Permalänk
Medlem

Mac pro prestanda

Hej

Jag har använt pc i flera år men nu blir det mer mer Apple produkter hemma.
PCn hemma som är en stor ful burk som bara tar plats ska bort.

Eftersom jag vill kunna köra lite CAD, bildredigering och även spela lite funderar jag på att köpa en Mac pro med 6 kärnor.

För CAD och spel (diablo 3, Starcraft 2, FPS etc etc) tänkte jag köra det i bootcamp. Övrigt användande i Mac os.

Tror ni att det skulle funka bra med en mac pro eller är den för slö för detta?

Jag är inte en "extrem" gamer så jag kommer inte spela så extremt mycket men vill gärna spela med höga inställningar på grafiken utan att det laggar.

Permalänk

Vilken ska du ha av dem? Jag tror det ska funka ändå till det du vill göra men det är bra att veta. Du har inte funderat på ett mITX-system? Man kan få in hyfsat mycket grejor i dem.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meqanix:

Hej

Jag har använt pc i flera år men nu blir det mer mer Apple produkter hemma.
PCn hemma som är en stor ful burk som bara tar plats ska bort.

Eftersom jag vill kunna köra lite CAD, bildredigering och även spela lite funderar jag på att köpa en Mac pro med 6 kärnor.

För CAD och spel (diablo 3, Starcraft 2, FPS etc etc) tänkte jag köra det i bootcamp. Övrigt användande i Mac os.

Tror ni att det skulle funka bra med en mac pro eller är den för slö för detta?

Jag är inte en "extrem" gamer så jag kommer inte spela så extremt mycket men vill gärna spela med höga inställningar på grafiken utan att det laggar.

Diablo och starcraft fungerar bäst i MacOS eftersom det är gjort för MacOS. Du behöver inte bootcamp.

Permalänk
Medlem

Nu funkar ju Starcraft 2 och Diablo 3 i OS X. Men det är rejält med åka i Mac Pro. Så den duger till i stort sett allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meqanix:

Hej

Jag har använt pc i flera år men nu blir det mer mer Apple produkter hemma.
PCn hemma som är en stor ful burk som bara tar plats ska bort.

Eftersom jag vill kunna köra lite CAD, bildredigering och även spela lite funderar jag på att köpa en Mac pro med 6 kärnor.

För CAD och spel (diablo 3, Starcraft 2, FPS etc etc) tänkte jag köra det i bootcamp. Övrigt användande i Mac os.

Tror ni att det skulle funka bra med en mac pro eller är den för slö för detta?

Jag är inte en "extrem" gamer så jag kommer inte spela så extremt mycket men vill gärna spela med höga inställningar på grafiken utan att det laggar.

Varför då? Både Diablo 3 och Starcraft 2 funkar i Mac OS.
Vad är det som får dig att vilja ha just Mac Pro med 6 kärnor? Den kostar 36 995kr och ser inte riktigt motiveringen till att du skulle behöva just den med det du skrivit att du ska göra, Intel Xeon E5 är inte heller designad för spel, så den är inte en optimal CPU att spela på

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är AMD FirePro-kort som sitter i Mac Pro, dvs. grafikkort ämnade specifikt för CAD och bildbehandling. Dessa samt Nvidia's Quadro-kort presterar inte särskilt bra i spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TAG9217:

Tänk på att det är AMD FirePro-kort som sitter i Mac Pro, dvs. grafikkort ämnade specifikt för CAD och bildbehandling. Dessa samt Nvidia's Quadro-kort presterar inte särskilt bra i spel.

Klart att de gör, var har du fått det ifrån?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Klart att de gör, var har du fått det ifrån?!

När det gäller Quadro-korten så beter sig inte spel riktigt bra på dem, bara för att GeForce-kort och Quadro-kort bygger på samma kärna så är inte det samma sak som att de fungerar på samma sätt då GeForce drivern är optimerad för spel och Quadro drivern är optimerad för CAD, känner inte till AMD's FirePro speciellt mycket men skulle bli förvånad ifall det inte är samma sak där

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscisw888:

Vilken ska du ha av dem? Jag tror det ska funka ändå till det du vill göra men det är bra att veta. Du har inte funderat på ett mITX-system? Man kan få in hyfsat mycket grejor i dem.

Jo jag har kollat på minITX men tycker de är sjukt fula ändå. Jag är ett stort fan av apples tänk vad gäller design och kvalitet så denna "papperskorgs" dator får mina vätskor att flöda...

