Hur formaterar jag en dator utan win 7 skiva?

Permalänk

Hur formaterar jag en dator utan win 7 skiva?

Har en dator utan vare sig windows 7 skiva eller någon partition eller hur det stavas. Hur går jag tillväga? Kan man få tag i windows 7 gratis lagligt om man har produktkoden?

Är oerhört tacksam om någon har en lösning! Det är för övrigt en Dell XPS studio 8100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Har en dator utan vare sig windows 7 skiva eller någon partition eller hur det stavas. Hur går jag tillväga? Kan man få tag i windows 7 gratis lagligt om man har produktkoden?

Är oerhört tacksam om någon har en lösning! Det är för övrigt en Dell XPS studio 8100.

http://images2.store.microsoft.com/prod/clustera/framework/w7...

Windows 7 Home Premium 32Bit: http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-58996.iso
Windows 7 Home Premium 64Bit: http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-58997.iso

Super enkelt. Går sen bara in i BIOS och välj att USB ska boota.

Permalänk

Gå bara in här och ladda ner ett exemplar till de windows du har cdkey till. Du kommer få en .iso fil, därefter är det bara att bränna ut på skiva.
-->Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Har en dator utan vare sig windows 7 skiva eller någon partition eller hur det stavas. Hur går jag tillväga? Kan man få tag i windows 7 gratis lagligt om man har produktkoden?

Är oerhört tacksam om någon har en lösning! Det är för övrigt en Dell XPS studio 8100.

Misstänker att din licensnyckel är den som är påklistrad på chassiet? I så fall hjälper inte ovan rekommendationer, du behöver en skiva från Dell.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Misstänker att din licensnyckel är den som är påklistrad på chassiet? I så fall hjälper inte ovan rekommendationer, du behöver en skiva från Dell.

Kanske har denna skiva i kartongen... Datorn är typ 5 år gammal. Vet du vad som brukar stå på deras skivor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Kanske har denna skiva i kartongen... Datorn är typ 5 år gammal. Vet du vad som brukar stå på deras skivor?

Ta backup på aktiveringen med Advanced Tokens Manager eller Activation Backup and Restore (varför inte båda?), så kan du installera om som vanligt.
SweClockers installationsguide ← ISOs och instruktioner

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Själv har jag ett gammalt 2GB minneskort som jag installerat en Linux Mint Live (Just nu men testat flera) på som räddningsdisk, självklart också för Linux Mint installationer på datorer också.
Använde Unetbootin för Windows för att ladda ner och konvertera ISO-Live distron, och göra minneskortet bootbart.

Unetbootin för Windows på Sourceforge.net

Det går också att välja en Live-distro från hårddisken eller nätverket för att skapa bootbara USB-minnen eller minneskort.

Viktigaste verktyget som räddningsdisk är GParted och en filhanterare (för mig). För att kopiera/rädda filer från en havererad dator/disk. Så en Live-distro med GParted i programsviten är viktigt...

GParted

Finns även en speciell GParted Live-distro.
http://gparted.org/liveusb.php

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lennartstek:

Kanske har denna skiva i kartongen... Datorn är typ 5 år gammal. Vet du vad som brukar stå på deras skivor?

Inte på rak arm... kommer jag ihåg det så kan jag titta på jobbet i morgon.

Skrivet av LemonIllusion:

Ta backup på aktiveringen med Advanced Tokens Manager eller Activation Backup and Restore (varför inte båda?), så kan du installera om som vanligt.
SweClockers installationsguide ← ISOs och instruktioner

Nu saknar ju inte TS själva licensnyckeln. Dessutom har han en SLP-nyckel så han behöver media med rätt SLIC/MSDM-tabell för att kunna aktivera OS:et

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte på rak arm... kommer jag ihåg det så kan jag titta på jobbet i morgon.

Nu saknar ju inte TS själva licensnyckeln. Dessutom har han en SLP-nyckel så han behöver media med rätt SLIC/MSDM-tabell för att kunna aktivera OS:et

ATM och ABR tar backup på hela aktiveringen, inte bara CD-key. Jag vet inte vad SLIC- eller MSDM-tabell är för något men antar att det är något som tillåter OEM att använda SLP-nycklar. Om så är fallet ingår SLIC/MSDM-tabell i backupen med ATM och ABR.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

TS vill ju formatera, då är det ju bara att ta ur hårddisken och koppla in den i annan dator och formatera disken där.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Själv har jag ett gammalt 2GB minneskort som jag installerat en Linux Mint Live (Just nu men testat flera) på som

Skrivet av JenzA:

TS vill ju formatera, då är det ju bara att ta ur hårddisken och koppla in den i annan dator och formatera disken där.

Ni båda är smarta pojkar, ni borde kunna räkna ut att det inte är formatera TS vill trots att det är vad han skriver. Han skulle knappast frågat "Kan man få tag i windows 7 gratis lagligt om man har produktkoden?" om han inte ville installera Windows 7 på sin dator.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Trådskaparen har säkert en återställningspartition samt ett program som gör att han kan bränna ut skivor för återställning eller använda sig av möjligheten att starta återställning från (partitionen) med ett knapptryck vid uppstart av datorn. Om inte denna är manuellt borttagen.

