Frågor om Windows 7 och 8 innan köp

Permalänk

Frågor om Windows 7 och 8 innan köp

hej ska köpa nytt os och tänker köpa windows 8 men då fanns det två olika sorter en så kallad OEM och en pro vilken ska jag köpa och var finns till billigaste pris?

Permalänk

vilken ska jag välja

hej står inför valet windows 8 eller bara köpa en ny windows 7 64bit (har 32 bits därför jag vill byta) men vet inte vilken jag ska ta alla säger till mig att man inte ska ha windows 8 på desktop?

Permalänk
Medlem

om du köper pro så få du hyper v plus kan ha upp till 512 GB ram och vanliga (Windows 8 oem
) kan du bara ha 128 GB ram.
för vanliga användare rekommendera jag Windows 8 oem

läs mer här
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8_editions

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

Köp windows 8(Det är bättre)men installera classicshell så det funkar som win 7.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Lego Master

Köp Win8 och låt det vara. Funkar skitbra för mig på speldatorn, HTPCn och tösens laptop.
Jag fattar verkligen inte vad alla har problem med. Bakåtsträvare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av xeliaz:

Köp windows 8(Det är bättre)men installera classicshell så det funkar som win 7.

okej tack söker man bara på det här classicshell och laddar hem eller?

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Köp Win8 och låt det vara. Funkar skitbra för mig på speldatorn, HTPCn och tösens laptop.
Jag fattar verkligen inte vad alla har problem med. Bakåtsträvare.

ja får väl bli åttan men var köper man det till en relativt billig peng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelseriesFTW:

okej tack söker man bara på det här classicshell och laddar hem eller?

Japp, det är gratis och enkelt om man saknar vanlig startmeny, men prova gärna utan först, så får du se om du ens vill ha något annat.
Det finns väl lika många som klagat som det finns folk som är nöjda med det nya utseendet.

http://www.classicshell.net/

Jag själv föredrar ClassicShell och körde det även på Windows 7 för att få mer XP-liknande meny

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Lego Master
Skrivet av steelseriesFTW:

ja får väl bli åttan men var köper man det till en relativt billig peng?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2245389

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera att du köper det på cdon eller webhallen eller netonnet eller inet, och inte på okända sider även om det är billigare.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Lego Master
Skrivet av xeliaz:

Skulle rekomendera att du köper det på cdon eller webhallen eller netonnet eller inet, och inte på okända sider även om det är billigare.

Ja, absolut. Jag tänkte mest visa att det finns enkla verktyg för att ta reda på sånt själv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

tack för hjälpen har bara en fråga till när man installerar det hur gör man då liksom för att ta bort det gamla os och sen få det nya att funka ( är bara 14 och inte så insatt i allt sånt här än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, absolut. Jag tänkte mest visa att det finns enkla verktyg för att ta reda på sånt själv.

Tänkte mest att man inte ska köpa från en okänd sida bara för att det är en tjuga billigare och alla vet ju inte vilka sidor man ska lita på eller inte därför skrev jag det.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem

Hemligheten med Windows 8 är snabbtangenter: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/keyboard-shortcuts...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 är bra, men det finns dock ett problem men bara temporär. Företag måste optimisera sina spel och mjukvaror till OS:et, så du kan finna saker som inte fungerar som det ska.

Permalänk
Inaktiv

850 kr? Finns ju keys för under 200 lappen väl, borde väl funka finfint?

Permalänk

räcker uppgradering?

hej ska köpa nytt os och då blir det ju såklart windows 8 OEM men räcker det endast att köpa ett uppgraderings pack för just nu har jag windows 7 32bit och tänkte att det är ju billigare att bara uppgradera en att köpa helt nytt os? tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelseriesFTW:

hej ska köpa nytt os och då blir det ju såklart windows 8 OEM men räcker det endast att köpa ett uppgraderings pack för just nu har jag windows 7 32bit och tänkte att det är ju billigare att bara uppgradera en att köpa helt nytt os? tacksam för svar!

Det borde väl fungera att köpa en uppgradering? Varför skulle det inte göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av steelseriesFTW:

hej ska köpa nytt os och då blir det ju såklart windows 8 OEM men räcker det endast att köpa ett uppgraderings pack för just nu har jag windows 7 32bit och tänkte att det är ju billigare att bara uppgradera en att köpa helt nytt os? tacksam för svar!