Jag ska ha antingen;
http://www.dustin.se/product/5010760374/apple-mac-pro-x6c-3-5...
eller
http://www.dustin.se/product/5010757314/apple-mac-pro-xqc-3-7...

Vilken är att föredra, förmodligen den dyrare med bättre grafikkort om man ska vara framtidssäker?
Jag köper detta via jobbet så det blir lite rabatt...

Skrivet av anon200213:

Diablo och starcraft fungerar bäst i MacOS eftersom det är gjort för MacOS. Du behöver inte bootcamp.

OK. En dum fråga kanske. Men kan jag spela med mina pc polare i Dablo3 och SC2 om jag spelar på MacOS?

Skrivet av Rajat:

Varför då? Både Diablo 3 och Starcraft 2 funkar i Mac OS.
Vad är det som får dig att vilja ha just Mac Pro med 6 kärnor? Den kostar 36 995kr och ser inte riktigt motiveringen till att du skulle behöva just den med det du skrivit att du ska göra, Intel Xeon E5 är inte heller designad för spel, så den är inte en optimal CPU att spela på

Jag tänker mig att 6 kärnor är mest framtidssäker då 4 kärnor har varit det man kört nu ett bra tag?
Sen vill jag ha bättre grafikkort också så det var därför jag valde den dyrare varianten?
Fel tänk eller?
Som sagt jag tänker inte tävla i E-sport, eller ta mitt spelande så seriöst, jag lägger heller inte ner timmar på det, utan spelar någon gång när jag har tid.
Märker man en så stor skillnad då om spelar på Intel xeon?

Permalänk
Medlem

Om den här diskussionen behövs så är det kanske inte en Mac Pro du behöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meqanix:

Jo jag har kollat på minITX men tycker de är sjukt fula ändå. Jag är ett stort fan av apples tänk vad gäller design och kvalitet så denna "papperskorgs" dator får mina vätskor att flöda...

Jag ska ha antingen;
http://www.dustin.se/product/5010760374/apple-mac-pro-x6c-3-5...
eller
http://www.dustin.se/product/5010757314/apple-mac-pro-xqc-3-7...

Vilken är att föredra, förmodligen den dyrare med bättre grafikkort om man ska vara framtidssäker?
Jag köper detta via jobbet så det blir lite rabatt...

OK. En dum fråga kanske. Men kan jag spela med mina pc polare i Dablo3 och SC2 om jag spelar på MacOS?

Jag tänker mig att 6 kärnor är mest framtidssäker då 4 kärnor har varit det man kört nu ett bra tag?
Sen vill jag ha bättre grafikkort också så det var därför jag valde den dyrare varianten?
Fel tänk eller?
Som sagt jag tänker inte tävla i E-sport, eller ta mitt spelande så seriöst, jag lägger heller inte ner timmar på det, utan spelar någon gång när jag har tid.
Märker man en så stor skillnad då om spelar på Intel xeon?

Man märker hur du inte jämför system utan försöker framtvinga svar.

"Jag tänker mig att 6 kärnor är mest framtidssäker då 4 kärnor har varit det man kört nu ett bra tag?"

Ca 36.000kr för en 6-Core Mac Pro
Ca 10.000kr för en 4-Core PC

Vad är mest framtidssäkert? Den lilla diffen är knappast värd pengarna...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Man ska inte döma ut AMDs professionella kort i spel bara för att nVidias Quadro visat att det kan vara stor skillnad. FirePro är ungefär jämnsnabbt med sin konsumentmotsvarighet, till skillnad från Quadro som är långt efter.
http://www.tomshardware.com/reviews/workstation-graphics-card...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

När det gäller Quadro-korten så beter sig inte spel riktigt bra på dem, bara för att GeForce-kort och Quadro-kort bygger på samma kärna så är inte det samma sak som att de fungerar på samma sätt då GeForce drivern är optimerad för spel och Quadro drivern är optimerad för CAD, känner inte till AMD's FirePro speciellt mycket men skulle bli förvånad ifall det inte är samma sak där

Du läste tydligen inte vilka spel han vill spela. Diablo 3 och Starcraft, spel som är baserade på OpenGL, vilket Quadro och FirePro-korten är riktigt grymma på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meqanix:

OK. En dum fråga kanske. Men kan jag spela med mina pc polare i Dablo3 och SC2 om jag spelar på MacOS?

Ja, inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Man märker hur du inte jämför system utan försöker framtvinga svar.

"Jag tänker mig att 6 kärnor är mest framtidssäker då 4 kärnor har varit det man kört nu ett bra tag?"

Ca 36.000kr för en 6-Core Mac Pro
Ca 10.000kr för en 4-Core PC

Vad är mest framtidssäkert? Den lilla diffen är knappast värd pengarna...

Jag vet att om man bygger en pc får man väldigt mycket dator för pengarna, jag har gjort så i flera år.

Nu är jag sugen på en Mac Pro. Och jag är nyfiken på om de duger till det jag tänker göra. Inte om det är värt pengarna.
Vad jag är mest nyfiken på är om en mac pro med 6-kärnor värt att köpa jämfört med den varianten med 4-kärnor. Den första har ju även bättre grafikkort.
Men jovisst jag är lite insöad på mac pro 6 kärnor så jag frågar mycket om den.

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa en Mac Pro anser jag då uppgraderings möjligheterna är små, att man skall satsa på den med 6-core för att få D500 grafikkort.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Austin Evans gjorde en video för ett tag sen om hur det gick att spela på Mac Pro. Resultatet var inte direkt katastrofalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

http://www.barefeats.com/ brukar ha en hel del bra prestandatester.

Jag kollade på dessa FirePro GPU:er när nya Mac Pro släpptes och har för mig att det dyraste av dem kunde jämföras med ett 7970 när man pratar spel, däremot när man pratar Apple's Proffsapps då äger de...

För mig slutade det med "100% HA BEGÄR" på nya Mac Pro men det gick inte att motivera för spel, jag kör med Mac mini till allt dagligt och så har jag en separat spel PC där TSW och Wildstar rullar.
Båda dessa är tillsammans betydligt billigare (Ung. 10k + 12k) än en Mac Pro och jag kan fördela ut kostnaden och uppgradera när det passar.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

http://www.barefeats.com/ brukar ha en hel del bra prestandatester.

Jag kollade på dessa FirePro GPU:er när nya Mac Pro släpptes och har för mig att det dyraste av dem kunde jämföras med ett 7970 när man pratar spel, däremot när man pratar Apple's Proffsapps då äger de...

För mig slutade det med "100% HA BEGÄR" på nya Mac Pro men det gick inte att motivera för spel, jag kör med Mac mini till allt dagligt och så har jag en separat spel PC där TSW och Wildstar rullar.
Båda dessa är tillsammans betydligt billigare (Ung. 10k + 12k) än en Mac Pro och jag kan fördela ut kostnaden och uppgradera när det passar.

Ok.

Som sagt. Jag tänker ju inte sitta och spela alla de nyaste pc spelen. Dock är jag ett stort fan av Blizzard spel och kan även få för mig att spela något FPS spel ibland.
Men det handlar om i snitt 2 h i veckan, knappt. Speler hellre på konsol isf.
Så att om jag väl spelar på datorn så vill jag ju spela med bra grafik och effekter på höga inställningar utan en massa lagg. Men jag kommer inte spela som en redbull speedad 15 åring på en extrem PC gaming dator om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Tänk på att det är AMD FirePro-kort som sitter i Mac Pro, dvs. grafikkort ämnade specifikt för CAD och bildbehandling. Dessa samt Nvidia's Quadro-kort presterar inte särskilt bra i spel.

Funkar utmärt https://www.youtube.com/watch?v=NzM-ISzpkPo

Permalänk
Medlem
Skrivet av meqanix:

Ok.

Som sagt. Jag tänker ju inte sitta och spela alla de nyaste pc spelen. Dock är jag ett stort fan av Blizzard spel och kan även få för mig att spela något FPS spel ibland.
Men det handlar om i snitt 2 h i veckan, knappt. Speler hellre på konsol isf.
Så att om jag väl spelar på datorn så vill jag ju spela med bra grafik och effekter på höga inställningar utan en massa lagg. Men jag kommer inte spela som en redbull speedad 15 åring på en extrem PC gaming dator om man säger så.

Jag har en känsla av att allting kommer flyta på fint. Det är bra datorer det där, dock överprisade som uti h*lvete.
Har du tänkt att du ska ha denna dator länge, eller bara några år?

En annan grej är att spela på mac kan ge en form av "mus-delay", det har iaf jag känt när jag spelat på min mac vs pc. Det märks bara tydligt i fps-spel, oavsett grafikinställningar, men det kanske är något som är specifikt för min mac? Vem vet...

Kör på den macen du. Känner du att det är värt det, tror jag nog du kommer bli nöjd

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Såg att du tänkte köra CAD-programmet i Windows. Jag tror inte Apple skickar med fire-pro rutiner till windows utan de kommer att visas som ett par vanliga AMD-kort. Kolla upp om det är så för jag är osäker...

Permalänk
Medlem

"lite CAD och bildredigering" klarar en Mac Mini av. Om du inte sysslar med grafisk design professionellt så är Mac Pro sjukt overkill.

Permalänk

Visst dem nya mac pro är ett fint ingenjörsbygge och fantastiskt med så mycket prestanda i en sådan liten burk. Men om det är värt pengarna tvekar jag starkt på.

Klart det går men inget jag skulle rekommendera så.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av systra:

Såg att du tänkte köra CAD-programmet i Windows. Jag tror inte Apple skickar med fire-pro rutiner till windows utan de kommer att visas som ett par vanliga AMD-kort. Kolla upp om det är så för jag är osäker...

Tack för tipset

Skrivet av satoshi:

"lite CAD och bildredigering" klarar en Mac Mini av. Om du inte sysslar med grafisk design professionellt så är Mac Pro sjukt overkill.

Ytterst tveksam till att Mac Mini klarar den CAD jag använder. Jag kör inte de CAD programmen som finns på appstore eller liknande utan jag syftar på Autodesk Inventor eller ProEngineer/Creo Elements som är rätt tunga program.

Skrivet av Filip1727:

Visst dem nya mac pro är ett fint ingenjörsbygge och fantastiskt med så mycket prestanda i en sådan liten burk. Men om det är värt pengarna tvekar jag starkt på.

Håller med att det är dyrt, men köper man det via företaget kan man få köpa det för ca hälften av priset.

Klart det går men inget jag skulle rekommendera så.

Ok

Permalänk
Medlem

Som flera redan varit inne på så är köp av Mac Pro för det lilla som du ska göra total overkill. Dessutom är MP utrustad med Xeon CPU som du säkert vet, dessa är förvisso bra för pro CAD och grafisk rendering men inte för spel.
Intel HD 4000 som sitter i Mac mini är crap för spel så den går bort. Återstår iMac, om du bortser från snikmodellen med endast Iris pro grafik så har du Nvidia GT 750M, 755M samt GTX755M att välja mellan. De är visserligen mobila kretsar men de duger för spel.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Det tror jag nog att jag läste, så jag tror inte att du läste kommentar 5

Varför skulle inte Xeon fungera till spel!? Jag spelar alla spel utan problem på min Xeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Jag har en känsla av att allting kommer flyta på fint. Det är bra datorer det där, dock överprisade som uti h*lvete.
Har du tänkt att du ska ha denna dator länge, eller bara några år?

En annan grej är att spela på mac kan ge en form av "mus-delay", det har iaf jag känt när jag spelat på min mac vs pc. Det märks bara tydligt i fps-spel, oavsett grafikinställningar, men det kanske är något som är specifikt för min mac? Vem vet...

Kör på den macen du. Känner du att det är värt det, tror jag nog du kommer bli nöjd

Tror det kommer av mjukvaran som hanterar musplattan. Finns ett program decelerate som löser det. Tror inte heller du kommer få problem med juice i datorn för Blizzard spel.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av meqanix:

Hej

Jag har använt pc i flera år men nu blir det mer mer Apple produkter hemma.
PCn hemma som är en stor ful burk som bara tar plats ska bort.

Eftersom jag vill kunna köra lite CAD, bildredigering och även spela lite funderar jag på att köpa en Mac pro med 6 kärnor.

För CAD och spel (diablo 3, Starcraft 2, FPS etc etc) tänkte jag köra det i bootcamp. Övrigt användande i Mac os.

Tror ni att det skulle funka bra med en mac pro eller är den för slö för detta?

Jag är inte en "extrem" gamer så jag kommer inte spela så extremt mycket men vill gärna spela med höga inställningar på grafiken utan att det laggar.

Kommer ju funka kalas.
För att citera Bengt Frithiofsson "d e ba o köpa"!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga att Diablo 3 fungerar skit dåligt på OSX och Blizzard verkar inte lägga mycket energi för att snabbt få bukt med problemen.

När D3 släpptes kraschade hela datorn kanske varannan timma. Sen fixade dom det, nu när senaste ROS patchen kom så har spelet börjat hänga sig minst 1 gång i timmen.

Så Blizzard ger inte mycket kärlek till Mac versionerna känns det som.