Permalänk
Medlem

Val av chassi

Tja!
Jag ska bygga min dator och jag har valt mina komponenter. Det enda jag inte riktigt kunna bestämma mig över är vilken chassi jag ska ha. R4 rekommenderas av de flesta men det känns för main stream, vill ha något som är bra men som också ser fett nice ut. Finns säkert andra trådar som är som just denna men har inte kunnat hitta något för mig. Var väldigt intresserad i nzxt chassin men har hört grejer som att den är plastig och lite annat så har börjat tveka. Skulle vara tacksam om jag fick några förslag och tips på tunga chassin

Permalänk
Medlem

NZXT H440
Mycket metall och mycket högre kvalitetskänsla än övriga NZXT. Mycket trevligare än Define R4 också (har byggt i båda).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Ska det vara tyst eller airflow?

Permalänk

Fractal Design Core 3500

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på H440

Permalänk

Lite äldre men fortfarande en av mina absoluta favorit chassin Silverston Fortress 2, har ett själv till speldatorn, riktigt snyggt i min mening.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Kolla runt bland Lian Li chassina.
Alu lådor.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Spelar faktiskt ingen roll om det är air flow eller silent. Sålänge det är en bra chassi som ser rätt bra ut. Kollade nyss på lian li efter du nämnde det och fanns en som jag blev en aning intresserad av och det var pc-a51. H440 har jag oxo haft lite i tankarna men det känns som att ibland så ser den bra ut och ibland inte(på bild), har hört bra saker om den så vill se den personligen innan jag kan dömma den. Design 3500 är också nice fan, hade hoppat över rätt många bra haha, fortfarande svårt val. (just for the fun: trodde jag hade hittat en nice case, fast den var custom made länken här: http://www.techpowerup.com/forums/threads/steel-dragon.195342...

Fortfarande inte kunnat bestämma men atm lutar det mot H440 tror jag men ju fler tips desto bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Kolla runt bland Lian Li chassina.
Alu lådor.

Alu chassin är lite förlegat

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Cm storm´s Stryker eller Tropper

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Alu chassin är lite förlegat

Huuuuh....?

Sen närdå? Varför? Förklara? Vissa äldre designer kanske är förlegade men materialet är det ju inte, i mina ögon är det inte ett premium chassi om det inte är i aluminium eller i riktig metall och inte en 1mm plåt.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar NZXT 630 starkt!

Visa signatur

: Intel i5 3570k 4.5 GHz | 2xSLI Nvidia Geforce 670 FTW | 2x8gb DDR3 1866 mhz | ASRock Z77 EXTREME4 | NZXT Phantom 630 | Corsair RM1000 | Swiftech H220

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Huuuuh....?

Sen närdå? Varför? Förklara? Vissa äldre designer kanske är förlegade men materialet är det ju inte, i mina ögon är det inte ett premium chassi om det inte är i aluminium eller i riktig metall och inte en 1mm plåt.

Alu chassin va inte ett tag i början på 2000-talet och de påstods då att det var bättre kylning i dem vilket är en stor lögn, nu så är det inte många fler en Lian-Li som gör alu chassin och deras är väldigt överprisade, sen är alu väldigt skört och blir lätt slitet, hålen för distanserna i moderkortsplåten slits snabbt ut.
Alu chassin har inga fördelar alls.

Har läst igenom den fetmarkerade meningen ett antal gånger nu och får inte ihop vad du menar, är inte plåt en metall?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Enda jag kan säga är att jag har ett NZXT Guardian 921, där en usb-port lossnade tidigt så har ingen bra erfarenhet med dom.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Rajat:

Alu chassin är lite förlegat

Jo, plast är det nya tuffa. Mer plast åt folket!

jag kör med ett FD R4, riktigt nice. Men det beror helt på vad du vill ha....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlvarBerglind:

Jo, plast är det nya tuffa. Mer plast åt folket!

jag kör med ett FD R4, riktigt nice. Men det beror helt på vad du vill ha....

Har inte en gnutta plast i mitt 800D

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Alu chassin va inte ett tag i början på 2000-talet och de påstods då att det var bättre kylning i dem vilket är en stor lögn, nu så är det inte många fler en Lian-Li som gör alu chassin och deras är väldigt överprisade, sen är alu väldigt skört och blir lätt slitet, hålen för distanserna i moderkortsplåten slits snabbt ut.
Alu chassin har inga fördelar alls.

Har läst igenom den fetmarkerade meningen ett antal gånger nu och får inte ihop vad du menar, är inte plåt en metall?

Jag tänker känsla och estetik, som andra här i tråden är inne på så är det självklart personligt men alla vet ju vad dom olika tankarna mellan t.ex. Samsung telefoner vs. HTC unibody eller apple.

Självklart, det var dumt skrivet men jag hoppades att du skulle haka på, åter igen, känslan i ett nzxt chassi för 400kr i riktigt tunn plåt som böjer sig så fort någonting inte sitter på plats mot låt oss ta 800D som är betydligt mer gediget.

Skillnad i pris? Javisst, men Lian-li vs Fractal design har ofta liknande priser men det ena har bättre funktion och det andra går på material. Har byggt många datorer med Fractal och dom har sina fördelar men jag vill inte ha det själv när dom är så "billiga" som dom är.

Skruvhålen håller inte måttet längre där inte.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

900D

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottavo94:

R4 rekommenderas av de flesta men det känns för main stream

Vilken filosofi
Om något är "mainstream" så brukar det ofta betyda att det fungerar bra i datorvärlden.
Man rekommenderar väl inte andra att köpa ett chassi som är dåligt.
Om du inte ville ha det pga dess utseende, luftflöde eller annat så kan jag förstå.
But each to his own I guess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Alu chassin är lite förlegat

vad ska det vara då?
Plast?

Förlegat eller inte, chassin är rätt personligt vad man tycker och inte tycker om
Jag föredrar alu chassin.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Ännu en röst för H440 här. Jag var också lite skeptisk till utseendet i början (på bild), men sen fick jag se ett i verkligheten (det vita) och blev helt såld.

Har nu haft mitt i ca 2 veckor och har ingenting att klaga på. Att fläkthubben inte är PWM gör mig ingenting då jag kopplat alla fläktar till moderkortets utgångar ändå.

Kör med orginalfläktarna och dom är faktiskt riktigt tysta och känner inget behov av att byta ut dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Alu chassin va inte ett tag i början på 2000-talet och de påstods då att det var bättre kylning i dem vilket är en stor lögn, nu så är det inte många fler en Lian-Li som gör alu chassin och deras är väldigt överprisade, sen är alu väldigt skört och blir lätt slitet, hålen för distanserna i moderkortsplåten slits snabbt ut.
Alu chassin har inga fördelar alls.

Brukar väl oftast bara vara någon front på utsidan som är i Aluminium medan insidan, moderkortsfästen mm sitter på plåt. I alla fall nu för tiden.

Personligen gillar jag borstade alu-looken fortfarande.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Vilken filosofi
Om något är "mainstream" så brukar det ofta betyda att det fungerar bra i datorvärlden.
Man rekommenderar väl inte andra att köpa ett chassi som är dåligt.
Om du inte ville ha det pga dess utseende, luftflöde eller annat så kan jag förstå.
But each to his own I guess

Den största anledningen är utseendet som håller mig borta. Tycker inte att den ser värst speciellt bra ut, men självklart är det en väldigt utmärkt chassi annars hade den inte ägts av så många. Borde kanske inte sagt det med mainstream, håller med dig om det är många som har den så är det nog för att den är bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Jag tänker känsla och estetik, som andra här i tråden är inne på så är det självklart personligt men alla vet ju vad dom olika tankarna mellan t.ex. Samsung telefoner vs. HTC unibody eller apple.

Självklart, det var dumt skrivet men jag hoppades att du skulle haka på, åter igen, känslan i ett nzxt chassi för 400kr i riktigt tunn plåt som böjer sig så fort någonting inte sitter på plats mot låt oss ta 800D som är betydligt mer gediget.

Skillnad i pris? Javisst, men Lian-li vs Fractal design har ofta liknande priser men det ena har bättre funktion och det andra går på material. Har byggt många datorer med Fractal och dom har sina fördelar men jag vill inte ha det själv när dom är så "billiga" som dom är.

Skruvhålen håller inte måttet längre där inte.

Blanda inte ihop mobiler med datorchassin nu, de finns inget gemensamt mellan dem

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Blanda inte ihop mobiler med datorchassin nu, de finns inget gemensamt mellan dem

Människor och gurkor har inget gemensamt så din signatur är idioti... Lägg ner bara, det var en liknelse det förstår väl till och med du..

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Människor och gurkor har inget gemensamt så din signatur är idioti... Lägg ner bara, det var en liknelse det förstår väl till och med du..

Humor och du har heller inget gemensamt (ang. min signatur)

Du kan inte göra en liknelse på ett mobilchassi och ett datorchassi då det är 2 helt olika saker, det blir lika dumt som att säga "Varför kan jag inte tanka min bil med diesel istället för bensin, båda är ju drivmedel" eller "Varför inte dricka metanol istället för etanol, båda är ju alkohol"

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Humor och då har heller inget gemensamt (ang. min signatur)

Du kan inte göra en liknelse på ett mobilchassi och ett datorchassi då det är 2 helt olika saker, det blir lika dumt som att säga "Varför kan jag inte tanka min bil med diesel istället för bensin, båda är ju drivmedel" eller "Varför inte dricka metanol istället för etanol, båda är ju alkohol"

klart du kan tanka med båda samt dricka båda.
sen om det är så smart är en annan sak.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag kan också dricka blekningsmedel istället för vatten. Liknelser och argument har spårat en del från topic, tror jag.

Rajats signatur tyckte jag var rolig!

Fractal Design Arc Midi tycker jag ser.. helt ok ut.

Obsidian 550D tycker jag är snyggaste chassit i Obsidian-serien. Men det fick ett någorlunda ljummet omdöme från Sweclockers testlabb.

Men tower-chassin är enl. mitt tycke oftast rätt tråkiga utvärtes. Antingen är det all-out ögonbrännande design från NZXT eller rak-låda a la Corsair Obsidian eller Fractal Design. Inte för att jag har en bra idé på en snyggare datorlåda själv. Men får hoppas att de kommer på något nytt snart.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980