Telia smygändrar villkor kring surf i alla mobilabonnemang!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Står på den senaste fakturan för Juni månad att telia ändrat villkor och att man kan säga upp det med en månads uppsägningstid. Vad är problemet?

Kräver du att dom personligen ringer upp dig och diskuterar alla deras punkter gällande ändringarna istället för att upplysa om att dom nu ändrat villkoren och det då är upp till dig som kund att ta reda på ändringar?

Det är pga en annan ändring som dom gör. Har ingenting med detta att göra

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk

Men det är ju det som är problemet: det näms inget om att de stryper mobilsurfen helt när man nått kvoten i vilkoren. Telia själva hävdar att de enbart gått ut med informationen till deras kundtjänst och i butikerna. Men om man inte varit i kontakt med dessa då? Inte så att Telia inte har epost eller postadress till samtliga kunder ... de har medvetet valt att inte informera kunderna. Det är det jag stör mig på.

Skrivet av oouhdawg:

Står på den senaste fakturan för Juni månad att telia ändrat villkor och att man kan säga upp det med en månads uppsägningstid. Vad är problemet?

Kräver du att dom personligen ringer upp dig och diskuterar alla deras punkter gällande ändringarna istället för att upplysa om att dom nu ändrat villkoren och det då är upp till dig som kund att ta reda på ändringar?

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Hoppas jag inte missat något i tråden, men finns det någon operatör som inte stänger av utan enbart stryper hastigheten?

Comviqs abonnemang sänker bara hastigheten när man går över gränsen, lika så gäller det för kunder som har gamla abonnemang hos Tele2 och Telenor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Att hastigheten stryps när man överstiger sin gräns kan man ju tolk hur man vill! De ka nju betyda att de stänger av den, de kan betyda att de sänker den till 0.0001kb/s = står still, men fortfarande bara en sänkning.

Så länge ingen kan visa upp en kopia på ett avtal där de står kalrt och tydligt " efter att din surf pott är slut så kommer vi sänka den och bjuda dig gratis på X Kb/s " så ser jag inte problemet här.

För övrigt, jag har tele2 abonnemang (visst inte bästa täckningen på landet) men jag betalar 80kr extra imånaden för 4Gb extra surf!

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Står på den senaste fakturan för Juni månad att telia ändrat villkor och att man kan säga upp det med en månads uppsägningstid. Vad är problemet?

Kräver du att dom personligen ringer upp dig och diskuterar alla deras punkter gällande ändringarna istället för att upplysa om att dom nu ändrat villkoren och det då är upp till dig som kund att ta reda på ändringar?

På fakturan för juni månad står det: "Telia förändrar allmänna och särskilda villkor fr.o.m. den 1 september2014 som bl.a. ger dig och Telia en (1) månads uppsägningstid. Ladda ner de nya villkoren på www.telia.se/villkor. Där kan du också läsa om övriga ändringar i de nya villkoren. Om du inte accepterar förändringarna har du rätt att säga upp ditt avtal med Telia."

Det gäller ändringar som träder i kraft 1 september, inte de som redan är gjorda. Om du menar fakturan som ska komma i juni så har den inte kommit än och det är väl ändå inte en bra policy att ge folk information 1 månad efter ändringarna trätt i kraft i så fall?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av iller:

Telenor sänker också hastigheten när man använt upp sin surf.
Bara att byta operatör...

Det kan du skriva upp att jag kommer att göra!

Permalänk
Medlem

Då har jag funnit bland gamla dokument (2008).
Kan ju knappast användas idag då det säkerligen är ändrat sedan länge

Citat:

18. Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad.

https://www.dropbox.com/s/ybikv9y8q0dsbza/mobilprislista_17ma...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Då har jag funnit bland gamla dokument (2008).
Kan ju knappast användas idag då det säkerligen är ändrat sedan länge

https://www.dropbox.com/s/ybikv9y8q0dsbza/mobilprislista_17ma...

Är felaktig mängd, tror det var ca 300kbits eller 50+. Snabbare än modem över telefonlinan iaf

Permalänk
Medlem

Såhär har Tele2 det iaf

"11. änDring av villkor.
Dessa allmänna villkor gäller tills vidare.
Det åligger Tele2 att, med minst en (1) månads varsel, informera Kund om förändring i allmänna
villkor. Kund har rätt att, utan kostnad, avgift eller annan förpliktelse, säga upp Avtalet med verkan
från det att sådan förändring träder i kraft. Sådan uppsägning skall ha kommit Tele2 tillhanda före
förändringens ikraftträdande.
Om parterna har avtalat om bindningstid för Tjänst får en förändring i de allmänna villkoren
verkan tidigast vid utgången av bindningstiden. Tele2 förbehåller sig dock rätten att ändra villkor
med ikraftträdande under gällande bindningstid om ändringen förorsakas av tvingande lagstiftning
eller annan liknande omständighet utanför Tele2s kontroll."

Vet inte hur Telia/3 osv har det, men bör vara något liknande. Har dom informerat om en ändring >1 månad sen så har dom rätt att göra vad dom vill eftersom ni accepterar de allmänna villkoren när ni skriver på avtalet.

