Prestandaproblem Verbatim 128Gb ssd

Permalänk
Medlem

Prestandaproblem Verbatim 128Gb ssd

Min Verbatim 128gb ssd disk har börjat prestera riktigt dåligt en längre tid nu och jag undrar om det är någon som kanske vet hur man får fart på disken igen (om det går?).

Körde en test som inte visade så bra siffror (tog några minuter att genomföra).

Är disken utom allt hopp eller finns det någon lösning till att den är så här seg?

Mvh

Permalänk
Medlem

Disken ser ut att sitta i ett äldre moderkort med nvidia chipset? Det brukar kunna ge den typen av prestanda som man ser i ditt test..vad du kan göra är att se om det går att aktivera ahci i bios (är möjligen redan aktiverat) och se till att skrivcache är aktiverat i operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Den disken är tyvärr inte känd för sin hastighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raikko:

Min Verbatim 128gb ssd disk har börjat prestera riktigt dåligt en längre tid nu och jag undrar om det är någon som kanske vet hur man får fart på disken igen (om det går?).

Körde en test som inte visade så bra siffror (tog några minuter att genomföra).
http://i62.tinypic.com/2njbia9.png

Är disken utom allt hopp eller finns det någon lösning till att den är så här seg?

Mvh

Jag har själv haft en sån en kortare period, den är extremt långsam jämfört med andra modeller. När datorn var nyformaterad fungerar den ganska bra men bara efter någon vecka började min sega ner sig. Jag hade min i mindre än två månader och formaterade och installerade om datorn ett antal ggr.

Det finns, i vilket fall fanns, en firmware som tog hand om vissa av prestandaproblemen men i grund och botten är det en ganska långsam SSD.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Jag har själv haft en sån en kortare period, den är extremt långsam jämfört med andra modeller. När datorn var nyformaterad fungerar den ganska bra men bara efter någon vecka började min sega ner sig. Jag hade min i mindre än två månader och formaterade och installerade om datorn ett antal ggr.

Det finns, i vilket fall fanns, en firmware som tog hand om vissa av prestandaproblemen men i grund och botten är det en ganska långsam SSD.

/Erik

Ja jag tog en chansning när jag köpte den då jag hade på känn att den var billig då av en anledning.
Ser ut som att det är dags att uppgradera sig.

Tack för svar

Mvh