Vad behöver jag mer för att bygga ihop den här datorn?

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag mer för att bygga ihop den här datorn?

Har aldrig byggt ihop en dator och tänker inte heller testa nu. Jag kommer be Inet bygga ihop den åt mig men behöver hjälp av Sweclockers då ni är lite kunnigare än mig. Jag har valt ut så många delar jag vet att jag behöver och som kommer passa tillsammans men nu har det tagit stopp för mig.

Här är länken till delarna för tillfället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6886098/2014-06-27

Nu vill jag veta vilka och hur många kablar och fläktar jag behöver? Och är det något mer jag missat? Jag behöver inte vattenkylning eller något sådant, jag vill bara veta om det bara är kablar och fläktar som återstår innan jag kan be Inet börja bygga?

Tack så jättemycket på förhand!

Permalänk
Medlem

ok jag blir väldigt förvånad av ditt bygge. det är balanserat på ett väldigt konstigt sätt med ett budgetagg, 32gb ram, 4930k med intels kylare (tveksamt om den fungerar alls faktiskt), gtx 780 6gb och förmodligen den sämsta ssd:n på marknaden.

vad är tanken med den här datorn? vad ska du göra, är det någon redigering eller liknande på gång med tanke på den svindyra processorn med 32gb ram? vad är din budget? om du ska spela, vad är det då för upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ok jag blir väldigt förvånad av ditt bygge. det är balanserat på ett väldigt konstigt sätt med ett budgetagg, 32gb ram, 4930k med intels kylare (tveksamt om den fungerar alls faktiskt), gtx 780 6gb och förmodligen den sämsta ssd:n på marknaden.

vad är tanken med den här datorn? vad ska du göra, är det någon redigering eller liknande på gång med tanke på den svindyra processorn med 32gb ram? vad är din budget? om du ska spela, vad är det då för upplösning?

Har kört i7-3820 på en helt annan dator i över ett år där jag spelat på. Fungerat bra så jag tänkte att det inte skulle behövas någon mer avancerad kylning. Sen kanske jag har dragit på för stort vad gäller RAM och har ett något budgeterad nätagg. Nätagget är ungefär samma som jag har i den gamla datorn som jag nämnde, trodde även där att det skulle fungera, mestadels för att listan är från en dator från Komplett.se. Jag tänkte att om de bygger ihop sådana burkar till sina kunder så borde väl Inet kunna göra det? Skillnaden är dock processorn som är bättre och även internminnet. Sen vad spelar det för roll vilken hårddisk jag har valt? Windows kommer ju fungera fint på den tillsammans med Star Wars: The Old Republic som är anledningen till köpet. SWTOR drar mycket processorkraft då spelmotorn är dåligt optimerad och man droppar gärna på 20-25 fps. Den här processorn i länken kommer lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSkitz:

Har kört i7-3820 på en helt annan dator i över ett år där jag spelat på. Fungerat bra så jag tänkte att det inte skulle behövas någon mer avancerad kylning. Sen kanske jag har dragit på för stort vad gäller RAM och har ett något budgeterad nätagg. Nätagget är ungefär samma som jag har i den gamla datorn som jag nämnde, trodde även där att det skulle fungera, mestadels för att listan är från en dator från Komplett.se. Jag tänkte att om de bygger ihop sådana burkar till sina kunder så borde väl Inet kunna göra det? Skillnaden är dock processorn som är bättre och även internminnet. Sen vad spelar det för roll vilken hårddisk jag har valt? Windows kommer ju fungera fint på den tillsammans med Star Wars: The Old Republic som är anledningen till köpet. SWTOR drar mycket processorkraft då spelmotorn är dåligt optimerad och man droppar gärna på 20-25 fps. Den här processorn i länken kommer lösa det.

du kan inte återanvända din gamla dator? den är sannolikt fullt tillräcklig, en 3820 är väldigt kraftfull. tror inte att en 4930k kommer göra någon skillnad då du redan har 4 kärnor och 8 trådar på din 3820 och väldigt få spel kan utnyttja fler än 4 trådar i dagsläget. swtor är dessutom äldre så mer än 4 kan det nog inte vara. mer ram ger dig ingen prestanda, det ger dig helt enkelt mer ram. det är jättebra om man slår i taket med det man har men annars ligger det bara där. det blir ungefär samma sak med hårddiskar. om du ändå bara använder 500gb så blir det ingen skillnad på 1tb och 2tb.

du ska alltså spela swtor på den här datorn? köp en i5 med 8gb ram så har du fullt tillräckligt för högsta inställningarna i alla spel om du tar med ett fint grafikkort.

processorkylaren du har valt är väldigt svag och 2011 drar mycket ström och skapar därmed mycket värme. det blir svårt för en sådan att hålla lämpliga temperaturer även vid fabriksfrekvenser.

just den ssd:n är väldigt långsam och närapå lurendrejeri då de nyligen släppte en ny revision som är klart långsammare. http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30...
http://www.anandtech.com/show/7763/an-update-to-kingston-ssdn...

Permalänk
Medlem

Kör inte på 6GB varianten av 780:in heller, 1000kr extra till inte särskilt mycket nytta.

Låter som att du vill ha det monterat också, i sådana fall behöver du lägga till denna i korgen också: https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...

800kr, RAM minnen över 1600Mhz eller cpu-kylare som väger mer än 650gram monterar dom inte dock så tänk på det.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;