Spela The Settlers 3 under windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Spela The Settlers 3 under windows 7 64bit

Har varit lite ledsen över att detta trevliga spel inte fungerade under win7 64.. men har nog hittat en lösning.

Lyckades dock få igång spelet, har inte spelat mycket men startat igång och byggt några hus etc, det som krävs:

Settlers 3 installationskivor

Div patcher på nätet för att kunna köra Settlers 3 under winXP, sök och finn.

Windows virtual PC, jag laddade ner här:
http://www.microsoft.com/sv-SE/download/details.aspx?id=3702

Tillvägagångsätt:

Installera Settlers 3

ladda ner div patcher för att göra det XP kompatibelt (google is your friend)

Installera ovanstående

Installera Windows virtual pc

Välj att s3.exe skall köras i kompabilitetsläge för WinXP

Sen är det bara o köra !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Geeks Gaming

Va? Jag installera bara S3 på datorn sen va det bara att tuta och köra för min del. Kör win7 64-bit

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Va? Jag installera bara S3 på datorn sen va det bara att tuta och köra för min del. Kör win7 64-bit

Jag har varken kunnat köra Settlers 3 under Windows XP utan att ladda ner en patch, eller under Windows 7 64bit utan att göra som ovanstående.

Har dock kört det under Windows 7 32bit med patchen för Windows XP.

Detta med flera olika maskiner här hemma.

Har du någon ny utgåva av Settlers 3 ? Min "kopia" är de skivor jag köpte på den gamla goda tiden med v1.0

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har varken kunnat köra Settlers 3 under Windows XP utan att ladda ner en patch, eller under Windows 7 64bit utan att göra som ovanstående.

Har dock kört det under Windows 7 32bit med patchen för Windows XP.

Detta med flera olika maskiner här hemma.

Har du någon ny utgåva av Settlers 3 ? Min "kopia" är de skivor jag köpte på den gamla goda tiden med v1.0

Vill man göra det lättare för sig kan man köpa spelet på GOG.com. Kostar ~70kr och då ska det ha stöd för både Win 7 och 8.
Dock är det självklart bättre om man kan få igång sina gamla spel och slippa köpa de igen men för de som inte orkar fixa så mycket är GOG väldigt bra.

Permalänk

Minns jag rätt så körde jag det på Vista. Måste leta upp skivan nu!

Permalänk
Medlem

Jag har dual boot på min spelmaskin, Win7 64bit och Win XP 32bit.
Det är min uppfattning att XP är mycket mer tollerant gentemot gamla spel (Close Combat 5. MoM, F2 etc)