Varför köper folk GTX780 istället för det billigare R9 290?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Är det verkligen AMD som gjort denna själva..?

Själv väljer jag nVidia för CUDA.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är det verkligen AMD som gjort denna själva..?

Själv väljer jag nVidia för CUDA.

Bra fråga! De har ju lagt upp klippet på sin Youtube-kanal. Inget om vilka som gjort det.

Hittade annars:

Citat:

AMD just spread this video as a pun against NVIDIA

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är det verkligen AMD som gjort denna själva..?

Själv väljer jag nVidia för CUDA.

Skrivet av EyeNEye:

Bra fråga! De har ju lagt upp klippet på sin Youtube-kanal. Inget om vilka som gjort det.

Hittade annars:

De hade ju faktiskt med "The Fixer"-snubben som presentatör på sin GPU-mässa på Hawaii så det känns hyfsat officiellt

On topic:
Själv skulle jag klart välja AMD istället för Nvidia om AMD presterade bättre för samma pris till det jag önskade. Har precis införskaffat HD7950 begagnat och den prestandan för det pris jag gav kändes riktigt bra. CUDA-fördelen verkar släppa lite nu då Apple införlivat AMD i sina arbetsstationer vilket gör att Adobe sannolikt utvecklar stöd även för OpenCL och har redan börjat det arbetet.

Nä, den stora skillnaden mellan AMD och Nvidia är namnet och funktionerna utöver att rita grafik på en skärm. Nvidia har sin Shadowplay och PhysX som största dragplåster (möjligen Gsync framöver) och AMD har något mer utvecklat flerskärmsstöd (Eyefinity), TressFX och Mantle (i framtiden i alla fall) som sina starka sidor.

Med detta sagt så verkar Maxwell väldigt lovande och lockande. Om inte AMD kan kontra den ökade prestanda/förbrukningskvoten så kommer nog Nvidia kunna fortsätta ta marknadsandelar trots högre pris/prestanda. Ett ytterligare tillägg, om än sannolikt helt irrelevant för de flesta, är att Nvidias optimus kan vara bra för de som vill ha externt grafikkort till laptops (nej, inte så många alls det).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Köpte R9 290 istället för 780 enbart för Mantle då jag spelar mycket BF4, dock fungerar inte mantle bra för mig ännu, utan jag upplever FPS drops då och då som inte förekommer när jag kör DX. Löser detta sig med en framtida drivare kommer jag att vara nöjd med mitt val, för R9 290 är ett bra kort och ligger även bra i prestanda/pris. Löser sig inte mina problem med Mantle kunde jag lika gärna ha köpt ett GTX 780, vilket jag var helt inställd på att göra först.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag valde ett 780 för att det var tystare och svalare än AMDs kort vid det tillfället, är inte fanboy av någon av tillverkarna. Gillar också möjligheten till shadowplay samt den trevliga SLI- scalingen. Den största orsaken kan vara att 780 är bättre än r9 290 i Skyrim.
Edit: CUDA är jättetrevligt i t.ex Premiere

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk

Jag välger alltid nVidia för att jag gillar 3D vision och PhysX, när man kan få det iaf

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Avstängd

Nvidia vs AMD (GPU)... För man får verkligen.... för vad man betalar för...
Intel vs AMD (CPU)... Ingen kommentar... samma sak gäller här...

Permalänk
Medlem

Går på det jag blivit med nöjd med.
Haft en del AMD kort, men varit strul med drivisar titt som tätt.
Peppar peppar, faktiskt inte haft något krångel med nvidia kort so far.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag gick från ett GTX Titan till 2 st R9-290, mycket mer prestanda och för typ 66% av priset och jag var glad. Blev lovad att Mantle skulle vara frälsningen för BF4.... fick sämre prestanda med Mantle än DX så det var ju kul Sen så började jag ha lite småproblem hit och dit. Saknade lite features som jag gillade med Nvidia så jag bytte tillbaka till Nvidia med 2 st 780. Jag vet att jag fick mer prestanda med 290 men 120 FPS på en 1440p 60Hz skärm jämfört med 90-100 är sak samma

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har provat mig fram och hoppar lite då och då mellan AMD och Nvidia men senare tiden har det blivit Nvidia då jag upplever att jag får ut av dem. Jag använder mycket Shadowplay och drivrutiner tycker jag är riktigt bra med Nvidia. AMD har jag väl haft otur med och kort oftast har krånglat för mig.
Nya AMD kort är visserligen lockande, bra pirs och prestanda men det är nånting hos Nvidia som tilltalar mig mer.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Märks att folk inte har kört AMD på länge! Stackars företag som ska leva på falska eller upptrissade rykten.

Det låter mer!
Köp inte referens?
Inte lika stabilt!
Kom på en bättre ursäkt nästa gång!
Sämre mjukvara!
På vilket sätt?

Jag vill inte hacka ner halva denna sidan, men faktan är så svag att den inte går att försvara. Jag skulle utan problem kunna byta till nVidia och någon kom med en vettig anledning till varför jag skulle göra det!

Av egen erfarenhet, lämnade AMD med mina 5850 pga dåliga drivrutiner, stannar hos Nvidia pga mjukvara.

3D, Adaptive vsync, shadowplay osv. Mer komplett lösning än vad AMD kan erbjuda.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Köpte R9 290 istället för 780 enbart för Mantle då jag spelar mycket BF4, dock fungerar inte mantle bra för mig ännu, utan jag upplever FPS drops då och då som inte förekommer när jag kör DX. Löser detta sig med en framtida drivare kommer jag att vara nöjd med mitt val, för R9 290 är ett bra kort och ligger även bra i prestanda/pris. Löser sig inte mina problem med Mantle kunde jag lika gärna ha köpt ett GTX 780, vilket jag var helt inställd på att göra först.

Resonerade precis som Du å har även samma problem med Mantle. Tappar dessutom ca 40-50 FPS på att köra Mantle istället för DX11.
Fattar inte varför, men kan kanske vara nåt strul med Mantle å Crossfire. Upplever även FPS-drops i WOW då och då, men kan ju knappast skylla på Mantle i det fallet...

Man kan ju inte sluta fundera på om det hade flytit bättre med två st GTX 780... :s

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Resonerade precis som Du å har även samma problem med Mantle. Tappar dessutom ca 40-50 FPS på att köra Mantle istället för DX11.
Fattar inte varför, men kan kanske vara nåt strul med Mantle å Crossfire. Upplever även FPS-drops i WOW då och då, men kan ju knappast skylla på Mantle i det fallet...

Man kan ju inte sluta fundera på om det hade flytit bättre med två st GTX 780... :s

jag har precis samma kort som min kompis, han tycker inte alls att han får fps drops. Men jag droppar typ från 140-150 ner till 15-25, händer aldrig med DX som sagt, vet inte om det är att han inte förstår att han får det, eller att det inte händer för alla.

detta kort har vi: http://www.msi.com/product/vga/R9_290_GAMING_4G.html#overview

kan ändå inte säga att jag ångrar köpet, kortet går tyst och svalt och är ju minst lika snabbt, snabbare i många fall än ett GTX 780 oavsett mantle. bredare minnesbus och mer videominne bör ju också innebära att kortet klarar större upplösningar/fler skärmar bättre än GTX 780.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Skojar du med mig?

Den här attityden genomsyrar ju tydligen hela tråden. Folk är så fullkomligt osakliga att det är direkt pinsamt att vara registrerad på det här forurmet nu för tiden.

Ja, det är ju ingen anledning att byta märke för en videos skull. Sedan att han är reggad 2008 gör ju inte saken bättre. Då borde han ju vara en av de lite äldre medlemmarna här

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Övervägde Nvidia tidigare men så beslutade jag mig för att köpa R9 290X. Kan vara det bästa valet jag gjort då jag får suverän prestanda till ett oslagbart pris som Nvidia inte är i närheten av med sina extrema överpriser. Man måste vara bra dum om man faller för Nvidias PR-trick alltså.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Isse00:

Övervägde Nvidia tidigare men så beslutade jag mig för att köpa R9 290X. Kan vara det bästa valet jag gjort då jag får suverän prestanda till ett oslagbart pris som Nvidia inte är i närheten av med sina extrema överpriser. Man måste vara bra dum om man faller för Nvidias PR-trick alltså.

Nu trollar du va, Billigt är ju inte bra.

Permalänk
Medlem

Gick från AMD 6970 till 670 nVidia då AMD har usla drivrutiner som crashar oftare än de funkar i Linux samt att AMDs OpenGL prestanda är usel.

Dock så är nVidia fjantar när det kommer till OpenSource och öppenhet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Nu trollar du va, Billigt är ju inte bra.

Billigt skulle jag knappast kalla R9 290X, rimligt prissatt är det dock definitivt. Speciellt till skillnad från Nvidias prissättning som rånar de stackars små barnen som inte vet bättre än att köpa det som ser coolt ut.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Slowpoke66:

Resonerade precis som Du å har även samma problem med Mantle. Tappar dessutom ca 40-50 FPS på att köra Mantle istället för DX11.
Fattar inte varför, men kan kanske vara nåt strul med Mantle å Crossfire. Upplever även FPS-drops i WOW då och då, men kan ju knappast skylla på Mantle i det fallet...

Man kan ju inte sluta fundera på om det hade flytit bättre med två st GTX 780... :s

WoW funkar mycket bättre på Nvidia.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nvidia har precis lika mycket problem med sina drivrutiner som AMD nu för tiden. Vissa spel fungerar bättre på AMD andra på Nvidia, så kommer det alltid att vara.

Anledningen till att Nvidia går bättre är helt enkelt fanboism och bra reklam. Jag säger inte att Nvidia inte gör bra kort, det gör dom verkligen, men prestanda per krona går i princip alltid i AMDs favör. Sen saknar AMD vissa mjukvarufunktioner som shadowplay osv, men det är inte värt 800 spänn extra. MSI AB går tex att tanka ner gratis och fungerar i princip lika bra om man inte har en klen CPU.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

WoW funkar mycket bättre på Nvidia.

Spelar inte speciellt mycket men givetvis måste man ha minst en AMD rigg och en Nvidia rig. Har mest Nvidia kort liggandes, den nuvarande generationen är dock såpass mkt dyrare än 290X(Köper billigaste ref. och kör vatten) så det tar emot.

Har dock full förståelse för folk som kör på 780 då det är svalare och tystare. 290X med ref kylare är ingen hit, det är helt klart hörselskydds varning om man kör fläkten på 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Drivrutiner, skulle jag säga. Nvidia är snabba på att rulla ut nya drivrutiner.

Snabba på att rulla ut drivrutiner som buggar och kraschar spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Snabba på att rulla ut drivrutiner som buggar och kraschar spel...

Är det så konstigt då? Nytt spel, nya förutsättningar...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Vi börjar min historia med ett nVIDIA 7900 GTX som inte ens gick att uppdatera drivrutinerna på.
Sen gick jag till ett Asus Radeon HD4850 som funkade felfritt, hade lite problem i några spel bl a Sanctum, skumma fel.
Sen gick jag till ett XFX Radeon HD6870 som jag fortfarande använder, jag har ibland lite skumma problem med fördröjningar...

Håller helt med om att det där Gaming Evolved är helt useless & känns sjukt billigt! Funderar på att köpa ett nVIDIA-kort som nästa!

Visa signatur

6600k@4.7 gHz - 16 GB - Radeon 5700 XT - Corsair Force MP510 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Övervägde Nvidia tidigare men så beslutade jag mig för att köpa R9 290X. Kan vara det bästa valet jag gjort då jag får suverän prestanda till ett oslagbart pris som Nvidia inte är i närheten av med sina extrema överpriser. Man måste vara bra dum om man faller för Nvidias PR-trick alltså.

konstigt att du köper 290x istället för 290 när prestanda per krona verkar vara så viktigt för dig. extrema överpriser tycker jag är en extrem överdrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Är det så konstigt då? Nytt spel, nya förutsättningar...

Fast jag menar att det blir buggigt i äldre spel vilket inte är ok.
Har varit tvungen att stanna väldigt länge på äldre drivrutiner för att inte flera år gamla
spel ska krascha och bugga, och den extra prestanda som utlovas har jag aldrig märkt av
så känns helt meningslöst med nya drivrutin flera gånger om månaden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

konstigt att du köper 290x istället för 290 när prestanda per krona verkar vara så viktigt för dig. extrema överpriser tycker jag är en extrem överdrift.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/6451?k=5af9bf3112528...

Då jag spelar i 1440p handlar det utöver prestanda per krona såklart om att hårdvaran ska räcka till vilket två R9 290X i mitt fall gör. Den låga prisskillnaden gentemot den avgörande prestandahöjningen är vad som medförde att jag inte nöjde mig med R9 290. Jag kan bara utgå ifrån mitt eget fall, och då anser jag inte att "extrema överpriser" är fel ordval om Nvidias grafikkort.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Älskar att han tar fram en lövblås i slutet låter som på deras referens kylare Hahahaha!

PS: Har själv satt på en Arctic kylare på min så den blev tyst iaf r9 290 kortet fungerar utmärkt i övrigt och köpte min i vintras för 2990kr

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Köpte ett MSI R9 290 först, men tycte det strula för mycket. GTX 780 känns som ett bättre kort helt enkelt, iaf efter mina erfarenheter.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast jag menar att det blir buggigt i äldre spel vilket inte är ok.
Har varit tvungen att stanna väldigt länge på äldre drivrutiner för att inte flera år gamla
spel ska krascha och bugga, och den extra prestanda som utlovas har jag aldrig märkt av
så känns helt meningslöst med nya drivrutin flera gånger om månaden

Vilket kort kör du? Prestandan finns där, att den inte märks beror ju på olika saker.

Edit: Sedan är det ju upp till var och en att uppdatera drivrutinerna eller inte.
Det är inget tvång..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |