Ny bärbar dator för digitalt skapande och studier

Permalänk

Ny bärbar dator för digitalt skapande och studier

Hej!

Är nu i behov av en bärbar dator inför studier till hösten. Den kommer att användas till digitalt skapande. Maxbudget runt omkring 12 000 kr. Applikationer ifrån Adobe och eventuellt Autodesk kommer främst att användas. Att den sedan har bra batteritid och relativt lätt är önskemål.

Jag har kollat in Apple MacBook Pro med Retinaskärm (versionen med 8GB och 256GB SSD). Kostar cirka 13 000 kr, vilket är OK. Måste säga att den ser väldigt lockande ut med sin prestanda, skärm och batteritid på 9 timmar. Samt, är Mac bra tillsammans med Adobe och även Autodesk i en del av deras produkter.

Vad har ni för åsikter om detta val? Finns det bättre alternativ?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem

Jag kollade på Asus UX32-serien och på samma MacBook som dig. Jag brukade främst använda elementary OS men det saknade program som Photoshop. Jag fick MacBooken för 9000 kr så jag är rätt nöjd men det är ganska ovant och jag ogillar vissa detaljer i OSX.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ägt en macbook, men jag har provat att arbeta på dem då kompisar har sådana, jag gillar verkligen känslan av deras laptops. Dock tycker jag inte om deras operativsystem, säkert en vanesak, men jag väljer windows 7 före OSX alla dagar. Nu går det ju att installera windows på en Macburk, så hade du tänkt göra så tror jag inte du kommer bli missnöjd.

Jag vet dock att de lite dyrare laptopens från sony också har rätt nice byggkvalite och även samsungarna.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Skrivet av usermane:

Jag kollade på Asus UX32-serien och på samma MacBook som dig. Jag brukade främst använda elementary OS men det saknade program som Photoshop. Jag fick MacBooken för 9000 kr så jag är rätt nöjd men det är ganska ovant och jag ogillar vissa detaljer i OSX.

Okej, och så här i efterhand ångrar du att du valde MacBook Pro istället för exempelvis den Asus du nämner?

Skrivet av Krillezz:

Jag har aldrig ägt en macbook, men jag har provat att arbeta på dem då kompisar har sådana, jag gillar verkligen känslan av deras laptops. Dock tycker jag inte om deras operativsystem, säkert en vanesak, men jag väljer windows 7 före OSX alla dagar. Nu går det ju att installera windows på en Macburk, så hade du tänkt göra så tror jag inte du kommer bli missnöjd.

Jag vet dock att de lite dyrare laptopens från sony också har rätt nice byggkvalite och även samsungarna.

Ja, jag har även varit inne på Asus Zenbook UX32LN-R4032H, där skillnaden verkar vara att Asus har dedikerat grafikminne men saknar Ratinaskärm med hög upplösning. Frågan är vad man tycker är bäst: stor arbetsyta med högupplösning eller att ha de där extra 2GB i dedikerat grafikminne.

Ska även nämna att jag idag har relativt kraftig stationär dator med Windows (se specifikationerna i signatur). På denna dator har jag Photoshop, After Effects och 3ds Max installerat. Jag vet att 3ds Max inte finns till Mac, men programmet Maya som är snarlikt finns.

Hur kommer det funka att jobba emellan dessa två, ena med Mac och andra med Windows? Det är ju samma program, fast olika operativsystem. Kommer det att fungera?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlstrand:

Okej, och så här i efterhand ångrar du att du valde MacBook Pro istället för exempelvis den Asus du nämner?

Ursäkta om jag var otydlig. Jag är väldigt nöjd med köpet och det jag ogillar finns det lösningar på. Antingen kommer jag över dessa, hittar en workaround eller byter operativsystem. Kvalitén på datorn är grym och mina irritationer sitter främst i mjukvaran vilken går att byta som tidigare nämnts.

En sidenote ang att installera Windows på MacBooken är att den antagligen inte kommer att prestera lika bra för att a) det är Windows och b) för att drivrutinerna för systemet inte är optimerat för Windows(don't quote me on that).

Om du vill känna efter hur OSX fungerar kanske du kan installera det i en Virtuell Maskin?

Permalänk

Har ytterligare lite funderingar kring framtiden om jag köper en MacBook Pro med Retina idag.

