag kan tänka mig att den gör den, men enligt Intels sida så gör den inte det.

Ang. raidz-storlekar;
RAIDZ1 vdevs should have 3, 5, or 9 drives in each vdev
RAIDZ2 vdevs should have 4, 6, or 10 drives in each vdev
RAIDZ3 vdevs should have 5, 7, or 11 drives in each vdev

Det är ganska stor skillnad på 4st i Rz2 = 2TB utrymme vs. 5 i Rz1 = 4TB utrymme. Hur stort utrymme behöver du? (Känns som 2TB diskar ligger bra i pris annars)

Vad får du ge för RE-diskarna?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Backup gör jag via usb-hårddisk samt via hårddisk i annan dator.

Gällande de nya hårddiskarna är 2TB-diskarna för dyra för budgeten. Tänkt köpa 1TB WD RE för 814:- /st på wesellcd. 2TB faktisk lagring (eller ca 1,8 som det lär bli i ZFS) räcker ett tag men inte jättelänge. Dock är säkerheten viktigare än lagringsmängden. Tänker att när de gamla diskarna börjar dö så kan jag skaffa mer lagring och fasa ut den gamla vdeven. Lutar år att det blir raidz2...

CPUn ska passa. Använde Intels serverkonfigurator för att dubbelkolla och där var allt ok.

Permalänk

Skulle rekommendera WD RED-diskar istället, enterprisediskarna är nog overkill för hemmabruk (ärligt talat för "enterprise" med). Mig veterligen är det enda man får med dem lite annorlunda garanti, men WD RED har ju 5 års garanti vilket borde räcka helt ok... (när den går ut lär det väl ha dykt upp 12TB-diskar man kan köpa 2 av och byta ut hela raiden mot en mirror).

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Backup gör jag via usb-hårddisk samt via hårddisk i annan dator.

Gällande de nya hårddiskarna är 2TB-diskarna för dyra för budgeten. Tänkt köpa 1TB WD RE för 814:- /st på wesellcd. 2TB faktisk lagring (eller ca 1,8 som det lär bli i ZFS) räcker ett tag men inte jättelänge. Dock är säkerheten viktigare än lagringsmängden. Tänker att när de gamla diskarna börjar dö så kan jag skaffa mer lagring och fasa ut den gamla vdeven. Lutar år att det blir raidz2...

CPUn ska passa. Använde Intels serverkonfigurator för att dubbelkolla och där var allt ok.

Det finns även möjlighet att kör 2st Raidz1 i en pool vilket ger mera iops, kan ju vara ett alternativ.

Edit: menade inte mirror tillfälligt järnsläpp >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Jag ska uppgradera min filserver och skulle uppskatta lite synpunkter på hårdvara och konfiguration av diskarna. Har kört FreeNAS i ca 4 år nu med tre 1TB-diskar i raidz1 (ZFS). Funkat kanon, men jag behöver mer lagring nu och då räcker inte minnet till längre känns det som (har 8GB).

Hårdvaran jag tänkt köpa är:
Moderkort: Intel Server Board DBS1200V3RPS (C222)
CPU: Intel Pentium Dual Core G3420
Minne: 2x8GB 1600MHz ECC udimm low voltage
Kontroller: IBM M1015
Diskar: Befintliga - 3x1TB WD Green / Nya - 4x1TB WD RE

Synpunkter på hårdvaran?

Den andra frågan är hur jag ska konfigurera diskarna. Jag kommer ha kvar mina tre gamla och fortsätta med dem i raidz1. De nya diskarna hade jag tänkt köra i raidz2. Frågan är om det är overkill att köra enterprisediskar i raidz2? Ska jag ta en till och köra 5 st i raidz1? Jag kommer ta regelbunden backup på den viktigaste datan, men kommer inte ha möjlighet till full backup.

Vad skulle du säga om en sådan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2387305 eller asus http://www.servethehome.com/asus-releasing-intel-avoton-c2750....

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowsoul:

Skulle rekommendera WD RED-diskar istället, enterprisediskarna är nog overkill för hemmabruk (ärligt talat för "enterprise" med). Mig veterligen är det enda man får med dem lite annorlunda garanti, men WD RED har ju 5 års garanti vilket borde räcka helt ok... (när den går ut lär det väl ha dykt upp 12TB-diskar man kan köpa 2 av och byta ut hela raiden mot en mirror).

WD Red har 3års garanti, Red Pro har 5 år dock!

Skrivet av Rauf:

Backup gör jag via usb-hårddisk samt via hårddisk i annan dator.

Gällande de nya hårddiskarna är 2TB-diskarna för dyra för budgeten. Tänkt köpa 1TB WD RE för 814:- /st på wesellcd. 2TB faktisk lagring (eller ca 1,8 som det lär bli i ZFS) räcker ett tag men inte jättelänge. Dock är säkerheten viktigare än lagringsmängden. Tänker att när de gamla diskarna börjar dö så kan jag skaffa mer lagring och fasa ut den gamla vdeven. Lutar år att det blir raidz2...

CPUn ska passa. Använde Intels serverkonfigurator för att dubbelkolla och där var allt ok.

Jag ska inte hacka för mycket Men vad är principen för att köra RE istället för t.ex. Red, eller Black?

Jag skulle, om möjligt, köra flera vdevs för högre IO. Jag har 2 st vdevs av 3st drives i raidz, på OmniOS, med vanliga Seagate-diskar, 745/661 seq r/w enligt Bonnie - dock klurar jag på hur tillförlitligt det är

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Det jag är ute efter med RE-diskarna är MTBF, men framförallt lägre risk för URE då jag ska köra någon form av raid. Garantin gör mig mindre nytta om datan förloras...

Permalänk
Medlem

Sant. Diskarna är nog väldigt bra, så kör på det, ska inte vara några problem med setupen. Och raidz2 låter det som!

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Det jag är ute efter med RE-diskarna är MTBF, men framförallt lägre risk för URE då jag ska köra någon form av raid. Garantin gör mig mindre nytta om datan förloras...

Men det är bättre att bygga ett system som klarar några bitflips med hjälp av högre redudans än att lägga pengarna på att eventuellt få lite högre teoretisk URE. För bitfel är vanligare än vad URE anger om man ser till hela kedjan från nätverksport till disk och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Men det är bättre att bygga ett system som klarar några bitflips med hjälp av högre redudans än att lägga pengarna på att eventuellt få lite högre teoretisk URE. För bitfel är vanligare än vad URE anger om man ser till hela kedjan från nätverksport till disk och tillbaka.

Vad menar du med bitflips? Hur menar du att man ska bygga rent praktiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Vad menar du med bitflips? Hur menar du att man ska bygga rent praktiskt?

Detta blir ju mycket subjektivt och kanske inte alls de råden du tänkt dig.

Istället för att lägga pengar på att få diskar med mindre chans för fel borde du ha ett system (ZFS med mirror eller raidz2 / 3) som tål när en eller flera bits blir fel. Det är en nästintill obefintlig chans att ett bitfel inträffar på samma ställe och tid på flera diskar. Om man får sådana fel med många bitar samtidigt är det oftast HBA, RAM, minneskontroller eller nätverkskort som strular. Dvs. du tjänar inte mycket reell säkerhet på att leta efter de dyraste diskarna med marginellt bättre tillförlitlighet och högre MTBF. Ha hellre en extra disk köpt vid annat tillfälle i en låda hemma så att du snabbt kan byta ut en som felar.

Dock är det smart att köra med mindre diskar, eftersom hastigheten per disk är ungefär samma och det därmed går fortare att återskapa ett array av 1TB diskar än 3TB diskar.

Jag skulle nog personligen köpa de diskar som ger mest lagring pr. krona och inte raidz2 på något under 6 diskar (en zpool med två mirror vdevs är snabbare än 4diskars raidz2, men klarar som bekant inte att två diskar på en sida kollapsar).

Den gamla arrayen skulle jag packetera snyggt och flytta till föräldrar/bankfack som offline offsite backup. De diskarna är slitna och behöver vila.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag har beställt hårdvaran enligt ovan, förutom diskarna nu.

Ang. hårddiskarna så är prestandan inget som är prioriterat. Ligger på ca 90 MB/s via SMB med befintliga diskarna och det räcker mer än väl. Gällande de bitfel som beh skriver om så borde väl ZFS i raidz2, så som jag tänkt, skydda bra mot det? ZFS upptäcker och felkorrigerar med hjälp av paritetsdiskarna om jag har förstått det rätt?

Huvudanledningen till att jag är inne på RE-diskarna är att risken för URE under återskapning av en degraded array ska minimeras. Har läst en hel del domedagsprofetior angående detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Tack för svaren. Jag har beställt hårdvaran enligt ovan, förutom diskarna nu.

Ang. hårddiskarna så är prestandan inget som är prioriterat. Ligger på ca 90 MB/s via SMB med befintliga diskarna och det räcker mer än väl. Gällande de bitfel som beh skriver om så borde väl ZFS i raidz2, så som jag tänkt, skydda bra mot det? ZFS upptäcker och felkorrigerar med hjälp av paritetsdiskarna om jag har förstått det rätt?

Huvudanledningen till att jag är inne på RE-diskarna är att risken för URE under återskapning av en degraded array ska minimeras. Har läst en hel del domedagsprofetior angående detta...

Behöver du så kraftig hårdvara? finns ju Avoton som drar under 20 watt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Behöver du så kraftig hårdvara? finns ju Avoton som drar under 20 watt.

Behöver ecc-minnen för ZFS. Tror inte det är fel med lite mer processorkraft och uppgraderingsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Behöver ecc-minnen för ZFS. Tror inte det är fel med lite mer processorkraft och uppgraderingsmöjligheter.

Avoton har ecc

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Avoton har ecc

Ok, hade kunnat vara ett alternativ. Är dock samma pris så jag föredrar den andra setupen. Prioriterar cpu-prestanda och uppgraderingsmöjligheter över något lägre strömförbrukning. Tror inte cpu och moderkort gör så stor skillnad på totalförbrukningen med 7+ diskar och cpu som mest idlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Ok, hade kunnat vara ett alternativ. Är dock samma pris så jag föredrar den andra setupen. Prioriterar cpu-prestanda och uppgraderingsmöjligheter över något lägre strömförbrukning. Tror inte cpu och moderkort gör så stor skillnad på totalförbrukningen med 7+ diskar och cpu som mest idlar.

OK du gör som du vill:) jo men du sparar en del om du har igång den dygnet runt. Men det du valde är inte dumt heller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Supermicro moderkort istället
IPMI funktion bättre hårdvara.

Visa signatur

Vid hantering av esd känsligt utr skall esd skydd användas som är monterad i själva hårdvaran. med handledsrem monterad i hårdvara /esd matta. De räcker inte att ta i ett element då har man inte fattat nåt !

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Rauf: jag är också på gång med att bygga en "Freenas-burk" och hoppas att det är okej att jag frågar efter råd och synpunkter!?

Jag har tänkt att köpa följande:
Moderkort: ASRock E3C226D2I - C226 / mITX / S1150
CPU: Intel Core i3-4130 3.4GHz
Minnen: KINGSTON 8GB DDR3 1333MHz ECC CL9 (ev. 16GB)
Diskar: 4 x WD Intern Hårddisk Red 2TB SATA III (eller 2?)
Låda: Fractal Design Array R2 300W (äger sedan tidigare)

Även jag skulle uppskatta synpunkter på ovan nämnd hårdvara.

Jag har sedan tidigare 2 x 2TB Samsung-diskar (ca 3 år gamla), vilka jag först tänkte använda tillsammans med en ny 2TB WD Red-disk. Inledningsvis hade jag tänkt köra en raidz1 med 3 diskar, men läste någonstans? att det är betydligt säkrare att köra raidz2. Är det av någon anledning dumt att använda Samsung-diskarna tillsammans med nya diskar i samma vdev? Eller i en annan vdev i samma zpool (om jag förstått rätt så förlorar jag all data i zpoolen om någon vdev "krachar")? Hoppas mina frågor är något logiska? Har precis börjat läsa om ZFS. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The day:

Hej alla!

Rauf: jag är också på gång med att bygga en "Freenas-burk" och hoppas att det är okej att jag frågar efter råd och synpunkter!?

Jag har tänkt att köpa följande:
Moderkort: ASRock E3C226D2I - C226 / mITX / S1150
CPU: Intel Core i3-4130 3.4GHz
Minnen: KINGSTON 8GB DDR3 1333MHz ECC CL9 (ev. 16GB)
Diskar: 4 x WD Intern Hårddisk Red 2TB SATA III (eller 2?)
Låda: Fractal Design Array R2 300W (äger sedan tidigare)

Även jag skulle uppskatta synpunkter på ovan nämnd hårdvara.

Jag har sedan tidigare 2 x 2TB Samsung-diskar (ca 3 år gamla), vilka jag först tänkte använda tillsammans med en ny 2TB WD Red-disk. Inledningsvis hade jag tänkt köra en raidz1 med 3 diskar, men läste någonstans? att det är betydligt säkrare att köra raidz2. Är det av någon anledning dumt att använda Samsung-diskarna tillsammans med nya diskar i samma vdev? Eller i en annan vdev i samma zpool (om jag förstått rätt så förlorar jag all data i zpoolen om någon vdev "krachar")? Hoppas mina frågor är något logiska? Har precis börjat läsa om ZFS. Tack!

Beror på om du behöver den prestandan, finns rätt kraftfulla grejer under 20 watt.

En bra tråd för tips:)
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1271112-egen-nas-...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Tack för svaren. Jag har beställt hårdvaran enligt ovan, förutom diskarna nu.

Ang. hårddiskarna så är prestandan inget som är prioriterat. Ligger på ca 90 MB/s via SMB med befintliga diskarna och det räcker mer än väl. Gällande de bitfel som beh skriver om så borde väl ZFS i raidz2, så som jag tänkt, skydda bra mot det? ZFS upptäcker och felkorrigerar med hjälp av paritetsdiskarna om jag har förstått det rätt?

Huvudanledningen till att jag är inne på RE-diskarna är att risken för URE under återskapning av en degraded array ska minimeras. Har läst en hel del domedagsprofetior angående detta...

Ja, jag håller med om att det blir läskigt när man behöver återskapa även om man har raidz2 och således kan förlora en extra disk under återskapning utan problem. Det jag säger att att URE endast gäller för slumpmässiga bitfel som felkorrigeringen i disken inte upptäcker och att du skulle få två sådana på samma bit av 6×10^12 byte känns som en mycket liten chans. En minskad risk för URE inte säger något om hur länge själva disken fungerar. Det är så många komponenter som kan skapa problem att URE talet blir en försvinnande liten del av det hela.

Det låter som om att du inte tänker ha annan backup än din NAS och detta är en oändligt mycket större risk än MTBF eller URE talens skillnad mellan vanliga och pro diskar. Förr eller senare råkar du ta bort något, köra en ZFS send till fel array eller på annat sätt förstöra det som är lagrat på din NAS.

En hygglig backupstrategi för dig kan vara: Att du kör en zfs send av din gamla array till den nya när du är klar med bygget av nya maskinen, lagra den gamla arrayen på säker plats och ta inkrementella backuper av diffen mellan din lagrade array och den nya ändrade till en USB disk (eller speglad USB disk) med jämna intervall. På så sätt har du alltid den gamla arrayen intakt och kan återskapa allt genom att lägga i hop din gamla array + den lagrade diffarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det låter som om att du inte tänker ha annan backup än din NAS och detta är en oändligt mycket större risk än MTBF eller URE talens skillnad mellan vanliga och pro diskar. Förr eller senare råkar du ta bort något, köra en ZFS send till fel array eller på annat sätt förstöra det som är lagrat på din NAS.

Skrivet av Rauf:

Backup gör jag via usb-hårddisk samt via hårddisk i annan dator.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

För att förtydliga: Det är inte värt pengarna att köpa marginellt bättre diskar om man har backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

För att förtydliga: Det är inte värt pengarna att köpa marginellt bättre diskar om man har backup.

Ok, förstår vad du menar. Fick en hel del data korrupt för ca 4 år sedan när jag körde mina gamla diskar i vanlig mjukvaru-raid5 (ej ZFS). En disk timeoutade och sågs därefter som icke fungerande. Efter omstart och den långa återuppbyggnaden hade stor del av datan blivit korrupt p.g.a. dåliga SATA-kablar.
Får nog ta tag i o fixa lite bättre och mer strukturerad backup. Det är mest att det är så j**** tråkigt att släpa runt med USB-diskar

Har fått alla delar förutom IBM M1015, som är beställt från Ebay, och diskarna som jag kan vänta med eftersom jag ändå måste vänta på kontrollkortet. Har installerat FreeNAS och migrerat den befintliga poolen. Funkar kanon. Får fundera lite till angående diskarna. RE på 1TB är inte så mycket dyrare än andra 1TB-diskar...

Permalänk
Avstängd

Jag är lite oförstående till valet faktiskt.
4x 1TB i Raidz2 ger 2TB lagring. Kostnaden för detta motsvarar inte besväret eller prestanda kan jag tycka.

Tre 2TB diskar kostar nog snarlikt mycket och du skulle kunna spegla två av dessa i Raid1 och ha full backup samtidigt.

Permalänk
Medlem

Har tänkt om lite. Är nu inne på att pensionera de gamla diskarna så som beh var inne på, och ha dem som backup. Skaffa fem RE-diskar på 1TB och köra dem som raidz1. Ger ganska mycket lagring samtidigt som det borde vara tillräckligt säkert. Sen köra lite mer regelbunden backup till usb-disk.

Vad gäller systemet i övrigt har jag kollat strömförbrukningen nu och den ligger på 40 watt med de tre gamla green-diskarna inkopplade. Detta är med ett 80 + bronze nätaggregat på 400 watt. Känns helt ok, tycker jag.