Apple presenterar OS X Yosemite

Permalänk
Melding Plague

Apple presenterar OS X Yosemite

Apple inleder årets upplaga av WWDC med att presenterar en färsk version av opertivsystemet OS X – Yosemite. Nytt är bland annat ett omarbetat utseende.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och jag som inte ens hunnit få in Mavericks ännu!

Jag hoppas dock att Yosemite precis som Mavericks kommer att vara kostnadsfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Och jag som inte ens hunnit få in Mavericks ännu!

Jag hoppas dock att Yosemite precis som Mavericks kommer att vara kostnadsfritt

Yosemite är gratis

Permalänk

Gillar mycket Apples upplägg med OS X, mycket härligt att de gått över till uppdateringar som är gratis.

Den nya designen ser också mycket schmexig ut.

11/10 skulle använda.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Helt stört vad snyggt. Blir köp om de fixar Macbook Air med "Retina" garanterat.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag inte särskilt mycket om apple som företag men OMG!!! vad snyggt GUI! Microsoft har något att lära här!

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så nytt och snyggt? Ser ju ut som på min Air jag använder på jobbet, förutom att menyraden på toppen är transparent?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Sötast

Wow, med bild #1 så blev det i princip helt omöjligt att ursklilja OSX från valfri Linuxdist nu, jag tror jag kommer sakna silvret mest, det gav OSX.... OSX.

Första jag tänker på är nog Gnome3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Själv tycker jag inte särskilt mycket om apple som företag men OMG!!! vad snyggt GUI! Microsoft har något att lära här!

Jag vill att MS fixar "dark mode" i windows så att alla mörka titlebars går att läsa...

Permalänk

Fan vad gött med liite förändring! Åt rätt håll, Mavericks är grymt så detta blir nog bara bättre.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Älskar skiten. Men ingen kommer att kunna uttala Yosemite.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Wow, med bild #1 så blev det i princip helt omöjligt att ursklilja OSX från valfri Linuxdist nu, jag tror jag kommer sakna silvret mest, det gav OSX.... OSX.

Första jag tänker på är nog Gnome3.

Ja även gnome 2 med genomskinliga paneler och lite tema blir i princip identiskt, det körde man för ~5 år sedan, även med liknande dock

Permalänk
Medlem

Så Apple släpper numera sina OS gratis.

M$ har något att lära.

(Sen är Numbers, Pages och Apple's andra appar också gratis om man köper en av deras produkter. Får man MS Office gratis om man köper Surface Pro 3? Don't think so.)

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Ja även gnome 2 med genomskinliga paneler och lite tema blir i princip identiskt, det körde man för ~5 år sedan, även med liknande dock

Ja och sannerligen med lika stort urval av appar....

NOT!!!

Permalänk
Medlem

Äntligen har de gjort av med den vrålfula psuedo 3D docken. Var alltid det första man fick fixa i OSX oavsett version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Så Apple släpper numera sina OS gratis.

M$ har något att lära.

(Sen är Numbers, Pages och Apple's andra appar också gratis om man köper en av deras produkter. Får man MS Office gratis om man köper Surface Pro 3? Don't think so.)

Apple är ett hårdvaruföretag.

Microsoft är fortfarande primärt ett mjukvaruföretag.

Att säga att microsoft ska skrota licensavgifter är som att säga att apple ska minska sina marginaler. Företag måste tjäna pengar på något sätt, två olika företagsmodeller helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Så Apple släpper numera sina OS gratis.

M$ har något att lära.

Suck.

Självklart kan inte "M$" inte kan ge bort sina produkter gratis. Det gör inte Apple heller. Skillnaden är att Apple tjänar sina pengar på hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Om jag bara kunde spela alla mina spel så hade jag gjort en hackintosh...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Om jag bara kunde spela alla mina spel så hade jag gjort en hackintosh...

Bootcamp + Sänka grafiken hehe

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Så mycket fint.

Apple sopar banan med MS i det mesta, MS försök till integration mellan enheter ligger ju ljusår efter.
Om Apple bara kunde få ordning på spel så man slapp windows helt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Själv tycker jag inte särskilt mycket om apple som företag men OMG!!! vad snyggt GUI! Microsoft har något att lära här!

Knappast!
Jag hoppas Microsoft tar sitt förnuft till fånga, och frångår trenden med att allt ska vara vitt.
Enbart jobbigt för ögonen.
Tycker maverick är snyggare, samt mer behaglig för ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Äntligen har de gjort av med den vrålfula psuedo 3D docken. Var alltid det första man fick fixa i OSX oavsett version.

Och återgår till nånting som påminner om docka i första osx versionen. Nytänkande? Not!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så mycket fint.

Apple sopar banan med MS i det mesta, MS försök till integration mellan enheter ligger ju ljusår efter.
Om Apple bara kunde få ordning på spel så man slapp windows helt.

Jo jag fattar inte varför MS inte satsade mer på integration i WP8.1. *Ser besviket på min Lumia920*

Permalänk
Medlem

Men vart är Startmenyn?
*gömmer sig bakom trädet*

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Knappast!
Jag hoppas Microsoft tar sitt förnuft till fånga, och frångår trenden med att allt ska vara vitt.
Enbart jobbigt för ögonen.
Tycker maverick är snyggare, samt mer behaglig för ögonen.

Det går att ändra till mörka menyer i Yosemite.

Skrivet av celoz:

Vad är det som är så nytt och snyggt? Ser ju ut som på min Air jag använder på jobbet, förutom att menyraden på toppen är transparent?

Antar att all ”rockmusik” låter likadant också?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

*dräggel*

Permalänk
Medlem

Påminner mig om diverse Linux distros, men sen har OS X alltid gjort det för mig. Höll på mycket med skining på Windows Xp, så utseendet är tyvärr inte nytt för mig.

Pysslade om Windows Xp att se ut så här t.ex.http://customize.org/screenshots/50853/download?v=46694

Visa signatur
Permalänk
Sötast
Skrivet av TheSwede1970:

Ja och sannerligen med lika stort urval av appar....

NOT!!!

Blodtrycket... tänk på blodtrycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så mycket fint.

Apple sopar banan med MS i det mesta, MS försök till integration mellan enheter ligger ju ljusår efter.
Om Apple bara kunde få ordning på spel så man slapp windows helt.

Jag har jättedålig koll på hur integrationen hos Apple ser ut, vad kan man göra om man har en dator med OSX och en iPhone tex? Har en på jobbet och iPhone som jobbmobil så är lite nyfiken.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Suck, ännu ett nytt OS X... Mavericks hade precis blivit moget. Bara jag som inte gillar dessa täta uppdateringar? Bryter kompatibiliteten hela tiden, man får aldrig ha en maskin som fungerar, är stabil och även har de senaste säkerheten och fintrimningen under huven.

Apple börjar bli en jävla gimmick på riktigt nu. Och det kommer från en person som hållit på med Mac(intosh) från och till i 20 år. Går ju fan inte att arbeta professionellt med deras grejer längre.

Försöker datorbranchen att inducera behov nu när det inte går att göra något banbrytande längre?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian