Första Surfplattan, Hjälp

Permalänk
Medlem

Första Surfplattan, Hjälp

Jag är på jakt efter en surfplatta framför allt till tjejen. Har kollat runt lite och kommit fram till att jag nog gillar Sony tablet Z2 eftersom den ska vara vattentät? eller har jag fel? Har nämligen tänkt ha den ute på båten och även till badkaret

Men nu har jag inte någon särskilt bra koll på vad man ska ha i en surfplatta just nu? Får jag något otroligt mycket bättre till samma pris som en tablet Z2 kanske det är värt att skippa vattentäthet? Finns det någon annan vattentät platta som också fungerar alternativt något tjockt skal?

Är intresserad av både IOS och Android så det är inget krav där, vill bara att den ska tåla en del. Min tjej kommer även använda den i skolan och har hört av många att en Ipad ska fungera väldigt bra för detta ändamål?

Som ni förstår behöver jag guidning, har egentligen ingen strikt budget men jag gillar ju 5k klassen men kan alla gången tänka mig 8k oxå om det verkligen är något som är så mycket bättre. (20k skatteåterbäring <3)

Tack på förhand

LeJoke

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Har Z1 och är väldigt nöjd! Skulle köpa Z2 idag om jag hade pengarna! Mycket bra plattor!

Inget att klaga på förutom lite knarr..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

iPad Air 32GB, kirrat och klart! iOS är bäst på surfplattor

Visa signatur

MacBook Air 13" Mid 2015
iPhone 6S Plus Guld 64GB
Apple Watch Sport 42mm Space Grey
Playstation 4 | Sony MDR-1RBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Har Z1 och är väldigt nöjd! Skulle köpa Z2 idag om jag hade pengarna! Mycket bra plattor!

Inget att klaga på förutom lite knarr..

Har klämt lite på en Z1 oxå och jag gillade den helt klart, väldigt slimmad, lite plastig baksida dock

Skrivet av M4cmannen:

iPad Air 32GB, kirrat och klart! iOS är bäst på surfplattor

Hur står den sig i hållbarhetspunkten, pallar den fukten i båten och så eller måste jag köpa något speciellt skydd då? Varför IOS ist för Android? Har själv en iphone som jag inte helt gillar att man är lite fastlåst

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Den här skulle jag slå ett slag för. Tänker köpa en själv snart. En polare som har den som jag klämt och känt på. Riktigt rapp och trevlig på alla sätt.

http://www.tabletkungen.se/pipo-t9.html

Sitter det inte i pengarna är det ju andra alternativ som kanske känns mer premium men jag kan inte säga annat än att den här känns otroligt bra på alla plan.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeJoke:

Hur står den sig i hållbarhetspunkten, pallar den fukten i båten och så eller måste jag köpa något speciellt skydd då? Varför IOS ist för Android? Har själv en iphone som jag inte helt gillar att man är lite fastlåst

Det är en 100% partisk Apple-fanatiker du har att göra med, kolla användarnamnet.
Hur viktigt är det att plattan skall kunna användas i badkaret för jag tror att väldigt många plattor åker bort om du absolut måste ha en vattentät platta men gillar du Sony Xperia Z2 så är den ett helt okej val för Android tycker jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Hur står den sig i hållbarhetspunkten, pallar den fukten i båten och så eller måste jag köpa något speciellt skydd då?

Lifeproof har ett iPad Air-skal som gör den vattentät: http://www.lifeproof.com/shop/wo_en/ipad-air/ipad-air-nuud-ca...
Dock så får du endast garanti på skalet - om skalet börjar ta in vatten och iPaden går sönder så kan du bara få ersättning för skalet.

För exempelvis Z2 så kan garantin försvinna beroende på vad verkstaden bedömer att den varit utsatt för: http://www.sonymobile.com/global-en/products/tablets/xperia-z...
" The tablet is not designed to float or work submerged underwater outside the IP55 or IP58 classification range. This may lead to your warranty being void."
Så om du inte kan bevisa exakt hur den använts så finns det alltså en chans att verkstaden bedömer att garantin inte gäller.

EDIT: Ovanstående om Z2 verkar inte gälla.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Lifeproof har ett iPad Air-skal som gör den vattentät: http://www.lifeproof.com/shop/wo_en/ipad-air/ipad-air-nuud-ca...
Dock så får du endast garanti på skalet - om skalet börjar ta in vatten och iPaden går sönder så kan du bara få ersättning för skalet.

För exempelvis Z2 så kan garantin försvinna beroende på vad verkstaden bedömer att den varit utsatt för: http://www.sonymobile.com/global-en/products/tablets/xperia-z...
" The tablet is not designed to float or work submerged underwater outside the IP55 or IP58 classification range. This may lead to your warranty being void."
Så om du inte kan bevisa exakt hur den använts så finns det alltså en chans att verkstaden bedömer att garantin inte gäller.

Det är väl verkstan som skall bevisa att den varit utanför ramen av sin tillverkning och inte tvärtom.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag har duschat och badat med min Z1 många gånger och aldrig stött på problem. Knappast något du bör oroa dig över.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, som Toja92 skrev finns det ju såklart skal som ger vattentäthet men jag gillar ju inte riktigt det med garantin att man får ett nytt skal till en vattenskadad surfplatta som inte längre fungerar.. Så nu verkar det ändå gå mot Z2an, men jag måste nästa själv testa lite appar, finns till exempel Word och Excel typ till Android/Ios? Har verkligen ingen koll, och har sett folk sitta och skriva med penna på sina ipads, finns det även liknande appar till Android?

Tack för all hjälp hittills!

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Om den nu ska användas i skolan, varför inte titta på asus t100? Skulle helt klart valt en platta med fullstora Windows.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Jag är på jakt efter en surfplatta framför allt till tjejen. Har kollat runt lite och kommit fram till att jag nog gillar Sony tablet Z2 eftersom den ska vara vattentät? eller har jag fel? Har nämligen tänkt ha den ute på båten och även till badkaret

Men nu har jag inte någon särskilt bra koll på vad man ska ha i en surfplatta just nu? Får jag något otroligt mycket bättre till samma pris som en tablet Z2 kanske det är värt att skippa vattentäthet? Finns det någon annan vattentät platta som också fungerar alternativt något tjockt skal?

Är intresserad av både IOS och Android så det är inget krav där, vill bara att den ska tåla en del. Min tjej kommer även använda den i skolan och har hört av många att en Ipad ska fungera väldigt bra för detta ändamål?

Som ni förstår behöver jag guidning, har egentligen ingen strikt budget men jag gillar ju 5k klassen men kan alla gången tänka mig 8k oxå om det verkligen är något som är så mycket bättre. (20k skatteåterbäring <3)

Tack på förhand

LeJoke

Jag har en tablet Z, är grymt nöjd.. När den blir för skitig (när kidzen kladdat på den t ex) så diskar man av den och ställer i diskstället.
Det enda man kan klaga på är laddtiden, tar rätt lång tid att ladda fullt, inga prob om man låter den ladda över natten lr så. Men om man vill slänga i ett par % så man kan gå o bada så tar det lite tid.

Tablet Z2 är en upphottad version, tunnare, snabbare, lättare, men med samma batteri och design.

Du skulle säkert bli nöjd med en liknande platta i samma prisklass, men som ägare av föregångaren kan jag rekommendera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Om den nu ska användas i skolan, varför inte titta på asus t100? Skulle helt klart valt en platta med fullstora Windows.

Jo har tittat på den oxå men som sagt känns den relativt billig för att köra fulla windows, läste några recensioner som sagt att den är lite seg Dessutom saknar den vattenskydd så tror inte att det blir något, och inte jättelätt med något skal till den när man kan fälla upp den

Verkar ju fortfarande som att Z2 är den som passar mina behov bäst

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Z2:an är väl inte vattentät utan den ska väl vara vattentålig? Kan ju vara en bra sak att ha i minnet innan man börjar dyka med den.

Permalänk
Skrivet av creativ:

Z2:an är väl inte vattentät utan den ska väl vara vattentålig? Kan ju vara en bra sak att ha i minnet innan man börjar dyka med den.

Jobbar med att sälja Surfplattor och skulle säga att den är väldigt vattentålig, Testat den flertal gånger i butik och skulle nog rekomendera det den plattan över alla andra utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Z2:an är väl inte vattentät utan den ska väl vara vattentålig? Kan ju vara en bra sak att ha i minnet innan man börjar dyka med den.

Z2an är klassad IP55/58 vilket gör att den kan ligga 30min på 1.5m djup (sötvatten).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om de är specifikt till de z2or jag provat. Drog max på ljusstyrkan och slog av automatisk korrigering. Trots de upplevde jag bilden som ljussvag.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

sonys skärmar är inte direkt toppklass thats why..