  1. Kommer jag ha möjlighet till att uppgradera till det nya operativsystemet OS X Yosemite som släpps i höst?

  2. När förväntas nästa omgång av MacBook Pro släppas och kommer det vara väldigt mycket värt att vänta tills dess?

Btw, tack för ditt svar usermane! Känns mer och mer lockande att skaffa en Mac då det fungerar bra i samband med att designa.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlstrand:

Okej, och så här i efterhand ångrar du att du valde MacBook Pro istället för exempelvis den Asus du nämner?

Ja, jag har även varit inne på Asus Zenbook UX32LN-R4032H, där skillnaden verkar vara att Asus har dedikerat grafikminne men saknar Ratinaskärm med hög upplösning. Frågan är vad man tycker är bäst: stor arbetsyta med högupplösning eller att ha de där extra 2GB i dedikerat grafikminne.

Ska även nämna att jag idag har relativt kraftig stationär dator med Windows (se specifikationerna i signatur). På denna dator har jag Photoshop, After Effects och 3ds Max installerat. Jag vet att 3ds Max inte finns till Mac, men programmet Maya som är snarlikt finns.

Hur kommer det funka att jobba emellan dessa två, ena med Mac och andra med Windows? Det är ju samma program, fast olika operativsystem. Kommer det att fungera?

Personligen skulle jag välja bättre skärm framför 2GB dedikerat grafikminne . Du kommer förmodligen inte märka av de där extra grafikminnet är min gissnin. Kollade lite, Macbooken verkar då mer prisvärd i 10 000kr klassen, mest pga den bättre skärmen. Har du använt Mac förut?

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Skrivet av Krillezz:

Personligen skulle jag välja bättre skärm framför 2GB dedikerat grafikminne . Du kommer förmodligen inte märka av de där extra grafikminnet är min gissnin. Kollade lite, Macbooken verkar då mer prisvärd i 10 000kr klassen, mest pga den bättre skärmen. Har du använt Mac förut?

Har inte använt Mac speciellt mycket förut, men känner att det passar mitt ändamål med denna bärbara dator (mycket Adobe, webbsurfande, film etc.).

Ja, kommit fram till att en MacBook Pro 13" med Retinaskärm passar mina behov bäst. Versionen med 8GB i RAM-minne och 256GB SSD känns som det uppfyller det jag behöver och är mest prisvärd enligt mig (2 000 kr dyrare än den med 4GB RAM-minne och 128GB SSD).

Den har har skärm med hög upplösning och arbetsyta, väldigt portabel, gedigen konstruktion, samt bra batteritid. Allt för en rimlig peng (12 595 kr med studentrabatt). Är ju även bra andrahandsvärde på Apples produkter. För mina kraftigare renderingar kan min stationära PC användas.

Frågan är ska man köpa den nu eller vänta på en eventuell uppdatering av modellen? När tror ni man kan förvänta sig en eventuell uppdatering och vad är det som uppdateras? Blir processorn en Broadwell? IGZO-skärm?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk

jag har haft en lenovo ideapad yoga under gymnasiet, som funkade bra till Adobe produkter (illustrator, liknande)

yoga 2 med kostar cirka 12500 som billigast (se om du kan få student rabatt på det) och det är med i7, 8gb ram och 256gb minne

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2307107

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlstrand:
  1. Kommer jag ha möjlighet till att uppgradera till det nya operativsystemet OS X Yosemite som släpps i höst?

  2. När förväntas nästa omgång av MacBook Pro släppas och kommer det vara väldigt mycket värt att vänta tills dess?

1. Japp! Apple har nämligen bestämt sig för att släppa samtliga framtida uppdateringar av operativsystemet gratis (alla Macar från 2009 och framåt är kompatibla). Den dag Yosemite släpps så går man alltså bara in i Mac App Store, klickar på fliken Uppdatera och installerar Yosemite. Kostar inte ett öre. Jag kan även passa på att nämna att man nu för tiden får med hela Apples vackra kontorssvit gratis även det – alltså Pages, Keynote, Numbers och även iMovie och Garageband – när man köper valfri Apple-enhet.

2. Svårt att säga som alltid med Apples produkter. Men enligt Macrumors som brukar vara ganska tillförlitliga angående detta så bör man avvakta med att köpa en MBPr just nu. Å andra sidan så kommer du garanterat inte att bli missnöjd med nuvarande modell.

De flesta (alla?) av Adobes program finns till Mac och mig veterligen så gör även flera av Autodesks program det. Exempelvis så är Photoshop en fröjd att arbeta med på en MBPr tack vara den extremt högupplösta skärmen. Jag äger själv precis den MBPr-modellen du har fastnat för och jag kan lova dig att det är ett riktigt litet as till maskin...

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Skrivet av Skumtomten:

1. Japp! Apple har nämligen bestämt sig för att släppa samtliga framtida uppdateringar av operativsystemet gratis (alla Macar från 2009 och framåt är kompatibla). Den dag Yosemite släpps så går man alltså bara in i Mac App Store, klickar på fliken Uppdatera och installerar Yosemite. Kostar inte ett öre. Jag kan även passa på att nämna att man nu för tiden får med hela Apples vackra kontorssvit gratis även det – alltså Pages, Keynote, Numbers och även iMovie och Garageband – när man köper valfri Apple-enhet.

2. Svårt att säga som alltid med Apples produkter. Men enligt Macrumors som brukar vara ganska tillförlitliga angående detta så bör man avvakta med att köpa en MBPr just nu. Å andra sidan så kommer du garanterat inte att bli missnöjd med nuvarande modell.

De flesta (alla?) av Adobes program finns till Mac och mig veterligen så gör även flera av Autodesks program det. Exempelvis så är Photoshop en fröjd att arbeta med på en MBPr tack vara den extremt högupplösta skärmen. Jag äger själv precis den MBPr-modellen du har fastnat för och jag kan lova dig att det är ett riktigt litet as till maskin...

1. Låter kanon!

2. Ja, det är svårt att förutspå Apple. Men det känns som om Apple från början tänkt lansera en ny MacBook Pro med Intel Broadwell. Nu är ju denna ny processorteknik försenad till någon/några månader innan jul (enligt ett uttalande från Intels VD). En del säger att det kommer dröja ända till första kvartalet 2015. Kanske Apple får tillgång till Broadwell tidigare. Det känns inte som om Apple kommer uppdatera sin MacBook Pro innan dess. Om de gör det, lär det vara en mindre uppdatering med några specifikationsförbättringar, 100 MHz mer på processorn etc. Inte riktigt värt.

Tankar?

Btw, kul att du gillar din!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer

Permalänk
Medlem

Det är nog som du säger, att det rör sig om några mindre uppdateringar när MBPr uppdateras nästa gång. Knappas någon förändring vad gäller designen, skärmen eller lagring utan snarare processorn. Det i sig innebär ju även då bättre grafikprocessor, lägre värmeutveckling och antagligen också något bättre batteritid. Men det är bara antaganden/spekulationer. Det är mindre än två månader kvar till höstens studiestart och som jag skrev tidigare så kommer den befintliga MBPr-modellan att duga mer än väl för dina behov.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Skrivet av Skumtomten:

Det är nog som du säger, att det rör sig om några mindre uppdateringar när MBPr uppdateras nästa gång. Knappas någon förändring vad gäller designen, skärmen eller lagring utan snarare processorn. Det i sig innebär ju även då bättre grafikprocessor, lägre värmeutveckling och antagligen också något bättre batteritid. Men det är bara antaganden/spekulationer. Det är mindre än två månader kvar till höstens studiestart och som jag skrev tidigare så kommer den befintliga MBPr-modellan att duga mer än väl för dina behov.

Ja, det känns som nästa stora uppdatering, som skulle vara värd att vänta på, kommer vara med Broadwell-processor. Den lär inte komma fören månaden före jul eftersom Broadwell är försenad. Jag behöver min dator i slutet av denna månaden, alltså är det för sent.

Så, får bli att beställa en MacBook Pro 13" Retina nu i helgen, sen eventuellt uppdatera om några år om det kommer någon revolutionerande ny teknik! Är ju trots allt väldigt bra andrahandsvärde på Mac!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Corsair HX 650W PSU | ASUS Z87-PRO | Intel Core i7-4770 3.4 GHz | MSI GeForce GTX 770 2GB | 16GB Crucial DDR3 BallistiX Tactical | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Seagate Barracuda 2 000 GB | ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer