Hade tänkt att börja programmera lite.

Permalänk

Hade tänkt att börja programmera lite.

Hejsan! Jag har lagt märke till att det finns en hel del personer här som har mycket kunskap inom programmering så hoppas på att man kan få några bra svar!

Vad anser ni är det enklaste sättet att lära sig programmering?

Jag kommer nu att gå en två terminer lång nybörjarkurs som kommer att inrikta sig på C++, men vill kunna starta nu, och även lära mig andra saker som dem kanske inte kommer att täcka på kursen.

När jag kollar på YouTube videor så har man alltid en tendens att det kan bli väldigt mycket på samma gång. Ska man försöka att inte kolla på allt för många videor i taget och istället försöka fokusera mer på färre klipp innan man fortsätter? Samma sak gäller ifall jag skulle köpa mig en bok, jag ska väl inte läsa för mycket åt gångerna utan bättre att gå sakta men säkert?

Min sista fråga är då vad skall jag lära mig för språk om man vill lära sig att göra tex Chatt klient, bokförningssystem osv... äre .NET då?

MvH/ Sneel

Permalänk
Medlem

Svarar du inte på din egen fråga?
Hänger du inte med att förstå vad dom säger, sakta då ner och gör om det. Programmering är svårt i början, det tar tid innan det "klickar". Man kan inte bara "lära sig" programmering, man måste förstå konceptet runt programmering och hur det sitter ihop. Det finns inga magiska kommandon för att utföra allt.

Det finns massvis med språk du kan använda för att göra system för webben. Det absolut vanligaste är PHP, vilket också är enklast och ligger nära C++ i språkväg. Men när det kommer till webb (c++ är INTE webb) så krävs det mer än bara PHP, du vill även ha kunskaper om HTML, CSS och Javscript.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Florrpan:

Svarar du inte på din egen fråga?
Hänger du inte med att förstå vad dom säger, sakta då ner och gör om det. Programmering är svårt i början, det tar tid innan det "klickar". Man kan inte bara "lära sig" programmering, man måste förstå konceptet runt programmering och hur det sitter ihop. Det finns inga magiska kommandon för att utföra allt.

Det finns massvis med språk du kan använda för att göra system för webben. Det absolut vanligaste är PHP, vilket också är enklast och ligger nära C++ i språkväg. Men när det kommer till webb (c++ är INTE webb) så krävs det mer än bara PHP, du vill även ha kunskaper om HTML, CSS och Javscript.

Jo HTML5 och CSS3 kan jag redan Jag tror jag ska försöka lära mig C++, C# och Java. Men vilket utav dem jag kommer att försöka bli bättre på vet jag inte än ^^

Vad för språk brukar arbetsgivare "kräva" för jobb som systemutvecklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Jo HTML5 och CSS3 kan jag redan Jag tror jag ska försöka lära mig C++, C# och Java. Men vilket utav dem jag kommer att försöka bli bättre på vet jag inte än ^^

Vad för språk brukar arbetsgivare "kräva" för jobb som systemutvecklare?

Beror ju helt på vad det är för jobb du söker. Är det en arbetsplats som jobbar med wordpress så kräver de PHP, ett .NET ställe så är det C# osv.

Permalänk
Medlem

Vilket språk man ska lära sig är omöjligt att svara på, de flesta kommer bara rekommendera vad de själva använder. En riktlinje kan ju vara om det är något du själv ska läsa som kräver ett visst språk, och du svarade ju på det själv, C++. Annars kan man ju gå på att de brukar lära ut Java och Python på högskolan. Bästa enligt mig är att försöka få en generell förståelse för programmering eftersom vilka språk du behöver kunna kommer skifta mellan tid och rum.

Om de ska använda C++ på kursen så skulle jag fokusera på det för stunden, oavsett om du använder det i fortsättningen eller inte så kommer det hjälpa dig att bygga en generell förståelse och det är skönt att fokusera på en sak. Av egen erfarenhet så har hjärnan en tendens att undvika att göra någonting genom att alltid byta vad man håller på med, det blir lite gjort på så sätt och det är lätt att fastna i att inte göra någonting istället (hint: att lära sig C++, C# och Java samtidigt låter farligt i mina öron). C++-sidan har en bra sida att komma igång och där finns även lite tips på litteratur.

Personligen föredrar jag böcker för att lära mig programmering, det kanske beror på att jag aldrig hittat någon video jag fastnat för. Jag var riktigt dålig på att läsa böcker ett tag och det hindrade mig, men tvingar man sig läsa en massa hela tiden så blir man bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Jo HTML5 och CSS3 kan jag redan Jag tror jag ska försöka lära mig C++, C# och Java. Men vilket utav dem jag kommer att försöka bli bättre på vet jag inte än ^^

Vad för språk brukar arbetsgivare "kräva" för jobb som systemutvecklare?

Jag skulle säga som så att det inte spelar speciellt stor roll vilket språk du börjar med. Programmering är mycket av ett sätt att tänka och när man kommit till det stadie där man hanterar ett språk bra är det inte vidare svårt att sätta sig in i ett annat språk. På KTH lär vi Dataloger oss Java under det första året och bygger sedan på med allehanda språk under det andra. Det finns dock program på KTH där studenterna lär sig Python som första språk. För att inte bli förvirrad i början rekommenderar jag dig dock att hålla dig till endast ett språk, därav är det väl mest lämpligt att du håller dig till C++ vilket du skrev att du skulle gå en kurs i.

Det finns inget direkt svar på din fråga om arbetsgivarens krav då det helt beror på vad det är för typ av system man utvecklar. Men om du är nyfiken att se den bredd av språk som efterfrågas på arbetsmarknaden rekommenderar jag dig helt enkelt att läsa igenom några jobbannonser

Mitt tips om du vill komma igång fort är att få tag på lite litteratur inom ämnet, framförallt litteratur med uppgifter i vilket är till stor hjälp för att se om man förstått koncepten. Videos håller jag personligen mig borta i från då jag inte får ut lika mycket av dem (blir att man endast tittar på videon utan att tänka själv).

Hoppas mina svar på dina frågor dög och lycka till med programmeringen!

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Håller med övriga som säger att det inte spelar någon roll exakt vilket språk man börjar med.

Det bästa är dock "learning by doing". Koda så mycket du bara kan.
Kan starkt rekommendera att gå/följa denna: https://www.edx.org/course/mitx/mitx-6-00-1x-introduction-com...
(klart bättre än övriga MOOC:s i ämnet, och lättare att ta till sig kunskapen än från någon tegelsten till bok som man aldrig orkar traggla sig igenom)

Jag testade motsvarande för ca 1.5 år sen (andra gången de körde kursen tror jag) då den var lite längre. Den var extremt rolig, och jag har haft mycket nytta av den när jag påbörjade mina studier vid datavetenskapsprogrammet förra året. De använder sig av Python.

På datavetenskapsprogrammet har vi använt C och Java. Men det spelar inte så stor boll. Att lära sig programmera handlar mycket om att lära sig tänka logiskt, algoritmer etc, och det är i mångt och mycket samma teori oavsett vilket språk man implementerar i.