Tänk bara på att du ändå måste installera om. Eller jag rekommenderar i alla fall det. Man kan inte uppgradera från 32bit till 64bit. Och kolla så att det går licensmässigt att uppgradera från 32bit till 64bit, för du ska inte köpa ett 32bit OS idag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Tänk bara på att du ändå måste installera om. Eller jag rekommenderar i alla fall det. Man kan inte uppgradera från 32bit till 64bit. Och kolla så att det går licensmässigt att uppgradera från 32bit till 64bit, för du ska inte köpa ett 32bit OS idag.

men om jag köper en helt ny windows 8 nyckel inget uppgraderings pack måste jad då radera mitt windows 7 och sen installera om åttan på nytt?

Permalänk
Medlem

Du kan installera w8 bredvid win7, och får således upp en meny där du får välja vilket OS du vill köra på när du bootar datorn.
Tänk dock på att... ju fler fönster "windows" du öppnar, ju mer skit blåser in.
Så jag hade rekommenderat att blåsa rent datorn helt, och sedan installera w8 , så får du en clean installation.

lycka till!
G

Permalänk
Skrivet av gidde:

Du kan installera w8 bredvid win7, och får således upp en meny där du får välja vilket OS du vill köra på när du bootar datorn.
Tänk dock på att... ju fler fönster "windows" du öppnar, ju mer skit blåser in.
Så jag hade rekommenderat att blåsa rent datorn helt, och sedan installera w8 , så får du en clean installation.

lycka till!
G

Aha! tack så jätte mycket för tipset då är det bara för mig och rensa datorn helt sen starta om den med windows 8 skivan i eller?...

Permalänk
Skrivet av gidde:

Du kan installera w8 bredvid win7, och får således upp en meny där du får välja vilket OS du vill köra på när du bootar datorn.
Tänk dock på att... ju fler fönster "windows" du öppnar, ju mer skit blåser in.
Så jag hade rekommenderat att blåsa rent datorn helt, och sedan installera w8 , så får du en clean installation.

lycka till!
G

du får ursäkta min inkompetens i detta området är inte så insatt i detta med att installera grejer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

Du kan installera w8 bredvid win7, och får således upp en meny där du får välja vilket OS du vill köra på när du bootar datorn.
Tänk dock på att... ju fler fönster "windows" du öppnar, ju mer skit blåser in.
Så jag hade rekommenderat att blåsa rent datorn helt, och sedan installera w8 , så får du en clean installation.

lycka till!
G

Kan TS verkligen det med tanke på att TS bara har en(1) licens ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

850 kr? Finns ju keys för under 200 lappen väl, borde väl funka finfint?

Skulle chansa på att det är pirat, eller möjligtvis studentutgåvor som man inte heller får sälja.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Köp Win8 och låt det vara. Funkar skitbra för mig på speldatorn, HTPCn och tösens laptop.
Jag fattar verkligen inte vad alla har problem med. Bakåtsträvare.

Anledningen till att man inte tycker om Windows 8 är för att det inte för fem öre är optimerat för desktop/kontorsarbete. Det går att hantera men långt från bra för det. Det är optiimetat för multiplattform med tanke för stationär i sista led. Tycker du om Win8 på desktop så använder du inte din dator. Du surfar och spelar.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av steelseriesFTW:

men om jag köper en helt ny windows 8 nyckel inget uppgraderings pack måste jad då radera mitt windows 7 och sen installera om åttan på nytt?

Ja, du kan inte uppgradera 32bit till 64bit. Även om du köper en uppgradering så kan du inte göra en sådan installation utan du måste rensa disken för att kunna installera.

Jag rekommenderar dig inte att köra Windows 7 och 8 sida vid sida. Det kommer förmodligen att ställa till mer problem för dig än vad det ger fördelar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreyWilk:

Anledningen till att man inte tycker om Windows 8 är för att det inte för fem öre är optimerat för desktop/kontorsarbete. Det går att hantera men långt från bra för det. Det är optiimetat för multiplattform med tanke för stationär i sista led. Tycker du om Win8 på desktop så använder du inte din dator. Du surfar och spelar.

Bullshit skärp dig nu.Allt du kan göra i win7 kan du göra i win 8 minst lika lätt och win 8 funkar till och med bättre för framförallt spel.Du kollar aldrig benchmarks eller spelar något antar jag?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Anledningen till att man inte tycker om Windows 8 är för att det inte för fem öre är optimerat för desktop/kontorsarbete. Det går att hantera men långt från bra för det. Det är optiimetat för multiplattform med tanke för stationär i sista led. Tycker du om Win8 på desktop så använder du inte din dator. Du surfar och spelar.

Har du tappat det helt eller? Ta och kolla på några benchmarks

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Har du tappat det helt eller? Ta och kolla på några benchmarks

Det är väldigt stor skillnad på benchmark och hur det är att verkligen jobba i OSet.
Ett OS kan ha hur imponerande benchmarks som helst men vara helt kass att använda som desktop OS, som tex Win8