Permalänk
Medlem

jag fick nersatt surf med Telia efter den tagit slut. Det gick in på Telias hemsida automatiskt när jag surfade så fick jag bekräfta om jag ville fylla på surf eller surfa med lägre hastighet som innan tills månadskiftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zedong:

Såhär har Tele2 det iaf

"11. änDring av villkor.
Dessa allmänna villkor gäller tills vidare.
Det åligger Tele2 att, med minst en (1) månads varsel, informera Kund om förändring i allmänna
villkor. Kund har rätt att, utan kostnad, avgift eller annan förpliktelse, säga upp Avtalet med verkan
från det att sådan förändring träder i kraft. Sådan uppsägning skall ha kommit Tele2 tillhanda före
förändringens ikraftträdande.
Om parterna har avtalat om bindningstid för Tjänst får en förändring i de allmänna villkoren
verkan tidigast vid utgången av bindningstiden. Tele2 förbehåller sig dock rätten att ändra villkor
med ikraftträdande under gällande bindningstid om ändringen förorsakas av tvingande lagstiftning
eller annan liknande omständighet utanför Tele2s kontroll."

Vet inte hur Telia/3 osv har det, men bör vara något liknande. Har dom informerat om en ändring >1 månad sen så har dom rätt att göra vad dom vill eftersom ni accepterar de allmänna villkoren när ni skriver på avtalet.

Står liknande, länkat tidigare i tråden fast med 3 månaders varsel om jag minns rätt. Går att hitta här nånstans iaf.

Skrivet av Leleh:

jag fick nersatt surf med Telia efter den tagit slut. Det gick in på Telias hemsida automatiskt när jag surfade så fick jag bekräfta om jag ville fylla på surf eller surfa med lägre hastighet som innan tills månadskiftet.

Skedde det är senaste veckan? Tidigare var det så men nu får jag alternativet att köpa mer tillfällig eller öka mitt abbonemangs datamängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Står liknande, länkat tidigare i tråden fast med 3 månaders varsel om jag minns rätt. Går att hitta här nånstans iaf.

Skedde det är senaste veckan? Tidigare var det så men nu får jag alternativet att köpa mer tillfällig eller öka mitt abbonemangs datamängd.

inte säker på vilken dag, men kan ha varit i måndags.

Permalänk
Hedersmedlem

För min del tar kampen mot Telia tyvärr slut här. Telia hävdar att de inte ändrat något som står reglerat i allmänna villkor eller prisplanen för mitt abonnemang (vilket stämmer).

Mitt huvudargument mot dem var att det står så här i deras allmänna villkor:

15.2 Om Telia ändrat villkor eller i övrigt ändrat Tjänsten och
ändringen är till nackdel för Kunden
, får Kunden säga upp Avtalet
med verkan från ändringens ikraftträdande, om uppsägningen görs
inom trettio (30) dagar efter det att Kunden informerats om
förändringen.

Det fetstilta anser jag täcker in den aktuella förändringen, men de håller inte med, och jag kan inte gå vidare då ARN inte prövar ärenden där mindre än 1000 kr står på spel. Då jag har ett billigt abonnemang och bara är bunden t o m november så är det ingen idé att anmäla till ARN. Förhoppningsvis gör någon annan det, där det handlar om en längre bindningstid så att man kommer över 1000 kr.

Nu var ju dock denna tråd framför allt till för att upplysa Telias kunder om att de sabbar våra abonnemang, då de uppenbarligen inte är rakryggade nog att göra det själva.

Om någon i tråden har möjlighet att göra en anmälan till ARN så hade det varit kanonbra. Ett prejudicerande fall hade ju varit en stor seger!

Permalänk
Medlem

Har haft Universal Telecoms obegränsade (flatrate) 1Mbit/s för 57kr/mån rätt länge i min mobil, fungerar utmärkt. Återstår att se om Allteles uppköp av dem förändrar detta.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rickie:

Intressant! Du har alltså fortfarande kvar detta abonnemang? Du har inte förnyat det sedan denna prislista var aktuell? I så fall kan du ju döda argumentet de körde mot mig - att det inte står i prislista att man kan fortsätta surfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Intressant! Du har alltså fortfarande kvar detta abonnemang? Du har inte förnyat det sedan denna prislista var aktuell? I så fall kan du ju döda argumentet de körde mot mig - att det inte står i prislista att man kan fortsätta surfa.

Yes, har kvar detta ab, med 6 månaders bindningstid kvar.

Edit. har nu skickat in en anmälan via Telecom rådgivarna, och ett brev till telia där jag reklamerar mitt avtal med dem. Så får vi se vad som händer.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Det ryktas om kompensation så håll koll de närmaste veckorna

Var och klagade lite och sa att med denna behandling så väntas ett snart byte av leverantör.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gjorde en ARN-anmälan trots allt. De kommer antagligen inte ta upp ärendet, men jag tänkte att man i alla fall bidrar till statistiken. Det brukar ju då och då komma lite statistik om hur många ARN-anmälningar olika företag får, och jag ser gärna att Telia får lite fler än vanligt efter det här spektaklet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rickie:
Skrivet av widL:

Intressant! Du har alltså fortfarande kvar detta abonnemang? Du har inte förnyat det sedan denna prislista var aktuell? I så fall kan du ju döda argumentet de körde mot mig - att det inte står i prislista att man kan fortsätta surfa.

Frågan är hur långt ni kommer med det då Telia Flex inte finns kvar som abonnemang

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Frågan är hur långt ni kommer med det då Telia Flex inte finns kvar som abonnemang

Det finns kvar så länge man inte binder om sig på nytt då det är säljstopp på det.

Men obundet Telia Flex liten/mellan/stor finns.

Jag är en av dem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

Fick precis ytterligare ett mail från Telekområdgivarna, där det stod så här:

Det kanske inte längre behövs [ARN-anmälan] då uppsidan av det hela är att vi redan igår eskalerade upp frågan till Telia. Vår operatörsansvarige kommer att tala med dem för att reda ut om det eventuellt är ett avsteg från Lagen om Elektronisk kommunikation. Ditt ärende kommer att gå med där, så förhoppningsvis kan du bara avvakta besked från oss.

Mycket intressant enligt mig. Telekområdgivarna verkar ha en ganska stark åsikt i frågan om de så här snabbt valt att ta upp ärendet med Telia själva. Detta bådar gott då de, till skillnad från mig, kan juridik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Frågan är hur långt ni kommer med det då Telia Flex inte finns kvar som abonnemang

Spelar inte så stor roll om det inte finns kvar för nyteckning. Jag har det, med ett bundet avtal dessutom. Ajjabajja att ändra i det under min bindningstid. När den är slut, då får dom göra "vad dom vill", men inte under tiden

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Mitt abonnemang har bindningstid kvar.

15.2 - Om Telia ändrat villkor eller i övrigt ändrat Tjänsten och
ändringen är till nackdel för Kunden, får Kunden säga upp Avtalet
med verkan från ändringens ikraftträdande, om uppsägningen
görs inom en (1) månad efter det att Kunden informerats om
förändringen.

Det vi primärt diskuterat i den här tråden regleras inte i de allmänna villkoren, men jag anser att förändringen faller under det fetstilta ovan.

Ja, du har tolkat det rätt.

Det enda aber jag kan tänka mig är om det som ovan nämnts är så att du tekniskt sett blivit informerad om det någon månad tidigare genom räkning/annat och därmed inte hunnit säga upp det inom den månaden du har på dig.

Du ska inte betala av kvarstående bindningstid om de ändrar avtalet och du säger upp det inom en månad efter meddelad förändring.

Permalänk
Skrivet av widL:

Mitt abonnemang har bindningstid kvar.

15.2 - Om Telia ändrat villkor eller i övrigt ändrat Tjänsten och
ändringen är till nackdel för Kunden, får Kunden säga upp Avtalet
med verkan från ändringens ikraftträdande, om uppsägningen
görs inom en (1) månad efter det att Kunden informerats om
förändringen.

Det vi primärt diskuterat i den här tråden regleras inte i de allmänna villkoren, men jag anser att förändringen faller under det fetstilta ovan.

Men om de måste upplysa om ändringar senast 3 månader innan det träder i kraft, och man kan säga upp det inom 1 månad efter att kunden informerats är det ju 2 månader för sent att säga upp nu när ändringen trätt i kraft?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av croon:

Ja, du har tolkat det rätt.

Det enda aber jag kan tänka mig är om det som ovan nämnts är så att du tekniskt sett blivit informerad om det någon månad tidigare genom räkning/annat och därmed inte hunnit säga upp det inom den månaden du har på dig.

Du ska inte betala av kvarstående bindningstid om de ändrar avtalet och du säger upp det inom en månad efter meddelad förändring.

Jag har kollat alla årets fakturor, och det står inget om förändringar kring surf. Jag har antagligen gjort allt jag kan nu, vi får hoppas att Telekområdgivarna eller ARN får ordning på detta!

Permalänk

Ganska sjukt att ingen av oss har någon kopia på förra årets avtal med abonnemangen "Liten", "Mellan" och "Stor". "Komplett" har jag ingen aning om men ska kolla om jag har avtalet. Kan vara ute på hal is men jag är ganska säker på att hastigheten stryptes till något mellan 49-59kb/s.

Permalänk
Medlem

Jag har ett fysiskt "avtal" från förra året, men det fula där är ju att det "viktiga" står där, sen hänvisas det till telia.se/tjohejsan där de kan ändra bäst de vill utan att vi som kunder inte har någon egentlig koll på vad de ändrar. Så de kan i praktiken ändra hur de vill och peka på adressen om man inte råkar sitta med någon kopia av avtalet från sidan. Känns ju lite som att de gjort så för att kunna reservera sig för sånt här?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Citerat från Halebop:

Vad händer när min inkluderade data/surf mängd tar slut?

  • Om du har tecknat ditt abonnemang eller ett mobilt bredband 16GB efter den 19/6-14 behöver du göra en laddning för att kunna fortsätta surfa.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile