Förvirrad angående köp av CPU och moderkort.

Permalänk
Medlem

Förvirrad angående köp av CPU och moderkort.

Hejsan,

Länge sedan jag slutade involvera mig särskilt mycket i vad som händer i hårdvarumarkanden... Det ångrar jag lite nu.

Jag har plockat ihop denna kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6819239/2014-06-04

Vad jag dock inte är säker på är om jag behöver ett "så dyrt" moderkort.
Om man tittar på vad som får bäst omdömen och vad som generellt recenseras så är det ofta kort för runt 1500kr eller uppåt.

Jag behöver bara ett moderkort som kan driva CPUn jag valt, ha några USB-portar (2.0 eller 3.0 spelar nog ingen roll) samt kunna använda iallafall 16gig minne. Och givetvis min GPU.

Först och främst, vilket moderkort hade ni valt om ni inte har några särskilda krav förutom det jag sagt ovan?
Hade ni valt den processorn eller hade ni valt en annan? Kanske en utan integrerad grafik då jag antar att det höjer priset?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

integrerad grafik är standard för intel, du kommer inte undan det. om du ska överklocka måste du ha en upplåst processor med K eller X i namnet samt moderkort med z87 eller z97. annars är det inga större skillnader och om du inte har någon konkret anledning att välja just det moderkortet kan du köpa ett runt 500kr istället.