Permalänk

Thunderbolt tillbehör

Hejsan, jag har Thunderbolt II på mitt moderkort. Och undrar nu om de är någon som använder Thunderbolt.
Och i såfall till vad ?

Permalänk
Avstängd

I teorin är Thunderbolt väldigt nice, klarar typ allt, men i praktiken så är det ganska tunt med enheter som använder gränssnittet än så länge. Det går exempelvis att bygga typ en dockningsstation med en kontakt och ansluta diskar, skärmar, nätverk och allt annat i en TB-enhet. Typ som denna, fast gärna med mer funktionalitet. Men 2500 för att slippa koppla i och ur några kablar är ganska saftigt i mina ögon.

Sen finns det en del diskar och sånt med TB, men det är sällan gränssnittet som är flaskhalsen där så det lär inte skilja mycket i prestanda mellan en TB-disk och exempelvis en USB3-disk. En SSD däremot, men det är sällan man behöver SSD-prestanda från en extern enhet.

Permalänk
Medlem

Frågan om inte Thunderbolt bara är en ny FireWire (aka IEEE1394) en standard som fanns på några få externa diskar.
Men knappast användes alls på PC, några ljudkort och moderkort hade någon kontakt. Det var nog mest Mac den användes till.

USB3.1 har ju 10Gbps och någon har nämnt att det eventuellt kan komma en 25Gbps version.

Sedan har det pratats om en ny USB kontakt som inte går att vända fel.
Det känns som en väldigt bra ide då USB oftast känns fel även när den är rättvänd vilket leder till onödigt vändande fram och tillbaka innan man får i kabeln.

Permalänk

På jobbet så kör vi uteslutande Thunderbolt diskar och arrayer nu.
t.ex. Denna arrayn men även studiomonitorer (För att färgkorrigera material.).
Fördelen som jag ser med thunderbolt över USB är möjligheten till att daisy chaina.

För konsumeter, eller iaf. svenssons så kommer thunbolt antagligen inte slå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

USB3.1 har ju 10Gbps och någon har nämnt att det eventuellt kan komma en 25Gbps version.

Thunderbolt (version 1) har 10Gbit/s per kanal (20Gbit/s totalt).
Thunderbolt (version 2) har 20Gbit/s förenad över båda kanalerna i en logisk länk.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog inte behöva dessa hastigheter förrän externa grafikkort börjar(om de nu någonsin kommer) rulla in.

Det finns nog med bandbredd för 2x PCIe 3.0, eller 5x PCIe 2.0.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Frågan om inte Thunderbolt bara är en ny FireWire (aka IEEE1394) en standard som fanns på några få externa diskar.
Men knappast användes alls på PC, några ljudkort och moderkort hade någon kontakt. Det var nog mest Mac den användes till.

USB3.1 har ju 10Gbps och någon har nämnt att det eventuellt kan komma en 25Gbps version.

Sedan har det pratats om en ny USB kontakt som inte går att vända fel.
Det känns som en väldigt bra ide då USB oftast känns fel även när den är rättvänd vilket leder till onödigt vändande fram och tillbaka innan man får i kabeln.

Jo, TB riskerar absolut att gå samma öde till mötes som FireWire. Båda gränssnitten har/hade dock en ganska stor fördel gentemot USB och det är samtidighet (elelr vad det nu kallas på svenska; isochronousity). FW och TB kan garantera en stadig ström data utan errorkorrigering för exempelvis strömmad video, något som usb inte klarar av. Blir det något litet fel i en dataström med USB så kommer kontrollen alltid att be om de bitarna igen och därmed sänka hastigheten ganska ordentligt under tiden det tar, alltså passar det inte alls för applikationer där det är viktigare att upprätthålla strömmen än att all data är 100% korrekt. Det var därför som FW användes på typ alla DV-kameror då DV är ett band och därmed inte kan skicka om bitar utan att pausa bandet, spola tillbaka lite osv.

En annan stor skillnad är att USB är host-baserat och alltså kräver en host/dator. Du kan koppla två FW-enheter till varandra utan någon dator emellan. De måste förstås stöda detta dock, men det är omöjligt över USB. Hur TB funkar i den aspekten vet jag inte riktigt, men med dess aktiva kablar så kan jag tycka att det borde stödas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Thunderbolt (version 1) har 10Gbit/s per kanal (20Gbit/s totalt).
Thunderbolt (version 2) har 20Gbit/s förenad över båda kanalerna i en logisk länk.

Men hur menas det över båda kanalerna, måste du ha 2st kablar altså enheter som har dubbla fysiska kontakter ??

Sedan var det någon sida som spekulerade angående USB på 25Gbps.. vilket antar jag är väldigt osäkert om/när det kommer.

Här har du några citat från 2009.

"USB 3.0 Could Support 25Gbps Transmission Speed, USB-IF Chair Says"

"The protocol itself can support the speed of 25Gbps," Ravencraft said. "But we don't know when USB 3.0 will reach that speed, of course."
http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20090521/170478/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Men hur menas det över båda kanalerna, måste du ha 2st kablar altså enheter som har dubbla fysiska kontakter ??

Nej det är samma fysiska kabel, med två kanaler i. Så det är en kabel som används för att uppnå 20Gbit/s

Citat:

At the physical level, the bandwidth of Thunderbolt 1 and Thunderbolt 2 are identical, and Thunderbolt 1 cabling is thus compatible with Thunderbolt 2 interfaces. At the logical level, Thunderbolt 2 enables channel aggregation, whereby the two previously separate 10 Gbit/s channels can be combined into a single logical 20 Gbit/s channel.