Smidig bärbar för programmering/surf. Budget 10k.

Permalänk
Medlem

Smidig bärbar för programmering/surf. Budget 10k.

Jaha, nu var det dags att skaffa en bärbar då man avslutat sina gymnasiestudier och lämnat in sin lånedator.

Datorn kommer mestadels att användas till programmering och andra studier, men även till lite filmtittande och kanske lite lättare spel.

Krav:

  • FHD 1920x1080

  • Lättvikt

  • SSD

  • i5/i7

  • Bra batteritid

(Mer eller mindre en Ultrabook)

Min budget ligger väl runt 10k.

Har redan tittat på Zenbook UX32LN och även på uppföljaren som kommer i sommar, Zenbook UX303. Personligen så tror jag att UX303 batteritid kommer bli lidande av den mer högupplösta skärmen, så där har UX32LN en fördel.

Tack på förhand

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Hade precis tänkt att starta en likadan tråd då jag har identiska krav på mitt nästa köp av bärbar dator. Kommer följa denna tråd!

Verkar som att Ultrabooks skärmar blir större och mer högupplösta med nya modeller, hur tror ni det bär sig vad gäller batteritiden? 1080p eller rent av 1440p borde vara mer än tillräckligt för att köra program med många små fönster (som programmerings-IDE och videoredigeringsprogram).

BrutalSwede nämner ASUS modeller, vad tror ni om övriga tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthuloid:

Hade precis tänkt att starta en likadan tråd då jag har identiska krav på mitt nästa köp av bärbar dator. Kommer följa denna tråd!

Verkar som att Ultrabooks skärmar blir större och mer högupplösta med nya modeller, hur tror ni det bär sig vad gäller batteritiden? 1080p eller rent av 1440p borde vara mer än tillräckligt för att köra program med många små fönster (som programmerings-IDE och videoredigeringsprogram).

BrutalSwede nämner ASUS modeller, vad tror ni om övriga tillverkare?

Kollade lite på Lenovos ThinkPads. Plockade ihop en dator (ThinkPad L540) på deras hemsida med:

  • i7 4600M

  • Windows 7 Professional 64 + Windows 8.1 Pro

  • FHD 15.6" Skärm

  • Intel HD 4600

  • 256GB SSD (SATA3)

  • 99Wh Batteri

Slutsumman landade på drygt $1600, vilket motsvarar ungefär 10500:-.

Dock väger den nog lite mer än Asusen och ska man bära med sig den varje dag så vill man ju ha en så lätt som möjligt.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Jag skulle föredra en 13-14" skärm, till fördel för vikten men på bekostnad av batterikapaciteten. Dock kanske det är svårt att hitta en i det prisläget med i7-processor och 256GB SSD?

Edit: denna kanske? Högupplöst och i5:

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=F4B68EA&opt=UUW&sel=PCNB

  • Windows® 8.1 64

  • Intel® Core™ i5-4200U (1,6 GHz, 3 MB cache, 2 kärnor)

  • 33,8 cm (13,3") Radiance QHD LED pekskärm (2560 x 1440)

  • 8 GB DDR3L minne & 128 GB SSD hårddisk

Lade till förslag på dator
Permalänk
Hedersmedlem

Spectre 13 är riktigt nice. Men har du kikat något på Lenovo Yoga 2 Pro? Snarlika specifikationer som Spectre 13-modellen du har länkat men har förmodligen snäppet bättre tangentbord exempelvis.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en Samsung Samsung ATIV Book 9 Plus NP940X3G med 3200x1800 upplösning på skärmen. Har själv en två år gammal föregångare till denna och den är utan tvekan den mest suveräna/välbyggda bärbara dator jag ägt (har haft närmare 10st olika de senaste 15 åren).

http://www.inet.se/produkt/1971681/samsung-ativ-book-9-plus-np940x3g-i5-4gb-128gb-ssd-13-3-qhd

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag sammanställde på Engadget de datorer som lagts fram hittills (hittade inte Lenovo L540 eller ASUS UX32). Finns inte mycket data i tabellen, men man når åtminstone en del recensioner (på engelska).

http://www.engadget.com/compare/laptops/81684+81947+81274+81250/

Citat:

Men har du kikat något på Lenovo Yoga 2 Pro?

Den verkar onekligen intressant. Tror ni priset kommer påverkas något under sommaren?

Permalänk
Inaktiv

Varför inte en macbook air? Matchar ditt pris rätt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthuloid:

Jag skulle föredra en 13-14" skärm, till fördel för vikten men på bekostnad av batterikapaciteten. Dock kanske det är svårt att hitta en i det prisläget med i7-processor och 256GB SSD?

Edit: denna kanske? Högupplöst och i5:

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=F4B68EA&opt=UUW&sel=PCNB

  • Windows® 8.1 64

  • Intel® Core™ i5-4200U (1,6 GHz, 3 MB cache, 2 kärnor)

  • 33,8 cm (13,3") Radiance QHD LED pekskärm (2560 x 1440)

  • 8 GB DDR3L minne & 128 GB SSD hårddisk

Intressant. Dock har ju HP en förkärlek till att installera bloatware på sina maskiner. :/

Skrivet av Kr^PacMan:

Spectre 13 är riktigt nice. Men har du kikat något på Lenovo Yoga 2 Pro? Snarlika specifikationer som Spectre 13-modellen du har länkat men har förmodligen snäppet bättre tangentbord exempelvis.

Skrivet av Bascule666:

Jag skulle köpt en Samsung Samsung ATIV Book 9 Plus NP940X3G med 3200x1800 upplösning på skärmen. Har själv en två år gammal föregångare till denna och den är utan tvekan den mest suveräna/välbyggda bärbara dator jag ägt (har haft närmare 10st olika de senaste 15 åren).

http://www.inet.se/produkt/1971681/samsung-ativ-book-9-plus-np940x3g-i5-4gb-128gb-ssd-13-3-qhd

Skrivet av Cthuloid:

Jag sammanställde på Engadget de datorer som lagts fram hittills (hittade inte Lenovo L540 eller ASUS UX32). Finns inte mycket data i tabellen, men man når åtminstone en del recensioner (på engelska).

http://www.engadget.com/compare/laptops/81684+81947+81274+81250/

Den verkar onekligen intressant. Tror ni priset kommer påverkas något under sommaren?

Hur stor prestandaskillnad är det på en i7 och en i5 när det kommer till laptops?

Skrivet av Segas:

Varför inte en macbook air? Matchar ditt pris rätt bra.

"Fick" en Macbook av skolan när jag började gymnasiet. Har bara varit en massa krångel och operativsystemet tilltalar mig inte. (Anledningen till att jag köper nytt är att jag lämnade in Macbooken, som de ville ha 2500 spänn för. Jag skrattade lite när den summan nämndes.)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrutalSwede:

"Fick" en Macbook av skolan när jag började gymnasiet. Har bara varit en massa krångel och operativsystemet tilltalar mig inte. (Anledningen till att jag köper nytt är att jag lämnade in Macbooken, som de ville ha 2500 spänn för. Jag skrattade lite när den summan nämndes.)

Ah, då förstår jag. Ville mest ge en rekommendation jag själv använder. Hoppas du hittar något du trivs med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Intressant. Dock har ju HP en förkärlek till att installera bloatware på sina maskiner. :/

Tror detsamma gäller Lenovo i detta fall: Yoga 2 Pro (se "Apps for every mode" till exempel)

Skrivet av Segas:

Varför inte en macbook air?

Jag är inte intresserad av att behöva sätta upp ett Applekonto, köpa en ny uppsättning program och tvingas köpa ytterligare uppgraderingslicenser. Jag är nöjd med en Windows 7/8-dator som jag kan dualboota med Linux. Nu tänker säkert många att man kan köra både Windows och Linux på en Mac, men då hänvisar jag till första meningen i detta stycke. Jag kommer mest jobba med programmering i C#, Java, PHP, Python osv. Men detta är ju BrutalSwedes tråd egentligen, dock har även han valt bort en Mac som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ah, då förstår jag. Ville mest ge en rekommendation jag själv använder. Hoppas du hittar något du trivs med.

