Brutala FPS problem i League Of Legends

Permalänk
Medlem

Brutala FPS problem i League Of Legends

Tjenare, jo det är så att jag börjar bli riktigt trött på hur mitt performence i LoL har varit de senaste 8 patcherna, till att börja med, detta är min setup:

Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit
Motherboard: Gigabyte GA-970A-DS3
Processor: AMD FX(tm)-6100 Six-Core Processor (6 CPUs), ~3.3GHz
Memory: 8192MB RAM
GPU: AMD Radeon HD 7800 Series
Och en 600W nätagg.

Borde jag ha några problem när jag lirar ett så mindre krävande spel som League Of Legends? jag har börjat få riktigt dålig fps vid t.ex minions, när saker händer kan det gå ner till kanske 60 och sedan droppa till 33/45 i teamfights , vilket är riktigt irreterande... Har kollat så att det inte har med överhettning någonstans att göra. Har även gjort följande för att försöka lösa problemen:

-Installerat om spelet flera gånger
-Rensat hela datorn, alltså installerat om hela operativet
-Kollat efter smuts och damm i fläktarna, även tagit bort ifall det funnits.
-Updaterat Grafikkortets drivrutiner
-Alla dessa "tweaks och "fixes" som folk lagt upp på diverse forum som ska fixa problemet
- CCleaner
-Defragmenterat hårddisk

Så vad ska jag göra? Är det spelet som blivit så här ostabilt eller är min dator skit kass helt plötsligt? Enligt mig är min datorn inte ens dålig..

Så alla förslag på vad jag kan göra för att fixa problemen skulle vara sjukt tacksamt, om det nu inte är riot som förstört spelet själva.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Någon CPU kärna som når 100% någon gång i spelet? Om nej, hur högt når de som max?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Dom ligger på 100 % , därimot så har jag CPU # 1 #2 #3 som är "parkerade" vad det nu betyder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluzzy:

Dom ligger på 100 % , därimot så har jag CPU # 1 #2 #3 som är "parkerade" vad det nu betyder..

Unparka de sista kärnorna och se om prollen når 100% igen. För just nu verkar det som den flaskar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Unparka de sista kärnorna och se om prollen når 100% igen. För just nu verkar det som den flaskar.

Hm okey, ska ta mig en titt o testa att unparka dom ! Men är det säkert att göra det då? man förstör inget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluzzy:

Hm okey, ska ta mig en titt o testa att unparka dom ! Men är det säkert att göra det då? man förstör inget?

Gör man inget fel är det riskfritt. I alla fall aldrig hört om unparking som gått fel.
Själv följde jag en video ungefär som den här om det inte var den.
https://www.youtube.com/watch?v=mL-w3X0PQnk

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Gör man inget fel är det riskfritt. I alla fall aldrig hört om unparking som gått fel.
Själv följde jag en video ungefär som den här om det inte var den.
https://www.youtube.com/watch?v=mL-w3X0PQnk

Okej tack så mycket för dina svar, äntligen någon som är villig att hjälpa till Ska ta mig en titt på detta imorgon och se vad jag kan göra.

Permalänk
Medlem

Blev väl en liten förbättring, tappar dock fps i teamfights fortfarande, inte så att jag kan ligga över 60 FPS där :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluzzy:

Blev väl en liten förbättring, tappar dock fps i teamfights fortfarande, inte så att jag kan ligga över 60 FPS där :/

Om det verkligen är processorns fel så är nog ditt sista alternativ att överklocka den.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Jag har samma problem med steget bättre grejer, FX8320 4Ghz (OC) Gtx 760 2gb, 8gb ram och RM750 watt nätagg. Mejlade riots support och fick skicka en del filer med mera till dem och dem skyller på ett hårdvaru fel hos mig men kan knappast vara det för isåfall skulle BF3 lagga i High också liksom...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexstheman:

Jag har samma problem med steget bättre grejer, FX8320 4Ghz (OC) Gtx 760 2gb, 8gb ram och RM750 watt nätagg. Mejlade riots support och fick skicka en del filer med mera till dem och dem skyller på ett hårdvaru fel hos mig men kan knappast vara det för isåfall skulle BF3 lagga i High också liksom...

Skickades från m.sweclockers.com

Underligt då jag alltid suttit med stabil och konstant 60 fps (vsync såklart). Har bättre grafikkort men ändå. Inga fps drop alls. Kör förresten med 13.12 och inte 14.4 pga. Dxtory inte fungerar i 14.4 av ngn anledning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Jag får också drops i teamfights med dator i Sign. Allt är uppdaterat etc såklart. Haft samma problem med endast LoL sen inköpet av delar i november. Inte hittat någon lösning ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Skrivet av Kruwlabras:

Jag får också drops i teamfights med dator i Sign. Allt är uppdaterat etc såklart. Haft samma problem med endast LoL sen inköpet av delar i november. Inte hittat någon lösning ännu.

Jag tror Riot har lite problem med sina grejer... men det stör mig att vissa kan streama med det men jag kan absolut inte det för du sjunker FPSen ännu mer..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Skrivet av Kruwlabras:

Jag får också drops i teamfights med dator i Sign. Allt är uppdaterat etc såklart. Haft samma problem med endast LoL sen inköpet av delar i november. Inte hittat någon lösning ännu.

Jag tror Riot har lite problem med sina grejer... men det stör mig att vissa kan streama med det men jag kan absolut inte det för du sjunker FPSen ännu mer..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Avstängd

Det ni verkar ha gemensamt med era fps problem är AMD processor Köp budget så har man budget

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Det ni verkar ha gemensamt med era fps problem är AMD processor Köp budget så har man budget

Om du läser ordentligt så är det en annan med en klockad 4670k med samma problem.
Och jag har inte problemet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem tills jag gick in i nvidia kontrollpanelen och ändra energiprofilen för lol till maximal prestanda, kanske finns något liknande för AMD?

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Skrivet av wenazen:

Jag hade samma problem tills jag gick in i nvidia kontrollpanelen och ändra energiprofilen för lol till maximal prestanda, kanske finns något liknande för AMD?

Jag har nvidia graffe så jag kan ju kolla på det

Visa signatur

CPU:AMD FX8320 4Ghz 8core||MB:Gigabyte GA-970A-DS3 ||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:Asus Geforce GTX 760 2GB OC||
PSU:corsair RM750W||CHASSI: Nanoxia Deep Silence1 ||
HDD: en j*vla massa||SSD:120Gb||
Frakfritt inet

Permalänk
Medlem

Din cpu har för dålig single thread-prestanda för spel som lol och starcraft 2. En haswell pentium för 500kr hade haft högre lägsta-fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Din cpu har för dålig single thread-prestanda för spel som lol och starcraft 2. En haswell pentium för 500kr hade haft högre lägsta-fps.

Läser du tråden ordentligt så har en person med en 4670k liknande problem. Jag själv har inga sådana här problem med min 8320.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Läser du tråden ordentligt så har en person med en 4670k liknande problem. Jag själv har inga sådana här problem med min 8320.

En 4670k är snabbare, men blir riktigt bra först när den överklockas, vilket man får förutsätta att alla som lägger pengar på en sådan gör. Den personen som har låg fps med en överklockad 4670k och inte kör med det inbyggda grafikkortet har helt andra problem än ni med vekare cpu:er.

Dessutom, kan du något om datorer och flaskhalsar så vet du att de flesta spel använder 1-2 trådar och att du därför bör titta på den här när du köper cpu: http://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
Streamar du samtidigt så behöver du fler kärnor.

Men visst, fortsätt ni att voodoo-felsöka, om det behagar er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

En 4670k är snabbare, men blir riktigt bra först när den överklockas, vilket man får förutsätta att alla som lägger pengar på en sådan gör. Den personen som har låg fps med en överklockad 4670k och inte kör med det inbyggda grafikkortet har helt andra problem än ni med vekare cpu:er.

Dessutom, kan du något om datorer och flaskhalsar så vet du att de flesta spel använder 1-2 trådar och att du därför bör titta på den här när du köper cpu: http://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
Streamar du samtidigt så behöver du fler kärnor.

Men visst, fortsätt ni att voodoo-felsöka, om det behagar er.

Och hur exakt kan du bara dra slutsatsen att han har annorlunda problem när jag med en oklockad 8320 inte har något sådant problem alls?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Och hur exakt kan du bara dra slutsatsen att han har annorlunda problem när jag med en oklockad 8320 inte har något sådant problem alls?

Jag vet inte om jag ska tolka din fråga som ett försök att provocera mig eller om du faktiskt vill lära dig något. Till dess att jag vet låter jag bli att svara.

Hur som helst, antingen kan ni försöka lösa problemet med anekdoter i oändlighet eller ta reda på hur det faktiskt funkar mer generellt för att sen kunna tillämpa lösningar på olika problem. Personligen kunde jag inte bry mig mindre om du är nöjd eller inte med din fx-8320, eller om någon är missnöjd med sin 4670k - det är inte relevant.

Permalänk
Testpilot

1. Stäng av Vsync om du inte gjort det.
2. Testa att aktivera Vsync och se om det gör något.
3. Testa med allt på LOW.
(3.1). Om du nu inte har unparkat alla kärnor än, gör det och gå tillbaka till 1.
4. Kolla i CCCP så du inte har någon setting där som "override" LoL settings.
5. Överklocka din CPU lite.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Jag vet inte om jag ska tolka din fråga som ett försök att provocera mig eller om du faktiskt vill lära dig något. Till dess att jag vet låter jag bli att svara.

Hur som helst, antingen kan ni försöka lösa problemet med anekdoter i oändlighet eller ta reda på hur det faktiskt funkar mer generellt för att sen kunna tillämpa lösningar på olika problem. Personligen kunde jag inte bry mig mindre om du är nöjd eller inte med din fx-8320, eller om någon är missnöjd med sin 4670k - det är inte relevant.

Får jag fråga hur du resonerar just nu? Du anser att de har problemet för att deras prollar är för veka, men en med en 4670k tycker du att det är något annat problem än med prollen?
Jag försöker inte provocera på något sätt, jag har bara väldigt svårt att förstå hur du menar med dina resonemang om du kan vara vänlig att förklara det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Får jag fråga hur du resonerar just nu? Du anser att de har problemet för att deras prollar är för veka, men en med en 4670k tycker du att det är något annat problem än med prollen?
Jag försöker inte provocera på något sätt, jag har bara väldigt svårt att förstå hur du menar med dina resonemang om du kan vara vänlig att förklara det.

Enkelt uttryckt så kan du testa din cpu i givet spel genom att öppna gpu-z och köra det i bakgrunden. När din fps sjunker så tittar du på gpu load; är den under 100% så är din cpu flaskhalsen. Tittar du samtidigt i aktivitetshanteraren och ser att inte samtliga kärnor körs på 100% - vilket de inte lär göra - så är din cpu för långsam per tråd/kärna. Det hjälper inte det minsta att ha fler kärnor om cpu:n inte kan beräkna en tråd tillräckligt snabbt. Det enda som hjälper är att överklocka så att den kärna som hanterar aktuell tråd räknar snabbare.

Exempelvis kommer den nya Intel Pentium G3258 med Haswell-arkitektur och upplåst multipel vara fruktansvärt bra och prisvärd för framförallt spel som Starcraft 2, Dota 2 och League of Legends, då dessa främst använder en tråd. Den kommer självklart vara värdelös till rendering eftersom den bara har två kärnor, men till lol kommer den vara nästan lika bra som en tre gånger dyrare 4670k - och mycket bättre än samtliga AMD-cpu:er. AMD-cpu:er är prisvärda till rendering och cpu-intensiv multitasking, men absolut inte till lol och sc2.

Själv har jag en AMD Phenom II @ 4 x 3,8GHz och spelar på euw (diamond), om någon undrar.

Permalänk
Skrivet av tarmdjur:

Enkelt uttryckt så kan du testa din cpu i givet spel genom att öppna gpu-z och köra det i bakgrunden. När din fps sjunker så tittar du på gpu load; är den under 100% så är din cpu flaskhalsen. Tittar du samtidigt i aktivitetshanteraren och ser att inte samtliga kärnor körs på 100% - vilket de inte lär göra - så är din cpu för långsam per tråd/kärna. Det hjälper inte det minsta att ha fler kärnor om cpu:n inte kan beräkna en tråd tillräckligt snabbt. Det enda som hjälper är att överklocka så att den kärna som hanterar aktuell tråd räknar snabbare.

Exempelvis kommer den nya Intel Pentium G3258 med Haswell-arkitektur och upplåst multipel vara fruktansvärt bra och prisvärd för framförallt spel som Starcraft 2, Dota 2 och League of Legends, då dessa främst använder en tråd. Den kommer självklart vara värdelös till rendering eftersom den bara har två kärnor, men till lol kommer den vara nästan lika bra som en tre gånger dyrare 4670k - och mycket bättre än samtliga AMD-cpu:er. AMD-cpu:er är prisvärda till rendering och cpu-intensiv multitasking, men absolut inte till lol och sc2.

Själv har jag en AMD Phenom II @ 4 x 3,8GHz och spelar på euw (diamond), om någon undrar.

Uppenbarligen så är inte CPU:n flaskhalsen för någon så jag vet inte varför du fortsätter att skriva om det. Hade inga problem att få 60fps med allt maxat 1080p på min gamla dator som hade en Phenom II 955 @ 3,2 Ghz och ett GTX 465 men min nuvarande dator får inte mycket bättre fps. LoL är bara dåligt optimerat och tills dom fixar det så finns det inte mycket man kan göra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag ger upp. Tro vad ni vill, för det verkar just handla om att tro saker och ting.

Dock stötte jag nu på detta och kan tipsa er om att testa: http://www.reddit.com/r/leagueoflegends/comments/254ryd/leagu...
Jag kommer själv testa senare idag för att jag har haft problem med launchern trots ominstallationer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter på en Phenom 2 x4 940 stock i 3 GHz från 2009 med DDR2 minnen, + ett HD6870. Aldrig haft problem med FPS drops.

Permalänk
Medlem

Kolla så att cpu:n körs i högsta möjliga klockhastighet medan ni spelar. Jag fick ställa in tröskeln för min manuellt i alla fall, annars ville den inte köra på högsta hastighet.

Så stor skillnad är det på olika cpu:ers prestanda per tråd:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/6589?k=719dc114c8c9f...