AM3+ processor till 2-vägs SLI med gtx 760's

Permalänk

Orkade inte läsa allt men om du inte köpt moderkort än, köp 1150 socket så det passar till 4690k om du nu inte endast hanteras med program som kan använda fler än 4 trådar/kärnor vilket jag läste att du inte gör, nuff said, AMD har i princip gått ut med själva att de inte tänker tampas med Intel i prestandagruppen än.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462288 VS http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2677308

Det skiljer cirkus 300 och prestandaskillnaden är markant i många av dagens spel till fördel för 4690k.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

försvarar inte det intel gjorde men det betyder inte att jag kommer sluta köpa intel i någon protest och/eller köpa en sämre produkt från amd för att hjälpa dem.

Det påstår jag inte heller att du ska .. men om man bara skall surfa så räcker kanske en processor för 199:- från AMD?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Det var länge sedan jag läste en sånhär fanboyig tråd.

Säga vad man vill om Amd och Intel, men det är faktiskt bra att det finns folk som köper en processor från Amd. Då konkurrens är något bra för oss alla. Visst är intel för närvarande prestandakungen, men utan Amd skulle vi inte vara där vi är idag.

Och en framtid utan konkurrenter till intel innebär praktiskt taget ett minimonopol, vilket inte är bra för oss konsumenter.

Så tummen upp till TS, som faktiskt sertill att det finns en konkurrens!

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Det påstår jag inte heller att du ska .. men om man bara skall surfa så räcker kanske en processor för 199:- från AMD?

ja, det finns ju olika produkter till olika användare. om jag letar efter en processor så väljer jag den som är lämpligast för mig och det jag har tänkt använda den till, oavsett märke. då amd bara har 8350 med diverse olika frekvenser från fabrik att komma med för någon som vill ha något lite kraftfullare så har de ingen processor som intresserar mig personligen. skulle jättegärna se något nytt och bra från amd men det verkar inte komma och då blir det helt enkelt intel. intel har mer eller mindre monopol och kommer fortsätta ha det då amd inte verkar fokusera alls på de högre prestandasegmenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungKarlXVI:

Varför är alla intel fans så agressiva?/

Jag har blivit ett Intel fan, efter att ha gått över från AMD Phenom II 1100T BE, till Intel Inside Core I7 4770K, men jag är fortfarande snäll.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Intel busade inte dom korrumperade marknaden vilket medförde att AMD tappade andelar vilket är av intresse för konsumenten på så sätt att Intels processorer mycket väl hade kunnat betinga ett lägre pris idag vilket jag iallafall som konsument finner väldigt intressant.. att inte förstå det är bara - ja jag utelämnar den kommentaren!

Korruption är väldigt intressant för kunden för vad jag vet har korruption aldrig lett till billigare varor för slutkonsumenten...

LPG: Jag köpte min för 890:- i maj 2013.. prisvärt då, kanske fortfarande idag?

Pris värt en 8320 för 900 riksdaler hade varit trevligt nu i7 prestanda om överklockar din AMD fx 8320 till 4.7 GHz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Det var länge sedan jag läste en sånhär fanboyig tråd.

Säga vad man vill om Amd och Intel, men det är faktiskt bra att det finns folk som köper en processor från Amd. Då konkurrens är något bra för oss alla. Visst är intel för närvarande prestandakungen, men utan Amd skulle vi inte vara där vi är idag.

Och en framtid utan konkurrenter till intel innebär praktiskt taget ett minimonopol, vilket inte är bra för oss konsumenter.

Så tummen upp till TS, som faktiskt sertill att det finns en konkurrens!

Sant även om intel har ledit CPU marknaden i 7 år sen core 2 serien hade vi haft. Skit CPUer i dag intel kunde inte leva på hur många GHz och MHz deras processorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ja, det finns ju olika produkter till olika användare. om jag letar efter en processor så väljer jag den som är lämpligast för mig och det jag har tänkt använda den till, oavsett märke. då amd bara har 8350 med diverse olika frekvenser från fabrik att komma med för någon som vill ha något lite kraftfullare så har de ingen processor som intresserar mig personligen. skulle jättegärna se något nytt och bra från amd men det verkar inte komma och då blir det helt enkelt intel. intel har mer eller mindre monopol och kommer fortsätta ha det då amd inte verkar fokusera alls på de högre prestandasegmenten.

Ja så är det bygger jag idag till någon så blir det uteslutande Intel om det inte föreligger något annat skäl.

Skrivet av Niklad:

Pris värt en 8320 för 900 riksdaler hade varit trevligt nu i7 prestanda om överklockar din AMD fx 8320 till 4.7 GHz

Skickades från m.sweclockers.com

2 månader efter dvs. i Juli 2013 köpte jag en till för 855:-/ink. frakt (begagnad då, min var fyndvara på netonnet) till min son.

Nja jag har kört den i 4,6 men eftersom jag antingen spelar gamla spel som UT99/UT2004/UT3 eller bara surfar så räcker den & blir över.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

För att försöka bidra med nyttig info: min 3570k @4.4 (4GHz sommarklock) flaskhalsar inte 780 sli. Moderkortet är ett Z77 MPower, och jag vågar påstå att det är rätt snyggt...
Jag äger även en FX-8320 + GA 78LMT USB3 r5.0 setup, så om du vill kan jag köra benchmarks mellan plattformarna med ett 780.

Hursom kan du köra på 8350 om du vill. Jag tvivlar starkt på att det kommer flaskhalsa 760 sli. Om du vill överklocka, tänk på att övre segmentet av FX-serien inte är strömsnåla och därmed genererar mycket värme. Välj ett moderkort som officiellt stödjer CPUer med minst 125W TDP, och har vettig strömmatning till CPU. Undvik att använda AMDs stock kylare då den är för klen i de flesta scenarion. Jag rekommenderar slutna vattenkylsystem av Asetek eller CoolIt, t.ex. Corsairs Hydro-serie eller Antec Kühler-serien.

Edit: jag stavade som en kratta.

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KungKarlXVI:

tack för all positiv hjälp, info och segfattade kommentarer, ni som inte läster trådens namn innan ni kommenterade kan ta och köra upp era intel processorer, men seriöst, tack så mycket ni som hjälpte och som sagt till er som inte fattade. detta moderkort blir det nog http://www.inet.se/produkt/1902705/asrock-z97-extreme-4-usb-m... och denna processor http://www.inet.se/produkt/5311086/intel-core-i7-4790k-4ghz-8... mycket dyrare men hoppas på att det är värt det.

HEJ DÅ

Skrivet av swinto538:

Det var länge sedan jag läste en sånhär fanboyig tråd.

Säga vad man vill om Amd och Intel, men det är faktiskt bra att det finns folk som köper en processor från Amd. Då konkurrens är något bra för oss alla. Visst är intel för närvarande prestandakungen, men utan Amd skulle vi inte vara där vi är idag.

Och en framtid utan konkurrenter till intel innebär praktiskt taget ett minimonopol, vilket inte är bra för oss konsumenter.

Så tummen upp till TS, som faktiskt sertill att det finns en konkurrens!

Vilket han ju i slutändan inte gjorde. Så den där "tummen upp" blev till ett vaddå?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)