Permalänk
Medlem

Tänkte börja bli lite mer aktiv igen allt eftersom DotA2 uppdateras. Igår fick vi en ny patch och ni kan läsa om vad den innehåller här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Vidrigt o möta brood i 1v1, tvungen o spara till gem som e svindyrt då sentries inte funkar.

Hade trippelt så många last hits men förlorade ändå.

Ptja, köp dust -> be om en gank -> insta gg.
Kör man 1v1 mot 15 spindlar måste man rotera in någon/några. Att stå själv i lanen och slösa på sentrys är inge vidare, låter som om ditt team inte var särskiljt hjälpsamma!

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn P:

Ptja, köp dust -> be om en gank -> insta gg.
Kör man 1v1 mot 15 spindlar måste man rotera in någon/några. Att stå själv i lanen och slösa på sentrys är inge vidare, låter som om ditt team inte var särskiljt hjälpsamma!

Låter som han spelade 1v1 mid..

Permalänk
Medlem

Har spelat lite Dota till och från det senaste året men nu i sommar har jag och några polare börjat köra lite mer seriöst. Sällan har ett spel gjort mig så (ursäkta) in i helvetes jävla skitförbannad. Det är så extremt icke förlåtande och svårt. Jag har helt enkelt inte spelat tillräckligt många games för att allting ska sitta i ryggmärgen än. Jag tappar bort min hero i stora battles, jag slarvar med att backa, jag glömmer att använda mina items när det blir hetsigt.

Men ibland klickar allt. Allting går precis som man planerat, alla gör vad de ska och taktiken är helt rätt för att döda alla fem samtidigt som alla fem i ens egna lag överlever. Sen plöjer man rakt in och slaktar ancient. Då är det så extremt belönande, så det är bara att spela mer!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Har spelat lite Dota till och från det senaste året men nu i sommar har jag och några polare börjat köra lite mer seriöst. Sällan har ett spel gjort mig så (ursäkta) in i helvetes jävla skitförbannad. Det är så extremt icke förlåtande och svårt. Jag har helt enkelt inte spelat tillräckligt många games för att allting ska sitta i ryggmärgen än. Jag tappar bort min hero i stora battles, jag slarvar med att backa, jag glömmer att använda mina items när det blir hetsigt.

Men ibland klickar allt. Allting går precis som man planerat, alla gör vad de ska och taktiken är helt rätt för att döda alla fem samtidigt som alla fem i ens egna lag överlever. Sen plöjer man rakt in och slaktar ancient. Då är det så extremt belönande, så det är bara att spela mer!

Det är stycke två som gör att man har fortsatt spela efter alla dessa år. Fortsätt att spela och du kommer ständigt att bli bättre. Du kommer aldrig lära dig allt, men du kommer hela tiden lära dig fler saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Har spelat lite Dota till och från det senaste året men nu i sommar har jag och några polare börjat köra lite mer seriöst. Sällan har ett spel gjort mig så (ursäkta) in i helvetes jävla skitförbannad. Det är så extremt icke förlåtande och svårt. Jag har helt enkelt inte spelat tillräckligt många games för att allting ska sitta i ryggmärgen än. Jag tappar bort min hero i stora battles, jag slarvar med att backa, jag glömmer att använda mina items när det blir hetsigt.

Men ibland klickar allt. Allting går precis som man planerat, alla gör vad de ska och taktiken är helt rätt för att döda alla fem samtidigt som alla fem i ens egna lag överlever. Sen plöjer man rakt in och slaktar ancient. Då är det så extremt belönande, så det är bara att spela mer!

Kolla så att du använder tangentbordet optimalt. Jag tillexempel är så fruktansvärt WASD-skadad, så jag klarar inte av annat än att hantera kameran med WASD samtidigt som mina spells ligger på 1,2,3,4,5 inventory på q,e,r,t och det viktigaste du kan binda är fokus på din hero, jag har bindat knapp f så fokuserar kameran på min hero.

Efter jag gjorde dessa ändringar tycker jag personligen att jag har mycket, mycket lättare att hänga med i teamfights och att kontrollera min hero, mapen(mapcontrol) och hela spelet generellt.

Men som du säger, Dota är extremt oförlåtande. Det gäller att hela tiden hålla koll på mappen, saknas det heroes så var försiktig med din position, det är bättre att vara försiktig och backa än att stå kvar på din lane och riskera en gank.
I teamfights gäller det 100% commitment, alla måste köra fullt ös samtidigt, eller så attackerar man inte alls. Det funkar inte att någon inte har mana tilll sin ulti eller dylikt. Alla kör, eller så kör ingen. Backa inte under några omständigheter undan i en teamfight, kör bara!
Försvara aldrig torn som ni vet är förlorade, att stå kvar 2-3 pers när hela deras lag kommer mot tornet vilket gör att ni förlorar 1-3 heroes är absolut inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Men ibland klickar allt. Allting går precis som man planerat, alla gör vad de ska och taktiken är helt rätt för att döda alla fem samtidigt som alla fem i ens egna lag överlever. Sen plöjer man rakt in och slaktar ancient. Då är det så extremt belönande, så det är bara att spela mer!

Skrivet av stn1337:

Kolla så att du använder tangentbordet optimalt. Jag tillexempel är så fruktansvärt WASD-skadad, så jag klarar inte av annat än att hantera kameran med WASD samtidigt som mina spells ligger på 1,2,3,4,5 inventory på q,e,r,t och det viktigaste du kan binda är fokus på din hero, jag har bindat knapp f så fokuserar kameran på min hero.

Efter jag gjorde dessa ändringar tycker jag personligen att jag har mycket, mycket lättare att hänga med i teamfights och att kontrollera min hero, mapen(mapcontrol) och hela spelet generellt.

Viktigt att poängtera är att man aldrig ska använda binds som andra säger är bäst utan köra med det man själv tycker känns rätt, annars kommer det bara gå ännu sämre. Eftersom jag kört ca 4000 DotA games så var jag otroligt van vid att köra legacy binds och det sitter fortfarande i ryggmärgen. Körde sista tiden med custom binds på qwer och då blev det ganska naturligt i övergången att fortsätta så.

Ju mer speltimmar du lägger ju bättre blir din förståelse för spelet så två tips jag kan ge är att inte vara rädd för att backa och fortsätta spela så kommer resultaten. Man kan självklart använda courier för salve och liknande men du går ofta mer back på att dö än att ta en kort sväng till basen och sedan tillbaka till lane.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns ett sätt så man kan centrera kameran över sin hjälte samt låsa kameran där när man håller inne en knapp ? Fanns i HoN men har inte hittat något sätt i Dota mer än att man trycker med musen på porträttet fast det är ju inte optimalt när man spelar....

Permalänk
Medlem

F1 centrerar kameran på hjälten minns inte om det är default, fast inte säker om den följer efter hjälten om man håller in, kan inte testa just nu tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferum:

F1 centrerar kameran på hjälten minns inte om det är default, fast inte säker om den följer efter hjälten om man håller in, kan inte testa just nu tyvärr

F1 selectar bara din hero, den centererar inte kameran på hjälten tyvärr

Permalänk
Skrivet av lekman:

Någon som vet om det finns ett sätt så man kan centrera kameran över sin hjälte samt låsa kameran där när man håller inne en knapp ? Fanns i HoN men har inte hittat något sätt i Dota mer än att man trycker med musen på porträttet fast det är ju inte optimalt när man spelar....

Tryck på 1

Permalänk
Skrivet av lekman:

Någon som vet om det finns ett sätt så man kan centrera kameran över sin hjälte samt låsa kameran där när man håller inne en knapp ? Fanns i HoN men har inte hittat något sätt i Dota mer än att man trycker med musen på porträttet fast det är ju inte optimalt när man spelar....

Nej det finns inte men man kommer över det. Störde mig något enormt på det i början!

Finns det något sätt jag missat får någon gärna skrika till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudburst:

Tryck på 1

Jo man kan dubbeltappa 1 eller vilken knapp man bundit sin hjälte till men det låser inte kameran på hjälten och man måste dubbeltappa vilket är lite störigt.

Skrivet av Jonastjenix:

Nej det finns inte men man kommer över det. Störde mig något enormt på det i början!

Finns det något sätt jag missat får någon gärna skrika till!

Ok får klara mig utan då men kan ju hoppas att det är något de inför i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Kameran låst på gubben och försöka använda Blink Dagger, jo tack... gg

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

"Jag tillexempel är så fruktansvärt WASD-skadad, så jag klarar inte av annat än att hantera kameran med WASD"

Say what? Du rör kameran med tangentbordet? Varför skulle man behöva de? Rör kameran genom att dra musen till kanten på skärmen istället?

Skrivet av lekman:

Någon som vet om det finns ett sätt så man kan centrera kameran över sin hjälte samt låsa kameran där när man håller inne en knapp ?

Skrivet av Jonastjenix:

Till alla som vill ha kameran fokuserad på din hjälte av någon märklig anledning så kan man dubbelklicka på F1 och hålla in kappen andra trycket, då hålls din hjälte i fokus. Varför man skulle vilja göra det är fortfarande ett mysterium för mig, dota handlar väldigt mycket om att INTE kolla på sin hjälte. Du ska hela tiden hålla kameran i den position som ger dig mest reaktionstid för att göra det som behövs, oavsett om det är att undvika en gank eller att hoppa fram ur ett bakhåll

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Kameran låst på gubben och försöka använda Blink Dagger, jo tack... gg

Njae det är ju inte så att man alltid låser kameran på gubben utan snarare så att när du håller inne knappen så är den låst på gubben. Smidigt i starten när man ska blocka creep waves eller om du bara lätt vill få fokus på din gubbe under kladdiga team fights.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Njae det är ju inte så att man alltid låser kameran på gubben utan snarare så att när du håller inne knappen så är den låst på gubben. Smidigt i starten när man ska blocka creep waves eller om du bara lätt vill få fokus på din gubbe under kladdiga team fights.

Använder det bara för att blocka creeps men eftersom jag inte visste vad det är för knapp man gjorde det med så dubbel klickade jag med musen på karaktärens bild (alltså den i vänstra hörnet där man ser sin hjältes framsida/ansikte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Say what? Du rör kameran med tangentbordet? Varför skulle man behöva de? Rör kameran genom att dra musen till kanten på skärmen istället?

Eftersom det går mycket snabbare för mig att trycka på en knapp istället för att flytta musen från ena sidan på skärmen till andra, jag har personligen en mycket bättre map och hero control när jag använder WASD+minimap än det "långsamma" musdragandet hit och dit. Att kunna förflytta kameran samtidigt som jag har musen helt fri hela tiden ser jag som en enormt stor fördel i alla aspekter i spelet, inte minst under teamfights etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Eftersom det går mycket snabbare för mig att trycka på en knapp istället för att flytta musen från ena sidan på skärmen till andra, jag har personligen en mycket bättre map och hero control när jag använder WASD+minimap än det "långsamma" musdragandet hit och dit. Att kunna förflytta kameran samtidigt som jag har musen helt fri hela tiden ser jag som en enormt stor fördel i alla aspekter i spelet, inte minst under teamfights etc.

Man kan ha 100% perfekt kontroll i teamfights även om man flyttar kameran med musen. När du har spelat tillräckligt många matcher vet man exakt hur teamfighten kommer spelas ut, så du kan fokusera på att maximera det du gör under fighten istället.

Din nackdel blir istället att du har inte en chans att spela med micro-anpassade hjältar.

Sen är jag nyfiken på hur du gör en coil-orb-silence-dodge-hoppa till coil med puck? Du måste ju finta bort dina egna fingrar.. 5->1->2->3->4?

Hur skulle du mappa dina olika hjältar som tinker? Hur ska du kunna använda alla 4 abilitys och 6 items som tinker på ett effektivt sätt?

Såklart det kan fungera bra när man är van vid det, men du har för få knappar för att kunna kosta på dig att röra kameran och ändå ha micro-control..

Tips för övrigt är att ha ett item på mellanslag, det är verkligen förvånansvärt smidigt

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Tips för övrigt är att ha ett item på mellanslag, det är verkligen förvånansvärt smidigt

Jag har både spaceknappen och mouse4 och mouse5 som itemanvändningar. Redigt gött!

Förövrigt söker jag folk att spela med. Ligger och snittar 3.2k MMR solo men är så trött på att spela med randoms hela tiden.. Är 25 år och trevlig, gnäller inte så fort det händer saker osv

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Sen är jag nyfiken på hur du gör en coil-orb-silence-dodge-hoppa till coil med puck? Du måste ju finta bort dina egna fingrar.. 5->1->2->3->4?

Hur skulle du mappa dina olika hjältar som tinker? Hur ska du kunna använda alla 4 abilitys och 6 items som tinker på ett effektivt sätt?
Tips för övrigt är att ha ett item på mellanslag, det är verkligen förvånansvärt smidigt

Hahaha tror du jag sitter med båda händer på tangentbordet och spelar eller?

Som sagt, musen används sjukt flitigt och de knapparna som jag bindat är i dagsläget, f1, f2, f3, f4, WASD, 1,2,3,4,5,Q,E,R,MOUSE5, MOUSE4, SPACE, CAPS, TAB, F, T

Spelar puck relativt ofta och ser honom som en av mina främsta heroes så din teori faller rätt snabbt.

Det finns inga "rätta" eller "fel" sätt att spela dota, allting är personanpassat och man spelar på det sätt man själv känner sig mest effektivast

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hahaha tror du jag sitter med båda händer på tangentbordet och spelar eller?

Som sagt, musen används sjukt flitigt och de knapparna som jag bindat är i dagsläget, f1, f2, f3, f4, WASD, 1,2,3,4,5,Q,E,R,MOUSE5, MOUSE4, SPACE, CAPS, TAB, F, T

Spelar puck relativt ofta och ser honom som en av mina främsta heroes så din teori faller rätt snabbt.

Det finns inga "rätta" eller "fel" sätt att spela dota, allting är personanpassat och man spelar på det sätt man själv känner sig mest effektivast

Fair enough!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Någon som vet om det finns ett sätt så man kan centrera kameran över sin hjälte samt låsa kameran där när man håller inne en knapp ? Fanns i HoN men har inte hittat något sätt i Dota mer än att man trycker med musen på porträttet fast det är ju inte optimalt när man spelar....

bind "SPACE" "+dota_camera_follow; +dota_camera_follow"

Tycker det nästan fungerar som i HoN.
Bara kleta in i konsol när matchen börjat eller ha i någon config (tror det är autoexec.cfg men inte säker).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kan någon trevlig person säga vilken av de sex audiostreams som är för nybörjare? Tycker de snackar grekiska i alla sex (bara tre som verkar vara engelska).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan någon trevlig person säga vilken av de sex audiostreams som är för nybörjare? Tycker de snackar grekiska i alla sex (bara tre som verkar vara engelska).

Ingame? @Blitz_dota

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

TI4!

Kompletterar med två bra länkar.
Alla officiella TI-streams på samma ställe: http://www.twitch.tv/event/dotati/
Reddits wiki: http://www.reddit.com/r/DotA2/wiki/events/ti4

HYPE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan någon trevlig person säga vilken av de sex audiostreams som är för nybörjare? Tycker de snackar grekiska i alla sex (bara tre som verkar vara engelska).

Ledsen för lite sent svar men den här streamen http://www.twitch.tv/dota2ti_noob är tänkt för dem som inte kan så mycket om DotA

Permalänk
Medlem

In game är det purge och sunsfan som castar för noobs just nu iaf.

Kan nog vara rätt bra för nybörjare att lyssna på den kanalen. Både på twitch eller in game. De förklarar riktigt bra hur spelet går till, hur spelarna tänker, varför de väljer olika items etc.