Några frågor om HTPC och streaming

Permalänk
Medlem

Några frågor om HTPC och streaming

Varför köper en folk en HTPC för flera tusen kronor när man kan streama direkt till TV från en server/dator?
Varför kan man inte streama med XBMC? Varför behövs en HTPC kopplad till TV?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Varför köper en folk en HTPC för flera tusen kronor när man kan streama direkt till TV från en server/dator?
Varför kan man inte streama med XBMC? Varför behövs en HTPC kopplad till TV?

Tacksam för svar!

För att långtifrån alla TV kan streama video. Och dom som kan det brukar har väldigt dåligt gränssnitt. XBMC slår ALLA smartTV

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

För att långtifrån alla TV kan streama video. Och dom som kan det brukar har väldigt dåligt gränssnitt. XBMC slår ALLA smartTV

Man kan använda Plex t.ex.?

Någon annan som kan svara på mina frågor?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Man kan använda Plex t.ex.?

Någon annan som kan svara på mina frågor?

Man kanske vill använda HTPCn till något annat tex. emulator? Jag kör Chromecast och Plex och det räcker för mig men det betyder ju inte qtt det räcker för alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Treant:

Varför köper en folk en HTPC för flera tusen kronor när man kan streama direkt till TV från en server/dator?
Varför kan man inte streama med XBMC? Varför behövs en HTPC kopplad till TV?

Tacksam för svar!

Man köper en HTPC för att man inte vill begränsa sig till endast streaming. Med en HTPC kan man göra det mesta man kan göra med en vanlig dator (beroende på konfig)

Jag streamar mycket med XBMC på min htpc. Jag har nästan alla svenska play-kanaler samt en hel uppsjö utlänska streamers i min xbmc-konfig.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

Varför köper en folk en HTPC för flera tusen kronor när man kan streama direkt till TV från en server/dator?
Varför kan man inte streama med XBMC? Varför behövs en HTPC kopplad till TV?

Tacksam för svar!

Personligen kör jag HTPC för att jag vill köra med extern high-end ljudkort och att jag vill kunna köra blu-ray skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Man kan använda Plex t.ex.?

Någon annan som kan svara på mina frågor?

Hur ska du köra Plex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Varför köper en folk en HTPC för flera tusen kronor när man kan streama direkt till TV från en server/dator?
Varför kan man inte streama med XBMC? Varför behövs en HTPC kopplad till TV?

Tacksam för svar!

Helt enkelt för att en PC kan göra allt (om den är kraftfull nog). Kör min HTPC med ett Fractal Node 304, i7 4770K , 16GB RAM, 250GB SSD och ett GeForce GTX 780. Kör alla spel jag kastar åt den. Kör HD-filmer från min NAS, och en uppsjö streamingtjänster på nätet. Använder även en del win8.1-appar som funkar väldigt bra på en HTPC med en stor TV ansluten.

Sammanfattning, en bra HTPC klarar allt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO