Permalänk
Medlem

Ny dator - nåt jag borde ändra?

Hej!

Har tänkt att skaffa en ny dator, en stationär den här gången då jag inte lär behöva flytta runt så mycket jämfört med tidigare, och jag tänkte mig en prisvärd variant som ska vara tillräcklig för det mesta på höga, men inte nödvändigtvis maxade, inställningar i nya spel. Jag lär spela i 1440-upplösning. Har tänkt överklocka i alla fall lite, även om jag är nybörjare på det området.

Satte ihop en ungefärlig lista på Inet, som dock skiljer sig lite mot vad jag tänkte pga att utbudet tydligen inte är komplett:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6829918/2014-06-09

Processorn är väl på ingång rätt snart, hoppas jag. i5, för såvitt jag har förstått ger i7 väldigt lite extra, och i endast ett fåtal titlar, åtminstone i nuläget, och det låter inte riktigt prisvärt i mina öron. Nätaggets 850w är med tanke på eventuellt extra kort i framtiden för SLI/CF (kan det räcka med 750w eller är det dumsnålt?). Grafikkortet som jag tänkte mig är snarare ett Sapphire 290 med deras Tri-X-kylning, minnena tog jag bara vilka som helst som var 2x4gb för det ingår ett par crucial i uppgraderingspaketet som jag tänkte mig från netonnet: MoBo, CPU, minne. SSD och OS har jag redan.

Vad säger ni om extra fläktar i burken? 2st 140mm medföljer chassit och nätagget blir nedåt-monterat så det sköter väl sin egen kylning.
Asus Z97-A ska vara helt okej för överklockning va? Har jag glömt nåt eller skulle ni göra nåt helt annorlunda?

Tack för en grym hemsida och ett grymt forum!

Permalänk
Hjälpsam

Ser bra ut, tänkte komentera endel innan jag läste texten under bilden. . .

Det räcker med 750W men korten kan korttids peaka runt 300W/st så lite marginal är aldrig fel.

Du får med den kylaren på CPUn o Tri-X kylaren en jäkla massa jättefläktar som vispar runt luften inne i lådan så jag skulle komplettera med en extra 140mm insug i chassit

Permalänk
Medlem

Då får det bli 850w, tror jag. Det kan vara skönt med lite marginal.

Rent logiskt tänker jag att man borde ha lika mycket insug som utsug för att få bästa flöde. Stämmer det med erfarenheten?

Någon annan som har nåt mer att kommentera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Votiak:

Då får det bli 850w, tror jag. Det kan vara skönt med lite marginal.

Rent logiskt tänker jag att man borde ha lika mycket insug som utsug för att få bästa flöde. Stämmer det med erfarenheten?

Någon annan som har nåt mer att kommentera?

Jag skulle aldrig kört 290 Crossfire på en 4690k utan skulle istället satsat på en 4790k. Inget bra pris på 4690k:n på Inet men det kanske de justerar ner när de får in dem.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Hjälpsam

Det finns fördelar med att ha lite högre inflöde än utflöde . . du får ett lätt "övertryck" i lådan vilket gör att lite lite luft tränger ut i alla springor vilket i sin tur gör att inget damm tar sig in...tvärt om så sugs damm in i alla springor.

Så jag brukar ha 2st fläktar fram på 5-7V i det chassit som insug, sen en på 7-11V bak som utsug. . balanserar detta lite till man hittar rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Det finns fördelar med att ha lite högre inflöde än utflöde . . du får ett lätt "övertryck" i lådan vilket gör att lite lite luft tränger ut i alla springor vilket i sin tur gör att inget damm tar sig in...tvärt om så sugs damm in i alla springor.

Så jag brukar ha 2st fläktar fram på 5-7V i det chassit som insug, sen en på 7-11V bak som utsug. . balanserar detta lite till man hittar rätt

Ah, ja, det låter ju vettigt. Tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag skulle aldrig kört 290 Crossfire på en 4690k utan skulle istället satsat på en 4790k. Inget bra pris på 4690k:n på Inet men det kanske de justerar ner när de får in dem.

Skulle du vilja utveckla lite, bara så jag förstår hur du tänker? i7 för att den helt enkelt är snabbare från stock? Skulle i5 verkligen flaskhalsa om man överklockade den? (4690K är ett par hundringar billigare på netonnet t ex.)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Votiak:

Ah, ja, det låter ju vettigt. Tack för det!

Beroende på om du vill styra med PWM eller chassits kontroller så är dessa favvon just nu
http://www.inet.se/jamfor?compare=6308862&compare=6308863&com...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Votiak:

Skulle du vilja utveckla lite, bara så jag förstår hur du tänker? i7 för att den helt enkelt är snabbare från stock? Skulle i5 verkligen flaskhalsa om man överklockade den? (4690K är ett par hundringar billigare på netonnet t ex.)

Desto mer GPU-kraft du har desto mer CPU-kraft behövs för att hålla korten igång så att säga. I CPU-tunga spel så kommer i5:an flaska, om den så körs i 5 Ghz. Faktum är att i t.ex. BF4 multiplayer så flaskar t.o.m 4790k. Sen så finns ju Mantle som gör att mindre av CPU-kraften går till spillo, http://www.sweclockers.com/artikel/18260-snabbtest-battlefiel.... Mantle är ju dock fortfarande i Beta och har sina problem / begränsningar.

Desto högre upplösning, desto mer av flaskhalsen flyttas över till GPU. Nu skulle ju du köra 1440p så flaskhalsen med en i5:a skulle nog inte bli särskilt stor. Men jag skulle tagit i7:an ändå

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Desto mer GPU-kraft du har desto mer CPU-kraft behövs för att hålla korten igång så att säga. I CPU-tunga spel så kommer i5:an flaska, om den så körs i 5 Ghz. Faktum är att i t.ex. BF4 multiplayer så flaskar t.o.m 4790k. Sen så finns ju Mantle som gör att mindre av CPU-kraften går till spillo, http://www.sweclockers.com/artikel/18260-snabbtest-battlefiel.... Mantle är ju dock fortfarande i Beta och har sina problem / begränsningar.

Desto högre upplösning, desto mer av flaskhalsen flyttas över till GPU. Nu skulle ju du köra 1440p så flaskhalsen med en i5:a skulle nog inte bli särskilt stor. Men jag skulle tagit i7:an ändå

Tack för utförligare svar! Klart att processorn kan vara det som flaskar, i och för sig, om spelet mest använder CPU:n. Jag ska fundera en stund till innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Medlem

snabb fråga

Skrivet av thli72:

Det finns fördelar med att ha lite högre inflöde än utflöde . . du får ett lätt "övertryck" i lådan vilket gör att lite lite luft tränger ut i alla springor vilket i sin tur gör att inget damm tar sig in...tvärt om så sugs damm in i alla springor.

Så jag brukar ha 2st fläktar fram på 5-7V i det chassit som insug, sen en på 7-11V bak som utsug. . balanserar detta lite till man hittar rätt

kan man fråga vad du har för chassi och fläktar