Är windows 7 bästa operativsystemet ever?

Permalänk
Medlem

Är windows 7 bästa operativsystemet ever?

Jag gillar win xp mycket då jag kör dualboot med win 7 och just xp då jag har gamla spel som fungerar bäst med xp. Win7. Jag kan inte komma på någonting som inte är bra i 7an. 8an hatar jag och hoppas att 9an blir mer likt 7an. Jag har inte testat linux eller annat så kan inte uttala mig där. Win 7 är kanon. Xp är bra, 8an suger, 7an bäst vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Windows 7 är bästa OS som finns nu. Windows xp är bra men tycker Windows 7 är en förbättring. Och Windows vista och 8 är bara skit enligt mig.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Varför hatar du 8an? Det går ju att få att se ut precis som 7an, sen får man alla fördelarna med nyare Windows.

Enligt mig är Windows 7 bättre än XP, men Windows 8 är bättre än Windows 7.

Det enda jag har ändrat sen jag uppgraderade två av datorerna hemma till 8an är ClassicShell för att få startmenyn som jag vill ha den och lagt till UXStyle för att få tema som jag gillar på fönsterknappar osv.

I övrigt är ju 8an en förbättrad 7a, lite bättre minneshantering, fler inställningar för multipla skärmar, lite bättre utnyttjande av flera kärnor osv som det brukar vara vid nya OS-versioner. Spel får lite mer FPS vad jag har upplevt.

De som tycker att Windows 8 är kasst bara för att de inte orkar ladda hem två små program får skylla sig själva. De missar en hel del förbättringar här och var i systemet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Varför hatar du 8an? Det går ju att få att se ut precis som 7an, sen får man alla fördelarna med nyare Windows.

Enligt mig är Windows 7 bättre än XP, men Windows 8 är bättre än Windows 7.

Det enda jag har ändrat sen jag uppgraderade två av datorerna hemma till 8an är ClassicShell för att få startmenyn som jag vill ha den och lagt till UXStyle för att få tema som jag gillar på fönsterknappar osv.

I övrigt är ju 8an en förbättrad 7a, lite bättre minneshantering, fler inställningar för multipla skärmar, lite bättre utnyttjande av flera kärnor osv som det brukar vara vid nya OS-versioner. Spel får lite mer FPS vad jag har upplevt.

De som tycker att Windows 8 är kasst bara för att de inte orkar ladda hem två små program får skylla sig själva. De missar en hel del förbättringar här och var i systemet.

Om man måste modifiera ett op för att det inte fungerar bra från start är något fel. Alla försöker få win 8 att se ut som win 7. Vad tycker ni om detta?

Permalänk
Rekordmedlem

7an är det bästa som MS släpp än så länge, men de är på rätt väg nu med 8orna och kanske det börjar bli användbart på riktigt i höst när startmenyn kommer tillbaka, då är det nästan bara den urfula otydliga platta designen kvar att åtgärda så är de på banan igen.
Men som operativsystem sett så är linuxfamiljen bättre, funnes det bara några fler program inom vissa områden så skulle det vara överlägset win på alla sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det som är irriterande med Microsofts Windows är all denna bloat som inte går att vare sig välja om man vill installera eller ens avinstallera.
Med Windows update, skulle det inte vara några problem för dom (Läs: strejf) som vill ha IE och Bing att installera det via just Update, så kan vi som inte vill ha det slippa dom plus mycket mer av Microsofts bloatware.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Om man måste modifiera ett op för att det inte fungerar bra från start är något fel. Alla försöker få win 8 att se ut som win 7. Vad tycker ni om detta?

Då är väl Windows 7 inte heller ett bra OS?

Jag behövde modifiera 7an från start för att få den funktionalitet jag ville ha. Jag kommer från Amigavärlden där man kan ändra utseende på varenda liten systemknapp om man vill och ha olika utseenden för varje program, så ClassicShell och åtminstone någon slags UX-patcher för tredjeparts teman har jag haft sedan XP-tiden.

Är det en nackdel att behöva lägga till saker? Ja, självklart. Just utseendet och några menyfunktioner osv tycker jag att de borde ha åtminstone haft kvar den gamla funktionaliteten på som valbart alternativ.

Men är det en stor nackdel? Definitivt inte jämfört med de mängder av fördelar som man får i gengäld. Lite snabbare spel, bättre stöd för flara skärmar osv som jag nämde tidigare.

Folk gillade inte XPs utseende när det var nytt heller och alla var vana vid det gråblåa klassiska läget från 98an och 2000. I datorkretsar kallade man ju XP default utseende för "teletubbies-läge" och slog ofta på klassiska utssendet eller installerade en tema-hanterare så man kunde få det lite snyggare. Men det fanns ju massa fördelar med autodetektering av enheter för USB och massa annat som gjorde att man gick över till XP iaf, fast man tyckte att 2000 var ett så bra OS.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Folk gillade inte XPs utseende när det var nytt heller och alla var vana vid det gråblåa klassiska läget från 98an och 2000. I datorkretsar kallade man ju XP default utseende för "teletubbies-läge" och slog ofta på klassiska utssendet eller installerade en tema-hanterare så man kunde få det lite snyggare. Men det fanns ju massa fördelar med autodetektering av enheter för USB och massa annat som gjorde att man gick över till XP iaf, fast man tyckte att 2000 var ett så bra OS.

När man har suttit med ett OS i några år och ska gå över till ett annat brukar man inte gilla det, det kan jag hålla med om. MEN det jag inte tycker om med Windows 8 är att dem tog bort startmeny knappen (det går att ersätta men som du sa tycker jag också att dem ska lägga till ett "alternativ" så man får välja själv) OCH att dem har lagt till appar. Appar tycker jag inte direkt hör hemma hos en dator utan det ska vara optimerat för surfplattor och telefoner. Och det kan jag inte vänja mig med. Jag har kört Windows 8 i 3 månader och det räckte innan jag drog mig tillbaka till Windows 7 igen.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lome:

När man har suttit med ett OS i några år och ska gå över till ett annat brukar man inte gilla det, det kan jag hålla med om. MEN det jag inte tycker om med Windows 8 är att dem tog bort startmeny knappen (det går att ersätta men som du sa tycker jag också att dem ska lägga till ett "alternativ" så man får välja själv) OCH att dem har lagt till appar. Appar tycker jag inte direkt hör hemma hos en dator utan det ska vara optimerat för surfplattor och telefoner. Och det kan jag inte vänja mig med. Jag har kört Windows 8 i 3 månader och det räckte innan jag drog mig tillbaka till Windows 7 igen.

Bara för att dom lagt till möjligheten att använda appar så MÅSTE man ju inte göra det. Jag själv har aldrig använt en app i Windows 8 eftersom dels måste man koppla sitt hotmail konto till windows och dels har jag inte känt nåt behov av nån speciell app.

Känns bara lite fel att använda appar som ett argument till att inte köra windows 8. Startknappen däremot kan jag förstå även om jag inte saknar den alls. Gillar den nya knappen med högerklick mer än windows 7 varianten faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Bara för att dom lagt till möjligheten att använda appar så MÅSTE man ju inte göra det. Jag själv har aldrig använt en app i Windows 8 eftersom dels måste man koppla sitt hotmail konto till windows och dels har jag inte känt nåt behov av nån speciell app.

Känns bara lite fel att använda appar som ett argument till att inte köra windows 8. Startknappen däremot kan jag förstå även om jag inte saknar den alls. Gillar den nya knappen med högerklick mer än windows 7 varianten faktiskt.

Och varför känns det fel att använda det som argument? Metro är en stor del av Winddows 8 och det är inte många som gillar det, och nej man behöver inte använda det heller men det finns där! Om dem inte skulle haft med metro i Windows 8 så kanske operativsystemet skulle vart ännu snabbare?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk

En vanesak

Skrivet av Lome:

När man har suttit med ett OS i några år och ska gå över till ett annat brukar man inte gilla det, det kan jag hålla med om. MEN det jag inte tycker om med Windows 8 är att dem tog bort startmeny knappen (det går att ersätta men som du sa tycker jag också att dem ska lägga till ett "alternativ" så man får välja själv) OCH att dem har lagt till appar. Appar tycker jag inte direkt hör hemma hos en dator utan det ska vara optimerat för surfplattor och telefoner. Och det kan jag inte vänja mig med. Jag har kört Windows 8 i 3 månader och det räckte innan jag drog mig tillbaka till Windows 7 igen.

Jag skulle nog vilja påstå att Win8 är bättre på att hantera tunga uppgifter, vilket blir ganska uppenbart när allt vad dator jag har är en NUC I5 med 8GB RAM och 256 GB SSD. Det är ingen monstermaskin, men en liten krutdurk i ett fantastiskt litet paket. När jag körde mitt Win7 på den så kunde jag uppfatta det som att det ibland blev betänketid när jag skulle starta program eller spel, och så finns det ju ingen integration med några sociala nätverk eller mailtjänster.
I Win8 finns allt sådant från början, precis som i WP8. Facebook och Twitter finns redan integrerat med mail och i kontaktlistan, det har en bra hantering av RSS och det är väldigt lätt att leta reda på tjänster och program genom att bara trycka på Windows-tangenten, skriva ett sökord, och trycka på enter. Precis som i Win7. Dessutom tar inte Windows 8 upp lika mycket minne, och kört på min NUC med bra minne och ssd, så startar datorn snabbare än vad TV'n gör som det är kopplat till. Där låg win7 definitivt på efterkälken.

Den smidigaste funktionen som jag känner det, är nog i alla fall högerklicksmenyn som Microsoft har lagt till på startknappen, så att man lätt och smidigt kan komma åt de viktigaste systemadministrationsfunktionerna samt avstängningsmenyn.

Däremot så kan jag hålla med om att det ibland kan bli lite snurrigt när windows kör igång en metro-app för att visa vissa inställningar och funktioner, och kör igång kontrollpanelen när det skall visa andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lome:

Och varför känns det fel att använda det som argument? Metro är en stor del av Winddows 8 och det är inte många som gillar det, och nej man behöver inte använda det heller men det finns där! Om dem inte skulle haft med metro i Windows 8 så kanske operativsystemet skulle vart ännu snabbare?

Det jag menar är att du använder MÖJLIGHETEN till att använda appar som ett argument till att inte använda resten av operativsystemet.
Ta bort Windows Store genvägen och låtsas som den inte finns om det känns bättre då.

Och även om windows 8 utan metro skulle vara snabbare än windows 8 med metro så ser jag fortfarande inte poängen med att gå tillbaks till ett ännu långsammare windows 7 i så fall?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är upp till var och en vad som ska anses som det bästa operativsystemet då man har olika behov samt smak.
Win8 är faktiskt bra men gillar inte att dom tagit bort stöd för äldre titlar och att hitta fixar är nästintill omöjligt.
Men det hade jag kunnat leva med, något som jag inte kan leva med är hur stort fokus Microsoft la på att Win8 skulle passa surfplattor.

Fanns Win8 utan allt Metro skit och att vissa inställningar ligger "gömda" just i dess inställningar och inte går att nås via kontrollpanelen så hade jag kört det över Win7 alla dagar i veckan.

Det platta utseendet är troligtvis en vanesak det med.
Men finns hopp om att det ska komma verktyg för att bättre på det så man slipper att spy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Det jag menar är att du använder MÖJLIGHETEN till att använda appar som ett argument till att inte använda resten av operativsystemet.
Ta bort Windows Store genvägen och låtsas som den inte finns om det känns bättre då.

Och även om windows 8 utan metro skulle vara snabbare än windows 8 med metro så ser jag fortfarande inte poängen med att gå tillbaks till ett ännu långsammare windows 7 i så fall?

Vi installerade detta akvariet i ditt hus fastän du inte vill ha fiskar men möjligheten finns iaf.
Förresten så passade vi på att lägga ett golv på ditt redan installerade golv, fint polerat så du kan glida runt snabbt.
Du behöver inte använda dig utav detta nya golvet, så fritt fram att bryta upp det.

tl;dr win8 passar inte vissa personer.

Permalänk
Medlem

Never ending story. Tycker 8.1 är det bästa som funnits. Alla tycker olika.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Får nog hålla med föregående om att så fort det kommer nytt så känns det alltid jobbigt med det nya, i alla fall i winwärlden. och det hör till att man skall gnälla lite, även jag.

En annan som var med sedan början kommer ihåg vartenda OS, Hur uppskattat men jobbigt det var att gå från 3.11 till win95, även fast den var tusen gånger bättre. 95 Till 98 var besvärligt, och många hängde inte på förns Service Pack 2 men övergången till XP var ingen höjdare heller tyckte man sedan, och den visade sig bli en av de mest omtyckta.

körde även 2000 länge som var grym. Testade o slängde o glömde bort både Vista och millenium.
Tog länge innan Win 7 lyckades övervinna mig från XP, och hur mycket jag än svor över win 8, så sitter jag här nu och editerar denna text med hjälp av den....
och även då gnället från mig varit mer än någonsin så lyckades W8 charma mig till slut, och just nu känns win7 som en gammal härlig släkting
som man pratar gott o snällt om, men sällen bjuder hem på mer än ett glas russin vin...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lome:

Och varför känns det fel att använda det som argument? Metro är en stor del av Winddows 8 och det är inte många som gillar det, och nej man behöver inte använda det heller men det finns där! Om dem inte skulle haft med metro i Windows 8 så kanske operativsystemet skulle vart ännu snabbare?

Det är verkligen inte en stor del av win8, om man inte vill att det ska vara det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Never ending story. Tycker 8.1 är det bästa som funnits. Alla tycker olika.

Håller med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Vi installerade detta akvariet i ditt hus fastän du inte vill ha fiskar men möjligheten finns iaf.
Förresten så passade vi på att lägga ett golv på ditt redan installerade golv, fint polerat så du kan glida runt snabbt.
Du behöver inte använda dig utav detta nya golvet, så fritt fram att bryta upp det.

tl;dr win8 passar inte vissa personer.

Den där logiken kan man applicera på varenda funktion i systemet man inte använder. fail.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Tycker W8 startar snabbare och flyter på minst lika bra som w7. Så W8 för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Vi installerade detta akvariet i ditt hus fastän du inte vill ha fiskar men möjligheten finns iaf.
Förresten så passade vi på att lägga ett golv på ditt redan installerade golv, fint polerat så du kan glida runt snabbt.
Du behöver inte använda dig utav detta nya golvet, så fritt fram att bryta upp det.

tl;dr win8 passar inte vissa personer.

Nog den sämsta jämförelsen jag sett någonsin.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Bästa ever ja (trodde inget skulle nånsin slå xp).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Windows XP suger, Windows 7 är okej. Windows 8 är bäst.
Ni är bara bakåtsträvare som får panik när något nytt händer.

Förstår inte vad den stora skillnaden är på Win 7 och 8. Att startmenyn täcker hela skärmen istället för att vara nere i hörnet?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av blackeagle:

Varför hatar du 8an? Det går ju att få att se ut precis som 7an, sen får man alla fördelarna med nyare Windows.

Nu har jag läst detta påstående så många gånger så nu måste jag faktiskt be om screenshots på detta. Skulle bli jätteglad om jag kunde få Windows 8 att se ut exakt som Windows 7. Så langa screenshots tack.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Om man måste modifiera ett op för att det inte fungerar bra från start är något fel. Alla försöker få win 8 att se ut som win 7. Vad tycker ni om detta?

Så du har inte gjort några som helst modifikationer med ditt win7, inte ändrat en enda inställning?

Nej jag vill inte att 8an ska se ut som 7an, vill att det ska se ut som alla andra system med en startknapp, vilket finns om man inte är helt efterbliven.

Edit: Sen är ju win7 det fulaste någonsin. Älskar det cleana med win8.

Permalänk
Medlem

Ogillade själv W8 innnan jag bytte. Visst kräver det lite modifieringar men efter det så föredrar jag faktiskt W8.1 över W7.

Skrivet av Alling:

Nu har jag läst detta påstående så många gånger så nu måste jag faktiskt be om screenshots på detta. Skulle bli jätteglad om jag kunde få Windows 8 att se ut exakt som Windows 7. Så langa screenshots tack.

Om du orkar vänta tills imorgon så kan jag ta ett screenshot åt dig om ingen annan hinner före

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu har jag läst detta påstående så många gånger så nu måste jag faktiskt be om screenshots på detta. Skulle bli jätteglad om jag kunde få Windows 8 att se ut exakt som Windows 7. Så langa screenshots tack.

Kör med Aero 8.1 och Startisback så är du så gott som hemma.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 är Microsofts bästa operativsystem, men det är inte det bästa operativsystemet någonsin för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lome:

När man har suttit med ett OS i några år och ska gå över till ett annat brukar man inte gilla det, det kan jag hålla med om. MEN det jag inte tycker om med Windows 8 är att dem tog bort startmeny knappen (det går att ersätta men som du sa tycker jag också att dem ska lägga till ett "alternativ" så man får välja själv) OCH att dem har lagt till appar. Appar tycker jag inte direkt hör hemma hos en dator utan det ska vara optimerat för surfplattor och telefoner. Och det kan jag inte vänja mig med. Jag har kört Windows 8 i 3 månader och det räckte innan jag drog mig tillbaka till Windows 7 igen.

Alla program är ju appar, det är ju bara ett annat ord för applikationer = vanliga "program".
Men visst känns det fel med fullskärmsappar som du syftar på, om inte det är spel då, för där kör man ju fullskärm på många.

Men var startmeny och fullskärmsapplikationer det enda som gjorde att du gick tillbaka till ett gammalt OS med sämre prestanda/funktioner?

Som sagt, lägg in ClassicShell, ställ in menyn (jag kör ClassicShells startmeny och explorer-tillägg även på mina Windows 7-datorer för övrigt, den inbyggda startmenyn kan man inte ställa in lika mycket i som jag vill).

Fullskärmsapparna ser jag aldrig utom någon enstaka gång då jag kör manuell windows update av någon anledning. Så de stör ju inte till vardags alls?

Skrivet av Alling:

Nu har jag läst detta påstående så många gånger så nu måste jag faktiskt be om screenshots på detta. Skulle bli jätteglad om jag kunde få Windows 8 att se ut exakt som Windows 7. Så langa screenshots tack.

Varsågod, så här ser det ut på min mittenskärm och så såg det ut på 7an med. Jag kör inte med aero påslaget, men det kan man ju fixa med länken som FoxOne postade om man vill ha det.

Notera det fina DirectoryOpus som ersätter den minst sagt undermåliga utforskaren (hur kan man ha en filhanterare utan "show folder size in list"? arrrgh liksom)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Svar NEJ!!

Windows 8.1 äger upp windows 7..Snabbare tar mindre minne,Spelen fungerar bättre,,bättre SSD stöd är bara några av sakerna..Att såga ett OS just pga metro går ju bort direkt..Hur mycket spenderar man i metro??.Jag gör det väldigt sällan och jag har inte modifierat mitt windows 8.1 alls.

Har man en gång lärt sig hur man jobbar i win8 så känns win7 väldigt segt och gammalt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz