Installera w7 på SSD

Permalänk
Medlem

Installera w7 på SSD

Hallå.

Har nu köpt en SSD och ska installera windows på den, men har ett par frågor.

Tänkte formatera hela datorn innan, smart eller dåligt drag?
Samt att jag antar att jag installerar W7 exakt som man skulle göra som på en vanlig HDD bara att man lägger windows i SSD... Men efter installationen ska jag då välja att boota från SSDn, right??

Danke shön!

Permalänk
Medlem

1) Smart drag om du ska använda hårddiskarna till annat efter installationen
2) Exakt. Men gör dig själv en tjänst och koppla ur alla andra diskar när du installerar, ha endast din SSD inkopplad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle åtminstone välja att formatera innan. Funkar säkert ändå men mindre risk för att något ska krångla.

Och du installerar Windows precis som med en vanlig HDD.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Som vanligt, men du kan vilja formatera partitioner så att du har lite oallokerat minne. Om du vill använda allt funkar det också bra, men det underlättar wear leveling etc.
Windows 7 installationen kommer align:a alla block automatiskt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Jag skulle åtminstone välja att formatera innan. Funkar säkert ändå men mindre risk för att något ska krångla.

Och du installerar Windows precis som med en vanlig HDD.

Skrivet av Luminous:

Som vanligt, men du kan vilja formatera partitioner så att du har lite oallokerat minne. Om du vill använda allt funkar det också bra, men det underlättar wear leveling etc.
Windows 7 installationen kommer align:a alla block automatiskt.

Skrivet av Sprawler:

1) Smart drag om du ska använda hårddiskarna till annat efter installationen
2) Exakt. Men gör dig själv en tjänst och koppla ur alla andra diskar när du installerar, ha endast din SSD inkopplad.

Tackar för hjälpen!
Tänkte förövrigt ladda windows från ett USB, visst sjutton är det bara att stoppa in filen in i USB och boota där? Eller måste jag göra något med självaste filen innan jag stoppar in det i USBt?

Permalänk
Medlem

Har du W7 som iso-fil? Isåfall tillhandahåller Microsoft ett program för att skapa en installations-usb med iso-filen. Tror inte det räcker att flytta över filen till minnet.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av juncor:

Tackar för hjälpen!
Tänkte förövrigt ladda windows från ett USB, visst sjutton är det bara att stoppa in filen in i USB och boota där? Eller måste jag göra något med självaste filen innan jag stoppar in det i USBt?

Antingen gör du som personen ovanför mig skrev. Men annars finns det en bra guide här på forumet hur man gör en USB-sticka med Windows boot på.
Använde mig själv av den guiden så det fungerar bra.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/893716-...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Har du W7 som iso-fil? Isåfall tillhandahåller Microsoft ett program för att skapa en installations-usb med iso-filen. Tror inte det räcker att flytta över filen till minnet.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne

Det lättaste stättet är att tanka ner en ISO Fil, sen googla RUFUS, och använd den för att skapa en USB-bootar sticka. Där kan du välja UEFI eller BIOS. ( GPT eller MBR)

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200