Permalänk
Medlem

Uppgradera dator

Tjena.

Jag känner att det är dags att uppgradera datorn lite och behöver hjälp.
Jag spelar mest CS:go, Wow, Cod, Diablo 3, och kommer väl bli många av dom "större" titlarna som kommer i höst och senare.
Det jag vill är att kunna köra det mesta och senaste på högsta grafik och få upp fps:en stabilt ett tag framöver, och förstår givetvis att inget är framtidssäkert, men för att slippa byta delar så ofta vill jag uppgradera ordentligt istället för att köpa något halvdant som jag behöver byta ut om ett halvår igen.

Det jag undrar då är vad jag behöver byta ut, om inte allt ?
Kan jag ha kvar något och fortfarande få ut all prestanda ur det nya.
Jag stannar helst kvar på AMD och Nvidia eftersom jag har mest erfarenhet av det, men skulle det bli större skillnad och dessutom billigare är jag absolut öppen.

Har inte bestämt mig för vad det får kosta mest, men kom gärna med förslag så jag får se var det hamnar.
Jag har varit inne på Gtx 780 TI: https://www.inet.se/produkt/5411060/msi-geforce-gtx-780-ti-3gb-gaming-watch-dogs
Men vet inte vad mer jag behöver uppgradera och till vad.

Chassi: Corsair Vengeance c70 military green

Processor: Amd Phenom II x6 1090t 3.2ghz med Cooler Master Hyper 212 Evo

Grafikkort: Gigabyte Gtx 660 2048 MB

Nätagg: Corsair CX 600W modulärt

Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3

Ram : 12 Gb Kingston HyperX blu 1600mhz ddr3
HDD: Seagate 1 tb

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

GTX780Ti är ju trevligt.

Men jag tror att du får överge AMD när det gäller processorn. Intel's i5-4670K kostar som en AMD FX-8350 men presterar nästan alltid bättre. Det är bara spel och program som kan utnyttja alla åtta kärnor hos AMD-processorn som den är snabbare. Spel förlitar sig nästan alltid på färre kärnor och då är Intel'n bättre eftersom den får mer gjort med en kärna.

i5-4670K är fortfarande den mest prisvärda processorn från Intel. i5-4690K är något lättare att kyla, så bör vara bättre för överklockning. Vill man ha ännu bättre processor så finns även i7, men ska man mest spela så är den förmodligen overkill.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

du får byta till intel är jag rädd. amd:s flaggskepp 8320/8350/9590 och allt vad den heter är sämre än i5 4690k i alla spel och sämre än i7 4790k i allt. i bästa fall får du likvärdig prestanda när grafikkortet flaskar. speciellt i wow är det extremt mycket bättre med intel då spelet bara utnyttjar ett fåtal trådar och samtidigt är väldigt krävande på processorn, det blir inte bra med amd.
http://www.sweclockers.com/recension/18924-intel-core-i7-4790...
http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...

när det gäller grafikkort så är både amd och nvidia bra val. över 6000kr för ett 780 ti är inte rimligt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2343854
sjukt dyrt just nu och det enda bra priset (evga på netonnet) är inte i lager.

vad det är för nätagg är viktigt. läs på det, inte konstigare än så.

Permalänk
Medlem

Då kommer jag iallafall satsa på 780ti.
Men processorn då, om man ska tänka "framtidssäkert" är det inte värt med en fx-8350 eller är det onödigt och bättre att isåfall kolla på ny då intels inte duger längre om några år ?
Jag är inte direkt övertekniskt så är nästan helt hundra på att jag aldrig kommer överklocka. Det skulle vara om någon av mina mer tekniska vänner hjälper mig isåfall.

Om jag då ska satsa på intel, då måste det bli nytt moderkort.
Några rekommendationer ?
Kommer nätagget att räcka och kommer det andra att funka som vanligt till det ?
Har aldrig kört på intel innan så vet inte hur det funkar ^^

Nättagget var ett Corsair CX 600 Watt Modulärt, 80 PLUS Bronze.

Kan någon vänlig själv slänge ihop delarna jag behöver då för att byta ? Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter

Permalänk
Medlem

Såg nu föresten att EVGA 780 TI som du länkade kommer in på lager igen om 2 dagar. Är det värt att köpa det då eller bättre att vänta på att det går ner ännu mer i pris ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacSoap:

Då kommer jag iallafall satsa på 780ti.
Men processorn då, om man ska tänka "framtidssäkert" är det inte värt med en fx-8350 eller är det onödigt och bättre att isåfall kolla på ny då intels inte duger längre om några år ?
Jag är inte direkt övertekniskt så är nästan helt hundra på att jag aldrig kommer överklocka. Det skulle vara om någon av mina mer tekniska vänner hjälper mig isåfall.

Om jag då ska satsa på intel, då måste det bli nytt moderkort.
Några rekommendationer ?
Kommer nätagget att räcka och kommer det andra att funka som vanligt till det ?
Har aldrig kört på intel innan så vet inte hur det funkar ^^

Nättagget var ett Corsair CX 600 Watt Modulärt, 80 PLUS Bronze.

Kan någon vänlig själv slänge ihop delarna jag behöver då för att byta ? Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter

tycker att du slängar pengar i havet om du köper en 8350.

att överklocka är löjligt enkelt nuförtiden. man kan klara en helt ok överklock genom att höja vcore och multipler och inget annat. många moderkort kan också överklocka själva.

din processor har faktiskt högre ipc. det här är en tråd vid samma klockfrekvens.

flera trådar vid fabriksfrekvens.

nätagget tycker jag att du ska byta. vet inte vilken revision av cx du har, vad jag förstår är rev 1 bra, 2 och 3 är åt helvete och 4 (nuvarande) är klart bättre men inget jag skulle rekommendera. köp något som evga supernova g2 så får du något fint för rimlig peng.

Skrivet av MacSoap:

Såg nu föresten att EVGA 780 TI som du länkade kommer in på lager igen om 2 dagar. Är det värt att köpa det då eller bättre att vänta på att det går ner ännu mer i pris ?

finns oftast ett 780 ti för 5690, det brukar ligga precis där. sedan finns det alltid svindyra som asus som ligger på 6500kr utan rea. tvivlar på att du kommer få det för mindre men det är inte heller något once in a lifetime-erbjudande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacSoap:

Då kommer jag iallafall satsa på 780ti.
Men processorn då, om man ska tänka "framtidssäkert" är det inte värt med en fx-8350 eller är det onödigt och bättre att isåfall kolla på ny då intels inte duger längre om några år ?
Jag är inte direkt övertekniskt så är nästan helt hundra på att jag aldrig kommer överklocka. Det skulle vara om någon av mina mer tekniska vänner hjälper mig isåfall.

Om jag då ska satsa på intel, då måste det bli nytt moderkort.
Några rekommendationer ?
Kommer nätagget att räcka och kommer det andra att funka som vanligt till det ?
Har aldrig kört på intel innan så vet inte hur det funkar ^^

Nättagget var ett Corsair CX 600 Watt Modulärt, 80 PLUS Bronze.

Kan någon vänlig själv slänge ihop delarna jag behöver då för att byta ? Vet inte riktigt vad jag ska kolla efter

Som jag skrev ovan så är inte FX-8350 värt det. Den kostar lika mycket som i5-4690K och presterar ungefär likvärdigt. i5'an är bättre när programmen bara använder en tråd, vilket gäller de flesta program och spel. FX-8350 är något bättre när ett program kan använda alla åtta kärnorna, vilket är väldigt få. En annan viktig skillnad är att det finns tex i7-4770K/4790K att plugga i om man skulle behöva de där extra trådarna. Med AMD's plattform är det stopp. Ja, det finns FX-9xxx, men då kan du precis lika gärna överklocka istället och det kan du göra med Intels processorer också.

Plockade ihop ett förslag. Om du vill ha billigare så tycker jag att du ska ta ett billigare grafikkort. Jag valde det moderkortet eftersom det är ok i pris, har stöd för SLI samt saknar KillerNic nätverkskrets som bara är till problem.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6952737/uppgradering

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen.
Kommer nog köra på den du sa giplet, men tar bort cpu kylaren då jag redan har den, och byter till ett Radeon 290 istället.
Bättre pris och inte väldigt stor skillnad på prestanda om jag inte är helt ute och cyklar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacSoap:

Tack så mycket för hjälpen.
Kommer nog köra på den du sa giplet, men tar bort cpu kylaren då jag redan har den, och byter till ett Radeon 290 istället.
Bättre pris och inte väldigt stor skillnad på prestanda om jag inte är helt ute och cyklar.

Ett 290 är mer som ett GTX780. GTX780Ti är något annat. Men jag tror att du kommer att klara dig fint på ett GTX780/R9 290 också. Lycka till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!