Macbook Pro Retina 15" modell för musikproduktion

Permalänk
Medlem

Macbook Pro Retina 15" modell för musikproduktion

Hej!
Ska inskaffa en Macbook Pro Retina 15" som jag ska använda för att producera musik. Använder mig både utav Ableton Live och Logic Pro, så mac är ett måste.
Det jag har tänkt på är dock vilken av modellerna jag skall skaffa. Det står mellan den första varianten som startar på runt 18 000 och den dyra som då kostar runt 23 000 kr. (16 000 resp 21 000 kr med min studentrabatt)

Det står alltså mellan de två olika 15" varianterna åt höger: http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs-retina/

Klarar man sig på en 2,0 Ghz och 8GB Ram för att producera musik? Jag kommer inte använda datorn till någon grafisk design eller något spelande, utan det är endast vanlig surf, kolla på film och då producera musik som den kommer användas till.

Man kan ju även konfigurera den själv, så gärna förslag på vad ni skulle gjort, jag vill helst inte behöva betala för något onödigt men om det verkligen behövs så är det klart att jag kör på det då jag vill klara produktionsprogrammen utan minsta lagg. Datorn kommer att användas i minst 2-3 år.

Mvh Mackan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasty:

Klarar man sig på en 2,0 Ghz och 8GB Ram för att producera musik? Jag kommer inte använda datorn till någon grafisk design eller något spelande, utan det är endast vanlig surf, kolla på film och då producera musik som den kommer användas till.

Ja. Den klarar självfallet inte exakt så många realtidspluggar som den snabbare varianten, men det är fortfarande oerhört gott om kraft tillgängligt. Och i värsta fall är det ju bara att mixa ner ett par spår och frigöra CPU. Många gör musik utan minsta problem på betydligt klenare maskiner. Du skulle förmodligen ha mer nytta av 16GB än den lilla bumpen i CPU-kraft, men 8GB kommer att räcka länge.

Köp till en snabb extern USB3-HDD eller SSD och lägg dina ljudbibliotek på så är du good to go.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Ja. Den klarar självfallet inte exakt så många realtidspluggar som den snabbare varianten, men det är fortfarande oerhört gott om kraft tillgängligt. Och i värsta fall är det ju bara att mixa ner ett par spår och frigöra CPU. Många gör musik utan minsta problem på betydligt klenare maskiner. Du skulle förmodligen ha mer nytta av 16GB än den lilla bumpen i CPU-kraft, men 8GB kommer att räcka länge.

Köp till en snabb extern USB3-HDD eller SSD och lägg dina ljudbibliotek på så är du good to go.

Men då måste jag ju alltid släpa runt på en extern HDD varje gång? vill gärna ha allt i datorn då jag förflyttar mig ganska mycket.

Permalänk
Skrivet av hasty:

Men då måste jag ju alltid släpa runt på en extern HDD varje gång? vill gärna ha allt i datorn då jag förflyttar mig ganska mycket.

En modern extern 2.5" får väl plats i bakfickan och kräver ingen extern strömförsörjning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasty:

Men då måste jag ju alltid släpa runt på en extern HDD varje gång? vill gärna ha allt i datorn då jag förflyttar mig ganska mycket.

Tja, beror ju enbart på hur stor intern SSD du har råd med när du köper dator, jag kan ju inte avgöra hur stora ljudbibliotek du behöver Men ett riktigt snabbt USB3-minne funkar ju också om du behöver expandera.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Ja. Den klarar självfallet inte exakt så många realtidspluggar som den snabbare varianten, men det är fortfarande oerhört gott om kraft tillgängligt. Och i värsta fall är det ju bara att mixa ner ett par spår och frigöra CPU. Många gör musik utan minsta problem på betydligt klenare maskiner. Du skulle förmodligen ha mer nytta av 16GB än den lilla bumpen i CPU-kraft, men 8GB kommer att räcka länge.

Köp till en snabb extern USB3-HDD eller SSD och lägg dina ljudbibliotek på så är du good to go.

Okej, jag har bestämt mig för att köra på 2,3ghz och 16 gb RAM med en 256 SSD vilket landar på cirka 19 000 med min studentrabatt
Ska köpa till en USB3-HDD eller USB3 minne att ha som extra HD om det behövs för t.ex ljudbibliotek, kan tyvärr inget om detta så vilken rekommenderar du? Den behöver vara väldigt enkel att bära runt på och den ska inte vara alldeles för dyr
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasty:

Okej, jag har bestämt mig för att köra på 2,3ghz och 16 gb RAM med en 256 SSD vilket landar på cirka 19 000 med min studentrabatt
Ska köpa till en USB3-HDD eller USB3 minne att ha som extra HD om det behövs för t.ex ljudbibliotek, kan tyvärr inget om detta så vilken rekommenderar du? Den behöver vara väldigt enkel att bära runt på och den ska inte vara alldeles för dyr
Tack

Skippa USB-HDD och lägg en tusenlapp och bygg en nas som backup

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Min bror jobbar mycket mer Ableton, han kör på sin MBP -2011

Dock var han tvungen att skaffa större disk då utrymmet tog slut. Kan ju vara värt att veta
Satt 1TB innan, nu bytte han till 1TB SSD då det kändes segt med en snurrdisk.

Nu vet jag inte hur mycket du kommer att utnyttja, men minne går åt. Så du inte köper för lite.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Min bror jobbar mycket mer Ableton, han kör på sin MBP -2011

Dock var han tvungen att skaffa större disk då utrymmet tog slut. Kan ju vara värt att veta
Satt 1TB innan, nu bytte han till 1TB SSD då det kändes segt med en snurrdisk.

Nu vet jag inte hur mycket du kommer att utnyttja, men minne går åt. Så du inte köper för lite.

Vad kör din bror för RAM och processor i sin MBP?
Tack för infon Ska satsa på en extern hårddisk med ljudbibliotek på

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasty:

Vad kör din bror för RAM och processor i sin MBP?
Tack för infon Ska satsa på en extern hårddisk med ljudbibliotek på

Han kör 8 gb ram. 16 kommer fungera perfekt för allmänt slösurf så räcker 8gb bra, men jag tror hans knäar lite ibland. Osäker dock

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Utan att kunna så mycket om musikproduktion, välj 16GB ram.
Det går inte att uppgradera sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Jag hade tagit den billigare konfigurationen och maxat minnet.

Jag använder själv Ableton Live och jag känner väl till att minne går åt när man börjar köra tyngre VSTi:s med effect chains på dem och då har jag ändå 32 gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Skippa USB-HDD och lägg en tusenlapp och bygg en nas som backup

Tror inte riktigt du förstår. Det handlar inte om backup utan att slippa ha ett väldigt stort ljudbibliotek på intern SSD.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.