Datorn hänger sig sporadiskt / micro freeze från 100ms till ett par sekunder

Permalänk

Datorn hänger sig sporadiskt / micro freeze från 100ms till ett par sekunder

Tjena.

Jag har problem med att datorn låser sig/fryser lite då och då, ibland med jämna mellanrum ibland helt sporadiskt. Problemet upptäckte jag efter att jag bytte grafikkort från ett ASUS GTX 580 DirectCU II till ett ASUS GTX 780 DirectCU II OC. När datorn fryser till, dör ljud från t.ex. Mumble, muspekaren står still, fönster fryser till (t.ex. om man är påväg att öppna en mapp, drar ett öppnat fönster).

Först trodde jag att det var att mitt nätaggregat inte pallade nya grafikkortet, men kändes lite osannolikt att det skulle ske i Windows under i princip ingen belastning.

Jag kör min i5 2500k 3.3 GHz @ 4.5 GHz, testade att reset:a BIOS:et och köra processorn i stock-utförande, men problemet kvarstod.

Jag använder Mozilla Firefox 25.0.1 och jag tror att möjligen webbläsaren / Adobe Flash Player är boven i dramat. Har märkt att Adobe Flash Player 11.9 r900 (32 bitar) går ibland upp i 33% CPU load även fast endast har öppet en flik i FF (t.ex. sweclockers hemsida).

Märkte nu att samma fenomen när jag använder mig av Internet Explorer 11, även att ljudet i Mumble försvinner under ~100ms. Även muspekaren frös till.

Datorn specifikation:

OS: Windows 8.1 PRO

CPU: Intel i5 2500k
MB: ASUS P8Z68-V LX
RAM: G-Skill RipJaws 4x4 GB 1600MHz
GrafiK: ASUS GTX 780 DirectCU II
Nätagg: OCZ ModXstream 500W

SSD: Corsair Force Series 120GB, Samsung EVO 840 250GB
SATA: Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB

Har sökt på internet, och trodde jag hade fått bukt på problemet efter att ha avinstallerat något Adobe uppdateringsprogram samt ominstallerat Flash Player, men problemet är nu tillbaka. Vette fasiken vad jag ska ta mig till just nu.

Permalänk

Nu hängde sig Firefox till följd att Adobe Flash Player slutade fungera.

Någon som upplever samma fel med Windows 8.1 + Firefox 26.0 med Adobe Flash Player 11.9 r900 32-bit?

Permalänk
Inaktiv

Ominstallera drivrutiner gör gpu.

Permalänk
Medlem

Usch, jag hatar verkligen det problemet. Har haft det 2 gånger förr. En av gångerna hjälpte en ominstallation men den andra gången kunde jag inte isolera felet och det slutade med att jag bytte ut nästan all hårdvara.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Ominstallera drivrutiner gör gpu.

Tack för tipset, men jag har gjort det utan lycka :/..

Skrivet av magnusvmt:

Usch, jag hatar verkligen det problemet. Har haft det 2 gånger förr. En av gångerna hjälpte en ominstallation men den andra gången kunde jag inte isolera felet och det slutade med att jag bytte ut nästan all hårdvara.

Hmm, lät inget vidare alls det :/. Hittade ett Asrock z77 extreme4-m mATX för 500kr, men jag vet inte om det kommer hjälpa att byta moderkortet. Iofs kanske mer lämpligt att överklocka med det än mitt budget LX kort..

Permalänk
Medlem

Det bör ju vara en process med hög prioritet som väntar på något eller skulle det också kunna vara någon hårdvara som går in med en interupt. I båda fallen låter det som om en drivrutin skulle kunna vara boven.

Jag harför mig att jag känner igen problemet från DirectX i samband med GFX-kort byte.

Testa att starta i felsäkert läge om det nu finns kvar i W8.

Edit: Såg nu att det var en gammal tråd... Hittat något botemedel?

Visa signatur

MSI 845 Ultra (MS-6398) - P4 2GHz

Permalänk

Jag gjorde samma procedur som jag gjort en gång tidigare. Jag tog bort Adobe Flash Player och grafikkortets drivrutiner helt och hållet och sedan installerade jag det på nytt, då fungerade det! :-).

Mycket märkligt att det inte fungerade efter första ominstallationen, felet har inte dykt upp igen.