Smaken är som baken, delad

Skrivet av Cthuloid:

Tror detsamma gäller Lenovo i detta fall: Yoga 2 Pro (se "Apps for every mode" till exempel)

Jag är inte intresserad av att behöva sätta upp ett Applekonto, köpa en ny uppsättning program och tvingas köpa ytterligare uppgraderingslicenser. Jag är nöjd med en Windows 7/8-dator som jag kan dualboota med Linux. Nu tänker säkert många att man kan köra både Windows och Linux på en Mac, men då hänvisar jag till första meningen i detta stycke. Jag kommer mest jobba med programmering i C#, Java, PHP, Python osv. Men detta är ju BrutalSwedes tråd egentligen, dock har även han valt bort en Mac som alternativ.

Jo, det blir väl att installera om OS direkt oavsett vilken dator man köper. De flesta tillverkare lägger till sin egna skit när man köper färdiga datorer. (Har bara för mig att HP och Acer etc. brukar vara lite värre än de andra.)

För min del är det fortfarande Asus UX32LN som lockar mest. Det enda som den behöver är en lite större SSD (Vilket är lätt att fixa.)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

UX32LN är intressant. Har du dock tittat på dessa? http://mysn.eu/se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthuloid:

UX32LN är intressant. Har du dock tittat på dessa? http://mysn.eu/se/

Tittade lite där. Väldigt flexibelt och många valmöjligheter.
Det enda tråkiga är att när man väl har satt ihop en perfekt laptop så är den så jäkla dyr
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Tittade lite där. Väldigt flexibelt och många valmöjligheter.
Det enda tråkiga är att när man väl har satt ihop en perfekt laptop så är den så jäkla dyr
Skickades från m.sweclockers.com

Om man ger avkall på det allra dyraste och väljer en 240GB Crucial SSD samt skippar operativsystem kommer man undan med dryga 10k.

Dock saknar jag bakgrundsbelyst tangentbord. Skulle man vara student (*host*) kan man få upp till 1500 kronor rabatt på mysn genom Mecenat. Dessutom har man ofta tillgång till MSDNAA för studentlicenser på t ex operativsystem och programvara. Skulle man inte ha denna förmån finns alltid Linux (många Steamspel fungerar fint med Linux numera, fast här var det iofs inte tal om en speldator...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthuloid:

Om man ger avkall på det allra dyraste och väljer en 240GB Crucial SSD samt skippar operativsystem kommer man undan med dryga 10k.

http://i.imgur.com/Sf3yBrE.png

Dock saknar jag bakgrundsbelyst tangentbord. Skulle man vara student (*host*) kan man få upp till 1500 kronor rabatt på mysn genom Mecenat. Dessutom har man ofta tillgång till MSDNAA för studentlicenser på t ex operativsystem och programvara. Skulle man inte ha denna förmån finns alltid Linux (många Steamspel fungerar fint med Linux numera, fast här var det iofs inte tal om en speldator...)

Tror inte jag har tillgång till MSDNAA (Eller Dreamspark, som det heter nu för tiden). :/

Synd att Mecenat bara hade 400;- rabatt på M4S S403... Men det är ju alltid något.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Tror inte jag har tillgång till MSDNAA (Eller Dreamspark, som det heter nu för tiden). :/

Synd att Mecenat bara hade 400;- rabatt på M4S S403... Men det är ju alltid något.

Om du har Mecenatkort får du tillgång till MS-programvaror för 150kr/år via Pellesoft (http://www.pellesoft.se/communicate/user/member-bonusmedlem.a...). Har inte testat, har bara hört om det.

Skulle man nöja sig med Core i5-4200U istället för i7-4500U kommer man undan med dryga 8300, exkl frakt... Jag undrar jag...

Permalänk
Medlem

Var o tittade på Yoga 2 för att köpa till min fru, men jag tyckte skärmen var för dålig. Boostade den allt vad jag kunde, men den var fortfarande "trött" och med extremt dåliga vinklar. Synd på en annars attraktiv dator.

Du säger utveckling, om du "bara" skall köra t.ex. Visual Studio och eller Eclipse på den, så behöver du inte världens kralligaste dator. 8gb minne(minst) och 256gb SSD och "you're good 2 go". MEN skall du köra virtualiserade miljöer i t.ex. VM Ware eller HyperV, så sikta på 16gb minne och minst en i5:a. Däremot bra skärm / tbord är viktigt, man spenderar ofta många timmar stirrandes på skärmen som utvecklare

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthuloid:

Om du har Mecenatkort får du tillgång till MS-programvaror för 150kr/år via Pellesoft (http://www.pellesoft.se/communicate/user/member-bonusmedlem.a...). Har inte testat, har bara hört om det.

Skulle man nöja sig med Core i5-4200U istället för i7-4500U kommer man undan med dryga 8300, exkl frakt... Jag undrar jag...

Undrar samma sak. Det verkar som det inte är så värst mycket skillnad mellan dem: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4500U-vs-Intel-Core-i5-...

Skrivet av Tea42BBS:

Var o tittade på Yoga 2 för att köpa till min fru, men jag tyckte skärmen var för dålig. Boostade den allt vad jag kunde, men den var fortfarande "trött" och med extremt dåliga vinklar. Synd på en annars attraktiv dator.

Du säger utveckling, om du "bara" skall köra t.ex. Visual Studio och eller Eclipse på den, så behöver du inte världens kralligaste dator. 8gb minne(minst) och 256gb SSD och "you're good 2 go". MEN skall du köra virtualiserade miljöer i t.ex. VM Ware eller HyperV, så sikta på 16gb minne och minst en i5:a. Däremot bra skärm / tbord är viktigt, man spenderar ofta många timmar stirrandes på skärmen som utvecklare

Lycka till!

mvh Lazze

Vet inte exakta användningsområden, men det kommer nog bli lite av varje. Tror att 8GB kommer räcka till att börja med, men om jag tar 1x8GB så kan jag ju alltid uppgradera senare om det skulle behövas.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthuloid:

Om du har Mecenatkort får du tillgång till MS-programvaror för 150kr/år via Pellesoft (http://www.pellesoft.se/communicate/user/member-bonusmedlem.a...). Har inte testat, har bara hört om det.

Skulle man nöja sig med Core i5-4200U istället för i7-4500U kommer man undan med dryga 8300, exkl frakt... Jag undrar jag...

Tänkte bara citera dig med en uppdatering.

Har tittat lite på Schenker S413, med en i7 4750HQ (Enda alternativet), 8GB (1x8GB) RAM och en 240GB Crucial SSD mSATA. Den har lite kortare batteritid (6h mot 9h) men om man skippar operativsystemet (jag kommer skaffa med OS) så kostar den ~10,7k.

i7 4750HQ är lite rappare än i7 4500U och med Iris 5200 har den en lite mer kraftfull grafikdel.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Tänkte bara citera dig med en uppdatering.

Har tittat lite på Schenker S413, med en i7 4750HQ (Enda alternativet), 8GB (1x8GB) RAM och en 240GB Crucial SSD mSATA. Den har lite kortare batteritid (6h mot 9h) men om man skippar operativsystemet (jag kommer skaffa med OS) så kostar den ~10,7k.

i7 4750HQ är lite rappare än i7 4500U och med Iris 5200 har den en lite mer kraftfull grafikdel.

Intressant, 4750HQ har fyra kärnor (åtta trådar) till skillnad från 4500U som har två (fyra) vilket gör multikörning och virtualisering smidigare. Sjukt att 16GB RAM-alternativet är så dyrt? Kanske isf köpa med 1x8GB och sedan köpa till en 8GB-modul från en annan butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthuloid:

Intressant, 4750HQ har fyra kärnor (åtta trådar) till skillnad från 4500U som har två (fyra) vilket gör multikörning och virtualisering smidigare. Sjukt att 16GB RAM-alternativet är så dyrt? Kanske isf köpa med 1x8GB och sedan köpa till en 8GB-modul från en annan butik?

Jo, det är nog bäst. Sen kollade jag med supporten, och S413 har en Aluminium/Magnesium skal medan S403 har plast.
Själv så ger det massiva pluspoäng till S413 och det blir nog det jag kör med

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Nice. Jag avvaktar nog till hösten. Återkom gärna med en recension av ditt köp!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av BrutalSwede:

Tänkte bara citera dig med en uppdatering.

Har tittat lite på Schenker S413, med en i7 4750HQ (Enda alternativet), 8GB (1x8GB) RAM och en 240GB Crucial SSD mSATA. Den har lite kortare batteritid (6h mot 9h) men om man skippar operativsystemet (jag kommer skaffa med OS) så kostar den ~10,7k.

i7 4750HQ är lite rappare än i7 4500U och med Iris 5200 har den en lite mer kraftfull grafikdel.

Jag noterade att ett av dina krav ovan var bra batteritid och då är en dator med Core i7-4750HQ inget bra val. De fyrkärniga Haswell-processorer ger försumbart bättre batteritid jämfört mot en identisk dator med Ivy Bridge. Det stora steget i batteritid alla pratar om med Haswell gäller enbart processorerna som har suffixen U och Y på slutet.

Gällande val av dator skulle jag säga att de bästa alternativen i 10 000-kronorsklassen redan tagits upp. Asus Zenbook UX32LN ser bra ut på pappret, men chassit är detsamma som ursprungliga UX32VD och det kanske inte faller alla i smaken. Lenovo Yoga 2 Pro 13 ger också mycket för pengarna och har med det speciella gångjärnet en av de, enligt mig, mest användbara hybridfunktionerna på marknaden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag noterade att ett av dina krav ovan var bra batteritid och då är en dator med Core i7-4750HQ inget bra val. De fyrkärniga Haswell-processorer ger försumbart bättre batteritid jämfört mot en identisk dator med Ivy Bridge. Det stora steget i batteritid alla pratar om med Haswell gäller enbart processorerna som har suffixen U och Y på slutet.

Gällande val av dator skulle jag säga att de bästa alternativen i 10 000-kronorsklassen redan tagits upp. Asus Zenbook UX32LN ser bra ut på pappret, men chassit är detsamma som ursprungliga UX32VD och det kanske inte faller alla i smaken. Lenovo Yoga 2 Pro 13 ger också mycket för pengarna och har med det speciella gångjärnet en av de, enligt mig, mest användbara hybridfunktionerna på marknaden.

Yogan lockar inte så värst mycket då touch inte intresserar mig det minsta.

Om man skulle gå på S413, skulle man inte kunna köpa en kompakt batteribank för att förlänga batteritiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av BrutalSwede:

Yogan lockar inte så värst mycket då touch inte intresserar mig det minsta.

Om man skulle gå på S413, skulle man inte kunna köpa en kompakt batteribank för att förlänga batteritiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, men det är fortfarande en prisvärd dator med Touch borträknat (funktionen måste inte användas bara för att den finns där).

De flesta batteribanker har inte i närheten av den kapacitet som krävs för att göra någon reell skillnad i batteritid, sedan tillkommer frågan om hur datorn ska laddas ifrån den då alla jag känner till har 5 V USB-anslutning. Vill du ha bra batteritid måste du "välja rätt" från början och då är det U- eller Y-serien som gäller.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Okej, men det är fortfarande en prisvärd dator med Touch borträknat (funktionen måste inte användas bara för att den finns där).

De flesta batteribanker har inte i närheten av den kapacitet som krävs för att göra någon reell skillnad i batteritid, sedan tillkommer frågan om hur datorn ska laddas ifrån den då alla jag känner till har 5 V USB-anslutning. Vill du ha bra batteritid måste du "välja rätt" från början och då är det U- eller Y-serien som gäller.

Jo, man måste ju väga batteritid och prestanda...

Energizer XP18000A verkar vara ganska bra för laptops. Men den kostar ju lite också...

EDIT: Eller denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:

Kommer plugga datorteknik i höst och behöver nu en ny dator. Har liknande krav och budget som OP, men vissa skillnader kan jag nämna:

  • 15.6" (varken mer eller mindre), 1920x1080

  • SSD måste ej vara förinstallerad, men plats måste finnas

Har kikat lite på Asus N550JK, men om det finns andra datorer som uppfyller kriterierna är jag öppen för förslag!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i