Permalänk
Medlem

Föräldrarouter

Hej Swec!

Jag letar efter en router att placera hos föräldrarna. De sitter med en 10Mbits fibertjänst så dom behöver ingen "Asus RT-AC-MEGA20000 ULTRA WIDE QUADRUPLE BAND 666Gbit/s"

Problemet är att dom behöver en router med wi-fi knapp på. Inte WPS utan Wifi-on/off.
(Ja, dom är rädda för strålning osv då bredbandsuttaget är precis under sängen)
Och nej jag orkar inte ta diskussionen om hurvida wi-fi signaler är skadligt eller ej. Det kändes lättare att bara lösa det genom att köpa en router där man lätt kan stänga av wi-fi.
Tyvärr verkar inte prisjakt ha någon sorteringskategori för wifi-knapp.

Så ja, vad säger ni. Har några tips på några basic routrar med en lättåtkomlig knapp för att toggla wifi?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem

De kan inte bara stänga av strömmen/dra ur sladden till den då, eller har de något som behöver nät 24/7 och är kopplad via kabel?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

http://www.amazon.com/gp/product/B0036R8FCO/ref=as_li_qf_sp_a...

Vet dock inte hur det fungerar med kontakter och om du behöver en adapter!

Edit: Ett alternativ är att köpa en finare router där det går att mappa om knapparna med en OpenSource lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomoteph:

Så ja, vad säger ni. Har några tips på några basic routrar med en lättåtkomlig knapp för att toggla wifi?

Netgear WNR3500Lv2

Vet dock ej om den säljs fortfarande.

Edit:
Det verkar som om den finns på bra många ställen, till ganska bra priser.
Vet inte varför det förekommer en del bilder på en äldre, eller annan, version, både hos Netgear och vissa butiker (Vet att det gjordes en del förändringar, kommer inte ihåg nu på rak arm; L-modellen är populär bland vissa utvecklare av open source-mjukvara); men den har som sagt en knapp på baksidan, vilket nämns på Netgears sidor etc.
http://www.netgear.se/home/products/networking/wifi-routers/W...

Permalänk
Medlem

har själv denna. http://www.inet.se/produkt/5401406/netgear-wndr3700-n600-dual... Kan slå av och på wifi med en knapp på framsidan av enheten. Finns säkert andra modeller också, men det här är mitt tips iaf!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomoteph:

Hej Swec!

Jag letar efter en router att placera hos föräldrarna. De sitter med en 10Mbits fibertjänst så dom behöver ingen "Asus RT-AC-MEGA20000 ULTRA WIDE QUADRUPLE BAND 666Gbit/s"

Problemet är att dom behöver en router med wi-fi knapp på. Inte WPS utan Wifi-on/off.
(Ja, dom är rädda för strålning osv då bredbandsuttaget är precis under sängen)
Och nej jag orkar inte ta diskussionen om hurvida wi-fi signaler är skadligt eller ej. Det kändes lättare att bara lösa det genom att köpa en router där man lätt kan stänga av wi-fi.
Tyvärr verkar inte prisjakt ha någon sorteringskategori för wifi-knapp.

Så ja, vad säger ni. Har några tips på några basic routrar med en lättåtkomlig knapp för att toggla wifi?

En knapp är ju bra som en del tipsade om men sätta en timer på uttaget till routern där den är på bara vissa tider, slipper de trycka på en knapp varje kväll? Eller om du kan dra en lång kabel till något annat ställe där den inte "strålar" när de ska sova?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

De kan inte bara stänga av strömmen/dra ur sladden till den då, eller har de något som behöver nät 24/7 och är kopplad via kabel?

Ja, tyvärr har dom ju det. Bland annat min Raspberry Pi som sitter som en "off-sitebackup"

Skrivet av Superolle:

Ett alternativ är att köpa en finare router där det går att mappa om knapparna med en OpenSource lösning

Skrivet av Osprey:

Netgear WNR3500Lv2

Det verkar som om den finns på bra många ställen, till ganska bra priser.
Vet inte varför det förekommer en del bilder på en äldre, eller annan, version, både hos Netgear och vissa butiker (Vet att det gjordes en del förändringar, kommer inte ihåg nu på rak arm; L-modellen är populär bland vissa utvecklare av open source-mjukvara); men den har som sagt en knapp på baksidan, vilket nämns på Netgears sidor etc.
http://www.netgear.se/home/products/networking/wifi-routers/W...

Skrivet av Kire6:

har själv denna. http://www.inet.se/produkt/5401406/netgear-wndr3700-n600-dual... Kan slå av och på wifi med en knapp på framsidan av enheten. Finns säkert andra modeller också, men det här är mitt tips iaf!

Skrivet av Lagers:

En knapp är ju bra som en del tipsade om men sätta en timer på uttaget till routern där den är på bara vissa tider, slipper de trycka på en knapp varje kväll? Eller om du kan dra en lång kabel till något annat ställe där den inte "strålar" när de ska sova?

Tack allihop för alla tips! Det trodde jag verkligen inte att jag skulle få.

Superolles förslag på att köra någon OpenSource lösning påminde mig om att jag hade en gammal D-link DIR-615 liggandes. Tog och körde in DD-WRT på den och den fungerar prima. Dock har den ingen avstängningsknapp för Wi-Fi. Har försökt ge mig på att mappa om WPS knappen som finns på höger sida till att toggla Wi-Fi. Det finns till och med ett alternativ i DD-WRT att göra just den ommappningen. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/SES_Button Dock verkar det alternativet inte fungera som det ska.

Finns också ett scripts man kan köra. Dock verkar det vara för en annan hårdvaruversion än den jag har så jag har inte testat:

#!/bin/sh
# LED constants
SIDE_LED=3
POWER_GREEN_LED=16
POWER_ORANGE_LED=1
WAN_GREEN_LED=4
WAN_ORANGE_LED=15

# Set the LED to turn on/off
GPIO=$SIDE_LED
# Set whether to enable/disable wireless on start
disableWifiOnStart=1

# Disable wireless on start accorindg to disableWifiOnStart setting
if [ $disableWifiOnStart == 1 ];then
logger -s -p local0.notice -t WirelessToggle "Turning off wireless on start"
/sbin/ifconfig ath0 down
/sbin/gpio enable $GPIO
fi

# Generate SESButton script and make it executable
logger -s -p local0.notice -t WirelessToggle "Generating SESButton script"
mkdir /tmp/etc/config/
echo "if [ \`ifconfig | grep ath0\` == "" ]; then
logger -s -p local0.notice -t WirelessToggle \"Current wireless status: Off, Turning wireless on...\"
/sbin/ifconfig ath0 up
/sbin/gpio disable $GPIO
else
logger -s -p local0.notice -t WirelessToggle \"Current wireless status: On, Turning wireless off...\"
/sbin/ifconfig ath0 down
/sbin/gpio enable $GPIO
fi
" > /tmp/etc/config/wifi_toggle.sesbutton
chmod +x /tmp/etc/config/wifi_toggle.sesbutton
logger -s -p local0.notice -t WirelessToggle "SESButton script generated and ready for use"

Dold text
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC68U har yttre av/på knapp för WIFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molk:

Asus RT-AC68U har yttre av/på knapp för WIFI.

Tack men nej tack. Jag skulle klassa Asus RT-AC68U som en "MEGA20000 ULTRA WIDE QUADRUPLE BAND 666Gbit/s" router.

Skrivet av Jomoteph:

... de sitter med en 10Mbits fibertjänst så dom behöver ingen "Asus RT-AC-MEGA20000 ULTRA WIDE QUADRUPLE BAND 666Gbit/s"

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomoteph:

Ja, dom är rädda för strålning osv då bredbandsuttaget är precis under sängen

Men måste routern stå under/nära sängen? Inte aktuellt att dra en lite längre nätverkskabel bort från uttaget? Tex vid fotändan av sängen. (Fötter tål wifi riktigt bra har jag hört!)

Du har så klart redan tänkt på detta, men jag var tvungen att fråga

Permalänk
Rekordmedlem

Med Tomato kan man programmera om knappar och wifi on/off är ett av standardalternativen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elumes:

Men måste routern stå under/nära sängen? Inte aktuellt att dra en lite längre nätverkskabel bort från uttaget? Tex vid fotändan av sängen. (Fötter tål wifi riktigt bra har jag hört!)

Du har så klart redan tänkt på detta, men jag var tvungen att fråga

Får be farsan sova med skorna med stålhätta på då ^^

Men ja, problemet är att lägenheten har ett uttag med inkommande och ett till uttag som patchas vidare till rum nr 2.
Se bildbeskrivning:

Så tyvärr måste routern vara på den plats den är för att kunna ha wifi på rätt ställe i lägenheten. (Täckning i kök och vardagsrum) Rent teoretisk skulle det ju givetvis gå att patcha förbi A och B och köra routern på uttag C. Dock är det samma problem där. En säng med huvudändan mot uttaget. Så ja, det ultimata hade varit att kunna toggla wi-fi med en knapp.

Får jag inte igång knappen på sidan av min DIR-615 med DD-WRT så får det bli första bästa (och billigaste) routern med wifi-knapp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Med Tomato kan man programmera om knappar och wifi on/off är ett av standardalternativen.

Kanske blir att testa det i så fall. Kändes bara krångligare med Tomato än DD-WRT. Jag kan dock ha fel. Har knappt kollat något alls på Tomato. Open-WRT är väl ett annat alternativ.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk

Säg som det är, din morsa vill kunna slå av internet när din farsa porrsurfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Säg som det är, din morsa vill kunna slå av internet när din farsa porrsurfar.

Hahaha, precis så ligger det till!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem

Min gamla D-Link DIR655 går att schemalägga WIFI. Detta torde väl ändå finnas på majoriteten av routrar? Gissningsvis.

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem

Router under sängen. Strömsladden kopplad till en vanlig trådlöst styrd on/off-dosa.

Surf på - Tryck on
Surf av - Tryck off

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |