Ultrabook för Datateknik-studier

Permalänk
Medlem

Ultrabook för Datateknik-studier

Hej!

Kommer börja plugga datateknik på KTH i höst och letar nu efter en bärbar dator. Kraven stämmer rätt bra med Ultrabook-stämpeln. Budget max 13-14k. Har tittat mycket på Samsung aktiv book 9 men är lite tveksam till om prestandan kommer räcka.

Sedan har jag också tittat på Asus zenbook 302lg, den har ju rätt mycket mer prestanda men jag har haft dåliga erfarenheter av Asus kvalitet och är därför tveksam.

Har ni erfarenheter av datorerna ovan? Kan ni rekommendera fler modeller? Är det någon som är insatt i hur mycket prestanda jag behöver i studierna, tänker främst på programmeringen? Räcker i5an i samsung en utan något mer grafikkort?

Tack!
Filip

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Denna kanske? http://www.inet.se/produkt/1971802/asus-zenbook-ux32ln-i7-8gb...

Har bara bra erfarenhet utav ASUS.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

om du vill köpa beganat så finns ju HP elitebook 2560p ganska billigt att få på ebay

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk

Går själv på KTH i datateknik och ska börja mitt femte och sista år nu till hösten. Kan säga att du behöver inte alls någon direkt prestanda på datorn du kommer arbeta på. Enda jag kan rekommendera är att den i alla fall är flerkärnig och har en SSD. Högupplösning kan även vara fördelaktig. Grafikkort är överflödigt då de flesta processorer har inbyggd grafik idag.

Programmen man skriver är oftast väldigt simpla i prestandan. De ligger mer åt tankenöt hållet. I de fall då man skriver tyngre program som att lösa NP-svåra problem kommer du skicka in koden till en verifieringsserver och den ger en uniform prestanda till alla som använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Är LN modellen en ny modell från Asus? Har inte sett den innan...

Skrivet av vmattsson:

Går själv på KTH i datateknik och ska börja mitt femte och sista år nu till hösten. Kan säga att du behöver inte alls någon direkt prestanda på datorn du kommer arbeta på. Enda jag kan rekommendera är att den i alla fall är flerkärnig och har en SSD. Högupplösning kan även vara fördelaktig. Grafikkort är överflödigt då de flesta processorer har inbyggd grafik idag.

Programmen man skriver är oftast väldigt simpla i prestandan. De ligger mer åt tankenöt hållet. I de fall då man skriver tyngre program som att lösa NP-svåra problem kommer du skicka in koden till en verifieringsserver och den ger en uniform prestanda till alla som använder den.

Härligt att få höra från en som vet!

Riktat till er alla nu, hur stor är prestandeskillnaden mellan i5 och i7 modellerna på den bärbara sidan?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Är LN modellen en ny modell från Asus? Har inte sett den innan...

Härligt att få höra från en som vet!

Riktat till er alla nu, hur stor är prestandeskillnaden mellan i5 och i7 modellerna på den bärbara sidan?

Inte stor om vi pratar U-processorer, eftersom båda är tvåkärniga. i7:an har lite mer cache och är högre klockad, men det är inte så lätt att motivera prisskillnaden för vanliga användare.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Jag köpte Samsungen du länkade till, men jag lämnade tillbaks den nyss. Fantasktiskt lätt är den. Det var bara en sak som jag störde mig på och det var tangentbordet. Det är enligt min ödmjuka åsikt för litet djup när man trycker ned tangenterna. Jag tror många ultrabooks lider av det. Kanske kunde jag ha vant mig vid det, men jag såg istället http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2630467, Toshiba Portege Z30-A-15M, som kostar lika mycket, men är bättre på många punkter än Samsungen.
T ex: fler usb-portar, längre batteritid, utrymme för mer minne (16 GB), Core i7 istf i5, 4G. Jag kommer att beställa den när min retur av Sammyn gått igenom. Tangentbordet på Toshiban's systermodelle har jag fingrat på och det var bättre än Sammyn's

Permalänk

Jag hade försökt få tag på en T440s med 1080p, lenovo är grymma på bra tangentbord till laptops.

t ex
en T440s ifrån ebay, ny, obruten förpackning

en review

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Jag köpte Samsungen du länkade till, men jag lämnade tillbaks den nyss. Fantasktiskt lätt är den. Det var bara en sak som jag störde mig på och det var tangentbordet. Det är enligt min ödmjuka åsikt för litet djup när man trycker ned tangenterna. Jag tror många ultrabooks lider av det. Kanske kunde jag ha vant mig vid det, men jag såg istället http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2630467, Toshiba Portege Z30-A-15M, som kostar lika mycket, men är bättre på många punkter än Samsungen.
T ex: fler usb-portar, längre batteritid, utrymme för mer minne (16 GB), Core i7 istf i5, 4G. Jag kommer att beställa den när min retur av Sammyn gått igenom. Tangentbordet på Toshiban's systermodelle har jag fingrat på och det var bättre än Sammyn's

Det är väl just där skon klämmer hos de flesta ultrabooks. Jag får väl göra ett avvägande mellan design och funktionalitet. Var samsungen bra utöver det?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

För de pengarna kan du även få en Macbook Air 13", de har mycket härligt tangentbord och rejäl batteritid.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Hej!

Kommer börja plugga datateknik på KTH i höst och letar nu efter en bärbar dator. Kraven stämmer rätt bra med Ultrabook-stämpeln. Budget max 13-14k. Har tittat mycket på Samsung aktiv book 9 men är lite tveksam till om prestandan kommer räcka.

Sedan har jag också tittat på Asus zenbook 302lg, den har ju rätt mycket mer prestanda men jag har haft dåliga erfarenheter av Asus kvalitet och är därför tveksam.

Har ni erfarenheter av datorerna ovan? Kan ni rekommendera fler modeller? Är det någon som är insatt i hur mycket prestanda jag behöver i studierna, tänker främst på programmeringen? Räcker i5an i samsung en utan något mer grafikkort?

Tack!
Filip

Hej!

Är precis klar med mitt första år på Civ. Ing. Datateknik på KTH och precis som du köpte jag mig en ultrabook till hösten. Du behöver inte jaga någon extrem prestanda. Programmen du kommer att skriva (iaf under första året) går mer ut på problemlösning än att de är tunga att köra. Däremot är en ultrabook trevlig sett till en rad andra faktorer så som vikt, batteritid och skärmupplösning. Jag anser att du borde priorietera dessa aspekter framför prestanda. Speciellet batteritid är trevligt att ha mycket av, då alla föreläsningssalar inte är utrustade med uttag.

Lycka till med studierna!

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på användarvänlighet. De jag känner som pluggar programmering på olika nivåer kör antingen med t.ex. en Vaio Pro (som jag även har själv) med ett clean ubuntu eller motsvarande. Eller så är det macbook, och den är ju att rekommendera eftersom man kan köra dual-os väldigt smidigt på en sådan, så att du enkelt kan byta till ett linux-os (vilket ofta förutsätts under programmeringsstudier att du har tillgång till).

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Jag hade satsat på användarvänlighet. De jag känner som pluggar programmering på olika nivåer kör antingen med t.ex. en Vaio Pro (som jag även har själv) med ett clean ubuntu eller motsvarande. Eller så är det macbook, och den är ju att rekommendera eftersom man kan köra dual-os väldigt smidigt på en sådan, så att du enkelt kan byta till ett linux-os (vilket ofta förutsätts under programmeringsstudier att du har tillgång till).

Hur är Vaio pro enligt dig? Dustin kör väldigt bra pris på den nu (9999), blir lite sugen på att slå till men har också hört allt möjligt konstigt från användare. Högljudda fläktar, dåligt Wifi etc. Hur är byggkvaliten?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara ett alternativ?
http://www.dustinhome.se/product/5010773813/dell-xps-13-ci7-1...
Är det som många andra säger att du behöver tillgång till linux, så är det ju väldigt smidigt med en dator som kommer med det förinstallerat så man vet att alla drivrutiner fungerar. Sen om du vill ha Windows så är det ju bara att dual-boota det, man brukar ju få bra tillgång till licenser på universitet.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Om du ska lägga 13-14 k tycker jag definitivt att du ska köpa en MacBook.

Pluggar själv på KTH och har en MacBook Air vilket är grymt. Har testat vänners datorer i liknande prisklass, ingen annan dator har lika bra kvalité. OSX är också lätt att lära sig. Inga problem där.

Vad som kan vara värt att tänka på är att köpa en SSD som är tillräckligt stor för att få plats med bootcamp (Windows + OSX) detta då det finns program som endast fungerar i Windows.

Lycka till!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Ang mba: 1440*900 känns lite år 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Hur är Vaio pro enligt dig? Dustin kör väldigt bra pris på den nu (9999), blir lite sugen på att slå till men har också hört allt möjligt konstigt från användare. Högljudda fläktar, dåligt Wifi etc. Hur är byggkvaliten?

Jag är jättenöjd med den, köpte den samtidigt som två kompisar som pluggar innovativ programmering resp. elteknik. Den håller bra, köpte den för 12k och den har inte sjunkit mycket i pris sedan dess (iofs kanske den har lite ny hårdvara, men den som jag håller bra). Jag köpte min inför höstterminen 2012 när jag som du skulle påbörja universitetsstudier.

Klagomålen har mer eller mindre lösts i de nya versionerna (från 2013 och framåt). Fläktarna är lite skumt, de lät hur mycket som helst på både min och mina vänners vaio pro första två veckorna, sen försvann det spårlöst och de låter inte alls så mycket nu. Vet inte hur de nya versionerna står på fläktfrågan, men om man kör clean ubuntu så går fläkten aldrig igång och man får flera timmar extra batteritid. Tillsammans med det tunna extrabatteriet som jag ständigt låter sitta i datorn har jag i princip dubbel kapacitet, rekommenderar extrabatteriet starkt!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Inaktiv

Köp en tyst, lätt dator med nice skärm och SSD. Allt annat duger garanterat.

Jag använder en Surface Pro 2 och det fungerar riktigt bra. Perfekt när man skall rita diagram, räkna matte och annat jox.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Är LN modellen en ny modell från Asus? Har inte sett den innan...

Jag har inte koll på det faktiskt, men dock mycket troligt eftersom det inte finns i lager förrns om några dagar.

Sugen?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Blir nog en Vaio pro för min del. Slänger iväg en beställning snart så inte lagret säljer slut. Tack för alla åsikter och tips från er studenter. Hjälpte mig mycket!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb