Router bakom Telias Thomson ADSL modem/router TG789vn

Permalänk
Medlem

Router bakom Telias Thomson ADSL modem/router TG789vn

Hej.

Har haft en D-Link DIR-655 router bakom Telias ADSL modem/router Thomson TG789vn i ca 5 år och det har funkat bra. Skulle dock vilja ha lite mer räckvidd genom väggar och ut i trädgården och såg idag att Komplett hade sänkt priset rejält på ASUS RT-AC66U. Slog till och köpte en.

Funderar dock om det finns något bättre alternativ för ungefär samma pengar, eller blir det en bra lösning? Finns det någon ADSL router med RT-AC66U prestanda som funkar bra i Telias nät? Att ha dubbla routers sänker kanske prestandan i onödan, även om det inte verkar så (?) får 29,57 Mbit down 11,54 up och 18 ms i bredbandskollen.

Har Telias ADSL 30/12 Mbit/s, Wifi och trådbundna PCn, MAC Pro, Synology DiskStation DS213j, HTC samt några Iphones och Apple TV som klienter. Finns även ett par Netgear 1Gbit 5-ports switchar (GS105) i nätet.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Du ska ALDRIG har två routrar efter varandra. Kör med din nya ASUS (kasta Telia-routern) och känner du att du behöver mer kräm köper du en accesspunkt och slänger upp någonstans.
Dustin har kampanj på denna just nu, har två själv och de fungerar skitbra.
http://www.dustinhome.se/product/5010586938/ubiquiti-unifi-80...

Permalänk
Medlem

Men ASUS RT-AC66U är ju inget ADSL modem, eller tänker jag fel? Jag har inte heller märkt av några problem med dubbla routers som jag har haft länge. Vad är det för problem jag inte märkt av, menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Men ASUS RT-AC66U är ju inget ADSL modem. Jag har inte heller märkt av några problem med dubbla routers som jag har haft. Vad är det för problem jag inte märkt av?!

Aha, missade att du ville ha det också. Du kan ju be Telia brygga den du har och köra med ASUSen + accesspunkt annars.

Det finns massvis av anledningar till varför man inte ska köra dubbla routrar.
Några exempel är ju att du kommer inte att få en fungerande portforward om du vill det. Hastigheten kan gå ner.
Den andra routern blir helt onödig och fyller ingen funktion. Du har två DHCP-servrar som i detta fallet inte är bra då du kan få IP-konflikter beorende på hur du kopplar.
Vill du forska lite mer i det själv så rekommenderar jag dig att läsa på lite om routrar, switchar, DHCP, AP, WLAN-Repeater, WDS m.m. så klarnar det nog :).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse468:

får 29,57 Mbit down 11,54 up

Du har VDSL inte ADSL.

Permalänk
Medlem

Okey tack. Man kan alltså be Telia ta bort router-funktionen och ha den som brygga bara.
Kan det inte vara positivt med 2 routers också, om man inte känner av några problem? Det blir väl dubbla firewalls också?
Portforward kör jag inte.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Bara ringa Telia och be dom Brygga modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Okey tack. Man kan alltså be Telia ta bort router-funktionen och ha den som brygga bara.
Kan det inte vara positivt med 2 routers också, om man inte känner av några problem? Det blir väl dubbla firewalls också?
Portforward kör jag inte.

//Lasse

Japp, så Telia-grunkan agerar modem helt enkelt.
Nej, det är ALDRIG bra med två routrar på det viset, punkt :).

Permalänk
Medlem

Eftersom det är VDSL och inte ADSL du har så rekommenderar jag att du bryggar Telias modem/router och kör endast med den nya ASUS routern med Telias VDSL modem. Kommer funka hur bra som helst med dina ca 10-20 klienter.

för övrigt så kör jag exakt samma setup här hemma, den routern är kanonbra

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Tack då vet jag hur jag ska göra. Bara att vänta in leveransen