Permalänk
Medlem

Keylogger i datorn, kan ej hitta den

Så jag hade ett problem i min dator med tangentbordet och det visade sig vara en dåligt skriven keylogger/key hook som någon sa.

Men efter jag startade datorn idag uppstod problemet igen och jag hittar samma filer i AppData (keylogger-dokument) där en keylogger registrerar varenda tangent och t.o.m vad jag öppnar. Jag har lyckligtvis inte blivit hackad på något jag vet om (mirakulöst) men man vet aldrig och jag vill ha bort den. Men jag har skannat med Malwarebytes ett antal gånger, och den hittar bara dokumentet men inte keyloggern i sig.

Hur ska jag lösa detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drafter:

Så jag hade ett problem i min dator med tangentbordet och det visade sig vara en dåligt skriven keylogger/key hook som någon sa.

Men efter jag startade datorn idag uppstod problemet igen och jag hittar samma filer i AppData (keylogger-dokument) där en keylogger registrerar varenda tangent och t.o.m vad jag öppnar. Jag har lyckligtvis inte blivit hackad på något jag vet om (mirakulöst) men man vet aldrig och jag vill ha bort den. Men jag har skannat med Malwarebytes ett antal gånger, och den hittar bara dokumentet men inte keyloggern i sig.

Hur ska jag lösa detta?

Hur vet du att du inte blivit hackad? Vad kör du för Antivirus och brandvägg? Om du inte hittar den så är väl det enda du kan göra att göra en fullständig ominstallation av windows. Vet du hur du kan ha fått denna KL?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drafter:

Så jag hade ett problem i min dator med tangentbordet och det visade sig vara en dåligt skriven keylogger/key hook som någon sa.

Men efter jag startade datorn idag uppstod problemet igen och jag hittar samma filer i AppData (keylogger-dokument) där en keylogger registrerar varenda tangent och t.o.m vad jag öppnar. Jag har lyckligtvis inte blivit hackad på något jag vet om (mirakulöst) men man vet aldrig och jag vill ha bort den. Men jag har skannat med Malwarebytes ett antal gånger, och den hittar bara dokumentet men inte keyloggern i sig.

Hur ska jag lösa detta?

Jag skulle definitivt inte ta några risker och därmed formatera hårddisken genast.

Skrivet av Jalle64:

Hur vet du att du inte blivit hackad? Vad kör du för Antivirus och brandvägg? Om du inte hittar den så är väl det enda du kan göra att göra en fullständig ominstallation av windows. Vet du hur du kan ha fått denna KL?

Han har hittat dokument som tillhör keyloggern i AppData-mappen.

Permalänk

Har du skannat med malwarebytes i felsäkert läge? Om inte kan du prova att göra det och kolla om du får andra utslag i malwarebytes.

Visa signatur

Case - 900D | CPU - 3570K @ 4.1Ghz | Mobo - ASUS P8Z68-V PRO | GPU - GTX780ti

PSU - Cooler Master 700W | SSD - 120GB Corsair GT | HDD - 1TB WD black

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvar:

Han har hittat dokument som tillhör keyloggern i AppData-mappen.

Ja. det läste jag men jag frågade hur han kan ha fått in det i datorn.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan ligga nåt kvar i registret som tankar ner filen igen eller tillagd IP i hosts filen som ligger i C:\Windows\System32\drivers\etc.

Den ska se ut så här

# Copyright (c) 1993-2009 Microsoft Corp. # # This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows. # # This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each # entry should be kept on an individual line. The IP address should # be placed in the first column followed by the corresponding host name. # The IP address and the host name should be separated by at least one # space. # # Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual # lines or following the machine name denoted by a '#' symbol. # # For example: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host # localhost name resolution is handled within DNS itself. # 127.0.0.1 localhost # ::1 localhost

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för svaren, testade lite av det och samtidigt testade jag BitDefender som faktiskt hittade viruset (konstigt att inte Malwarebytes gjorde det?) det var en installer som installerade det varje gång jag startade datorn.

Det verkade göra susen, det var bara Malwarebytes som inte kunde hitta det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drafter:

Tack för svaren, testade lite av det och samtidigt testade jag BitDefender som faktiskt hittade viruset (konstigt att inte Malwarebytes gjorde det?) det var en installer som installerade det varje gång jag startade datorn.

Det verkade göra susen, det var bara Malwarebytes som inte kunde hitta det.

Så du har MBAM som antivirus också? Själv använder jag AVAST som AV och MBAM gratis som jag kör med jämna mellanrum. Vet inte om MBAM är så bra på hela biten men jag har inte haft några virus eller annan "dret" i min burk.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

men jag har inte haft några virus eller annan "dret" i min burk.

eller så har du inte hittat några bara.

Googlar man hur man gör så att virus inte hittas av tex avast så kommer du hitta en guide som tar 5minuter att följa.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boozfob:

eller så har du inte hittat några bara.

Googlar man hur man gör så att virus inte hittas av tex avast så kommer du hitta en guide som tar 5minuter att följa.

BitDefender är väl mer ett AV program därav min kommentar om MBAM.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

MBAM är inte ett antivirusprogram. Det är ett antimalwareprogram. Därför bör man ha ett riktigt antivirusprogram också om inte det antivirusprogrammet har en antimalware-modul i sig. Själv kör jag jag MBAM (betalversionen, engångssumma, drygt 100kr) samt Kaspersky Internet Security. Denna kombination stoppar det mesta.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Om du vet att du har en keylogger på din dator så ominstallera direkt, du kan aldrig till 100% lita på din dator annars.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.