Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

vixo, läste runt lite om mitt kort och fick reda på att har man ett asus motherboard ( som jag ) och mitt kort ( asus gtx 780 ti oc ) så kan man överklocka mer en normalt.. kanske var därför ja kunde dra upp 75+ på min slider? nånting som inte står på boxen tydligen men det är supported

btw, om man vet att man ligger stabilt på +100 core clock, kan man sänka till 0 när som helst om man känner för det och upp till 100 igen osv? om ja vill dra en test run i heaven med 0 + sedan en med 100+ lr måste man börja om processen med 20 i taget
i know im noob, dont judge me ^^

Den där ökningen med +75 över stock behöver du inte oroa dig över. Kommer inte ge dig varken höga temps eller märkvärt försämrad livstid på kortet. Ditt kort går ner i volt under idle.

Ja du kan ändra hur som helst med core frekvensen,,dra på 0 och kör en testrun sen kör du en med 100 så kan du se hur mycket prestanda du vann (tryck benchmark i Heaven) vill du kan du dra på +500 är inte farligt, du kommer dock krasha direkt.

Om du krashar brukar kortet klockas ner till stock (är så för mig iallafall, måste starta om datorn) brukar även bugga för mig ibland om jag byter massa saker i Afterburner utan startar om.

Se till att din +100 klock på core är stabil sedan kan du börja med memory,,

eller, om du behöver prestandan, lås upp och +75'a volten sen kan du förmodligen höja core clock till runt +150 istället.

Jag fick ut ca 50 MHz på core genom att öka volt från 1.212>1.250v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Den där ökningen med +75 över stock behöver du inte oroa dig över. Kommer inte ge dig varken höga temps eller märkvärt försämrad livstid på kortet. Ditt kort går ner i volt under idle.

Ja du kan ändra hur som helst med core frekvensen,,dra på 0 och kör en testrun sen kör du en med 100 så kan du se hur mycket prestanda du vann (tryck benchmark i Heaven) vill du kan du dra på +500 är inte farligt, du kommer dock krasha direkt.

Om du krashar brukar kortet klockas ner till stock (är så för mig iallafall, måste starta om datorn) brukar även bugga för mig ibland om jag byter massa saker i Afterburner utan startar om.

Se till att din +100 klock på core är stabil sedan kan du börja med memory,,

eller, om du behöver prestandan, lås upp och +75'a volten sen kan du förmodligen höja core clock till runt +150 istället.

Jag fick ut ca 50 MHz på core genom att öka volt från 1.212>1.250v

tack för all hjälp av dig har lärt mig mycket ^^
finns det någon liknande guide för att överklocka cpu och är de svårare/lättare?
om jag skulle köpa ny cpu i framtiden skulle ja vilja klocka den

Permalänk
Medlem

Tycker mitt klocka dåligt på stock, 32+ på core och 80+ på mem.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

tack för all hjälp av dig har lärt mig mycket ^^
finns det någon liknande guide för att överklocka cpu och är de svårare/lättare?
om jag skulle köpa ny cpu i framtiden skulle ja vilja klocka den

Är mycket mer läsande och kunskap man ska lära sig imo. Jävligt mycket inställningar man ska få en uppfattning av, vad de är bra för och hur de påverkar CPUn. Skulle säga om du läser lite dagligen lär du ha bra koll efter en vecka eller två och kan börja överklocka. Själv tycker jag titta videos på youtube fungerar helt utmärkt,,sedan när du har lite koll på grunderna kan du börja läsa guider som är inriktad specifikt på processorn du har köpt.

Mycket saker ska man lära sig hur de fungerar, som man aldrig ens kommer ändra på ändå när man överklockar. Bra att veta vad de gör så man inte börjar ändra saker man inte har en aning om vad de är.

Är ungefär samma principer som du gjort för grafikkortsklocken. En "enkel" klock (alltså kanske inte försöka köra på absolut högsta core clock som din CPU klarar) brukar man inte behöva ändra allt för mycket saker i BIOS med. Ändra multipliern samt höja volten och lämna resten på auto.

Själv har mitt BIOS/moderkort en auto OC feature; kan välja mellan 4.2, 4.4 och 4.6 GHz så är volt och alla andra inställningar förinställda. Nackdelen är att volten är för högt satt på alla multipliers. T.ex sätter den 1.230v på min cache volt som går på 3.8 GHz,,,nu när jag är färdigklockad kör jag cache på 4.3 GHz med volten på 1.225...bara ett exempel.

För 4.4 GHz auto OC sätter den 1.250v,,,klarar av 20+ timmar stresstest på 4.5 GHz @ 1.265v.

Nu i efterhand efter ha optimerad min CPU klock i någon månad eller två, hade jag förmodligen kunnat nöja mig med auto OC'n på 4.4 GHz. Även om den 'övervoltar' så är det så pass låg volt ändå så CPUn tar inte skada och får inte märkvärt högre temperaturer.

Skrivet av macbang:

Tycker mitt klocka dåligt på stock, 32+ på core och 80+ på mem.

http://i62.tinypic.com/vnleud.png

Jag håller med. Samt du har ökat core voltage med +75 för bara +26/39 MHz,,,har du provat att köra Heaven på stock settings? Du kan hoppas på att den krashar så får du säkerligen ett nytt kort.

Har du gjort en custom fancurve,,,tycker det står max GPU temp 84c? Bilden är så jävla liten.

Om ditt kort går aldeless för varmt kan det vara orsaken till instabilitet. När man klockar blir det extra känsligt gentemot stock settings. Är vad jag har läst iaf. Att kör man en hög klock kan man börja se artifacts och få krasher upp mot 75+ grader, även om det går felfritt på 80-85 grader utan klock.

På din print, i GPU-Z, står det "Power consumption: 106.3% TDP" och din sensor för värdet är i topp under hela Heaven verkar det som. Kan vara orsaken.
Kanske flasha BIOS och öka power limit % kan hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Är mycket mer läsande och kunskap man ska lära sig imo. Jävligt mycket inställningar man ska få en uppfattning av, vad de är bra för och hur de påverkar CPUn. Skulle säga om du läser lite dagligen lär du ha bra koll efter en vecka eller två och kan börja överklocka. Själv tycker jag titta videos på youtube fungerar helt utmärkt,,sedan när du har lite koll på grunderna kan du börja läsa guider som är inriktad specifikt på processorn du har köpt.

Mycket saker ska man lära sig hur de fungerar, som man aldrig ens kommer ändra på ändå när man överklockar. Bra att veta vad de gör så man inte börjar ändra saker man inte har en aning om vad de är.

Är ungefär samma principer som du gjort för grafikkortsklocken. En "enkel" klock (alltså kanske inte försöka köra på absolut högsta core clock som din CPU klarar) brukar man inte behöva ändra allt för mycket saker i BIOS med. Ändra multipliern samt höja volten och lämna resten på auto.

Själv har mitt BIOS/moderkort en auto OC feature; kan välja mellan 4.2, 4.4 och 4.6 GHz så är volt och alla andra inställningar förinställda. Nackdelen är att volten är för högt satt på alla multipliers. T.ex sätter den 1.230v på min cache volt som går på 3.8 GHz,,,nu när jag är färdigklockad kör jag cache på 4.3 GHz med volten på 1.225...bara ett exempel.

För 4.4 GHz auto OC sätter den 1.250v,,,klarar av 20+ timmar stresstest på 4.5 GHz @ 1.265v.

Nu i efterhand efter ha optimerad min CPU klock i någon månad eller två, hade jag förmodligen kunnat nöja mig med auto OC'n på 4.4 GHz. Även om den 'övervoltar' så är det så pass låg volt ändå så CPUn tar inte skada och får inte märkvärt högre temperaturer.
Jag håller med. Samt du har ökat core voltage med +75 för bara +26/39 MHz,,,har du provat att köra Heaven på stock settings? Du kan hoppas på att den krashar så får du säkerligen ett nytt kort.

Har du gjort en custom fancurve,,,tycker det står max GPU temp 84c? Bilden är så jävla liten.

Om ditt kort går aldeless för varmt kan det vara orsaken till instabilitet. När man klockar blir det extra känsligt gentemot stock settings. Är vad jag har läst iaf. Att kör man en hög klock kan man börja se artifacts och få krasher upp mot 75+ grader, även om det går felfritt på 80-85 grader utan klock.

På din print, i GPU-Z, står det "Power consumption: 106.3% TDP" och din sensor för värdet är i topp under hela Heaven verkar det som. Kan vara orsaken.
Kanske flasha BIOS och öka power limit % kan hjälpa.

Core +32 mem + 80

Tempen är 77 grader på bilden

Har vita blinkningar i bergen så fort jag köt igång valley. Spelar ingen roll om det är stock eller överklock. Blinkar hela tiden i bergen. I heaven har jag en hel del tearing i början samt vid draken. Samt en eller 2 artefakter när man snurra runt draken. Dock inte vaje gång man kör heaven.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Core +32 mem + 80

Tempen är 77 grader på bilden

Har vita blinkningar i bergen så fort jag köt igång valley. Spelar ingen roll om det är stock eller överklock. Blinkar hela tiden i bergen. I heaven har jag en hel del tearing i början samt vid draken. Samt en eller 2 artefakter när man snurra runt draken. Dock inte vaje gång man kör heaven.

Det där med vita blinkningar i Valley är drivrutinerna som gör tror det började med 337.88 Driver, får samma skit med stock/överclock.

Samma sak i heaven, med "artifakterna" runt draken

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Det där med vita blinkningar i Valley är drivrutinerna som gör tror det började med 337.88 Driver, får samma skit med stock/överclock.

Samma sak i heaven, med "artifakterna" runt draken

Ok. men kan ändå inte höja core clock mera än till +32= drivrutins krasch i mitten av beachmarking i heaven- så jag antar att mitt kort är super dåligt på att klocka med stock bios. DÅ nästan alla utan problem få över
100 + i core samt 150-300 i mem, men inte jag

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att GPU Tweak visar 6800MHz på memory clock (792 offset) när MSI Afterburner visar +396MHz?

En annan fråga. Varför ändras volten och temp target till default i gpu tweak när jag startat om datorn? Övriga klockningen laddas som jag sparat den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macbang:

Ok. men kan ändå inte höja core clock mera än till +32= drivrutins krasch i mitten av beachmarking i heaven- så jag antar att mitt kort är super dåligt på att klocka med stock bios. DÅ nästan alla utan problem få över
100 + i core samt 150-300 i mem, men inte jag

macbang: jag gjorde ett custom bios till dig på overclock.net måste varit du

Permalänk
Medlem

^Om du har tid, kan du kolla vad skillnaden mellan dessa två BIOS är:
1: http://fuskbugg.se/dl/AtCMj9/GK104.rom
2: http://www.overclock.net/attachments/18091

Det första är mitt stock BIOS och det andra är det jag flashat till.

Gav mig inte mycket bättre prestanda/stabilitet; kan köra samma frekvens med ca 0.006 lägre mV.

Memory klock gav nog lite mer,,från 1930.5 MHz till 1951.7 MHz. Tror inte den är 100% stabil dock. Tycker BF4 är bättre att testa memory OC än Valley/Heaven,,,klarar Valley-runs på +485 i Afterburner på memory men krashar på strax över +400 i BF4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

macbang: jag gjorde ett custom bios till dig på overclock.net måste varit du

Japp det är jag, trodde du var någon galen amerikanare som postade så jag flashade aldrig med ditt bios, men vet vad du ändrat i det

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Vixo är du kvar? spelat ett par dagar nu utan probs men åkte på en BSOD igår blev utkastad ur dayz 3-4 gånger med no signal till skärmen så ja fått boota om.. tänkte direkt på de kan vara överklocken ja gjorde har testat sänkt och fortsätter prova
men av ren erfarenhet tror du det kan vara det som strula? kan de funka ett par dagar sen helt plötsligt krasha, typ som ni kallar de 99% stabilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

Vixo är du kvar? spelat ett par dagar nu utan probs men åkte på en BSOD igår blev utkastad ur dayz 3-4 gånger med no signal till skärmen så ja fått boota om.. tänkte direkt på de kan vara överklocken ja gjorde har testat sänkt och fortsätter prova
men av ren erfarenhet tror du det kan vara det som strula? kan de funka ett par dagar sen helt plötsligt krasha, typ som ni kallar de 99% stabilt

Låter faktiskt inte som GPU överklocken. Vilken BSOD kod fick du? Jag har fått BSOD 116 av för hög GPU OC kombinerat med för hög volt.

Om du aldrig har krashat i Heaven, spelade felfritt i några dagar. Sedan just en dag, åker du på BSOD samt "no signal" till skärmen 3-4 gånger, låter som något annat är orsaken.

Prova köra igenom Heaven några gånger och se om det är stabilt. Kolla även upp vilken BSOD du fick. Går att kolla i någon error log, minns inte hur man får upp den...googla!

Att du får no signal till skärmen låter med konstigt är din OC för hög borde bara grafikkortesdrivrutinerna lägga av och du blir utkastad ur spelet. Du sa även att DayZ är dåligt optimerat och att ditt grafikkort inte ens går på högsta frekvens hela tiden, när du spelar. Låter konstigt att du får 3-4 krasher samt BSOD av spelet under en dag när du klarat massa Heaven runs samt spelat dagarna innan utan problem.

Har du ändrat några inställningar i BIOS de senaste dagarna kanske? Installerat nya drivrutiner eller program? Var väldigt varmt igår också; kollat så inte någon komponent blir/blev överhettad och lade av?

Permalänk
Medlem

Dom enda changes jag gjort som jag vet om...

Nytt graffekort ( asus gtx 780 ti oc )
Klockat +100 från stock

Ny skärm asus 144hz + min gamla syncmaster 120hz

Kopplat in mus och tangentbord i usb 3.0 istället för vanliga usb ( tror ja, hittade några röda usb uttag på baksidan )
Temperaturerna såg ut och ligga bra till gpu på runt 50 cpu runt 50-60

läste flera trådar om andra som haft fabriksöverklockade kort som haft samma problem för dayz klarar tydligen inte av det på nåt sätt. vet inte, har iaf dragit tillbaka klocken och inte vart med om det sen dess.. får se vad som händer flöt ju på i början

Det som händer är att jag är inne och spelar som vanligt, sen slocknar skärmen ( no signal ) ljudet försvinner helt som att datorn är av men fläktarna spinner fortf och datorn är på.. får starta om på dataknappen och sedan logga in igen o köra, hände samma sak igen. 3 gånger på raken. 3:e gången jag starta datorn och kom in i windows fick ja en bsod, då starta datorn om sig själv sen dess har de inte vart nåt. skumt

Händer det nu igen så vet jag ju iallafall att det inte hade med klocken och göra, ( men läste också att vissa hade fått sänka mhz från stock för att få de att funka )

detta är de ja läste på en tråd
""reduce the gpu's volts and speedby 50-100mhz and eventually that solved the problem by larger margin. His gpu was factory overclocked and his system couldn't handle that configurations""

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meesh:

Dom enda changes jag gjort som jag vet om...

Nytt graffekort ( asus gtx 780 ti oc )
Klockat +100 från stock

Ny skärm asus 144hz + min gamla syncmaster 120hz

Kopplat in mus och tangentbord i usb 3.0 istället för vanliga usb ( tror ja, hittade några röda usb uttag på baksidan )
Temperaturerna såg ut och ligga bra till gpu på runt 50 cpu runt 50-60

läste flera trådar om andra som haft fabriksöverklockade kort som haft samma problem för dayz klarar tydligen inte av det på nåt sätt. vet inte, har iaf dragit tillbaka klocken och inte vart med om det sen dess.. får se vad som händer flöt ju på i början

Det som händer är att jag är inne och spelar som vanligt, sen slocknar skärmen ( no signal ) ljudet försvinner helt som att datorn är av men fläktarna spinner fortf och datorn är på.. får starta om på dataknappen och sedan logga in igen o köra, hände samma sak igen. 3 gånger på raken. 3:e gången jag starta datorn och kom in i windows fick ja en bsod, då starta datorn om sig själv sen dess har de inte vart nåt. skumt

Händer det nu igen så vet jag ju iallafall att det inte hade med klocken och göra, ( men läste också att vissa hade fått sänka mhz från stock för att få de att funka )

detta är de ja läste på en tråd
""reduce the gpu's volts and speedby 50-100mhz and eventually that solved the problem by larger margin. His gpu was factory overclocked and his system couldn't handle that configurations""

DayZ låter verkligen inte som ett spel jag kommer prova. Hatar sådant krångel.

Att behöva klocka ner sitt nya grafikkort (från stock), bara för att kunna spela, är ju vansinnigt.

Av det som du skrev, att du ändrat, är det enda som slår mig, den nya skärmen. Att den ev. kan göra att ditt grafikkort behövt jobba mer (pga högre HZ samt upplösning?) och det har visat sig att din klock är ostabil. Jag tror dock det är DayZ's fel.

Är iaf bra att du googlar, läser trådar och gör problemlösning. Istället för att bara skriva och anta det var klocken som var ostabil.

Permalänk
Medlem

ja hade ju 1680x1050 lr vafan ja hade förut,
nu med nya skärmen fick ja en upgrade till 1920x1080 så upplösningen har ju ökat.
och från 120hz till 144

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meesh:

ja hade ju 1680x1050 lr vafan ja hade förut,
nu med nya skärmen fick ja en upgrade till 1920x1080 så upplösningen har ju ökat.
och från 120hz till 144

Varför ändrar vissa tdp limiten i bios? Kan inte komma på något bra svar..
Powerlimit ändrar man med fördel men varför tdp? Tobbe?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vixo90:

^Om du har tid, kan du kolla vad skillnaden mellan dessa två BIOS är:
1: http://fuskbugg.se/dl/AtCMj9/GK104.rom
2: http://www.overclock.net/attachments/18091

Det första är mitt stock BIOS och det andra är det jag flashat till.

Gav mig inte mycket bättre prestanda/stabilitet; kan köra samma frekvens med ca 0.006 lägre mV.

Memory klock gav nog lite mer,,från 1930.5 MHz till 1951.7 MHz. Tror inte den är 100% stabil dock. Tycker BF4 är bättre att testa memory OC än Valley/Heaven,,,klarar Valley-runs på +485 i Afterburner på memory men krashar på strax över +400 i BF4.

MSI OC-gaming bioset är boosten borttagen..bas clock ligger på 1150mhz, memory 3505mhz
TDP ligger på 196w medans power limit ligger på 176w default..max 225w
Bättre att lägga power limit default på MINST 196w isf..

Har bara moddat gk110 (780 Ti) och där ligger TDP på 250w. Denna har jag ej rört utan jag la default power limit på 275w, max 291w
Jag överklockar direkt i bios, orkar inte hålla på med afterburner o dyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

MSI OC-gaming bioset är boosten borttagen..bas clock ligger på 1150mhz, memory 3505mhz
TDP ligger på 196w medans power limit ligger på 176w default..max 225w
Bättre att lägga power limit default på MINST 196w isf..

Har bara moddat gk110 (780 Ti) och där ligger TDP på 250w. Denna har jag ej rört utan jag la default power limit på 275w, max 291w
Jag överklockar direkt i bios, orkar inte hålla på med afterburner o dyl

Tack för du tog dig tiden.

Jag förstår inte riktigt det med power limit och TDP heller.

Tänkte prova idag att köra min power limit % -slider, på 100% istället för 150%. Tror 100% ger mig 300w och 150% 450w. Se om det påverkar stabilitet eller temperaturer. I GPU-Z visar sensorn att jag inte ens kommer upp på 100% TDP. Nu är jag ute på hal is, vet inte riktigt vad fan jag pratar om. Blandar kanske ihop lite olika saker hehe.

Om man klockar direkt i BIOS, går det att öka core voltage? Jag har läst någonstans att det kan orsaka BSODS, att det är bäst att öka volten med mjukvara.

Hade varit skönt att kunna överföra allt man gjort i Afterburner, direkt till BIOS så klocken ligger där 24/7.

Har dock läst att grafikkortet degradas med tiden, så om mitt kort ligger stabilt på 1345.6 MHz med 1.288v kommer jag behöva öka volten eller sänka frekvensen i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vixo90:

Tack för du tog dig tiden.

Jag förstår inte riktigt det med power limit och TDP heller.

Tänkte prova idag att köra min power limit % -slider, på 100% istället för 150%. Tror 100% ger mig 300w och 150% 450w. Se om det påverkar stabilitet eller temperaturer. I GPU-Z visar sensorn att jag inte ens kommer upp på 100% TDP. Nu är jag ute på hal is, vet inte riktigt vad fan jag pratar om. Blandar kanske ihop lite olika saker hehe.

Om man klockar direkt i BIOS, går det att öka core voltage? Jag har läst någonstans att det kan orsaka BSODS, att det är bäst att öka volten med mjukvara.

Hade varit skönt att kunna överföra allt man gjort i Afterburner, direkt till BIOS så klocken ligger där 24/7.

Har dock läst att grafikkortet degradas med tiden, så om mitt kort ligger stabilt på 1345.6 MHz med 1.288v kommer jag behöva öka volten eller sänka frekvensen i framtiden.

Power limiten på mitt kort ligger på 250w, detsamma som TDP. Och börjar man överklocka överskrids det såklart.
Från fabrik går det att dra upp power limit till 106%, dvs 265w.
Denna har jag ändrat till 275w. (som default)
Sen MAX 300w (8pin+6pin+pci-e=150w+75w+75w=300w) så det går att dra upp power limit med mjukvara ytterliggare.
Jag har gjort ett eget bios, där jag tagit bort boosten och ligger på 1202mhz hela tiden, 1.20v. (stock 1006mhz)
Har inte trixxat med volten då det fungerar bra

Försök hitta din maximala överklockning genom att bara öka power limiten..sen kan man sätta en fast summa efter det..

Är som sagt osäker på vad TDP är. Ser ingen fördel med att öka den då kortet arbetar efter power limit samt temperatur...

Permalänk

Jag hittar inte "TempTarget" i Afterburner? Var kan jag hitta denna inställning? https://dl.dropboxusercontent.com/u/4047131/MyPublic/2014-06-...

Jag är också lite frågande om "Samma procedur gäller när man överklockar minnen. "Memory clock""

Så när jag är färdig med CoreClock och går över till Memory Clock ska jag fortsätta öka voltage med 10 på samma sätt som jag gjorde med CoreClock? "Vi höjjer med 10mV varje gång detta händer. Räcker det inte med 10mV ja fortsätt att höjja tills dess att du stabilt kan genomföra ett helt varv i Heaven igen. "

Ska jag ha "Force constant voltage" ikryssat i Afterburner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Jag hittar inte "TempTarget" i Afterburner? Var kan jag hitta denna inställning? https://dl.dropboxusercontent.com/u/4047131/MyPublic/2014-06-...

Jag är också lite frågande om "Samma procedur gäller när man överklockar minnen. "Memory clock""

Så när jag är färdig med CoreClock och går över till Memory Clock ska jag fortsätta öka voltage med 10 på samma sätt som jag gjorde med CoreClock? "Vi höjjer med 10mV varje gång detta händer. Räcker det inte med 10mV ja fortsätt att höjja tills dess att du stabilt kan genomföra ett helt varv i Heaven igen. "

Ska jag ha "Force constant voltage" ikryssat i Afterburner?

Konstigt utan temp target. Titta om det finns något i options som kan få fram skiten. Annars prova en annan version av Afterburner kanske.

Temp limit är ju dock inte superviktigt; är vid den temperatur som grafikkortet börjar throttla/klocka ner sig. Default temp limit ligger väl på 80-90c? Försök hålla kortet under dessa temperaturer.

Ang. din fråga om att öka volt för memory OC; volten heter "CORE voltage" alltså påverkar den bara core clock! Vissa kort har någon "aux voltage" (något sådant namn) feature; det påverkar memory OC om jag förstått det rätt.

Har du flashat ditt BIOS? Kan vara det som gör att temp limit har buggat ur. Ser att du har power limit på 150% vilket jag antar du flashat BIOS.

Kötta på core clock och sedan öka voltage och upprepa. När dina temperaturer blir för höga nöjer du dig med den senaste stabila klocken. Se bara till att din core clock OC är stabil innan du börjar med memory clock.

Memory klock kan man öka med mer än +20,,,tar sån jävla tid annars. Jag rekommenderar också att spela mycket och utvärdera där ifrån, när du klockar memory...eftersom (i min erfarenhet) så klarar man högre memory klock OC i Heaven/Valley, än i spel.

Jag klarar köra igenom 4-5 Valley-runs på +485 memory clock (i Afterburner) men jag krashar på runt +385-390 i BF4.

Har du tur, så ser skillnad på en memory OC krash vs core clock OC krash. Det gör jag, ser alltid blåa eller gula pixlar/artifacts när memory klock är ostabil (krashar sedan efter 2-3 sek).

EDIT: force constant voltage fungerar inte för mig. Min volt hoppar upp och ner under load ändå. Prova dig fram. Du kan låsa upp voltage monitoring i options. Vad jag har förstått är det helt normalt att core voltage hoppar upp och ner lite under load. Finns något LLC hack som kanske kan hjälpa mot det. Frågade lite om det i tråden och någon trodde det var något med Gpu2boost också.

Permalänk

Okej tack! Jag är fortfarande lite förvirrad angående Core voltage.

Säg från början att i Afterburner så är min CoreVoltage på det vanliga "+0" och CoreClock också på "+0"

Jag ökar sedan CoreClock till "+20"
Kör heaven.
Det är stabilt

Nu ökar jag 20 till så CoreClock är "+40".
Men nu krashar det i Heaven.

Nu till min fråga i det här lägget. Hur mycket kan jag hålla på o öka CoreVoltage för att se om det blir stabilt?
Jag börjar med att öka "+10", men de kanske krashar igen.
Så ja ökar till "+20" osv osv.
Kan jag hålla på så ända upp till "+100" i CoreVoltage som är max vad jag ser i Afterburner?

Eller ska man inte gå upp så högt? Hur många av dessa +10 inkrement kan jag gå upp för att se om det blir stabilt? Exempel: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4047131/MyPublic/Exemepl....

Permalänk
Medlem
Skrivet av outcasters:

Okej tack! Jag är fortfarande lite förvirrad angående Core voltage.

Säg från början att i Afterburner så är min CoreVoltage på det vanliga "+0" och CoreClock också på "+0"

Jag ökar sedan CoreClock till "+20"
Kör heaven.
Det är stabilt

Nu ökar jag 20 till så CoreClock är "+40".
Men nu krashar det i Heaven.

Nu till min fråga i det här lägget. Hur mycket kan jag hålla på o öka CoreVoltage för att se om det blir stabilt?
Jag börjar med att öka "+10", men de kanske krashar igen.
Så ja ökar till "+20" osv osv.
Kan jag hålla på så ända upp till "+100" i CoreVoltage som är max vad jag ser i Afterburner?

Eller ska man inte gå upp så högt? Hur många av dessa +10 inkrement kan jag gå upp för att se om det blir stabilt? Exempel: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4047131/MyPublic/Exemepl....

Ta reda på vilken volt ditt kort använder @ stock. Du kan kryssa i "Unlock voltage monitoring" i options. Sedan aktivera det i monitoring-fliken.

Läs sedan runt på forum osv och titta vilken volt andra rekommenderar som max (med din kylning).

Jag skulle tro att volten man kan låsa upp i Afterburner, UTAN mjukvara och voltage-hacks, är 99.99% safe (är ju MSI som gör programmet(?)). Kanske kan överhetta kortet om man har någon fuckad fancurve samt jävligt varm ambient temp och fullt med damm i grafikkortsfläkten/fläktarna.

Mitt kort går på 1.200v stock, utan några volt hacks eller mjukvara, kan jag öka till 1.212 (+12) i Afterburner. Vissa som vattenkyler kör upp mot 1.400v.

Att öka volt på mitt kort, med 0.1v ger ungefär 5-8 grader högre temperaturer.

Dra på +100 i Afterburner och se hur mycket mer du kan klocka upp core clock...håll koll på temperaturerna (gör en bra fläktkurva eller sätt fläkten på max under benchmarks) bara.

--------

ONT: Jag har under senaste veckorna testat runt lite om CPU överklocks och volt, påverkar GPU stabilitet. Jag läste om någon som provat i Haswell overclocking guiden på OCN. Han hävdade/hävdar, att genom öka vcore samt vccin (input voltage) kan ge GPU överklocks lite mer stabilitet. Speciellt för memory clock. Har inte läst så mycket vad han har skrivit men kanske bara påverkar Haswell, eftersom allt är linkat,,,typ vccin/input voltage påverkar PCI-E enheter osv.

Han har som sagt gjort en jävla massa tester i sin tråd; http://www.overclock.net/t/1442038/build-log-the-hawaiian-hea...

Jag inbillar mig att min GPU överklock har blivit lite mer stabil genom att öka vcore från 1.265>1.275v och input volt från 1.8v till 1.9v.

--------

En sak till; har märkt att mitt grafikkort oftast krashar på lite högre temperaturer. Håller jag kortet under 75 grader tar det oftast mycket mer tid innan jag krashar (på för hög OC). Har läst att när man överklockar är det extra känsligt vid högre temperaturer och större risk för artifacts/krasher, än med allt på stock settings (vid samma temps). Så för er som kör en ganska defensiv fläktkurva för att hålla nere på fläktljud, kanske det är värt att öka på fläkten för att få ner temperaturerna lite och därmed kunna få mer stabilitet/högre klock.

Permalänk
Medlem

bios till 80.80.34.00.80

bios till 80.80.34.00.80

Länk till tråd med bios
http://www.overclock.net/t/1438886/official-nvidia-gtx-780-ti...

direkt länk till bios nberladdning
http://www.overclock.net/attachments/24172

vBios GTX 780 Ti SC ACX
Version 80.80.34.00.80
Base core clock 1071Mhz
Disabled boost
1.212v unlocked

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte bara se ifall ngn här vet vad som är fel på mitt gtx 780ti.

Jag har ett gigabyte gtx 780ti ghz edition som har problem med dx11 krascher i bf3.
Kortet har en maximal fabriksboost på 1228Mhz. Spänningen ligger på 1.175V och vägrar gå högre med hjälp av överklockningsmjukvaror och vad jag läst så ska gtx780ti klara högre än så utan custom-bios.
Mitt kort har en asic på 75,3% vilket kanske kan leda till att gpun inte klarar av sin fabriksklockning på fabrikspänning och maxtemperaturen ligger på ca 76C vid 106% powertarget.
Jag har om installerat windows och testa flera olika drivrutiner utan framgång.
Även om jag sänkt frekvensen med ett tiotal MHz så kan kortet krascha dock inte lika ofta.
Krascherna i bf3 kan komma väldigt oregelbundet allt från 5min till 4h.

Är min asic dålig och vilken spänning behöver ni för 1200-1250MHz maxboost?
Bör jag skicka tillbaks kortet och begära ett nytt ersättningskort då mitt inte är 100% stabilt från fabrik?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:
Skrivet av Raman:

Hej!
Jag har nyligen köpt ett GTX 780 och jag har 0 kunskaper om överklockning. Kortet är ett referens eVGA 780 med vattenblock. Jag vill få ut så mycket som möjligt och vara i en "Safe Zone" när det gäller temps.
Ska man börja med att flasha bios till eVGA hydro copper eller är det onödigt? Läste din guide och tänker köra efter den men undrar om det är värt att flasha först och sedan överklocka från hydro coppers stock värden.

Ok, räcker 650w för överklockat GTX 780 + i5 4670K ?[/QUOTE]
[/QUOTE]Är +200mhz bra överklockning för GTX 780 referens?[/QUOTE]
[QUOTE="Raman"]

Skrivet av Tobbbe__:

Du ska inte Flasha med den biosen. Hjälper dig när jag kommer hem från jobbet.

Flyttar våran samtal till tråden för överklockning.
Bättre om fler kan läsa det vi skriver så undiker vi liknande frågor längre fram.
Samtidigt kan också fler dela med sig av sina kunskaper om jag inte har möjlighet att svara dig.

Vilken maxfrekvens ger det dig?

Har man custom bios från skynet så börjar baseclocken på 1045 istället för 863 som är referens baseclock.
+200 med skynet bios ger ju 1245mhz
+200 med stock bios ger 1063mhz

Med 1212mV, Max powertarget.
1100mhz max OC = Dåligt exemplar
1150mhz max OC = Bättre men fortfarande rätt lågt.
1200mhz max OC = Den vanligaste överklockningen för 780/780ti/Titan på 1212mV
1250mhz max OC = Bra överklockning
1300mhz max OC = Mycket bra överklockning
1350mhz max OC = Guldexemplar om den klarar allt stabilt på 1212mV

Mina 2 780Ti Fixar allt stabilt på 1250mhz 1212mV
Det som begränsar alla överklockningarna är volten och temperaturer för dom som använder luftkylning.
Hade jag tex gett mina 2 780Ti 1.3v istället för 1.2v skulle dom troligen passera 1350Mhz

Mvh Tobias!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Hej, tänkte bara se ifall ngn här vet vad som är fel på mitt gtx 780ti.

Jag har ett gigabyte gtx 780ti ghz edition som har problem med dx11 krascher i bf3.
Kortet har en maximal fabriksboost på 1228Mhz. Spänningen ligger på 1.175V och vägrar gå högre med hjälp av överklockningsmjukvaror och vad jag läst så ska gtx780ti klara högre än så utan custom-bios.
Mitt kort har en asic på 75,3% vilket kanske kan leda till att gpun inte klarar av sin fabriksklockning på fabrikspänning och maxtemperaturen ligger på ca 76C vid 106% powertarget.
Jag har om installerat windows och testa flera olika drivrutiner utan framgång.
Även om jag sänkt frekvensen med ett tiotal MHz så kan kortet krascha dock inte lika ofta.
Krascherna i bf3 kan komma väldigt oregelbundet allt från 5min till 4h.

Är min asic dålig och vilken spänning behöver ni för 1200-1250MHz maxboost?
Bör jag skicka tillbaks kortet och begära ett nytt ersättningskort då mitt inte är 100% stabilt från fabrik?

Har du rört din CPU?

Det du upplever är en instabil överklockning. Både BF3 och BF4 är rätt kräsna när det kommer till frekvenser. I BF så skulle jag personligen aldrig spela över 1250Mhz med mina kort medans 3dmark Firestrike så fixar dom 1293Mhz.

Olika applikationer belastar korten på olika sätt och är olika bra på att framkalla krascher. Spel är väldigt luddigt då olika banor och olika mängd spelare belastar korten olika mycket hela tiden så att det ibland kan ta några timmar innan en krasch dyker upp är inget konstigt.

Angående ditt korts volt.
Alla tillverkare bestämmer själva i bios hur deras baseclock, boostclock, powertarget, och max volt ska utformade. Med vissa restriktioner från Nvidia såklart.

I ditt fall har gigabyte satt 1.175v som max volt. Skulle du flasha bios skulle du uppnå 1.212v och med ytterligare mjukvara som Zawarodu / Rbbys volt modd skulle du kunna passera 1.212v hur långt som helst. Men på luftkylning skulle jag låta bli den mjukvaran då det kan bli lite väl varmt!

Med 1212mV, Max powertarget.
1100mhz max OC = Dåligt exemplar
1150mhz max OC = Bättre men fortfarande rätt lågt.
1200mhz max OC = Den vanligaste överklockningen för 780/780ti/Titan på 1212mV
1250mhz max OC = Bra överklockning
1300mhz max OC = Mycket bra överklockning
1350mhz max OC = Guldexemplar om den klarar allt stabilt på 1212mV

Men som sagt nästan alla GK110 baserade kort älskar spänning. Kasta på ett vattenblock och kör 1.35v så lovar jag dig hastigheter kring 1350-1450mhz.

Mvh Tobias!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har du rört din CPU?

Det du upplever är en instabil överklockning. Både BF3 och BF4 är rätt kräsna när det kommer till frekvenser. I BF så skulle jag personligen aldrig spela över 1250Mhz med mina kort medans 3dmark Firestrike så fixar dom 1293Mhz.

Olika applikationer belastar korten på olika sätt och är olika bra på att framkalla krascher. Spel är väldigt luddigt då olika banor och olika mängd spelare belastar korten olika mycket hela tiden så att det ibland kan ta några timmar innan en krasch dyker upp är inget konstigt.

Angående ditt korts volt.
Alla tillverkare bestämmer själva i bios hur deras baseclock, boostclock, powertarget, och max volt ska utformade. Med vissa restriktioner från Nvidia såklart.

I ditt fall har gigabyte satt 1.175v som max volt. Skulle du flasha bios skulle du uppnå 1.212v och med ytterligare mjukvara som Zawarodu / Rbbys volt modd skulle du kunna passera 1.212v hur långt som helst. Men på luftkylning skulle jag låta bli den mjukvaran då det kan bli lite väl varmt!

Med 1212mV, Max powertarget.
1100mhz max OC = Dåligt exemplar
1150mhz max OC = Bättre men fortfarande rätt lågt.
1200mhz max OC = Den vanligaste överklockningen för 780/780ti/Titan på 1212mV
1250mhz max OC = Bra överklockning
1300mhz max OC = Mycket bra överklockning
1350mhz max OC = Guldexemplar om den klarar allt stabilt på 1212mV

Men som sagt nästan alla GK110 baserade kort älskar spänning. Kasta på ett vattenblock och kör 1.35v så lovar jag dig hastigheter kring 1350-1450mhz.

Mvh Tobias!

Min cpu är för nuvarande stock och arbetar i ca 60% när gpun går för fullt, kan även säga att jag ibland får små frysningar under spelande

EDIT: vid nerklockat läge 1000MHz core, 1140MHz max boost, 106% power target och 1.175V och det kraschar fortfarande, jag måste fått ett riktigt dåligt kort, nu blir det att reklamera kortet och hoppas på ett bättre ex. Vågar inte bios-flasha till skyn3t på ett kort som inte fungerar ok från fabrik

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Min cpu är för nuvarande stock och arbetar i ca 60% när gpun går för fullt, kan även säga att jag ibland får små frysningar under spelande

EDIT: vid nerklockat läge 1000MHz core, 1140MHz max boost, 106% power target och 1.175V och det kraschar fortfarande, jag måste fått ett riktigt dåligt kort, nu blir det att reklamera kortet och hoppas på ett bättre ex. Vågar inte bios-flasha till skyn3t på ett kort som inte fungerar ok från fabrik

Har du installera om Battlefield? Installerat om drivrutinerna osv? Funkar det fortfarande inte så reklamera ditt kort och hoppas på ett bättre.

Dubbelkolla din cpu och minne med OCCT/Intelburn när du ändå håller på.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks