Vad gör man åt motion sickness?!

Permalänk
Inaktiv

Vad gör man åt motion sickness?!

Jag blir illamående när jag spelar spel på datorn...förutom TVÅ spel, och det är War Thunder & World of Tanks. Jag kan ta exempel som t.ex. Metro 2033...där blev jag illamående efter ca. 30 min och det tog mig kanske 2-3 månader innan jag klarade ut det, då jag bara kunde spela det spelet i korta omgångar per gång. Battlefield 3 & 4, Assasins Creed, Tomb Raider, Bioshock, Dragon Age...men värst av alla är Skyrim. Tog mig bara 5 min innan jag var tvungen att stänga av spelet och jag var väldigt nära att spy. Sen dess har jag inte rört Skyrim.

Har läst att avstånd kan göra skillnad, och jag har provat att sitta vid datorn och även vid en TV i olika avstånd. Jag mår illa i alla fall. Sen så är jag sugen på Oculus Rift, men det kan jag nog glömma då jag har hört att väldigt många blir illamående av det.

Jag kan åka bil/flyg utan att må illa. Och War Thunder & World of Tanks är de enda spelen jag spelar. Dessa två har jag aldrig varit i närheten att må illa av. Vad kan jag göra åt saken?

Permalänk
Medlem

Låg framerate, låg field of view, mycket inputlag och spel med mycket "view bob" (at skärmen/vapen osv gungar mycket när man springer) brukar vara vanliga triggers för åksjuka.

Om du har mindre än stadiga 60fps så testa att spela på lägre grafiksettings, testa att köra utan vsync för att bli av med input lag, öka foven om spelen du testar har möjlighet för det.

Permalänk

Åksjukepiller på apoteket?

Permalänk
Medlem

Testa Postafen - receptfritt och kan fungerar ganska bra.

Permalänk
Entusiast

Om du inte vet vad FOV (field of view) är och aktivt ändrar det i spel så kan det helt klart vara vad som orsakar detta.
Jag mår själv ganska likt när jag spelar spel med under 70 FOV.

Vissa spel har en slider för detta i inställningarna men ibland så kan det vara lite krångligare att ändra och i vissa spel går det helt enkelt inte.
Om du vill se hur man gör det på ett speciellt spel så kolla upp spelet på http://pcgamingwiki.com/wiki/Home
90 sägs vara den mest naturliga FOV'n att spela med men själv kan jag tycka att 100-110 är det bästa för mig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

ingefära är överlägset mot åksjuka (såg när dom testade olika metoder i mythbusters:) ),,,det kanske fungerar mot detta illamåendet med?
det ger inte heller några jobbiga biverkningar, av postafen tex så kan man bli slö i huvet

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Metro spelen har problem med FoV. Går att ändra i config filerna. (Kan tyvärr inte länka guide från mobilen.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Att ta mediciner eller andra substanser är ju bara tillfälliga lösningar på problemet, så undvik dessa. Själv har jag ibland samma problem och det kan lösas med att ändra avståndet, FOVen eller ljuset i din omgivning. T.ex. Skyrim med orignalinställningar klarar jag inte av, men ändrar jag FOVen lite så känner jag inte av problemet längre. I mitt fall så finns ett samband mellan FOV och avstånd. Alltså olika avstånd från skärmen kräver olika FOV-inställningar.

Sen vet jag inte hur det är med din syn i allmänhet. Kanske dags för glasögon/besök hos optikern?

Visa signatur

It is possible to reduce the noise of a resistor
by reducing T, B, or R but it is NOT possible
to reduce k because Boltzmann is dead.

Permalänk

är ditt Skyrim moddat på något sätt? Jag märkte att när jag körde vanilla så var det inget problem, men när jag drog in ett litet mod som gjorde ljuskällorna ljusare och de mörka partierna mörkare(lite mer verklighetstroget) så fick jag ont i ögonen speciellt i dungeons då man ofta går förbi eldar och facklor för att sedan snabbt kolla in i mörkret. Ögonen för jobba rätt hårt då man växlar mellan en relativt mörk och ljus skärm snabbt och ofta.. För mig ivarjefall och det hjälper ju inte att jag sitter i ett svart rum ^^

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem

Tänk på att även ta bort motion blur i spel, blir personligen jävligt åksjuk av detta när jag lirar.

Permalänk
Inaktiv

Bör också noteras att jag har ändrat fov i vissa spel. Senast var Metro 2033 till det rekommenderade som många rekommenderade för att få bort motion sickness, och det hjälpte inte. Inte i spelen jag blir illamående av. Jag har inte haft det här problemet tidigare. När jag var yngre blev jag lätt åksjuk/flygsjuk, men blev fick aldrig motion sickness. Men idag är det tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Jag blir illamående när jag spelar spel på datorn...förutom TVÅ spel, och det är War Thunder & World of Tanks. Jag kan ta exempel som t.ex. Metro 2033...där blev jag illamående efter ca. 30 min och det tog mig kanske 2-3 månader innan jag klarade ut det, då jag bara kunde spela det spelet i korta omgångar per gång. Battlefield 3 & 4, Assasins Creed, Tomb Raider, Bioshock, Dragon Age...men värst av alla är Skyrim. Tog mig bara 5 min innan jag var tvungen att stänga av spelet och jag var väldigt nära att spy. Sen dess har jag inte rört Skyrim.

Har läst att avstånd kan göra skillnad, och jag har provat att sitta vid datorn och även vid en TV i olika avstånd. Jag mår illa i alla fall. Sen så är jag sugen på Oculus Rift, men det kan jag nog glömma då jag har hört att väldigt många blir illamående av det.

Jag kan åka bil/flyg utan att må illa. Och War Thunder & World of Tanks är de enda spelen jag spelar. Dessa två har jag aldrig varit i närheten att må illa av. Vad kan jag göra åt saken?

Tugga åksjuketuggummi istället...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du skulle jag testat att spela spel med tredjepersons perspektiv. Detta kan hjälpa avsevärt.

Flera har skrivit flera bra tips som gör det bättre när man har lätt för åksjuka när man spelar.
Men repeterat de viktigaste och bästa punkterna:

- Field-of-view, FOV, är i särklass den största faktorn, själv spelar jag mycket spel med mellan 95-105 FOV. Desto intensivare desto högre FOV.
- Frames-per-second, FPS, det är jobbigt för ögonen att arbeta med låg FPS, dock orsakar det snarare huvudvärk snarare än illamående, men alla fungerar vi olika.
- Drick mer vatten, kroppen kräver vätska och hjärnan är det första som märker av det. Illamående, huvudvärk, migrän osv.
- God belysning eller terminalglasögon. Att jobba i mörker kanske höjer hur 'inne' man blir i spelet men man märker det senare när ögonen blir ansträngda och i värsta fall orsakar migrän. Belysning bakom skärmen är en bra lösning till detta, finns LED kit man kan använda och sätta på baksidan av skärmen, IKEA har flera stycken.
- 3rd Person perspective, om man absolut inte klarar av FPS så brukar tredjepersonsperspektiv funka mycket mycket bättre. Antagligen för du får mycket större synfält istället för att fokusera på en liten punkt.
- Head-bobbing, simulerat gungande när man t.ex springer så gungar ju ens huvud upp och ner mellan ens steg, detta finns i många spel och gör ofta att man blir illamående. Kroppen skickar signalen "du sitter ner" men hjärnan får stimuli att du springer... vilket är det som är rätt och vilket är fel. Detta är också en av anledningar till varför vissa inte klarar av Oculus VR, kroppen och den stimuli hjärnan får av ögonen säger två olika saker.
- Vitaminbrist, om man saknar vissa ämnen i kroppen så kan allt möjligt konstigt uppstå. Min sambo har järnbrist och har lätt för att bli illamående t.ex men alla reagerar olika. Köp något vitamin & mineral tillskott och se om du mår bättre av det. Mycket bättre än att knappra åksjukepiller.
- Åksjukepiller, det kan hjälpa men jag skulle inte förespråka att käka massa piller hela tiden för att kunna spela spel. Prova istället ta vitamintillskott.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Jag blir illamående när jag spelar spel på datorn...förutom TVÅ spel, och det är War Thunder & World of Tanks. Jag kan ta exempel som t.ex. Metro 2033...där blev jag illamående efter ca. 30 min och det tog mig kanske 2-3 månader innan jag klarade ut det, då jag bara kunde spela det spelet i korta omgångar per gång. Battlefield 3 & 4, Assasins Creed, Tomb Raider, Bioshock, Dragon Age...men värst av alla är Skyrim. Tog mig bara 5 min innan jag var tvungen att stänga av spelet och jag var väldigt nära att spy. Sen dess har jag inte rört Skyrim.

Har läst att avstånd kan göra skillnad, och jag har provat att sitta vid datorn och även vid en TV i olika avstånd. Jag mår illa i alla fall. Sen så är jag sugen på Oculus Rift, men det kan jag nog glömma då jag har hört att väldigt många blir illamående av det.

Jag kan åka bil/flyg utan att må illa. Och War Thunder & World of Tanks är de enda spelen jag spelar. Dessa två har jag aldrig varit i närheten att må illa av. Vad kan jag göra åt saken?

En annan fråga:
Hur stor skärm har du och hur långt ifrån skärmen sitter du?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

En annan sak du kan prova är att flytta skärmen från dig så att den inte upptar så mycket av ditt synfält. Jag känner själv av det när jag kör på min skärm som är ganska stor.

Hoppsan jag missade förra inlägget som säger samma sak...

Permalänk
Medlem

Om du har det varmt i rummet så kommer det att öka känslan av illamående. Pröva därför sänka temperaturen i rummet.
Ha gärna någon fläkt som blåser på dig också.

Vet inte hur det är framför en dator, men detta är absolut bästa botemedlet för åksjuka i flygplan.

Permalänk
Medlem

Gå till en optiker och kolla ögonen. Kan vara så att du har något problem som kan korrigeras/underlätta genom antingen glasögon eller att du behöver ändra te.x belysningen när du spelar.

Många bra förslag ovan, att ändra i spelet så att kontrasterna blir bra, VSync på, ta bort view bob och motion blurs. Ibland även occlosuins och depth of view som kan flumma till det...
FOV är också bra. Om det inte är bara "vanlig åksjuka" dvs snabba rörelser som ställer till det utan mer helheten kanske även en snabbare skärm skulle underlätta? Kolla med någon om du kan få prova en 120 Mhz eller 144 Mhz skärm. Lite over the edge att testa men kanske att flera av tipsen kombinerat kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Glasögon!

Japp kolla din ögon har man brytningsfel så får man lätt "obalans" när man spelar FPS.

För övrigt se Arazand post.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid_83:

En annan fråga:
Hur stor skärm har du och hur långt ifrån skärmen sitter du?

27" med kanske 1m ifrån.

Skrivet av dacharls:

Glasögon!

Japp kolla din ögon har man brytningsfel så får man lätt "obalans" när man spelar FPS.

Har varit hos en optiker, och jag har inget fel med synen, utan har en helt perfekt syn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

27" med kanske 1m ifrån.

Har varit hos en optiker, och jag har inget fel med synen, utan har en helt perfekt syn.

Hur är din balans?
Har du extremt bra balans eller helt värdelös. Blir du lätt åksjuk på en båt, bil etc?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid_83:

Hur är din balans?
Har du extremt bra balans eller helt värdelös. Blir du lätt åksjuk på en båt, bil etc?

Jag har väldigt bra balans. Blir inte åksjuk när jag åker bil/buss/flyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Jag har väldigt bra balans. Blir inte åksjuk när jag åker bil/buss/flyg

Efter allt jag hört så misstänker jag att det är storleken på skärmen i kombination med ett bra balanssinne som kn orsaka detta.
om du har en extra minder skärm skulle jag testa med att spela på en sådan ett tag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har du känt likadant med andra skärmar? Jag kan tänka mig att man blir illamående , främst av inputlag i spel där man "vänder sig om", exempelvis fps spel. Du säger ju själv att du inte mår illa av flygspel så... det första du bör prova är att stänga av v-syng i fps spel. Med v-sync påslaget får du betydligt högre inputlag. Prova med det i t.ex. metro och säg till om det hjälpte

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid_83:

Efter allt jag hört så misstänker jag att det är storleken på skärmen i kombination med ett bra balanssinne som kn orsaka detta.
om du har en extra minder skärm skulle jag testa med att spela på en sådan ett tag.

Man blir inte lättare åksjuk av att ha ett bra balanssinne, tvärt om så har man ett känsligt balanssinne som lätt blir stört.

Har man ett "bra" sinne så klarar man av att hantera den motstridiga informationen ens sinnen tar in, utan att bli åksjuk.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att din åksjuka beror på konflikten mellan signalerna ögonen ger visuellt via spelen (att du rör på dig) och vad balansorganet i örat ger (att du sitter still).
Många här har nämnt att du bör minska skärmens storlek eller sitta längre bort från den så att den upptar mindre del av ditt synfält samt sitta i ett ljust rum. Då ger större delen av dina ögons synfält signalen att du sitter still vilket minskar konflikten, testa detta!
Om ovan inte hjälper testa motsatta genom att använda större skärm och/eller sitta närmare så att skärmen tar en större del av synfältet, testa om detta gör saken värre för om det inte blir värre kan det bero på att du är mer känslig mot annat som ex. ojämnt flyt (microstutter) och låt fps. För ojämnt flyt och låg fps kompenseras i hjärnan vilket kan vara ansträngande och därmed ge åksjuka efter en tid. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Man blir inte lättare åksjuk av att ha ett bra balanssinne, tvärt om så har man ett känsligt balanssinne som lätt blir stört.

Har man ett "bra" sinne så klarar man av att hantera den motstridiga informationen ens sinnen tar in, utan att bli åksjuk.

Tycker jag du ska prata med din doktor för detta var precis det jag fick höra när jag lätt blev åksjuk ute på sjön. Har extremt bra balanssinne och det räcker med att jag gör en voltvädning i poolen så blir jag illamående.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid_83:

Tycker jag du ska prata med din doktor för detta var precis det jag fick höra när jag lätt blev åksjuk ute på sjön. Har extremt bra balanssinne och det räcker med att jag gör en voltvädning i poolen så blir jag illamående.

Du vet att man kan ha extremt bra balans och ändå inte vara överkänslig och må illa på det viset, va?

Om man mår illa för ingenting har man inte bra sinnen, man är ju värdelös på att hantera sinnesintryck.