Manualen säger F8 för hans dell.

Det är nog ominstallation han vill ha inte att formatera och lämna datorn utan operativsystem. Vid återställning förlorar du allt innehåll på datorn. Åtminstone på system/OS-partitionen. Lite olika hur de gör med sekundära.

Saknas denna partition så är det något du/ägaren tagit bort. Saknar du även skiva läs vidare. Det som finns att göra då om man vill ha återställningsskivor är att ringa till Dells support och beställa dessa. Det som behövs är service-tagen.

För övrigt ligger BIOS-tabellerna självklart kvar i bios.

Datorn är för övrigt inte äldre än att det sitter H57-chipset och LGA1156-processor i den, dvs max ~4 år. Det finns säkert en drivrutinsskiva i kartongen, den kan du inte installera operativsystemet med. Operativsystemsskivan ska benämnas "Operating System" om du skulle ha en sådan. F12 kan du använda för att boota DVD/USB. Vill du inte följa tipsen du fått hur man installerar från nedladdad ISO så får du lov att beställa skivan från Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

ATM och ABR tar backup på hela aktiveringen, inte bara CD-key. Jag vet inte vad SLIC- eller MSDM-tabell är för något men antar att det är något som tillåter OEM att använda SLP-nycklar. Om så är fallet ingår SLIC/MSDM-tabell i backupen med ATM och ABR.

SLIC/MSDM-tabellen utgör del av licensnyckelns hash-värde och anger vilken OS-version som fungerar med vilken hårdvara vid aktivering. Så det förändrar inte utgångsläget för vår diskussion.

I ärlighetens namn så har jag inte testat vare sig ATM eller ABR så jag ska inte säga att det inte fungerar. Utgångspunkten för mitt resonemang beror på att jag har för mig att Windows verifierar licensnyckeln vid varje omstart - och att en mismatch skulle leda till att Windows inaktiveras.
TS kanske kan rapportera om han försöker sig på denna variant?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ni båda är smarta pojkar, ni borde kunna räkna ut att det inte är formatera TS vill trots att det är vad han skriver. Han skulle knappast frågat "Kan man få tag i windows 7 gratis lagligt om man har produktkoden?" om han inte ville installera Windows 7 på sin dator.

Jo, det har dom nog räknat ut på enbart titeln. Och jag håller med, folk måste lära sig skillnad på ominstallation och formatera. Vilket TS aldrig lär glömma nu Och det är ju positivt, tycker jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Ni båda är smarta pojkar, ni borde kunna räkna ut att det inte är formatera TS vill trots att det är vad han skriver. Han skulle knappast frågat "Kan man få tag i windows 7 gratis lagligt om man har produktkoden?" om han inte ville installera Windows 7 på sin dator.

Det stämmer!
Fast han skrev formatera datorn, vilket jag tolkade på att han ville ha bort alla återställnings partitioner, på den disken som skulle bli ominstallerad.
Använde min "räddningsdisk" (Alltså minneskortet då med Ubuntu och Gparted) senast. För att rensa 2,5" 750GB original-HDD:n i vår nyköpta bärbara dator från allt Win8 bös och extra skrot från ASUS.
750GB disken skulle användas som extern USB-disk och den bärbara datorn skulle ha 2st SSD:er (en i HDD-facket och en i en HDD-vagga i DVD-brännarfacket) och köra Win7...

Problemet var att Win7 vägrade ta bort Win8 och återställnings partitionerna på 750GB disken. Så fick använda "Räddningsdisken" och starta GParted, för att ta bort det som inte Win7 kunde och sedan formatera disken som en partition till NTFS.

Sedan installerade vi Win7 på ena SSD:n i bärbara datorn... men det är en annan historia.

PS. Sedan dess har Linux Mint lagts på minneskortet med Unetbootin, bara för att installera Mint på en stationär dator.DS

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Det stämmer!
Fast han skrev formatera datorn, vilket jag tolkade på att han ville ha bort alla återställnings partitioner, på den disken som skulle bli ominstallerad.
Använde min "räddningsdisk" (Alltså minneskortet då med Ubuntu och Gparted) senast. För att rensa 2,5" 750GB original-HDD:n i vår nyköpta bärbara dator från allt Win8 bös och extra skrot från ASUS.
750GB disken skulle användas som extern USB-disk och den bärbara datorn skulle ha 2st SSD:er (en i HDD-facket och en i en HDD-vagga i DVD-brännarfacket) och köra Win7...

Problemet var att Win7 vägrade ta bort Win8 och återställnings partitionerna på 750GB disken. Så fick använda "Räddningsdisken" och starta GParted, för att ta bort det som inte Win7 kunde och sedan formatera disken som en partition till NTFS.

Sedan installerade vi Win7 på ena SSD:n i bärbara datorn... men det är en annan historia.

PS. Sedan dess har Linux Mint lagts på minneskortet med Unetbootin, bara för att installera Mint på en stationär dator.DS

Har aldrig råkat ut för att installationsprogrammet inte skulle klara av att ta bort partitioner, men om det skulle hända är det ju bara att dra en "clean" i diskpart så raderas hela partitionstabellen. Att dra in gparted då är bara onödigt jobbigt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Har aldrig råkat ut för att installationsprogrammet inte skulle klara av att ta bort partitioner, men om det skulle hända är det ju bara att dra en "clean" i diskpart så raderas hela partitionstabellen. Att dra in gparted då är bara onödigt jobbigt.

Försök själv att ta bort en Win8 partition och ASUS återställningspartitioner på en extern USB-disk med Win7, det fungerade inte med mitt Win7 och Diskhantering (Lokal).

För mig är det smidigt: 1. Stoppa i minneskortet i datorns kortläsare; 2. Starta datorn; 3. Vid BIOSskärmen,Tryck esc (Bärbar - Asus K56cb) eller F8 (HTPCn - ASRock MK+Amd A10-5700); 4. När Ubuntu startat, starta GParted i Ubuntus vedervärdiga föregångare till Metro/Modern; 5. Gör det du ska i GParted och stäng programmet efteråt och avsluta Ubuntu. Du kan ha Minneskortet med Ubuntu kvar i kortläsaren beroende på dina inställningar i BIOS även om du vill starta Win7 eller annan Linux distro.

Smidigt värre som sagt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Försök själv att ta bort en Win8 partition och ASUS återställningspartitioner på en extern USB-disk med Win7, det fungerade inte med mitt Win7 och Diskhantering (Lokal).

För mig är det smidigt: 1. Stoppa i minneskortet i datorns kortläsare; 2. Starta datorn; 3. Vid BIOSskärmen,Tryck esc (Bärbar - Asus K56cb) eller F8 (HTPCn - ASRock MK+Amd A10-5700); 4. När Ubuntu startat, starta GParted i Ubuntus vedervärdiga föregångare till Metro/Modern; 5. Gör det du ska i GParted och stäng programmet efteråt och avsluta Ubuntu. Du kan ha Minneskortet med Ubuntu kvar i kortläsaren beroende på dina inställningar i BIOS även om du vill starta Win7 eller annan Linux distro.

Smidigt värre som sagt...

Och nu sätter vi in ditt sätt i ett scenario som passar diskussionen.
1. Boota W7-installation
2. Lyckas inte ta bort partition med deleteknappen
3. Stänga ner W7-installationen
4. Boota gparted
5. Radera partitionerna
6. Stänga ner gparted
7. Starta om W7-installationen

Tycker du ditt sätt är smidigare än att byta ut steg 3-7 mot att starta diskpart och köra tre kommandon?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Självklart fungerar det med diskpart>clean. Det är bara för användaren att försäkra sig om att den inte gör detta på diskar som den vill behålla information på. Fungerar hur fint som helst på Windows 7 eller Windows 7 installationsskiva. Det går också att ta bort och modifiera partitioner med andra verktyg än diskhanteraren. Utan att byta/starta något annat operativsystem. Om du nu inte är bekväm med diskpart som kan fixa saken, eller behöver fixa det utan att ta bort alla partitioner.

Vad är det för diskussion ni har egentligen.

Permalänk

Lånar tråden lite, har produktnyckel till Vista men ska byta ut en HDD mot en SSD i en laptop och behöver då installera OS på den nya disken. Någon som har en länk till en nedladdning av Vista? Vet de mer "mindre lagliga" sidorna men vill inte ha en fil där det ändå inte krävs en nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Lånar tråden lite, har produktnyckel till Vista men ska byta ut en HDD mot en SSD i en laptop och behöver då installera OS på den nya disken. Någon som har en länk till en nedladdning av Vista? Vet de mer "mindre lagliga" sidorna men vill inte ha en fil där det ändå inte krävs en nyckel.

Brukar ingå program, antingen på skiva eller som download, när man köper SSD. Programmet kopierar allt från din gamla hårddisk till din nya, sen är det bara att byta disken fysiskt. Eller är du ute efter en ren installation av Vista?

Permalänk
Skrivet av pika:

Brukar ingå program, antingen på skiva eller som download, när man köper SSD. Programmet kopierar allt från din gamla hårddisk till din nya, sen är det bara att byta disken fysiskt. Eller är du ute efter en ren installation av Vista?

Den är köpt begagnad och jag är ute efter en ren installation, ingen form av kloning.

EDIT: Har vista för tillfället installerat på datorn, hur bränner jag över en kopia (typ ISO fil) till en ren dvd skiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Den är köpt begagnad och jag är ute efter en ren installation, ingen form av kloning.

EDIT: Har vista för tillfället installerat på datorn, hur bränner jag över en kopia (typ ISO fil) till en ren dvd skiva?

Har du återställningspartitionen eller liknande kvar kan du göra en fabriksåterställning från den till SSDn, eller bränna ut skivor för att göra dito. Finns länkar kvar till digitalriver/Microsofts-nedladdningstjänst för Vista så kan du använda dig av dem vid ren installation i princip. Du kanske vill spara sånt som OEM-aktivering och liknande. Sen får du i Vistas fall själv stå för att göra en egen ISO eller liknande.